Facebookin "viestit julki" -hysteria

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Human
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Human

Vieras
Tässä se taas huomattiin: Ei kannata jahdata varattuja miehiä tai naisia facebookissa ja kirjoitella kaikkea rumaa kavereistaan selän takana.

Nyt sitten pyörit unettomana sängyssä, kun et tiedä tuleeko ne jutut julki ja onko huomenna enää parisuhdetta tai kavereita. Ja vaikka koko homma olisikin uutisankka, niin olet tehnyt itsestäsi pellen lähettemällä ympäriinsä "poista mun viestit, pliis" -tyyppisiä pyyntöjä ja statuksia. Kyllä sen äkkiä arvaa miksi tollaista pyytelet... Hahahah, oikein sulle :)

• Tykkää
Reactions: Ä92
Mä pyysin ainakin siksi että muutamat kaverit tsekkais keskustelut pois jossa olen kertonut meidän lapsettomuudesta. Jos nyt sattuu käymään niin että ne sieltä johonkin julkistuu, niin tuo on aihe jota en todellakaan halua julkiseksi :ashamed:

Niin siis nythän on käynyt ilmi, ettei mitään yksityisiä viestejä ole julki tullutkaan, vaan kyse on normaaleista seinäkirjoituksista, jotka ihmiset ovat vain unohtaneet kirjoittaneensa. :D Hienoa suomalaisten hysteriaa taas! Heh...

"Kavereiden" haukkuminen selän takana on parasta mitä FB:ssä voi tehdä :xmas:

No ei kai. Kyllä mun elämässä ainakin on muitakin sellaisia asioita, joita en haluaisi kaikille julkiseksi, kuin varattujen vonkaaminen tai kavereiden haukkuminen. Olisi aika ikävää, jos esim. ystävän luottamuksella kertomat arkaluontoiset parisuhdeasiat ilmestyisivät mun seinälle.

No kyl mun kamulla näkyy ainakin chat viestit eikä seinäkirjoitukset, että fb yrittää vaan hysyytellä asiaa vaikka oikeesti siel on yksityisiä viestejä. Ja kyllähän se ärsyttää jos jotain on kirjoittanut yksityisenä viestinä ja yht äkkiä ne onkin kaikkien näkyvillä esim. meidän lapsettomuus jutut , omat vitutukset ym.... siksihän mä ne viestillä oon kirjoittanut et kaikki ei niitä nää. Pitänee pytää pari miljardin korvaukset jos ne tulee sinne seinälle :D

[QUOTE="Hipsu";25268518]No kyl mun kamulla näkyy ainakin chat viestit eikä seinäkirjoitukset, että fb yrittää vaan hysyytellä asiaa vaikka oikeesti siel on yksityisiä viestejä. Ja kyllähän se ärsyttää jos jotain on kirjoittanut yksityisenä viestinä ja yht äkkiä ne onkin kaikkien näkyvillä esim. meidän lapsettomuus jutut , omat vitutukset ym.... siksihän mä ne viestillä oon kirjoittanut et kaikki ei niitä nää. Pitänee pytää pari miljardin korvaukset jos ne tulee sinne seinälle :D[/QUOTE]

Höpö höpö. Chattia ei edes ollut facebookissa vielä silloin, kun näiden "chat-viestien" väitetään ilmestyneen ihmisten seinille...

• Tykkää
[QUOTE="Hipsu";25268518]No kyl mun kamulla näkyy ainakin chat viestit eikä seinäkirjoitukset, että fb yrittää vaan hysyytellä asiaa vaikka oikeesti siel on yksityisiä viestejä. [/QUOTE]
Mulla näkyi myös. Erotan kyllä chatissa käymäni keskustelut seinäkirjoituksista :D

Eikä mulla ole edes aikajanaa, joten turha selittää mistään uuden ulkonäön aiheuttamista sekaannuksista.

Sitäpaitsi, kun kesällä kelasin seinäni kokonaan ihan aikojen alkuun asti, niin siellä ei kyllä tuollaisia viestejä ollut. Mutta siellä oli paljon sellaista, mitä siellä ei nyt yhtäkkiä enää olekaan, eli paljon päivityksiä on myös poistunut itsestään...

