M
mii
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sasasi:[
mutta empä väitä tietäväni sen enempää. vaikea kyllä kuvitella että itsekkään tietäisit eläinten kulinaristisista mieltymyksistä niin paljoa, että tietäisit mitä tykkäävät syödä. vai koemaistatko sen rehun itse?
Mä en koemaista, koska en ole lehmä. Mulla ja lehmällä on eri maku. Mä syön lihaakin, lehmä ei. Mikä on mun mielestä hyvää, on lehmän mielestä varmaan pahaa.
Me ollaan vaihdettu rehuntoimittajaa noin kerran vuodessa ja tarvittaessa useamminkin. Eli jos näyttää siltä, että rehu ei lehmille maita, niin se vaihdetaan. Ja lehmäkin kyllästyy, jos aina saa samaa, siksikin vaihdetaan joskus, ilman muuta syytä. Tällä hetkellä on sellainen rehu, että joka lehmä syö koko annoksensa, ihan kaikki. Eli on todella maittava rehu lehmien mielestä.Mitään muita rehuja ei ole ikinä ennen kaikki lehmät syöneet koko annosta, mitä päivässä on mahdollista saada.
Korsirehi korjataan aina siten, että siitä tulisi mahdollisimman laadukasta. Silloin se on maittavaa ja lehmät syövät sitä mielellään. Jos korsirehua mene paljon haaskuulle, se on merkki siitä, että se on pahaa. Ja jos lehmä ei syö, se ei tuota maitoa. Ja se taas on meille tappiota. Eli mitä enemmän haluamme tuottaa, sitä paremmin hoidamme ja ruokimme eläimet.
Lisäksi meillä käy kerran vuodessa, ilman ennakkovaroitusta, eläinlääkäri tekemässä navettatarkastuksen, että eläimillä on kaikki olot asianmukaisesti.
Meillä käy maitotilaneuvoja joka toinen kuukausi tekemässä ruokintasuunnitelmat ja tarvittaessa neuvoo muutenkin. Meillä käy eläinlääkäri aina tarvittaessa. Ja musta tuntuu, että aina kun soitan, eläinlääkäri jo miettii, että taas tuo... Eli otan yhteyttä pikkujutuistakin.
Ja meillä käy seminologikin useamman kerran kuukaudessa, joskus joka viikko ja montakin kertaa viikossa. Ulkopuolisia kävijöitä/tarkkailijoita siis tämän tästä. Ja me todellakin pidämme eläimistä, miksi kohtelisimme niitä huonosti?
Siksi toiseksi, tuotantorakennuksissa on vierailija kielto tautivaaran takia. Eläinten mahdolliset taudit ja sairaudet voivat olla erittäin helposti tarttuvia. Mitenköhän hyvää oikeutta ne kuvaajat tekivät tiloille, jos siirsivät mukanaan sikalasta toiseen virusripulia tai porsasyskää?
Teidänkin työpaikkojenne ovet laitetaan lukkoon, ettei sinne mene ulkopuolisia työajan ulkopuolella. Te laitatte kotinne ovet lukkoon ja tykkäätte kyttyrää, jos joku vaikka vain oikaisee tonttinne läpi.
Miksi alkutuottajan pitäisi hyväksyä tontilleen ja työmaalleen luvattomia kulkijoita yöaikaan?
Esim. kanat/broilerit menevät pelästyessään kaikki samaan kasaan ja alimmaiset tukehtuu. Tämänkin riskin kuvaajat ottivat mennessään tuotantotiloihin ajattomalla ajalla, hetkenä, jolloin eläimet ovat tottuneet olemaan rauhassa. Kuka todistaa, ettei kuvissa näkyneet raadot tulleet tälläisestä?
Eläintiloja ei voi lukita, sillä tulipalon sattuessa eläimet on saatava nopeasti ulos ja palokunnalla on oltava vapaa pääsy tiloihin, vaikka isäntäväki ei olisi paikalla. Lisäksi, jos eläimet palavat, mikä on kauhea kärsimys eläimillekin, niin vakuutusyhtiö ei korvaa mitään, jos ovet ovat olleet lukossa estäen palokunnan sisälle pääsyn.
Sekö, että ovet ovat auki, oikeuttaa kaiken maailman aktivistit menemään luvatta sisään? Olikohan yhdelläkään kuvaajalla suojajalkineita tai muita suojavaatteita, joita eläinlääkäritkin ja seminologitkin käyttävät mennessään tiloille?