exän käyttäytyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmaana :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt harmaana :(

Vieras
kaksi lastani (lähes 5 ja 3 vuotiaat) olivat lauantaina exäni luona yökylässä.
exäni ei ole kummankaan isä, mutta pienemmälle on kuin isä, koska ollut niin kauan kuvioissa mukana, jo raskausajasta lähtien. isompikin aina huutaa et "mun isi tuli" jne, eli pitää isänään.

ollaan erottu tossa vähän yli kaks vuotta sitten. enempi ja vähempi ex ollut mukana kuvioissa, kun asuttiin sit eri kaupungissa.

pienempää on pitänyt yökylässä ain silloin tällöin ja kaikki mennytkin ihan kivasti.

no nyt sitten lauantaina molemmat lapset olivat exän luona. tuli hakemaan heidät joskus viiden aikaan iltapäivästä ja heillä piti olla saunailta ja kaikkea muuta kivaa.

no sunnuntaina ex palautti lapset, ja sanoi et ihan kivasti on mennyt, et muutaman kerran joutu laittaa jäähylle, ku juoksivat ja kiljuivat. no ajattelin siinä vaiheessa, et pistänyt hetkeks istuun vaikka sohvalle, jos eivät oo uskoneet ei ei saa juosta yms.

no kysyin sit lapsilta, et ku ex häippäs, et oliko kivaa. pienempi sanoi, et ei, ku ***** huuti meille koko ajan. kysyin et haluutteko mennä viel uudestaa, nää sano yhteen ääneen et ei. :0

sit ne kerto et ne oli joutunut jäähylle, kysyin et missä jäähy oli. no sohvalla ja ****:n huoneessa, nurkassa!!! ne oli joutuneet seisoon nurkassa :(

kysyin pienemmältä, et jouduitko sinäkin jäähylle. vastaus oli et "joo, ja sit mä itkin sinua, äiti" kysyin et lohduttiko ***** ni tää sano et ei, se kanto mut huoneeseen....

ja isompi sano et mäki itkin, mut sit pyyhin ne kädellä pois. ex oli hänet raahannut ranteesta sinne nurkkaan :(

oon niin surullinen!!!!! niil ei ollut ku muutama hassu tunti siit illasta mitä lapset siel hereillä oli, miten ne sai tollasen "härdellin" siel aikaseks?? ex taitaa olla sit vähän sellanen, et jos asiat ei mee JUST ja HETI niinku hän on sanonut, ni hermostuu... :(

esimerkiks voin kuvitella et nää on saattanut pikkasen siel juosta ja kiljua, jolloin pitäis vaan pysäyttää se lapsi ja kertoo ettei saa juosta. tää on varmaan alkanut heti huutamaan. ja sit jos on kieltänyt, ja nää vaiks on juossut uudelleen, ni sit siltä on palanu hermo, ku se vissiin kuvittelee et lasten pitäis uskoo ja muistaa ain kerrasta.

ton jälkeen mitä lapset kerto, ni niin palautu mieleen millanen oli ku asuttiin yhdes silloin aikoinaan. kuvittele et kaks vuotias tajuu kaiken ja sen pitäis uskoo kerrasta, jos ei ni sit huuetaan ja hillutaan.

aattelin et noi on nyt isompia, ni tulis hienosti toimeen ku touhuis niien kanssa. nyt tuntuu et se on rangaissut niitä ihan vaan siitä, et ne lapsia. lapset kerto et se oli huutanut kovaa niille, ku nää oli esim kinastellut jostain lelusta. ei ne oo siel mitään rikkonut yms, ja silti ovat olleet jäähyllä monta kertaa ja niille on kauheesti huudettu.

olin eilen niin surullinen lasteni puolesta :(

otan tän asian esille kyllä exäni kanssa, eilen en viittinyt soittaa ku tiesin et hänellä on menoja eikä ois kerennyt kuitenkaan puhumaan.

oon niin vihanen

kyllähän tuon ikäset osaa olla tosi rasittavia,mun mielestä hän ei oo tehnyt mitään väärää johan noissa lastenkasvatusohjelmissaki kehotetaan jäähyä, ymmärtäsin jos oli lyönyt tms. mut toihan on just oikea tapa rankasta lasta,vai miten sun mielestä pitää lasta komentaa,vai saako nykyään enää edes komentaa? :o

Alkuperäinen kirjoittaja JääPrinsessa:
kyllähän tuon ikäset osaa olla tosi rasittavia,mun mielestä hän ei oo tehnyt mitään väärää johan noissa lastenkasvatusohjelmissaki kehotetaan jäähyä, ymmärtäsin jos oli lyönyt tms. mut toihan on just oikea tapa rankasta lasta,vai miten sun mielestä pitää lasta komentaa,vai saako nykyään enää edes komentaa? :o

