EX uhkailee lapsen poisotolla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolissaan"

Vieras
Tilanne "lyhykäisyydessään":

Poika 2v. on asunut minun ja veljensä 5v. (aiemmasta liitosta) luona syntymästään lähtien.

Suhde 2v. pojan toiseen vanhempaan on ollut hyvä nämä viime vuodet (seurustelusuhde ja vanhempi on majaillut minun ja lapsensa luona hyvinkin paljon, emme kuitenkaan ole päätyneet avoliittoon).

Nyt kuitenkin välit viilenivät toisen vanhemman omasta päätöksestä ja tuli ero (tämä rakas ex-puolisoni kyllästyi meteliin ja hommiin joita on kuulemma aivan liikaa).
Tämän eron jälkeen tämä toinen vanhempi on ollut erittäin etäinen ja kylmä.
Ei pidä itse vapaaehtoisesti mitään yhteyttä minuun jotta voisimme sopia lapsen tapaamisista jne. Ei ole siis mitään halua keskustella parisuhteen ongelmista, ei mistään (eli se siitä sitten se on todellakin loppu nyt).
Minä olen ollut se osapuoli joka ehdottelee tapaamisia ja asioiden selvittämistä ja järjestelyä. Vaikka ex ei ole itse aloitteellinen yhteydenpidossa, hän vastaa kuitenkin tekstiviesteihin ja puheluihin (jotka päättyvät useimmiten molemminpuoleiseen tappeluun ja luurin korvaan lyömiseen).
Tässä viimeiset pari kuukautta olemme olleet sen verran yhteisymmärryksessä että ex hakee poikaansa joka toinen vkl yökylään ja kerran viikossa.
Ex on tarkka, että nämä päivät toteutuvat.
Olen tarjonnut poikaa usein myös "ylimääräiseksi" ajaksi kuten joksikin ekstraviikonlopuksi tai ylimääräisiksi arkipäiviksi, jos ex vain haluaa pojan ottaa luokseen (minulla itselläni ei ole täysin vapaata edes näinä tarjoaminani ekstrapäivinä, koska olen joka tapauksessa 5v. kanssa kotona.).
Ikinä ei ole ex halunnut ottaa poikaa ehdottaminani päivinä (minä kuulemma pompotan häntä ja ex ei siedä sitä että se olen minä joka päättää milloin hän tulee hakemaan poikaa luoksensa).

Nyt asiat on kärjistynyt niin, että ex uhkailee poliiseilla, "päivystävällä" (ei ole käynyt täysin selväksi että mitä hän tällä tarkoittaa) ja sosiaalitoimistolla jos en anna poikaa hänelle kun hän niin päättää.
Ex uhkailee myös että haetaan tapaamissopimus ja samalla hän uhkailee että hän tulee saamaan pojan kokonaan itselleen.
Niin ja pisteenä tämän kaiken päälle ex on alkanut pimittämään elatusmaksuja.
Alkuun sovittiin yhteisymmärryksessä tietty summa minkä hän maksaa minulle kuukausittain (ex itse ehdotti tiettyä summaa). Nyt emme olekaan hänen mielestään sopineet kyseistä summaa, vaan siitä pudotetaan 100€.
Tässä vieläkin odottelen tämän kuun elatusmaksua. Ex sanoi maksaneensa sen viime viikon torstaina, sitten kuulemma vasta perjantaina ja nyt tulee vain vihjailua "kyllä sinä sitten näet paljonko sieltä tulee ja koska se tulee".

Mitäköhän minun nyt kannattaisi tehdä?
Minua ei elatusmaksujen saamatta jääminen häiritse yhtään niin paljoa kuin exän puheet ja uhkailut poliiseilla, päivystävällä ja sosiaalitoimistolla.
Pitäisikö minun itse ottaa yhteyttä sosiaalitoimistoon ja kertoa tämä tilanne ensin, vai odottaa että ex ottaa yhteyden sinne ja saa kerrottua oman kantansa tähän tilanteeseen ensin (ja se exän kanta on tietenkin kaunisteltu että hän olisi paras ja ainoa ihminen huoltamaan poikaamme).

Itselläni on kaikki tekstiviestit tallella keskusteluistamme (ja suurimmassa osassa niistä tarjoan lasta exälle kylään jos ex vain haluaisi ottaa).
Eli en todellakaan ole estämässä exän ja lapsen tapaamisoikeutta, mutta ex tulee kääntämään asian niin että hän ei muka saisi tavata poikaansa :/

Nyt viimesimmän uhkailun jälkeen "Minä otan pojan kokonaan itselleni", sanoin exälle että turha tulla hakemaan poikaa ennen oikeuden päätöstä. Nyt riittää uhkailut ja sylkykuppina olo.

Ja minä en todellakaan ole luovuttamassa poikaa exälle. Onhan poika asunut viimeiset 2v. minun ja veljensä luona, vaikka toki ex on ollut myös kuvioissa.

Ihan kamalaa että tilanne on mennyt tähän.
Itse olen yrittänyt sovitella, mutta sovitteluyritykseni saa exän vain enemmän raivon partaalle ja vihamielisemmäksi. Turhauttaa etten yksinkertaisesti pysty vaikuttamaan koko tilanteeseen enää mitenkään. Tai no ehkä pystyisin jos haluaisin antaa pojan exälle kokonaan. Mielestäni tämä ei olisi pojan edun mukaista, joten siihen en tule suostumaan.

