faktaa, lohdutaa tai sitten ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nunnu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nunnu

Jäsen
09.04.2005
41
0
6
KESKENMENO

Aivan normaalisti alkaneista raskauksista noin 30% menee kesken. Nämä ovat ns. kemiallisia raskauksia eli nainen ei välttämättä ole edes tiennyt olevansa raskaana, vaikka kuukautiset ovat olleet myöhässä. Keskenmeno tapahtuu 3-4 päivää myöhemmin kuin kuukautisten pitäisi alkaa. Nämä varhaiset keskenmenot johtuvat siitä, että alkio on poikkeava tai ei kiinnity kunnolla kohtuun.

Hyvin varhaisten keskenmenojen lisäksi keskenmenoon päättyy n. 10% raskauksista. Suurin osa keskenmenoista tapahtuu ennen 12. raskausviikkoa. Jos raskaus on kestänyt 12 viikkoa ja ultraäänitutkimuksessa nähdään sikiön sydämen syke, raskaus harvoin päättyy keskenmenoon. Suurimmassa osassa keskenmenoja alkiossa on niin vakava kehityshäiriö ettei raskaus ei jatku. Kolmen peräkkäisen keskenmenon jälkeen on jo aiheellista tutkia, voisiko keskenmenoihin olla jokin erityinen syy. Tällaisia syitä voivat olla esimerkiksi vanhempien kromosomitranslokaatio tasapainoisessa muodossa (piilevänä), tai kohdun poikkeavuus tai kohdunkaulan kanavan vajaatoiminta.

Ehkä tuon ei ollukaan tarkoitus lohduttaa, kunhan fakta-asiat tulivat esiin. Jotkut ei nimittäin tiedä näitä asioita ennestään, eli joillekin tuosta saattoi olla hyötyä! Keskenmeno (itsekin kokenut hetki sitten) on aina ikävä tapaus josta seuraa pahaa mieltä, mutta ainakin minun mielestäni on ihan jees että joku laittaa myös tällaisia viestejä! Minä itse en esimerkiksi tiennyt ko. asiasta mitään ennenku omalle kohdalle sattui.

En ymmärrä miksi noita FAKTOJA tänne pitää kirjoitella?Eiköhän ne jokainen löydä itsekkin jota niitä haluaa kuulla/lukea!

Mulle on ainakin se ja sama mikä on faktaa...sillä itse suren sitä omaa menetettyä lastani ihan saman lailla...oli syy siihen sitten mikä tahansa... :'(

Ei tuo fakta kauheasti lohduta. Lähinnä rupesi mietityttämään kuulunku itse niihin, joilla on toistuvia keskenmenoja....

Itse olen ajatellut, että jos kahdesta pahasta pitää valita niin otan mieluummin keskenmeno kuin lapsen kuolemisen heti synnytyksen jälkeen. Tämä ajatusmalli ei kaikkia meitä lohduta. Itse kuulun ns. "järkeilijöiden" joukkoon, joka tarvitsee tällaisen ajatusmallin. Muuten en osaa ajatella tulevaisuutta.

Kaikki me surutyömme tarvitsemme. Toiset meistä kaipaa faktatietoa ja lohduttautuvat sillä tiedolla. Toiset tekevät surutyönsä erillälailla. Onneksi meitä on moneen junaan. Itse kaipailisin linkkilistaa erinlaisille sivuille. Onko sitä missään?

No eikai tästä nyt tarvii mitään nettitappelua muodostaa... :o Eikai tuon ekan viestin kirjoittaja mitään pahaa kenellekään halunnu. Kuten sanottu, kaikki tyylillään taapertaa. Jaksamisia kaikille! :)

Eipä tuo oikein muakaan lohduta...enkä enää luota siihen, että raskaus jatkuisi normaalisti tuon rv12 jälkeen...
Itse kun olen kokenut km rv8 ja kohtukuoleman rv25... :'(
sitten vasta osaan rentoutua ja nauttia kun lapsi on turvallisesti sylissä...ja terveenä...
Voimia kaikille!!! :hug:

Voisin lisätä, että tuo tutkimus koskee kaikkia raskauksia.
Meillä keskenmenoja saavilla voi olla keskenmenoprosentti
vaikka 85%, mutta se uppoaa tuonne massaan helposti,
kun siihen lasketaan nekin jotka eivät saa ikinä keskenmenoja.
En siis luota tutkimuksiin tippaakaan.