[QUOTE="vieras";25268533]Höpö höpö. Chattia ei edes ollut facebookissa vielä silloin, kun näiden "chat-viestien" väitetään ilmestyneen ihmisten seinille...[/QUOTE]
Kyllä mä yksityisesti viestejä FB:ssä vaihtelin jo ihan aikojen alussa.

Mulla on tuo vanha edelleenkin ja luulin itsekin aluksi että kyseessä olisi chat-viestit kun vaikuttivat niiltä, mutta kun tarkemmin niitä tarkastelin, voin vain todeta että olivat niitä...hmmm seinältä seinälle (???)viestejä jotka ennen olivat erilaisia kuin nykyiset seinäviestit, en nyt muista noiden osien nimiä mutta kuitenkin.

Muutaman chat-keskustelun pieni osa näkyi juu(nekin EHKÄ niitä:D), nekin vain minulle...joten... :)

Sori, siis yksityisviestin osa... argh :D Mutta nekin vain minulle jos edes muistan oikein niiden olevan yksityisviestejä. Moni saattaa sekottaa nyt vain...

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
[QUOTE="vieras";25268533]Höpö höpö. Chattia ei edes ollut facebookissa vielä silloin, kun näiden "chat-viestien" väitetään ilmestyneen ihmisten seinille...[/QUOTE]

No niinpä! Silloin alkuun ei ollut edes chattia ja kaikki keskustelut käytiin wall-to-wall ei siis voinut kommentoida siihen statukseen niinkuin nykyään.

Muistaako kukaan muu, kun aluksi oli siinä statuskohdassa pakollisena sana "is" ja siellä oli valmiita vaihtoehtoja tyyliin "is sleeping"? Sit jos halusi laittaa jotain suomeksi niin status oli tyyliin: Maija Meikäläinen is joululahjaostoksilla.

Kyllästyttää jo tämä aihe. Miksei ihmiset muista, millainen fb oli alkuaikoina? Ei ollut chattia, vaan ne nopeat viestit käytiin usein wall-to-wall.

Itsekin löysin outoja "puolikaita" keskusteluja, mutta niissä kävi aivan selväksi, että olivat seinäkeskusteluja, vaikka se nyt oudolta tuntuukin. Olin nähtävästi kysynyt kaverilta jotain, koska vastaus oli "OK, soitan huomenna". Seuraava taas oli: "En viitsi tässä kertoa, laitan viestinä".

Löysin myös alkuajoilta viestin, jossa kaveri mietti, että "Ei kai kukaan muu näe tätä?" ja pitkiä viestejä, jossa vanha koulukaveri tilitti koko elämäntarinansa :D

[QUOTE="mmm";25268598]yksityisviestit oli, siis se inbox, mutta ihan alkuun ei ollut chattia. Itse oon kliittynyt FB:n lokakuussa 2007.[/QUOTE]
No just niitä inbox-viestejä tarkoitin. Yksityisiä, ei seinälle meneviä.

Niitä mun seinällä oli. Esim. sellaisia, että kun olin alkanut FB-kamuksi parin entisen luokkakaverin kanssa, ja yksityisviesteillä käytiin pikaisesti läpi kuulumiset (eli missä asutaan, mitä nykyään tehdään, montako lasta jne) niin niitä oli nyt yhtäkkiä seinällä.

No just niitä inbox-viestejä tarkoitin. Yksityisiä, ei seinälle meneviä.

Niitä mun seinällä oli. Esim. sellaisia, että kun olin alkanut FB-kamuksi parin entisen luokkakaverin kanssa, ja yksityisviesteillä käytiin pikaisesti läpi kuulumiset (eli missä asutaan, mitä nykyään tehdään, montako lasta jne) niin niitä oli nyt yhtäkkiä seinällä.
Näkyivätkö muille kuin sinulle ja tälle ystävälle?

