Exäni tunteet hämmentävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen76

Vieras
Erottiin vuosi sitten (exä jätti minut yhtäkkiä ilman ennakkovaroituksia), yhdessä oltiin 9 vuotta. Koko ensimmäisen vuoden exä ei suostunut puhumaan suhteestamme, tunteistaan eikä mistään sanaakaan, vaan raivoistui silmittömästi, jos vähänkin yritin ottaa asian puheeksi. Keskustelua olisin kaivannut, koska en osannut lainkaan aavistella eroa tai sitä, että exäni rakkaus olikin kuollutta. Kaikki vaikutti päinvastaiselle.

Nyt vuosi jälkeen eron, exä (mies, n. 30v) on alkanut pikkuhiljaa lähestymään minua ja ollaan saatu jonkinlaisia keskusteluja aikaiseksi. Kertoo, että hänellä valtavat tunnekuori päällä, eikä halua "ainakaan 10 vuoteen kenenkään kanssa sitoutua". Kun kysyn onko hänellä minua kohtaan tunteita, vaihtelee se mielipide päivittäin, joskus jopa saman keskustelunkin aikana. Hän yleensä sanoo, että joku "perusvälitys" on, mutta ei sen enempää, että mitä se tarkoittaa....minulle tuo nyt tarkoittaa lähinnä sellaista yleispätevää välittämistä, ei nyt muuta. Toisaalta hän sanoo, että enempikin on, mutta ei tiedä mitä. Joskus hän taas raivoaa ja sanoo, ettei mitään tunnetta ole ja ehkä seuraavana päivänä hän tuntee jotain minua kohtaan "historiamme" takia.....ota siitä sitten selvää...ja jos alan vähänkin "tenttaamaan", menettää hän malttinsa ja alkaa raivota. Itse myönsi juuri tänään, että koska häntä "v...tuttaa" niin tunnetta on ja se varmasti pitää paikkansa.

Itse haikailen häntä edelleen takaisin ja rakastan häntä yli kaiken. Haluaisin vain tietää, että tunteeko hän minua kohtaa oikeasti jotain vai onko se vain luonnollista välittämistä, mitä varmasti suurin osa kokee exiään kohtaan lopun elämäänsä..? Enempi en viitsi enää tentata ja hänkin on luvannut funtsata tunteitaan.

Mitä mieltä olette....? En edes tiedä, mitä teiltä lukijoilta kysyisin, mutta miltä teistä tilanne kuulostaa näin äkkiseltään? Kaikki asialliset kommentit ovat tervetulleita.

Minusta tuo ei vaikuta hyvältä, nimittäin se raivoaminen; ei se ole normaalia. Oikea ero ja unohtaminen voisi olla hyvä ratkaisu.
En mitenkään väheksy sinun tunteitasi häntä kohtaan ja varmasti sinun halullasi voisitte olla yhdessä, mutta se ei riitä. Tarvitaan toisenkin sitoutuminen ja ennen kaikkea tasapainoinen käyttäytyminen.
Käytän ellien vakiolausetta:ansaitset parempaa.

Tämä oli vain minun mielipiteeni , sinä päätät asioistasi.
Voimia.

Jaa a. Tilanne on hieman kinkkinen, koska itse haluaisit palata suhteeseenne. Mutta kun miettii miehen sanomisia ja tekoja niin aika epätodennäköiseltä vaikuttaa. Jos haluaa olla toisen kanssa sen kyllä tuossa kohtaa tietää. Toki tunteita voi olla 9 vuoden jälkeen, se on selvää.

""Itse myönsi juuri tänään, että koska häntä "v...tuttaa" niin tunnetta on ja se varmasti pitää paikkansa.""

Jos tuon varaan yrittää yhteistä tulevaisuutta rakentaa niin kiville menee. Eipä mies kovinkaan kiinnostuneelta vaikuta, mikäli mies olisi kiinnostunut, antaisi hän varmasti hieman vakuuttavammin sen ilmi. Miltei sanoisin, että unohda.

tenttaaminen, kuulostaa siltä,e ttä haluat paikkailla kolhittua ylpeyttäsi koska miehesi jätti sinut.
Olisin satavarma,että tuollakeinoin teistä ei voi ikinä tulla mitään, ei kukaan kestä tuollaista tonkimista.

Kasvapa aikuiseksi, ala elää omaa elämääsi, lopeta kyseleminen. Takertuva nainen ei viehätä yhtäkään miestä.

Jos olette jo vuosi sitten eronneet miksi olette tekemisissä? Yleensä kun erotaan ei haluta olla toisen kanssa enää tekemisissä ja ei ole ihme jos raivostuu kun yrität väkisin olla hänen elämässään.

