FANTASIAA LUKEVAT!! Suositelkaa hyviä kirjoja

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Ajattelin taas ruveta lainaamaan kirjoja kirjastosta ja fantasia on etenkin se mikä kiinnostaa. Nyt lainasin Neil Gaimanin Hämähäkkijumala ja Brian Jacquesin Redwallin taru 1 Soturi Matiaksen miekka.

Mä itte suosittelen erittäin lämpimästi Neil Gaimanin Neverwhereä, se kirja on erittäin yllättävä. Harry Potterit olen myös lukenut ja pidän niistä erittäin paljon. Myös Colfer Eoinin Artermis Fowlit on lukemisen arvoisia.

Kirjastossa ollessa en vain oikein muistanut mitä kaikkia hyviä sitä voisi olla. Mulla alkaa ens viikolla sairasloma, sairaalaan on pakko saada lukemista ja kotio myös.

Kannattaa lukea kirjasarja "Jääkansantarina". Luin sen joskus nuorena ja nyt olen etsiskellyt sitä uudetsaan luettavaksi. Täällä uudella paikkakunnalla ei kirjastossa ole sitä saatavilla, joten haaveeksi on jäänyt.

Robin Hobbia ja Margaret Weissia tietenkin suosittelen ihan alkuun, molemmilta on useampi osaisia sarjoja. Guy Gavriel Kay on myös loistava, häneltä löytyy suomennettuna Fionavarin kuvakudos -trilogia sekä kaksiosaisena suomennettu Tigana. Terry Pratchett kirjoittaa hullun hassua fantasiaa, jos sellaisesta tykkää. Noilla päässee alkuun. :)

Alkuperäinen kirjoittaja manta:
Kannattaa lukea kirjasarja "Jääkansantarina". Luin sen joskus nuorena ja nyt olen etsiskellyt sitä uudetsaan luettavaksi. Täällä uudella paikkakunnalla ei kirjastossa ole sitä saatavilla, joten haaveeksi on jäänyt.

Mä olen kyllä kuullut tuosta sarjasta, pitää kattoa olisko sitä meidän kirjastossa. Olen kyllä ollut joskus vuosia sitten aikeissa lukia sen, mutta jäi väliin.

Alkuperäinen kirjoittaja fantsu:
Robin Hobbia ja Margaret Weissia tietenkin suosittelen ihan alkuun, molemmilta on useampi osaisia sarjoja. Guy Gavriel Kay on myös loistava, häneltä löytyy suomennettuna Fionavarin kuvakudos -trilogia sekä kaksiosaisena suomennettu Tigana. Terry Pratchett kirjoittaa hullun hassua fantasiaa, jos sellaisesta tykkää. Noilla päässee alkuun. :)

Joskus teininä luin pari kirjaa Pratchettiä ja tykkäsin kyllä siitä.

Eddingsillä on pari hyvää kirjasarjaa, tosin henkilöhahmot ja yleisteema on aika heikosti kehiteltyjä, suunnilleen joka sarjassa samat. Mut eipä tuo ole estänyt lukemasta niitä useampaan otteeseen :)

Terry Brooksin Armageddon's Children, Elves of Cintra ja The Gipsy morph (olikohan tämä joku genesis of shannara-trilogia..? ) olivat kans erittäin hyvää luettavaa, sellaista maailmanlopun fantasiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Y:
Sitten tietenkin on se kaikkein tärkein, eli Tolkienin Taru sormusten herrasta!

Hobb, Kay, Colfer, Eddings, Jordan ovat myös hyviä.

Mä olen yrittänyt lukia THS:ää, mutta ei oikeen meinaa luonnistua. Jotkut tekstit tulee luettua tuosta noin vain, mutta jotkut tökkii. Tiedättekö mitä tarkootan.

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ursula_K._Le_Guin
Maameren tarinat oon lukenut itse, muita en oo vielä kerennyt. Tykkäsin :)

Mä olen tuosta lukenut yhden ja tykkäsin. Olen monta kertaa miettinyt, että pitäisi uudestaan lukia se ja sitten ne muutkin.

Ajan Pyörä sarja, muistaakseni Robert Jordan on kirjoittaja. Olen ihan koukussa sarjaan ja se on loppumaton, aloin lukemaan sitä joskus 1995 ja edelleen sarja kesken, olisiko joku 27. kirja jo menossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ajan Pyörä sarja, muistaakseni Robert Jordan on kirjoittaja. Olen ihan koukussa sarjaan ja se on loppumaton, aloin lukemaan sitä joskus 1995 ja edelleen sarja kesken, olisiko joku 27. kirja jo menossa.

Tutun kuuloinen on tämäkin. Olen varmaan kirjastossa tai netissä tuohon törmännyt.

Teini-iässä parikymmentä vuotta sitten luin sellaista fantasiasarjaa kun Pimeä nousee tms. Tietääkö kukaan, kenen kirjailijan ne on ja onko ne edelleen suosittuja?

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:

Tutun kuuloinen on tämäkin. Olen varmaan kirjastossa tai netissä tuohon törmännyt.

juu sitä on hyllyissä ja sitten muuten vinkkinä et lasten ja nuorten puolelta saa helpommin lainaan fantasiaa, kuin aikuisten puolelta.

Teini-iässä parikymmentä vuotta sitten luin sellaista fantasiasarjaa kun Pimeä nousee tms. Tietääkö kukaan, kenen kirjailijan ne on ja onko ne edelleen suosittuja?

Googlella löysin tämän. Onko tämä se mitä tarkootit?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pime%C3%A4_nousee

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:

juu sitä on hyllyissä ja sitten muuten vinkkinä et lasten ja nuorten puolelta saa helpommin lainaan fantasiaa, kuin aikuisten puolelta.

Joo sitä kirjastossakin sanottiin, että nuorten puolelta löytyy paremmin fantasiaa. Laitoin varauksen ekan Twilightin. Niitä on kehuttu, mutta en ole vielä yhtäkään lukenut.

Yhteistyössä