No jos jo siitä, että lapsi vähän juoksentelee yms joutuu ranteesta nurkkaan raahatuksi, on kyseessä aika suhteeton rangaistus..
Totta kai tottelematon lapsi voi nurkkaankin joutua miettimään, ei siinä sinänsä ole itään kamalaa, mutta jossain suhteessa asioiden pitäisi keskenään olla..

luulen että aika moni vanhempi pitää sitä yksinoikeutena...äiti saa komentaa muut ei.

:whistle:

Mun ystäväperheessäkin käytetään tota nurkassa seisomis-jäähyä. Luultavasti exällesi on ollut hankalaa saada kahta lasta käyttäytymään, vaan lapset ovat saaneet toisensa riehaantumaan, kerran yhden lapsen kanssa on aina sujunut hyvin. Mutta juu kyllä lapsia pitääkin komentaa ja antaa jäähyä tai muu rangaistus jos ei sanalliset kiellot mene perille.

Alkuperäinen kirjoittaja v:

No jos jo siitä, että lapsi vähän juoksentelee yms joutuu ranteesta nurkkaan raahatuksi, on kyseessä aika suhteeton rangaistus..
Totta kai tottelematon lapsi voi nurkkaankin joutua miettimään, ei siinä sinänsä ole itään kamalaa, mutta jossain suhteessa asioiden pitäisi keskenään olla..

ja mistäs ap tietää mitä ne lapset oikeetsi oli tehny? eikö kannata kuunnella myös ex:n versiota? :|

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
Alkuperäinen kirjoittaja v:

ja mistäs ap tietää mitä ne lapset oikeetsi oli tehny? eikö kannata kuunnella myös ex:n versiota? :|

Nyt ollaan ymmärtäväisiä kun on muiden lapsista kyse. Eilen olit vihainen omalle exälle etkä varmasti ollut kysynyt hänen versiota tapahtuneesta. Mieti sitä.

Ei meilläkään lapsi koskaan omasta mielestään ole mitään tehnyt, vaikka kävisi tarkoituksella satuttamaan pikkusiskoaan yms. Tuskin tuo exä nyt ihan turhasta on lapsia rankaissut.

meilläkin pidäteen kyllä kuria ja järjestystä ja lapset ovat tottuneet siihen että aina puututaan ja rangaistuksen saa mikäli kielloista huolimatta toimitaan vastoin sääntöjä.
mutta olen huomannut että varsinkin 5v esikoinen ns ottaa nokkiinsa heti kun esim mummu tai joku muu rankaisee.eli pitää sitä kohtuuttomana muiden osalta.monesti on sanonut että mä en tykkää susta enää tai että mä meen site kotia jos on laitettu jäähylle tai muuta ja henkilö on ollut joku muu kuin me...

siis kyllähän minä omat lapset tunnen, ja tiedän että osaavat olla äänekkäitä (ja siten exän mielestä) rasittavia, kun tappeleavt esim lelusta yms. tiedän et heillä on tapana juosta ja kiljua, mut noista ei mun mielestä kuulu laittaa esim nurkkaan seisomaan, koska en tee sitä itsekään. pitää olla yhteneväiset kasvatussäännöt. mun mielestä voi laittaa jäähylle esim sohvalle istumaan, jos EI MENE PUHE PERILLE. lapset on ain tykännyt tästä exästä, ja oottivat kovasti saunailtaa hänen luona, saunaan eivät edesä päässeet.

ja tiedän kyllä exäni, olenhan hänen kanssaan asunut. hän on todella pelottavan oloinen huutaessaan, ja minusta on kohtuutonta ranteesta repiä nurkkaan, vain sen takia ettei usko kerrasta.

itse kannatan sitä, että esim lapsen juostessa lapsi pysäytetään ja kerrotaan ettei saa juosta, ja siitä ihan sanallisesti kielletään. jos ei mene perille, niin sitten laitetaan lapsi sohvalle jäähylle. mutta ei tarvitse HUUTAA (ex on tosiaan silloin todella pelottavan oloinen) ja RAIVOTA heti jos ei kerrasta uskota. eikä kyseessä ole mikään äänen korottaminen vaan tosiaan huutaminen ja raivoaminen.