MIksi sitä eroa pitää vatvoa, jos aikaa on kulunut jo noin paljon? En ole itse ollut eksieni kanssa tuossa vaiheessa enää missään tekemisissä, jollei sitten kadulla olla kävelty vastaan. Siis vuosi kulunut erosta, ja jaksat yhä tentata, että miksi ja mitä ja niin edelleen. Lähde jo elämässä eteenpäin.

Jos 9 vuoden yhdessäolon jälkeenkään et halua nähdä etääntymisen merkkejä, olet tosi hyvä narramaan itseäsi ja katsomaan ohi. Näit vain sen, minkä halusit ja epämieluisat asiat katsoit ohi.

Olisin minäkin totisen kyllästynyt, jos exäni tenttaisi jatkuvasti vieläkin, kuinka paljon hänestä pidän. Vastaus voisi olla juuri se kohtelias perusvälittäminen, kun en kehtaisi sanoa, että alat totisesti käydä hermoilleni näillä tenttaamisillasi, anna olla jo rauhassa! Mies vastaa sinulle juuri niinkuin muillekin ihmisille, jotka hän tuntee, mutta joihin ei ole sen kummempaa tunnesidettä.

Jotta itse pääsisit irti, tarvitset ehkä terapeuttista apua. Näin aluksi ajattele niitä asioita, jotka hänessä ovat epämiellyttäviä taikka jopa vihattavia. Viha ja halveksunta ovat erinomaisia vieraannuttajia. Ennen kaikkea, ala elää omaa elämääsi!

Sen verran vielä lisäselvitystä, että olimme jo loppuvuodesta lopettaneet kaiken yhteydenpidon, mutta exä itse otti minuun yhteyttä muutama viikko sitten erään asian tiimoilta (liittyy yhteiseen omaisuuteen) ja samalla mainitsi, että katuu sitä, ettei aikanaan voinut keskustella eroon liittyvistä asioista.Eli koin, että hänellä tarvetta puhua asioista ja näin olikin. On aina ollut hyvin vaikeaa hänelle tunteista puhua ja luulen, että viime aikaiset keskustelut ovat kuitenkin loppujen lopulta olleet hyvä juttu hänenkin kannaltaan, jotta on voinut punnita tunteitaan. Asumme samassa kaupunginosassa, joten välttämättä törmäämme muutoinkin aina välillä, mutta tuossa yhteydenpitotauon aikana emme hädin tuskin edes moikanneet.

Jos exäsi on vaikea puhua tunteistaan, niin minusta se antaa ainakin todella kyseenalaisen kuvan miehestä, jos hän ei kykene myöskään puhumaan positiivisista tunteistaan. Yhteiselämän kannalta on huonoa se, että mies ei kykene pukemaan tunteitaan sanoiksi ja sinä taas ehkä rakastat jotakin sellaista, jota ei ole ollut olemassakaan. On ihanaa rakastua rakastumisen tunteeseen. Kun vielä aika kultaa muistot, niin todellisuus ja pilvilinnat ovat ihan eri asioita. Päältä tunnekylmä mies ja läheisriippuvainen nainen vaikuttaa aika huonolta yhdistelmältä.

Jos päätyisitte taas yhteen, niin eikö sinulla olisi kauhea tunne koko ajan, että mitä jos hän taas jättää sinut yllättäen ilman ennakkovaroitusta? Jos mies ei ole oppinut 9 vuoden aikanakaan luottamaan sinuun eikä osaa ilmaista tunteitaan, niin vähän siltä vaikuttaa, ettei hän edes halua oppia ilmaisemaankaan itseään.

Uskon vakaasti siihen, että elämässä ei ole vain yhtä ainoaa oikeaa, vaan useita ainoita oikeita. Ehkä exäsi oli hyvä, täydellinen mies sinulle 9 vuoden ajan, mutta ehkä kannattaisi katsoa muutakin tarjontaa.

jos sinua vielä itseäsi kiinnostaa suhteesta puhuminen tai suhteesi exään ylipäätänsä, niin kannattaisi ehkä käydä läpi yksin tai erikseen sen 9 vuoden suhteen vaiheita - mitä tapahtui ja miksi? kaikki ei ole varmasti ollut hyvin jos toinen haluaa yht'äkkiä erota..?

ei kannata palata yhteen ilman näitä keskusteluja. sehän olisi yhtä tyhjän kanssa.

keskustelkaa haaveistanne, peloistanne, jo silloin kun olette "onnellisesti" yhdessä!!! Kyllä hyvä parisuhde kestää pientä riepottelua. Viittaan sillä sitä, että kannattaa kertoa toiselle mitä haluaa ja mikä ahdistaa, vaikka sen nojalla olisikin riski toinen menettää.

