Faktaa tehotuotannosta. Timppa-ketjun innoittamana...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mii

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sasasi:
[

mutta empä väitä tietäväni sen enempää. vaikea kyllä kuvitella että itsekkään tietäisit eläinten kulinaristisista mieltymyksistä niin paljoa, että tietäisit mitä tykkäävät syödä. vai koemaistatko sen rehun itse?

Mä en koemaista, koska en ole lehmä. Mulla ja lehmällä on eri maku. Mä syön lihaakin, lehmä ei. Mikä on mun mielestä hyvää, on lehmän mielestä varmaan pahaa.
Me ollaan vaihdettu rehuntoimittajaa noin kerran vuodessa ja tarvittaessa useamminkin. Eli jos näyttää siltä, että rehu ei lehmille maita, niin se vaihdetaan. Ja lehmäkin kyllästyy, jos aina saa samaa, siksikin vaihdetaan joskus, ilman muuta syytä. Tällä hetkellä on sellainen rehu, että joka lehmä syö koko annoksensa, ihan kaikki. Eli on todella maittava rehu lehmien mielestä.Mitään muita rehuja ei ole ikinä ennen kaikki lehmät syöneet koko annosta, mitä päivässä on mahdollista saada.
Korsirehi korjataan aina siten, että siitä tulisi mahdollisimman laadukasta. Silloin se on maittavaa ja lehmät syövät sitä mielellään. Jos korsirehua mene paljon haaskuulle, se on merkki siitä, että se on pahaa. Ja jos lehmä ei syö, se ei tuota maitoa. Ja se taas on meille tappiota. Eli mitä enemmän haluamme tuottaa, sitä paremmin hoidamme ja ruokimme eläimet.
Lisäksi meillä käy kerran vuodessa, ilman ennakkovaroitusta, eläinlääkäri tekemässä navettatarkastuksen, että eläimillä on kaikki olot asianmukaisesti.
Meillä käy maitotilaneuvoja joka toinen kuukausi tekemässä ruokintasuunnitelmat ja tarvittaessa neuvoo muutenkin. Meillä käy eläinlääkäri aina tarvittaessa. Ja musta tuntuu, että aina kun soitan, eläinlääkäri jo miettii, että taas tuo... Eli otan yhteyttä pikkujutuistakin.
Ja meillä käy seminologikin useamman kerran kuukaudessa, joskus joka viikko ja montakin kertaa viikossa. Ulkopuolisia kävijöitä/tarkkailijoita siis tämän tästä. Ja me todellakin pidämme eläimistä, miksi kohtelisimme niitä huonosti?

Siksi toiseksi, tuotantorakennuksissa on vierailija kielto tautivaaran takia. Eläinten mahdolliset taudit ja sairaudet voivat olla erittäin helposti tarttuvia. Mitenköhän hyvää oikeutta ne kuvaajat tekivät tiloille, jos siirsivät mukanaan sikalasta toiseen virusripulia tai porsasyskää?
Teidänkin työpaikkojenne ovet laitetaan lukkoon, ettei sinne mene ulkopuolisia työajan ulkopuolella. Te laitatte kotinne ovet lukkoon ja tykkäätte kyttyrää, jos joku vaikka vain oikaisee tonttinne läpi.
Miksi alkutuottajan pitäisi hyväksyä tontilleen ja työmaalleen luvattomia kulkijoita yöaikaan?
Esim. kanat/broilerit menevät pelästyessään kaikki samaan kasaan ja alimmaiset tukehtuu. Tämänkin riskin kuvaajat ottivat mennessään tuotantotiloihin ajattomalla ajalla, hetkenä, jolloin eläimet ovat tottuneet olemaan rauhassa. Kuka todistaa, ettei kuvissa näkyneet raadot tulleet tälläisestä?
Eläintiloja ei voi lukita, sillä tulipalon sattuessa eläimet on saatava nopeasti ulos ja palokunnalla on oltava vapaa pääsy tiloihin, vaikka isäntäväki ei olisi paikalla. Lisäksi, jos eläimet palavat, mikä on kauhea kärsimys eläimillekin, niin vakuutusyhtiö ei korvaa mitään, jos ovet ovat olleet lukossa estäen palokunnan sisälle pääsyn.
Sekö, että ovet ovat auki, oikeuttaa kaiken maailman aktivistit menemään luvatta sisään? Olikohan yhdelläkään kuvaajalla suojajalkineita tai muita suojavaatteita, joita eläinlääkäritkin ja seminologitkin käyttävät mennessään tiloille?