JUU KIITOS VAIN SINULLE FAKTOISTASI VIRKAINTOINEN SAIRAANHOITAJAOPISKELIJA :laugh:

MUTTA EI TUO KYLLÄ LOHDUTA KETÄÄN! SITÄPAITSI KAIKKI TUOSSA EI OLLUT IHAN FAKTAA...AINAKAAN MEIKÄLÄISEN KOHDALLA. LÄÄKÄRI NIMITTÄIN LUPASI 3 KESKENMENON JÄLKEEN TUTKIMUKSIA, MUTTA EIPÄ TUTKITTU, VAIKKA OLI YKSI KUOLLUT VAUVAKIN :/ \|O SANOI VAIN MINULLE, ETTÄ "NIITÄ KESKENMENOJA VOI KUULE OLLA KUUSIKIN JA SILTI VIELÄ ONNISTUA" :o JAA...JÄÄNKÖ SIIS ODOTTELEMAAN NYT NIITÄ KOLMEA VIELÄ :kieh: \|O \|O \|O \|O :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.02.2006 klo 19:21 nunnu kirjoitti:
KESKENMENO

Aivan normaalisti alkaneista raskauksista noin 30% menee kesken. Nämä ovat ns. kemiallisia raskauksia eli nainen ei välttämättä ole edes tiennyt olevansa raskaana, vaikka kuukautiset ovat olleet myöhässä. Keskenmeno tapahtuu 3-4 päivää myöhemmin kuin kuukautisten pitäisi alkaa. Nämä varhaiset keskenmenot johtuvat siitä, että alkio on poikkeava tai ei kiinnity kunnolla kohtuun.

Hyvin varhaisten keskenmenojen lisäksi keskenmenoon päättyy n. 10% raskauksista. Suurin osa keskenmenoista tapahtuu ennen 12. raskausviikkoa. Jos raskaus on kestänyt 12 viikkoa ja ultraäänitutkimuksessa nähdään sikiön sydämen syke, raskaus harvoin päättyy keskenmenoon. Suurimmassa osassa keskenmenoja alkiossa on niin vakava kehityshäiriö ettei raskaus ei jatku. Kolmen peräkkäisen keskenmenon jälkeen on jo aiheellista tutkia, voisiko keskenmenoihin olla jokin erityinen syy. Tällaisia syitä voivat olla esimerkiksi vanhempien kromosomitranslokaatio tasapainoisessa muodossa (piilevänä), tai kohdun poikkeavuus tai kohdunkaulan kanavan vajaatoiminta.
JA KETÄ H.ELVETTI KIINNOSTAA NUO PROSENTIT JA S.AATANAN TILASTOT! ME OLEMME TEILLE LÄÄKÄREILLE JA HOITAJILLE ILMEISESTI VAIN FAKTAA JA TILASTOLUKUJA.MUISTAKAA ETTÄ ME OLEMME NIITÄ KÄRSIÖITÄ TÄSSÄ :(

Voi ny pyhä jysäys!!! :o Eihän teitä rakkaat ihmiset oo varmasti kukaan pakottanu tuontyylisiä viestejä lukemaan! Jos tällasilla sivuilla roikkuu, voi varautua vaikka minkälaisiin juttuihin ja jos joka kerran vetäsee herneen nenään, kyllä elämä negatiiviseks muuttuu!! Eikö olis terveempää keskittää se energia johonki muuhun ku siihen että täälä raivoaa jollekin tuntemattomalle kirjoittajalle!
Ei kaikesta tarvii piitata... :/