Kuulostaa surulliselta tuo ap:n juttu. Eipä kyllä näin maallikolle tule muuta mieleen, kuin että oletkohan sinä ap läheisriippuvainen? En tarkoita mitään negatiivista tällä, mutta käyttäytymisesi viittää sellaiseen. Pieli käteen ja tutki, mitä oikein haluat mieheltä ja itseltäsi ja mahdolliselta suhteeltanne?
Sinuna jättäisin keskustelut sikseen, ei niiden avulla ehkä mikään selviä. Ainakaan sinulle. Katko siteet entiseen ja ota uusi suunta!
Reippautta ja rohkeutta sinulle!

Olen tiennyt, että exälläni hoito. Eilen hän paljasti, että kyseessä pelkkä seksisuhde ja mitään tunnepohjalla olevaa merkitystä hoidolla ei ole. Kun kysyin sitten, että kummalla hänelle enempi merkitystä; minulla vai tällä hoidolla, niin exä vastasi, että minulla historiamme tähden.......Kuulostaa minusta vastaus vähän oudolta, vaikkakin pitkä historia meillä takana, mutta jos tapailee jo uutta, niin pelkän yhteisen historianko takia exä voisi olla tärkeämpi? En tajua.....Mitä tästä käänteestä olette mieltä?
Joku tuossa kirjoittikin, että olenkohan läheisriippuvainen...samaa olen itsekin pohtinut ja perää tuossa voisi olla.

Kuules nyt nuori nainen, lopeta tuo haahuilu ja entisen perään itkeminen ja ryhdistäydy. Miehet ei ole niin kauhean monimutkaisia olentoja. Jos mies haluaisi olla ennemmin sinun kanssasi kuin nykyisen kanssa, niin silloin hän olisi sinun kanssasi. Miesten kanssa pärjää hienosti kun tajuaa tarkkailla mitä ne TEKEE sen sijaan että kuuntelisi vaan mitä ne PUHUU.

Oletko niin susiruma tai muuten vaan ujo ettet uskalla seurustella reilusti muidenkin miesten kanssa? Voisit opia tuntemaan todella hienoja, mukavia, läpimiä ja tunteensa näyttäviä miehiä. Miksi roikut henkisesti tunnevammaisessa entisessäsi kun erosta on kulunut jo vuosi? Eroon oli syynsä ja itse sanoisin että lykkyä tykö ja hyvää matkaa tuolle miehelle, sinulle on jotain vielä parempaa tiedossa tulevaisuudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen76:
Olen tiennyt, että exälläni hoito. Eilen hän paljasti, että kyseessä pelkkä seksisuhde ja mitään tunnepohjalla olevaa merkitystä hoidolla ei ole. Kun kysyin sitten, että kummalla hänelle enempi merkitystä; minulla vai tällä hoidolla, niin exä vastasi, että minulla historiamme tähden.......Kuulostaa minusta vastaus vähän oudolta, vaikkakin pitkä historia meillä takana, mutta jos tapailee jo uutta, niin pelkän yhteisen historianko takia exä voisi olla tärkeämpi? En tajua.....Mitä tästä käänteestä olette mieltä?
Joku tuossa kirjoittikin, että olenkohan läheisriippuvainen...samaa olen itsekin pohtinut ja perää tuossa voisi olla.

Sitä mieltä, että koko tilanne on outo. Miksi roikut hänessä? Minkä ikäinen olet? Joskus ihan, ihan nuoren tuli roikuttua exissä, kun luuli, että kyllä tästä vielä jotain tulee. Mutta jos suhde kesti noin monta vuotta, et voi olla enää teini. Minusta - anteeksi nyt vaan - sinä käyttäydyt nolosti. MIten niin jos JO tapailee uutta - eikö erosta ole jo vuosi aikaa? Nyt ryhtiä peliin! Pärjäät kyllä ilman häntä!

Kuulostaa tuo "yhteinen historia" soopa joltain Kauniit ja rohkeat -jutulta. Elämässä kuitenkin mennään aina kohti tulevaisuutta, joten mitä menneisyydellä on väliä. Jos haluaa tulevaisuuden sinun kanssasi niin miehen pitää erota heti tästä hoidosta. Älä suostu mihinkään miehen kanssa ennenkuin eroaa hoidosta.