sori, liian pitkä viesti en jaksa lukea.

mutta eiköhän tullut selväksi, että yleistin, ja pyysin anteeksi. ei kaikki tehotuottajat ole pahoja eläinrääkkääjiä.

mutta jotkut ovat, selvästi. ja valvontaa on lisättävä ettei kukaan voi pitää eläimiä niin kuin noissa videoissa.

muuhun en ota kantaa... :)

Mä en koemaista, koska en ole lehmä. Mulla ja lehmällä on eri maku. Mä syön lihaakin, lehmä ei. Mikä on mun mielestä hyvää, on lehmän mielestä varmaan pahaa.
Me ollaan vaihdettu rehuntoimittajaa noin kerran vuodessa ja tarvittaessa useamminkin. Eli jos näyttää siltä, että rehu ei lehmille maita, niin se vaihdetaan. Ja lehmäkin kyllästyy, jos aina saa samaa, siksikin vaihdetaan joskus, ilman muuta syytä. Tällä hetkellä on sellainen rehu, että joka lehmä syö koko annoksensa, ihan kaikki. Eli on todella maittava rehu lehmien mielestä.Mitään muita rehuja ei ole ikinä ennen kaikki lehmät syöneet koko annosta, mitä päivässä on mahdollista saada.

Korsirehi korjataan aina siten, että siitä tulisi mahdollisimman laadukasta. Silloin se on maittavaa ja lehmät syövät sitä mielellään. Jos korsirehua mene paljon haaskuulle, se on merkki siitä, että se on pahaa. Ja jos lehmä ei syö, se ei tuota maitoa. Ja se taas on meille tappiota. Eli mitä enemmän haluamme tuottaa, sitä paremmin hoidamme ja ruokimme eläimet.

Lisäksi meillä käy kerran vuodessa, ilman ennakkovaroitusta, eläinlääkäri tekemässä navettatarkastuksen, että eläimillä on kaikki olot asianmukaisesti.
Meillä käy maitotilaneuvoja joka toinen kuukausi tekemässä ruokintasuunnitelmat ja tarvittaessa neuvoo muutenkin. Meillä käy eläinlääkäri aina tarvittaessa. Ja musta tuntuu, että aina kun soitan, eläinlääkäri jo miettii, että taas tuo... Eli otan yhteyttä pikkujutuistakin.
Ja meillä käy seminologikin useamman kerran kuukaudessa, joskus joka viikko ja montakin kertaa viikossa. Ulkopuolisia kävijöitä/tarkkailijoita siis tämän tästä. Ja me todellakin pidämme eläimistä, miksi kohtelisimme niitä huonosti?

Siksi toiseksi, tuotantorakennuksissa on vierailija kielto tautivaaran takia. Eläinten mahdolliset taudit ja sairaudet voivat olla erittäin helposti tarttuvia. Mitenköhän hyvää oikeutta ne kuvaajat tekivät tiloille, jos siirsivät mukanaan sikalasta toiseen virusripulia tai porsasyskää?

Teidänkin työpaikkojenne ovet laitetaan lukkoon, ettei sinne mene ulkopuolisia työajan ulkopuolella. Te laitatte kotinne ovet lukkoon ja tykkäätte kyttyrää, jos joku vaikka vain oikaisee tonttinne läpi.
Miksi alkutuottajan pitäisi hyväksyä tontilleen ja työmaalleen luvattomia kulkijoita yöaikaan?

tjoo, nyt luin. paljon kirjoitit asiaa. mutta mielestäni on kuitenkin hyvä asia, että nämä asiat saivat julkisuutta.

yksi pätkä mikä syöpyi mieleen, oli se yksi sika, mikä oli niin pienessä tilassa yksi, ettei pystynyt kääntymään eikä makaamaan, seisomaan vaan paikallaan.

ihan sama mitä laki tai tuottaja sanoo, se on eläinrääkkäystä! ei eläintä saa pitää niin. :|

Esim. kanat/broilerit menevät pelästyessään kaikki samaan kasaan ja alimmaiset tukehtuu. Tämänkin riskin kuvaajat ottivat mennessään tuotantotiloihin ajattomalla ajalla, hetkenä, jolloin eläimet ovat tottuneet olemaan rauhassa. Kuka todistaa, ettei kuvissa näkyneet raadot tulleet tälläisestä?