[/quote]
JA KETÄ H.ELVETTI KIINNOSTAA NUO PROSENTIT JA S.AATANAN TILASTOT! ME OLEMME TEILLE LÄÄKÄREILLE JA HOITAJILLE ILMEISESTI VAIN FAKTAA JA TILASTOLUKUJA.MUISTAKAA ETTÄ ME OLEMME NIITÄ KÄRSIÖITÄ TÄSSÄ :(
[/quote]

Lääkäreille? Hoitajille? Ymmärrän kyllä että keskenmeno sattuu, mutta tuskin lääkärit ja hoitajat niitä on aiheuttanut. Ps. en ole kumpikaan noista.
Mulle ainakin sanoi eräs hoitaja että se on ihan luonnon tapa hoitaa pois ei kehittyneitä ja sairaita lapsia.

\JA KETÄ H.ELVETTI KIINNOSTAA NUO PROSENTIT JA S.AATANAN TILASTOT! ME OLEMME TEILLE LÄÄKÄREILLE JA HOITAJILLE ILMEISESTI VAIN FAKTAA JA TILASTOLUKUJA.MUISTAKAA ETTÄ ME OLEMME NIITÄ KÄRSIÖITÄ TÄSSÄ :(
[/quote]

Lääkäreille? Hoitajille? Ymmärrän kyllä että keskenmeno sattuu, mutta tuskin lääkärit ja hoitajat niitä on aiheuttanut. Ps. en ole kumpikaan noista.
Mulle ainakin sanoi eräs hoitaja että se on ihan luonnon tapa hoitaa pois ei kehittyneitä ja sairaita lapsia.

[/quote]
Tunonkin varmaan kaikki tietää \|O :headwall: :headwall:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.02.2006 klo 18:31 hmm itelles kirjoitti:
\JA KETÄ H.ELVETTI KIINNOSTAA NUO PROSENTIT JA S.AATANAN TILASTOT! ME OLEMME TEILLE LÄÄKÄREILLE JA HOITAJILLE ILMEISESTI VAIN FAKTAA JA TILASTOLUKUJA.MUISTAKAA ETTÄ ME OLEMME NIITÄ KÄRSIÖITÄ TÄSSÄ :(

[/quote]
Tunonkin varmaan kaikki tietää \|O :headwall: :headwall:

[/quote]
TUONKIN

[/quote]

[/quote]
Sori...mulla oli huono päivä kun kirjotin tuon, mutta tarkoitin kyllä mitä sanoin. Eli en minä ole sanonutkaan että lääkärit ja hoitajat olisi sen aiheuttanut :o Eihän sellasesta voi syyttää yhtään ketään, mutta tarkoitin sitä että ne lääkärit ja hoitajat eivät osaa olla yhtään empaattisia ja ajatella meitä ihmisinä ja surevina persoonina, koska ovat niin rutinoituneet työhönsä, koska näkevät keskenmenoja päivittäin. Niin ei vain saisi olla. Sen ymmärtää sitten kun sen itse kokee. Lääkärien syyttelystä en ole puhunut yhtään mitään.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.02.2006 klo 21:01 Mari kirjoitti:
Tulin hakemaan apua pahaan mieleen ja mitä täältä löytyykään? Onpa kerta kaikkiaan ala-arvoista tekstiä... Ei tartte tulla tälle keskustelupalstalle toista kertaa...
Ja sinulle MARI...olen pahoillani jos olet kokenut keskenmenon :hug: Mutta kokemuksesta voin kertoa että haet kyllä lohtua ja apua ihan väärästä paikasta. Kaikkein parasta apua saat kun juttelet jollekulle luotettavalle ihmiselle kasvotusten. Oletko muuten käynyt sivuilla www.enkelisivut.net :saint:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2006 klo 22:31 sussu82 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.02.2006 klo 21:01 Mari kirjoitti:
Tulin hakemaan apua pahaan mieleen ja mitä täältä löytyykään? Onpa kerta kaikkiaan ala-arvoista tekstiä... Ei tartte tulla tälle keskustelupalstalle toista kertaa...
Ja sinulle MARI...olen pahoillani jos olet kokenut keskenmenon :hug: Mutta kokemuksesta voin kertoa että haet kyllä lohtua ja apua ihan väärästä paikasta. Kaikkein parasta apua saat kun juttelet jollekulle luotettavalle ihmiselle kasvotusten. Oletko muuten käynyt sivuilla www.enkelisivut.net :saint:

Minulle ainakin keskenmeno oli niin kova kokemus, että kesti pitkään ennenkuin pystyin puhumaan siitä oikein kenellekään. Että olen kyllä hakenut lohtua ja apua ihan täältäkin.