Olen siis 31-vuotias eli en todellakaan mikäänteini enää. Rumakaan en ole, vaan kyllä tämä ihan sievä ulkonäköni varmasti plussana olisi, jos "uskaltautuisin" tapailemaan muitakin. Nyt on siis oikeasti niin nolosti asiat (vai enemmänkin hälyyttävästi), että en ole halunnut juurikaan tapailla muita miehiä (vaikka tarjontaa olisi ollutkin),koska olen havitellut exääni takaisin ja elänyt niin jossain haavemaailmoissani, että elämä vain lipunut ohitse...
Tässä ketjussa olen saanut - kiitos vaan - erittäin järkeviä ja varmasti juuri sopivia neuvoja mitä minun tulisi tehdä - eli unohtaa hänet. On melkoisen selvää, ettei hän minusta ole kiinnostunut - ainakaan tarpeeksi. Ja mitä minä oikeasti edes suhteelta haluaisin, jos yhteen palattaisiin? Mies ei missään vaiheessa suhdettamme osannut tunteistaan puhua ja ei näköjään nytkään, niin pelkäisin varmasti koko ajan jälleen pahinta eli sitä, että hän jättäisi minut.
Traagista erossamme oli se, että meillä olisi ollut häät vain 3 kk erosta eteenpäin, mies oli näennäisesti innostunut niistä (jopa itse ehdotti naimisiinmenoa) ja vielä samana päivänä ennen kuin illalla ilmoitti erosta vannoi rakkauttaan minuun ja kuinka "haluaa minut vaimokseen"....En siis todellakaan osannut odottaa eroa, joten kapia tämä sai minunkin tunne-elämän tolaltaan ja olen jäänyt vain roikkumaan häneen - olenhan loukkaantunut "dumppauksesta" ja toisaalta havittelenko hänestä jotain sellaista mitä ei koskaan tulisi olemaan, sillä aikahan kultaa muistot....

Vielä haluaisin sen kommentoida, että nyt mulla tosi paska fiilis...jotenkin tää keskustelu/ teidän kommentit saivat mut vihdoin tajuamaan, että mun on pakko siirtyä elämässä eteenpäin. Varsinkin jonkun kirjoittajan kommentti, että tunnekylmä mies ja läheisriippuvainen nainen on aika paha yhdistelmä ja näinhän se on...
Silti mä taas äsken kuulen mielessäni ne sanat, jotka exä jo parikin kertaa tässä toistanut, että mulla hoitoa suurempi merkitys hänelle - mutta historiamme tähden....eli alan heti kelaamaan, että onko minulla oikeaa merkitystä vaiko mitä tuo outo fraasi, että "historiamme takia" tarkoittaa....I will become crazy!!

Ainoastaan mies tietää mitä on tarkoittanut sanoa, mutta minä arvelisin että se on hänen tapansa lohduttaa sinua, ja yrittää vakuuttaa että vaikka hän ei enää haluakaan seurustella kanssasi, niin olet ollut tärkeä ihminen hänen elämässään.

Miehen on aina vaikea kohdata naista josta on halunnut erota ja hän haluaa sovittaa sanansa mahdollisimman tahdikkaasti. Älä sekoita tätä mihinkään rakkaudentunnustukseen. Kuten jo sanoin eilen, jos mies todella haluaisi olla sinun kanssasi, olisitte tänä päivänä naimisissa, etkä olisi tänne palstalle kirjoittelemassa.

Sure mennyt suhde loppuun ja ala elää uutta elämää. Mitä pikemmin, sen nopeamin toivut. Kaikella on merkityksensä ja ehkä sinulle on tarkoitettu joku ihan muu mies jota et ole tavannutkaan vielä.

sinulla on varmasti paljon sulattamista mm. sen asian suhteen, että hän jätti sinut vaikka olitte jo sopineet häistäkin. erosta toipuminen ottaa aikansa. tee surutyö kunnolla. voit tavata miehiä, mutta ehjää itsesi kunnolla ennen uutta sitoutumista ja vältä yritystä sitoutua ihmiseen,jolla on samanalaisia, tuoreita haavoja. ystävyydestä saa paljon itselleen.

Mitä teet tiedolla siitä pitääkö exäsi enemmän nykyisestä hoidostaan vai sinusta?? Jos kerran olette eronneet jo vuosi sitten, ei tuollaisella pitäisi olla enää mitään merkitystä.

Mies vaikuttaa menneen eteen päin, vaikkakin vain "hoidon" avulla mutta kuitenkin. Kun kerran olette eronneet on enää turhan vuoden päästä tentata ja muistella asioita 9 vuoden historian valossa. Se ei auta ketään ja tuo lisätaakkaa elämään.

Teidän molempien pitäisi nyt ryhdistäytyä ja mennä eteen päin. Päätät, että haluat enemmän elämältäsi. Eikä miehen yhteydenottoihin tarvitse enää vastata.