Eläintiloja ei voi lukita, sillä tulipalon sattuessa eläimet on saatava nopeasti ulos ja palokunnalla on oltava vapaa pääsy tiloihin, vaikka isäntäväki ei olisi paikalla. Lisäksi, jos eläimet palavat, mikä on kauhea kärsimys eläimillekin, niin vakuutusyhtiö ei korvaa mitään, jos ovet ovat olleet lukossa estäen palokunnan sisälle pääsyn.
Sekö, että ovet ovat auki, oikeuttaa kaiken maailman aktivistit menemään luvatta sisään? Olikohan yhdelläkään kuvaajalla suojajalkineita tai muita suojavaatteita, joita eläinlääkäritkin ja seminologitkin käyttävät mennessään tiloille?

Mä en ole koskaan ollut mikään tehotuotetun lihan kannattaja, päinvastoin, puolet elämästäni kasvissyöjäkin, mut jotenkin kun oon noita eläinrääkkäys- tms. tuotantoeläinten laiminlyönti tapauksia lehdistä lukenut, niin mulle on syntynyt semmonen ymmärrys, et usein näiden tilojen omistajat on olleet esim. alkkiksia tai heillä on muuten vaan mennyt huonommin, tai sitten esim. vanhuuden myötä ovat olleet kykenemättömiä hoitamaan eläimiään....
Huh tulipas pitkä lause..mut oli miten oli, mulle myöskään se ei merkitse paljoakaan jos puhutaan eläinten hyvinvoinnista tuotantolaitoksissa, et ne saa kunnon rehua eikä niillä oo tauteja, jos ne joutuu suuren osan elämästään viettämään liian pienissä oloissa, erotetaan heti emoistaan jne.

Täytyy sanoa, et tuotantoeläimen suurin siunaus on varmaankin niiden lyhytikäisyys...

On se kumma, että navettoihin ym. eivät voi tavalliset tallaajat mennä katsomaan, koska voivat tuoda mukanaan kaikenlaisia pöpöjä...hyvänen aika mitenkäs sitä ihmiset voivat mennä katsomaan sairaita sairaalaan, koska hekin voivat tuoda mukanaan jotain pöpöjä? Kumma juttu todella. Kummalliselta kuullostaa myös se, että joku voisi epäillä eläimen kuolevan siihen, että joku vieras ihminen tulee kuvaamaan...huh, taitaa olla todella säikkyjä eläimiä jos sellaisesta syntyy raatoja sinne tänne nurkkiin...mitenköhän eläimiä tällöin kohdellaan jos todella näin pelkäävät? Milloinkas ihmiset, jotka haluavat eläinraukoille oikeutta menisivät kuvaamaan ellei silloin kun omistaja ei ole paikalla?...omistaja tuskin antaisi kuvata eläimiään, jotka ovat huonoissa olosuhteissa. Kun kuluttajat kerran maksavat ruuastaan, niin eikös oikeudenmukaisinta olisi, että kuluttaja saisi halutessaan tietää millaisissa olosuhteissa eläimet, joiden lihaa hän ostaa, elävät? Eikös se ole kuluttajan oikeus? Syytetään ja syyllistetään nyt sitten kuvaajat, jotka ovat itseään puolustamaan kykenemättömien eläinten asialla...eihän tilojen omistajat olleet tehneet mitään väärää vaikka eläimet kärsivät, eihän?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
On se kumma, että navettoihin ym. eivät voi tavalliset tallaajat mennä katsomaan, koska voivat tuoda mukanaan kaikenlaisia pöpöjä...hyvänen aika mitenkäs sitä ihmiset voivat mennä katsomaan sairaita sairaalaan, koska hekin voivat tuoda mukanaan jotain pöpöjä? Kumma juttu todella. Kummalliselta kuullostaa myös se, että joku voisi epäillä eläimen kuolevan siihen, että joku vieras ihminen tulee kuvaamaan...huh, taitaa olla todella säikkyjä eläimiä jos sellaisesta syntyy raatoja sinne tänne nurkkiin...mitenköhän eläimiä tällöin kohdellaan jos todella näin pelkäävät? Milloinkas ihmiset, jotka haluavat eläinraukoille oikeutta menisivät kuvaamaan ellei silloin kun omistaja ei ole paikalla?...omistaja tuskin antaisi kuvata eläimiään, jotka ovat huonoissa olosuhteissa. Kun kuluttajat kerran maksavat ruuastaan, niin eikös oikeudenmukaisinta olisi, että kuluttaja saisi halutessaan tietää millaisissa olosuhteissa eläimet, joiden lihaa hän ostaa, elävät? Eikös se ole kuluttajan oikeus? Syytetään ja syyllistetään nyt sitten kuvaajat, jotka ovat itseään puolustamaan kykenemättömien eläinten asialla...eihän tilojen omistajat olleet tehneet mitään väärää vaikka eläimet kärsivät, eihän?