tää ei liity tähän tapaukseen mutta antaa osviittaa exän luonteesta. yhteisen kaverimme koira oli hällä hoidossa, kun ystävämme lähti toisen koiransa kanssa kesälomaviikollaan toiselle puolelle suomea. no koiralle tuli ripuli, ja yht. ystävämme hoiti puhelimitse sille reseptin jotta exäni saisi sille lääkkeitä. kahen päivän jälkeen ex hermostui niin paljon, että soitti raivoissaa ystävällemme, ja HUUSI puhelimeen, että jos ystävämme ei sen päivän aikana hae koiraa pois, ex vie sen piikille tai heittää parvekkeelta alas. :(

kun nyt ei oo kyseessä pelkät kurinpitotoimet, meillä ollaan kyllä kanssa siin mieles tiukkoja, et jos ei uskota ni jäähy tms hillumisesta ja juoksemisesta esim. tiedän et nää on taistellut leluista, josta syntynyt meteliä, ja itkua, ja tää on vaan karjunut lapsille et nyt loppuu tuollainen, kun olisi voinut mennä juttelemaan lapsille, ja puhumaan ja selvittämään. ei mun mielestä tarvi olla huutamassa ja raahaamassa jäähylle, jos lapset on lapsia.

meillä tollaset tilanteet tosiaan selvitetää puhumalla, jos tulee jotain riitaa lelusta, pienempi välil koittaa isommalta ottaa, mikä lie ihan normaalia ;)

ohjataan leikkiin jollain muulla tms. ei se karjuminen ainut ratkaisu oo.

tuli niin paha mieli ku pienempi (2 vee 9kk ) sanoo et "itkin sua äiti" ja toinen on vaan kantanut pimeeseen huoneeseen :(

kyllä lasten kanssa tarttee olla sitä kärsivälliyytta. kyllä niistä lähtee ääntä, eikä ne osaa istua suut supussa paikallaan.

ja jos joku nyt sai sen kuvat et meillä ei puututa, ni kyllä puututaan. mut joka asiaan ei oo rangaistus oikea toimenpide, vaan voi ohjata muualle. kyllä meillä on jäähypenkit tms ollut pienestä asti käytössä ja anteeksi osaavat pyytää.

tässä onkin kyse siitä, et nyt ex on rangaissut lapsia siitä et ovat vaan olleet lapsia :(

tiedän et hän ei niille sano ku kerran, ja sit räjähtää :( koska oon hänet kuitenkin oppinut tuntemaan ja hän jotenki kuvittelee olevansa niin auktoriteetti, ja jos ei asiat me heti niinku hän sanoo, ni ei hyvä heilu.

kun yhessä asuttiin, niin kauheet riidat aina just noista kasvatusasioista. hän jotenki kannattaa "sotilaallista" kuria, ja pitää lapsia viallisina, jos ei kerrasta tottele. :(

se on kans yks syy miks erottiin, en jaksanut et aina arvosteli mun lasta ( esikkoa silloin ) ja huus
ku toinen ei kerrasta uskonut tai muistanut jotain juttua. :(

No kyllä musta on hyvä, että laittaa jäähylle lapset varsinkin jos omaa tuollaisen äkkipikaisen luonteen. Jos lapsi on tottelematon, eikä suostu muuten menemään jäähylle niin pakkohan siitä on kädestä kiinni otettava ja vietävä lapsi sinne. Ei tuo ole mikään virhe exältäs.

Mutta siitä, mitä lapset sitten on tehnyt, jotta joutui jäähylle. Lapsien mieleste taatusti vaan vähän juoksi vaan (tai ei tehnyt sitäkään mukamas), eikä Ex edes varoittanut tai mitään.. Totuus voi olla ihan toinen. VOi olla että juoksi, kiljui, tappeli, heitti lautasia maahan, heitteli tavaroita, tappelivat keskenään jne. Mistä sinä sen tiedät? Lapset ei ikinä omasta mielestään tee ikinä mitään pahaa, ehkä hieman vaan jos sitäkään..