No onko niitä yksityisviestejä tullut seinille vai ei? Siis näitä inbox-viestejä? Vai oliko ne wall-to-wall-viestejä? Ja huom! Itse puhunut mm. sairaudestani, josta en halua "koko maailman" tietävän. Ketään en ole haukkunut.

Olen alkanut käyttämään facebookia aktiivisesti 2009, onko nuo vahingossa julki tulleen viestit/chat-keskustelut olleen vuodelta 2008? Että tarvitseeko tässä pelätä mitään?

Ap tuntuu kovin vahingoniloiselta.. mulla ei ole mitään tuollaisia juttuja mitä mainitset, en ole puhunut kenestäkään paskaa tms. mutta omia juttujani kertonut läheisille yksityisillä viesteillä. Esim. masennuksestani on tiennyt vain yksi ihminen ja olisi kova paikka näin jälkikäteen jos muut läheiset saisi siitä tietää ja sitä joutuisi selittelemään..

[QUOTE="mmm";25268670]Multa on jostain syystä hävinnyt sieltä paljon statuspäivityksiä. En ole siis vielä siirtynyt tohon timelineen.[/QUOTE]
Sama täällä. Vuoden 2010 synttärionnitteluista siirryttiin melkein suoraan vuoden 2009 synttärionnitteluihin kun seinääni selasin, enkä ole todellakaan seinää siltä ajalta itse tyhjentänyt...eikä ole timelineakaan vielä mulla.

En tiedä, kun poistin ne enkä pyytänyt ketään katsomaan näkyykö ne.

Mutta toinen ystäväni taas pyysi mua katsomaan hänen seinäänsä, ja siellä näkyi paitsi mun & hänen keskusteluja, myös monen muun keskusteluja.
Mistä tiedät että ne ovat varmasti yksityisviestejä eikä näitä wall-to-wall -viestejä? Ettei kaverikin muistaisi väärin.

Olettehan huomanneet siellä sen highlights kohdan, jonka saa muutettua kaikeksi? Muuten se näyttää vain ns. jännittävimmät tapahtumat. Lisäksi, minulla on suuri epäilys, että ihmiset eivät vain muista käyneensä näitä keskusteluja seinällä. Ja osa ei varmaan ole edes osannut käyttää fb:tä sillon kunnolla ja on voinut vanhingossa kirjoitella seinälle, koska suurin osa on liittynyt facebookin juuri 06-vuoden jälkeen. Tätä ei ollut tapahtunut muissa maissa, joten olisikohan kyse taas suomalaisten hysteriasta. Minulla siellä ei ainakaan ollut yhden yhtä inbox-viestiä, eikä kenelläkään tutullanikaan.

Niissä on joillakin ollut esim. tilinumeroja. Harva varmaan kirjoittelee tilinumeroaan kenenkään seinälle...

Mutta toisaalta jos alkuun on ollut vaan muutama hyvä ystävä facessa, niin miksei? Sitten monta vuotta myöhemmin asia unohtuu ja kavereitakin on 10-100 kertaisesti.

Mulla oli tuolla seinällä vaan niitä wall-to-wall viestejä ja iso osa päivityksistä oli harmittavasti hävinnyt..

mä en usko että siellä on ollut kenenkään yksityisviestejä näkyvillä.

seinälle (wall) kirjotettiin ja niihin ei voinut kommentoida joten vastattiin toisen seinälle. jos halus nähä koko keskustelun oli se wall-to-wall juttu mistä sen näki.

silloin on ollut ihan eri meininki fabossa, vähemmän kavereita jne. totta kai ne nyt näyttää oudolta ne sellaiset viestit seinällä, ku on just sellasia irtonaisia.

YKSIKÄÄN ihminen ei oo todistanut et kyseessä ois yksityisviesti, minkä on seinältään löytänyt. (kuvankaappaus esim viestistä seinällä ja sama viesti inboxissa..)

ihmiset vaan vauhkoo ja sit ku tää todistettiin hölynpölyks ni kaikki ei vaan pystykään myöntämään erhettään. koska "enhän minä nyt voi olla väärässä".... :D

muutama hyvä pointti =) Mistä Facebookin “timelinegatessa” oli kyse?

Yhteistyössä