Mulla kun monista eläimistä sellainen käsitys, että ne tottuvat rutiineihin.
Samoin myös tuttuihin ihmisiin.

Onko se reilua, että kun ovat tottuneet tietyn rutiinin mukaan olemaan yön rauhassa, niin sinne hiippaillaan luvatta porukalla kuvausvehkeiden kanssa?
Siinä sitä saadaan stressimunia, stressimaitoa ja stressilihaa.

Jos jossain epillään lapsia kohdeltavan huonosti, niin meneekö sinne sossun agentit yöllä videokamerat kourassa, meningillä, että "nytpä päästiin yllättämään oikein kunnolla."

Oi haloo. Eiköhän ne eläinlääkärin tekemät pisotarkastukset ilman ennakkoilmoitusta, mutta päiväsaikaan, riitä.
Jos epäillään eläimiä kohdeltavan huonosti, niin siitäkin voi ottaa yhteyttä viralliseen tahoon joka hoitaa tarkastuksen ja kuvaamisen. Yhtälailla yllättäen ne sen tekevät.
Mutta eivät sentään niin, että hiiviskelevät nurkissa yön pimeinä tunteina säikyttelemässä sekä ihmiset että eläimet vähintään puolikuoliaaksi.

(Ja ei, mulla ei ole navettaa eikä kanalaa. Vain koira, joka eläinlääkärin mukaan voi vallan mainiosti.)

Tosiaan näinhän se on et ei sinne saa mennä ihan milloin vaan ihan miten sattuu koska esim. salmonella voi kulkeutua ihmisen mukana ja sit on sekin vaara et sen jälkeen sen saa se kuluttaja raukka jonka mielestä toi oli oikeutettua mennä sinne ilman mitään varoitusta yö aikaan hiivskelemään. Jos epäilet että tilalla tapahtuu jotain kuten eläinrääkkäystä ota yhteyttä viranomaisiin. Ollaan itse tehty kerran ilmoitus asiattomasta eläinten pidosta ja nyt kyseinen ihminen josta oli kyse ei saa pitää eläimiä.

Kuinka moni teistä on mahtanut edes nähdä lehmää? Siis jos puhutaan kuitenkin asioista joista tietää edes jotain, vai?

Suomessa "tehotuotanto" on kuitenkin aika eri mallilla kun monissa muissa maissa. Suurin osa tilallisista kohtelee karjaansa hyvin, sillä onhan se laadunkin kannalta parempi niin. Toki on poikkeuksia, mutta niinhän niitä on muillakin "aloilla"...