Mikä on siis seuraava järkevä askel näin tulehtuneeseen tilanteeseen? :/

lastenvalvojalle tekemään tapaamis- ja elatussopimukset, jos ei sovussa saa näitä tehtyä niin oikeudessa sitten. säästä kaikki viestit. äläkä anna huoltajuutta. lasta mies ei saa itselleen.

Pahoittelut epäselvästä kirjoituksesta.

Kyseessä on kaksi lapsen vanhempaa. Äiti ja isä.

"Toinen vanhempi", "vanhempi", "rakas ex-puolisoni" ja "ex" on siis tämä yksi ja sama henkilö joka otti ja halusi erota ja haluaa pojan itselleen.

Ota lastenvalvojaan yhteyttä niin saatte tapaamissopimuksen tehtyä ja elatusavun määrän vahvistettua. Ja sitten pidä itsekin siitä tapaamissopimuksesta kiiinni äläkä ehdottele ylimääräisiä päiviä.

Kuulostaa vähän siltä että eksålläs on uus nainen kierroksessa ja senkin takia pitää mahdollisimman vähän yhteyttä. Älä sinäkään pidä mitään yhteyttä jos yhteydenpito on uhkailua vaan sovitte asiat lastenvalvojan avustuksella.

Tässä koko jutussa on jännä homma se, että poika on ollut aina todella tärkeä exälle.
Ei ole halunnut olla erossa lapsesta juuri ollenkaan.
Nyt sitten on saanut asian käännettyä niin, että hän ei näe poikaa usein ja tähän syyllinen olen (hänen mielestään) minä.
Kuitenkin itsellään on aina jotain tärkeämpää menoa (omia harrastuksia, kaverin kanssa viihteelle menemistä jne.), joista ei voi tinkiä jotta voisi ottaa poikaa luokseen.

Niin ja miksi olemme näin ikävissä väleissä nykyään. Siksi että eron jälkeen ex sanoi että "olen sulle tarkoituksella vittumainen, sillä haluan että vihaat mua".
Siis mitä logiikkaa tämä on, HÄH?!

Toki ex saa tehdä elämällään ja vapaa-ajallaan mitä haluaa, mutta onko se vähän kieroa syyttää minua siitä ettei saa poikaa itselleen, mutta ei kuitenkaan halua ottaa poikaa ("tarjottunakaan") silloin kun poika olisi normaalisti minun luonani.
Exällä on todennäköisesti joku toinen jo kierrossa, sen päättelee aika hyvin tuosta nykyisestä käytöksestä.
Se on hänen valintansa. Harmi vain että ex ei tajua (tai tajuaa muttei välitä?) että kaiken tämän sotkun keskellä on yksi ainut häviäjä. Pieni poika, jonka hyvinvointi pitäisi olla kaikista tärkein.

Oletko sinä lapsen isä vai äiti? Jos olet isä, olisin enemmän huolissani noista uhkailuista kuin jos olet lapsen äiti, sillä miehet ovat mielestäni usein lähtökohtaisesti huonommassa asemassa jo sukupuolensa vuoksi huoltajuusasioissa.

Olit kumpi tahansa, niin muista, että lapsi on tärkeä kummallekin vanhemmalle ja ennen kaikkea, että kumpikin vanhempi on tärkeä lapselle. Vanhempien tehtävä on sopia lapsen huoltajuusasioista aikuismaisesti. Toisiaan ei tarvitse edes sietää, mutta oma lapsi pitää osata laittaa etusijalle. Minä en ole edes ihan varma, että lastaan huoltajuusasioissa hyväksikäyttävä vanhempi soveltuu vanhemmaksi. Ainakin sen pitäisi olla iso miinus lapsen huoltajuudesta päätettäessä.

Sano exällesi että vihaat häntä kyllä, mutta et hänen lastaan joka ei liity teidän kahden väliseen vihaan millään tavalla. Kysy häneltä suoraan vihaako ja haluaako kostaa lapselleen vai rakastaa ja tehdä lapsensa onnelliseksi.

Miellä exän kanssa molemmat pahimpien riitojen jälkeen pystyimme vetämään henkeä hetken ja sitten keskustella lapseen liittyvistä asioista järkevästi. Jos muuta hyvää sanottovaa ei välillä exästäni (tai itsestänikään) ole, niin tuosta olen ylpeä ettemme sotke lasta ongelmiimme.

Lastenvalvojaan yhteyttä, sitä kautta ne asiat selviää. Voi mennä kyllä pidemmän aikaa jos exä ei ole ollenkaan yhteistyökykyinen.

Käräjäoikeus viimeistään vahvistaa elarit ja tapaamissopimuksen.

Niin, ei tule saamaan yksinhuoltajuutta. Niinkuin et todennäköisesti sinäkään.

#8,
Olen äiti ja haluankin että ex tapaisi lastaan, sillä kyllä poikakin isäänsä tarvitsee.

#10,
Täytyy varmaan ottaa siis yhteys sinne lastenvalvojalle. Ei tästä näytä muuten mitään tulevan.
Ex ehkä yrittää yksinhuoltajuutta, minä olen yhteishuoltajuuden kannalla (ainakin niin kauan kun oikeasti lapsen asiat saadaan hoidettua yhteistuumin ilman kiusantekoja).

Yhteistyössä