Joten mää ehdottaisin, että keskustelisit exäs kanssa, että mitä siellä oikeasti tapahtui ja kerrot lapsien versiot asiasta. Tämän jälkeen kerrot neuvoja tjms. millä lapset saisi kuriin, mutta kuitenkin niin ettei lapsien mielet mene huonoksi jälkikäteen.

kun tässä on nyt sellainen juttu, että ollaan muutettu vasta vähän aikaa sitten samalle paikkakunnalle, ja hän on käynyt meillä kyläilemässä ja lapset oottaa et pääsee sinne (vanhempi poika pienempi tyttö)

oon siis ajatellut, että hän ois saanut tässä näiden vuosien aikana nyt vähän enemmän kärsivällisyyttä, ja oppinut ymmärtämään lapsia enemmän, ja niiden käyttäytymistä.

ja toisen lapsen (pienemmän) kanssa sujuu hyvin kun ovat kaksin, tietty, kun ei ole sitä toista jonka kanssa se tappelu syntyis niist leluista tms.

ja kyseessä ei voi olla se, et ne ois niin riehaantunut etteikö ex niitä ois saanut rauhottumaan. koska kun hänen tyyli on ilmeisesti vielä se, et jos lapsi hilluu, sille huudetaan.

ei toi mun ex oo koskaan oikein älynnyt, et lapsia voi komentaa yms muullakin tavalla kuin huutamalla. hän kokee olevansa se suuri auktoriteetti, ja jos asiat ei heti suju hänen mielen mukaan ni suuttuu.

mä oikeesti kuvittelin, et hän ois oppinut vähän ees lisää lapsista ja miten niien kanssa ollaan.
kysyin monta kertaa, et ootko varma et haluut molemmat kylään, ja pärjäätkö, ja tää vakuutti pärjäävänsä. uskoin oikeesti et hää ois vähän muuttunut. :(

joskus ku esikko oli pieni (jtn 2 vee) ni leikki sellasen 1,6 vuotiaan tytön kanssa, ja jotain siinä vahingossa törmäilivät ni alko huutaa tälle mun lapselle, ku muka sen tahalleen teki :(

ei oikeen oo noita juttuja käsittänyt, luulin et nyt älyis vähän enemmän, ku on ollut enempi noiden kanssa tekemisissä esim meillä... ja pienempi ollut hänen luonaa.

pitää hänen kanssa puhua, mut on kans sit luonteeltaan sellanen et suuttuu tästä :( oon koko eilisen miettinyt et miten otan asian puheeksi, ku en halua riitaa aikaseks.

No voisitko sinä ottaa sen huutamisen exäs normi luonteessa huomioon? Jos hänellä on tapana huutaa heti, niin tuskimpa sitä heti osaa edes lopettaa.

Jospa kertoisit lapsillesi, että ex huutaa aina koska se on sen tapa jos te teette tuhmaa. Ei huudosta tarvitse sen enempää välittää tjms.? (mutta siis totella täytyy silti)

Mulle ei jotenkin mene jakeluun, että miten hän on voinut olla kuin isä sun pienemmälle lapselle, jos ei ole ollut vuosiin kuvioissa, kun olette asuneetkin eri paikkakunnilla?

Anyway ei siellä mitään elämää kummempaa ole sattunut, niin relaa vähän.

siis jos siellä ois ollut tuollaista todella rauhatonta menoa, ni ex ois kertonut. ite sanoi näin (unohin tästä kirjottaa ekaan postaukseen) kun toi lapsia, et oli laittanut niit jäähylle hetkeks ku kiljuivat ja riehuivat. no aattelin silloin et hyvä, koska niin meilläkin tehtäis. ei sanonut mistään pahemmasta riehumisesta, ois kyllä kertonut siinä kun heidät toi, jos olisivat niin riehuneet. sanoi että hyvin meni. ja sit lapset kertoo kauheesta huutamisesta ja kädestä raahaamisesta ja jäähyttämisestä. exällä tapana myös antaa ymmärtää et asiat mennyt paremmin ku oikeesti on. ymmärrän et tää saattaa kuulostaa ihan muulta ku on, mut tunnen lapseni ja tunnen exän. ja jos siellä ois kauheesti riehuttu ni ois kyllä kertonut.

mut ei niitä laiteta meilläkä jäähylle ekasta juoksuaskeleesta, ei todellakaan. kyllä meillä ensin kielletään puhumalla muutamia kertoja, ja jos ei sittenkään uskota ni jäähylle penkille hetkeks rauhottuun.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis jos siellä ois ollut tuollaista todella rauhatonta menoa, ni ex ois kertonut. ite sanoi näin (unohin tästä kirjottaa ekaan postaukseen) kun toi lapsia, et oli laittanut niit jäähylle hetkeks ku kiljuivat ja riehuivat. no aattelin silloin et hyvä, koska niin meilläkin tehtäis. ei sanonut mistään pahemmasta riehumisesta, ois kyllä kertonut siinä kun heidät toi, jos olisivat niin riehuneet. sanoi että hyvin meni. ja sit lapset kertoo kauheesta huutamisesta ja kädestä raahaamisesta ja jäähyttämisestä. exällä tapana myös antaa ymmärtää et asiat mennyt paremmin ku oikeesti on. ymmärrän et tää saattaa kuulostaa ihan muulta ku on, mut tunnen lapseni ja tunnen exän. ja jos siellä ois kauheesti riehuttu ni ois kyllä kertonut.

mut ei niitä laiteta meilläkä jäähylle ekasta juoksuaskeleesta, ei todellakaan. kyllä meillä ensin kielletään puhumalla muutamia kertoja, ja jos ei sittenkään uskota ni jäähylle penkille hetkeks rauhottuun.