Eikä minulla tästä tämän enenpää:)

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Mä en ole koskaan ollut mikään tehotuotetun lihan kannattaja, päinvastoin, puolet elämästäni kasvissyöjäkin, mut jotenkin kun oon noita eläinrääkkäys- tms. tuotantoeläinten laiminlyönti tapauksia lehdistä lukenut, niin mulle on syntynyt semmonen ymmärrys, et usein näiden tilojen omistajat on olleet esim. alkkiksia tai heillä on muuten vaan mennyt huonommin, tai sitten esim. vanhuuden myötä ovat olleet kykenemättömiä hoitamaan eläimiään....
Huh tulipas pitkä lause..mut oli miten oli, mulle myöskään se ei merkitse paljoakaan jos puhutaan eläinten hyvinvoinnista tuotantolaitoksissa, et ne saa kunnon rehua eikä niillä oo tauteja, jos ne joutuu suuren osan elämästään viettämään liian pienissä oloissa, erotetaan heti emoistaan jne.

Täytyy sanoa, et tuotantoeläimen suurin siunaus on varmaankin niiden lyhytikäisyys...

Meillä on iso navetta, siis jossain mittakaavassa tehotuotantoa, mutta meillä on niin iso ja tehokas navetta, että sinne mahtuu muutama sairas- ja poikimakarsinakin. Näissä karsinoissa synnyttänyt emo saa olla vierihoidossa vasikkansa kanssa, niitä ei eroteta heti, kuten joudutaan tekemään pienissä, ei tehokkaissa navetoissa. Niissä kun ei todellakaan ole tilaa vierihoitokarsinoihin.
Juuri tuollaisista kommenteista huomaa, ettei asioista oikeasti tiedetä.

Ja noista pöpöjen viemisistä. Kun sairaalaan mennään katsomaan ihmisiä, siellä on käsidesipullot, joita pitäisi käyttää. Sairaalabakteerit jyllää... joten on se riski sielläkin!
Ja ihmisestä eläimeen tuskin tarttuu mitään, mutta kun mennään tilalta toiselle samoilla varusteilla, niin kuljetetaan navetasta/sikalasta toiseen pöpöjä. Jokaisessa navetassa on oma bakteerikantansa ja elukoilla vastustuskyky niihin, niillä ei ole vastustuskykyä muiden navetoiden tai sikaloiden bakteerikantoihin, kun ovat ikänsä asuneet vain yhdessä tuotantorakennuksessa.
Aina, kun mennään eläintiloihin, pitäisi olla tilakohtaiset suojavarusteet.

Ja edelleenkin, miksi meidän työpaikoissamme pitäisi olla avoimet ovet kaikelle kansalle, aina? Ja meidän työpaikkamme ovat meidän omilla tonteilla. Eihän muidenkaan tonteille kuulu jokamiehen kulkuoikeudet!?

Onko täällä todellakin ihmisiä, jotka oikeasti väittävät että eläimillä saa olla millaiset elinolot tahansa? Jos ajattelet noin niin koitappa vaikka viettää pari yötä sellaisessa sängyssä, joka on niin kapea ettet kertakaikkiaan pysty kylkeäsi kääntämään...et luultavasti kauan sellaista kestäisi. Mietippä sitten niitä eläimiä, joita oli kuvattu...ne eivät todellakaan pystyneet kaikki kylkeänsä kääntämään eikä kanat häkeissään liikkumaan. Mahdammeko me ihmiset edes ymmärtää kuinka paljon näihin eläimiin sattuu...sanotaan että sikakin on viisas eläin...toivottavasti niin viisas että tietää ettei kärsimys ole ikuista vaan teurasauto tulee jokin päivä myös sen sian hakemaan, jolloin kipu loppuu. Enkä ole täysi kaupunkilainen vaan maalta kotoisin ja koko lapsuusaikaani on kuulunut eläimiä, on ollut kalkkunoita, kanala, kaneja, kissoja sekä ulkolintujakin on aina ruokittu...ja aina on eläimet hyvin pidetty! Eikös sitten sairaaloidenkin, vanhainkotien ym. paikkojen ovet pitäisi olla niin ettei sinne ketä vaan voi tulla koska vain...onhan ne hoitajien työpaikkoja. Ja on se kumma, että tuollaisista kuvausreissuista voi nyt sitten eläimet saada jos jonkinlaista pöpöä, mutta siitä ei, että kuolleita eläimiä lojuu elävien eläinten joukossa, huh!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ja on se kumma, että tuollaisista kuvausreissuista voi nyt sitten eläimet saada jos jonkinlaista pöpöä, mutta siitä ei, että kuolleita eläimiä lojuu elävien eläinten joukossa, huh!