Paha mieli, joka keskenmenon takia tulee, on niin kova ja raju, ettei siinä tilanteessa varmana oikein kukaan pysty kovin selkeästi ajattelemaan.. Meille tuli tuo suru pari viikkoa sitten ja kovasti olen koittanut tehdä töitä saadakseni mieleni edes jonkinlaiseen tasapainoon.(Meidän lähipiirin periaatteisiin kuuluu ettei MITÄÄN asioita saa kauaa surra...) Välillä tulee sitten sanottua jollekin päin naamaa kun oikein ottaa päähän. Mikään ei voi olla niin ärsyttävää, kuin se, kun ihmiset vähättelee toisen pahaa mieltä, sanomalla esim: No mitä sä ny enää sitä asiaa jankutat, siitähän on jo yli viikko!!!
Siinäpä sit itsekin alkaa miettiä, että olenko ihan hullu kun samaa asiaa puin. Ja kurja olo saa taas vallan.
Tämä viesti sen takia, että kaikki ymmärtäisivät, että tuskin nämä edellä olevat "kiukkuiset" viestit kenellekään henk.kohtaisesti on tarkoitettu, ihmisillä on vaan paha olla, ja silloin saattaa suusta päästä hieman "sammakoitakin"!

En vissiin ymmärtänyt koko tekstiä, koska en osaa siitä loukkaantua. Itseäni jopa jollain lailla lohdutti sen kaiken surun keskellä lääkärin sanat siitä että alkuraskauden keskenmenot ovat yleisiä, niin tapahtuu jopa joka kolmannessa raskaudessa eikä siis ole mitenkään sidoksissa äidin tekemisiin. (olin siinä jo kerennyt miettiä varmaan jokaisen suupalan ym mikä olisi voinut olla keskenmenon taustalla).

Koin myös lohduttavaksi sen että sikiöllä on todennäköisesti ollut jokin paha kehitsyhäiriö tms minkä takia tämä ei olisi edes selvinnyt raskautta loppuun asti. Yritin ajatella että tämä oli lapseni parhaaksi.

juu ei minuakaan nuo prosentit paljoa lohduta,Tuon saman litanjan lääkärit kertoivat kummankin km jälkeen, ei lohduttanut silloin eikä nyt. Enemmän minua lohduttaa ajatus siitä, että jos olisivat maailmaan asti päässeet olisivat ehkä olleet vaikeasti kehityvammaisia.

Tuo prosentti-lohdutus kuullostaa yhtä hyvälle kuin se, et "yhden km kokeneilla ei ole suurentunutta riskiä saada uudelleen km. Kun taas toisen km saaneilla riski on 20% ja kolmannen 40%" tällastakin kuulin ekana km jälkeen..PALJON LOHDUTTAA TUOLLLAISET LAUSEET \|O

Mä sain keskenmenon vuonna 1997. En silloin tuntenut ketään muuta vastaavaa kokenutta. Mulle oli ihan helpotus kuulla, että se on niinkin yleistä. Sitä ennen luulin olevani todella erikoinen ja etten ikinä voi saada lasta kun olen niin viallinen. Ja parempi oli että lapsi kuoli kohtuun jo niin aikaisessa vaiheessa. Seuraava lapsi nimittäin syntyi elävänä ja haudattiin jo 3 viikon kuluttua. Paljon rankempaa se oli kuin keskenmeno. Anteeksi vaan, mutta faktoista on turha loukkaantua. Ap ei varmaankaan pahalla tarkoittanut.