No hänhän kertoi, että olivat kiljuneet ja riehuneet, josta joutuivat sitten jäähylle...? Eikö tämä jo kerro sulle, että kyllä he riehuivat, koska saivat sanktiotakin siitä??

Vai kuvitteletko, että aikuinen laittaa vääristä syistä jäähylle lapset? Että tässä asiassa voisi lapsiin luottaa? (ei riehunut tai kiljuneetkaan juuri ollenkaan kuten lapset sanoo..)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Luuletko ihan oikeesti, että lapsesi vaan ekan juoksuaskeleen otti tai kerrasta uskoivat, eikä sitten kiljuneetkaan enää??

tässä nyt on tainut mennä pointti ohi joiltakin, tai sit en oo osannut sitä tässä selvästi kertoa.

jäähylle kyllä saa laittaa ei siinä mitään. niinkuin kirjoitin aikaisemmin, meilläkin joutuu jäähylle, jos ei usko puhetta.

surettaa exän käytös siinä mielessä, että en pidä että lapsille karjutaan. lapsille voi sanoa rauhallisesti asiasta, komentaa jos tarvis, ja laittaa jäähylle jos tarvitsee. mutta että pitää retuuttaa ranteesta nurkkaan seisomaan pimeään huoneeseen, ja laittaa pienempi pimeään huoneeseen kun itkee äitiä.
hän kertoi että olivat juosseet ja kiljuneet, sitä tekevät kotonakin, ja asiasta sanotaan, jos eivät usko, ni laitetaan jäähylle. en mä niille karju ja huuda ja raahaa kädestä, asiat voi hoitaa rauhallisesti mutta päättäväisesti.

eli pointti oli, et jos oisivat siellä paikkoja hajottaneet, ni ois kertonut. ja et jos sen takia jäähylle olisivat joutuneet. eli ei täss harmita se että ovat olleet jäähyllä, vaan se tapa, miten sinne on viety, ja se et on karjuttu lapsille.

meillä kun koitetaan ihan tosissaan puhumalla nää asiat hoitaa (ei siis huutamalla). ja sit jäähylle jos ei uskota.

ja se vielä et kyllä sitä omat lapset tuntee. kyllä heitä mummolassakin kielletään ja komennetaan, mutta ei siellä heille kukaan karju ja riuhdu, vaikka hetkeks jäähylle joutuisivatkin. ei koskaan sano ettei halua sinne uudestaan.

kyllä meilläkin kuulee tätä "tyhmä äiti" juttua kun heitä kieltää. mut se, että sanoivat, etteivät halua sinne uudestaan, ni kyllä se jotain kertoo. ja ettei siellä ollut kivaa. no ei kai jos vaan huudetaan ja kädestä revitään, se kiukuttaa todella minua.

ja ex on ollut kuin isä pienemmälle, oli lähes koko raskauden mukana kuviossa, ja oli mukana synnytyksessä ja oltiin yhdessä lähes siihen asti ku pikkuinen oli 8 kk. sen jälkeen käynyt tapaamassa mun kotona vaikka asuttiin eri paikkakunnilla, toisinaan lyhyelläkin tapaamisvälillä joskus pidemmällä välillä. ja pienempi ollutkin hänen luonaa yökylässä, ensimmäisen kerran yli vuosi sitten.

mutta kun pienempi on itsekseen niin kiltti ja rauhallinen, ei niillä ole ollut ongelmaa. mutta kun ex ei sitten jaksa yhtään sellaista, että lapsista lähtisi ääntä. kyllähän kahdesta lähtee enemmän kuin yhdestä, sehän nyt on selvä.

piparisuu: en todellakaan usko että ns. turhasta laittoi. mut kyse onkin nyt siitä, et ei niille täydy heti karjua, ja raastaa kädestä nurkkaan.

tää nyt on vaikea selittää, kun teistä kukaan ei heitä tunne, siis exää ja lapsia, mutta halusin vaan purkaa pahaa mieltä, kun lapsilla ei siellä selkeesti ollut hyvä olla :(

Yhteistyössä