Jospa nämä kuvaajat olisivat menneet päivänvalossa käymään, niin olisivat huomanneet, että yön aikana kuolleet eläimet on kerätty aamuaskareiden aikana pois.
Linnut ovat niin herkkiä, että niitä kuolee tämän tuosta, ei kai se isäntäväki voi kaiket yöt olla elukoitaan vahtimassa.
Luitkohan noita bakteerijuttuja oikein oikeasti?

Ja millaista eläimistä väittämistä se on noilla kuvaajillakin ollut? Pelkkää julkisuuden kipeyttä ja huomion hakua, kun on pitkällä aikavälillä kuvattu ja noin vuoden työn tulos julkistetaan kerralla. Jokaisesta eläinrääkkäystapauksesta pitää ilmoittaa HETI, eikä vuoden päästä!
Tämä häly ei auta kuvissa näkyviä eläimiä enää ollenkaan, te olette ne sikanautajauhelihassa syöneet jo aikapäiviä sitten!

Minä en todellakaan puolusta eläinrääkkäystä, mutta oikeutta eläimille-yhdistyksen toimintatapa on väärä.
Koko alan toimeentuloa ei saa uhata ja asioita yleistää joidenkin epäkohtien takia. Nyt julkisuudessa on kuva, että KASIKKI karjanpitäjät kohtelevat eläimiään yhtä huonosti.

Se on ihmisten omaa tyhmyyttä jos yleistävät kaikkien karjanpitävien olevan samanlaisia...minä en niin ole ajatellutkaan, mutta otinpa selvää minäkin eräältä lihaa toimittavalta firmalta mistä lihat hakevat ja millaisissa oloissa eläimet siellä ovat...sieltä vakuutettiin, että tietävät eläinten elävän hyvissä olosuhteissa ja sanoivat myös, että uskovat sinne saavan mennä katsomaankin jos haluaa. Olen ehkä sinisilmäinen, mutta uskon tämän ja sieltä firmasta aion tulevaisuudessa lihat meidän talouteemme ostaa ja vain sieltä ellei tule todisteita, että kuvatut tilat (ainakin ne) parantavat eläinten elinolosuhteita. Kumma, että raadot voivat olla niin kamalan näköisiä jo seuraavana päivänä kuin mitä kuvissa ja videoilla näkyi, tuskin nyt kuitenkaan...eläinten makuuhaavat eivät myöskään tule vuorokauden aikana. Haavoissa ym. jyllää myös jos jonkinlaista bakteeria, jonka satun tietämään ihan ammattinikin takia, joten kyllä niitä pöpöjä todenteolla kuvatuilla tiloilla jyllääkin! On totta, että kuvatut videot olisi pitänyt julkaista jo heti, mutta nimenomaan tehdä se juuri näin eli laittamalla heti mediaan, koska taas kerran asiasta olisi vaiettu jos asia olisi jäänyt vain viranomaisten käsiin. Eläinlääkärien valvontahan on ollut aivan merkityksetöntä videoiden ja kuvien perusteella...ovatko he oikeasti eläinten asialla?!Ja mitäs julkisuuden kipeyttä se kuvaajilta on kun eivät ole edes nimiään julkisuuteen antaneet? Totta on myös se, että pakastimessa on nyt lihaa, jotka saattavat olla juuri noilta tiloilta ja ne aion syödä koska olen ne jo ostanut ja rahani näin antanut sinne päin, mutta en tulevaisuudessa enää osta mitä vain. On se kumma, että tällaisiakin tekoja pitää alkaa sitten puolustelemaan eikä vain myöntää, että kuvatuilla tiloilla eläimiä on pidetty väärin...ja toivottavasti ainoastaan näillä tiloilla!

Uusimmat

Yhteistyössä