Fibromyalgia, vinkkejä kivun hoitoon kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja azur
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

azur

Uusi jäsen
07.07.2008
5
0
1
Sairastatko fibromyalgiaa? mistä olet saanut avun kivun hoitoon? Onko muuta hoitoa kuin lääkärin määräämät lääkkeet? Luontaistuotteet tai vast. hoidot? Kaikki neuvot ja vinkit ovat kallis arvoisia, kiitän lämpimästi niistä! :flower: =)
Lääkitystä ei pysty vielä aloittaan, koska imetän lastani.

Ootko kokeillu homeopaattisia valmisteita? Joku tuttavan tuttava oli reumaan popsinu jotain homeopaattisia valmisteita ja oli kuulemma auttanu. Ei ollu tarvinnu enää särkylääkkeitä syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja 4-kerroksen väkeä:
äitini sairastaa tätä... valittaa usein särkyjä, mielestäni tähän ei edes ole lääkitystä, vai olenko ihan väärässä?

Jos oikein olen käsittänyt niin lääkkeeksi on mieliala lääkkeet. Burana 600 olen syönyt mut se ei auta.

Lisää kokemuksia?

Akupunktio akuutteihin särkyihin ja se hemmetin trip-trap-trupuliini... Nostaa kipukynnystä ja parantaa unenlaatua. Avantouinti auttaa monia, itse en voi koittaa, kärsin myös kuuma/kylmäurtikareasta.

Kevyt liikunta ja hieronta ja ennen muuta venyttely ehkäisevät osaltaan särkyjen tuloa.

ai niin! Mikropopcorn! Kun särkee ärsyttävästi, kuuma popcorn-pussi särkyä vasten ja lopuksi voi vielä syödä popcornit... :p

Aromaterapeutilta voi ostaa juuri fibromyalgiaan tarkoitettua eteeristä öljyä, jollei muuta, ainakin sen tuoksu parantaa mielialaa. =) Mandariinintuoksu kuulemma parantaa unta...

Se, että särky-unettomuus-kierteen saa poikki, auttaa. Jos ei nuku, särkee ja jos särkee, ei nuku...

Pitänee nyt pikkasen mennä sivuraiteille, mutta itselläkin on diagnosoitu fibromyalgia, mutta se ei nyt ollut pointtini vaan se, että kuinka moni teistä kenellä on fibromyalgia, niin sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa?mielenkiinnosta kyselen!

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Pitänee nyt pikkasen mennä sivuraiteille, mutta itselläkin on diagnosoitu fibromyalgia, mutta se ei nyt ollut pointtini vaan se, että kuinka moni teistä kenellä on fibromyalgia, niin sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa?mielenkiinnosta kyselen!

MÄ olin just kirjoittamassa, että mun oireita meinattiin pistää fibromyalgian piiriin kauan, kunnes sitten joku lääkäri keksi ottaa ne kilpirauhaskokeet,
(lääkärin mielestä fibromyalgia oli romukoppatauti, jossa vaan annetaan epämääräisille selvittämättömille oireille joku nimi, eli oikeasti vika olisi "päässä" )
ja kiliprauhaslääkityksen myötä tuskaiset nivelkipuni katosivat kokonaan.

Kilpirauhanen kunnossa, kiitos kysymästä. =) Mutta adhd löytyy... Kun siihen sain lääkityksen, ovat säryt vähentyneet parantuneen unen ja vähentyneen stressin vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

MÄ olin just kirjoittamassa, että mun oireita meinattiin pistää fibromyalgian piiriin kauan, kunnes sitten joku lääkäri keksi ottaa ne kilpirauhaskokeet,
(lääkärin mielestä fibromyalgia oli romukoppatauti, jossa vaan annetaan epämääräisille selvittämättömille oireille joku nimi, eli oikeasti vika olisi "päässä" )
ja kiliprauhaslääkityksen myötä tuskaiset nivelkipuni katosivat kokonaan.

Tätä juuri tarkoitin, koska kilpirauhaslääkityksen myötä oireeni helpottuivat huomattavasti....Minä osallistuin fibromyalgia tutkimukseen ja oli aivan selvät oireet ja ehdin diagnoosin saamaan, kun otettiin verikokeet ja huomattiin, että sairastankin kilpirauhasen vajaatoimintaa

joillakin auttaa sauna, joillakin sauna pahentaa, etelän lämpö auttaa myöskin.
Mä oon laittanu icepoweria hieman helpottaa. Käytän myös noita mieliala lääkkeitä mutta niissä on niin pieni annostus että mieli alaan se ei vaikuta. Ja talvella pitää suojata itsensä tosi hyvin että on lämmin olo.
Muuta en ikävä kyllä osaa sanoa, oma fibroni on pysyny kurissa tällä hetkellä jo vuoden verran, odotellaan vaan koska se pamahtaa taas päälle täysillä

Kävelylenkit reipasta vauhtia ym. liikunta auttaa parhaiten. Mullon paha fibromyalgia ja monia muita sairauksia, allergioita ja vaivoja. Lääkkeistä ei oo ollu pahemmin apua fibromyalgiaan.

Mulla on sekä että. Ensin todettiin kilpparit sitten aikojen saatossa fibro ja keliakia ja muut ruoka-aineallergiat sitä ennen, ihan ekoina oli siitepölyallergiat.

Käsissä käytän rannetukia (mulla ranteissa pahimpana).
Akupuktio auttoi ekaks, mutta sitten alkoi mielentön viiltävä kipu, joten kiitos ei enää koskaan!
Kylmä- ja lämmin geelit ei juuri auta. Mutta fibrogeeli auttaa, turun reumayhdistyksen tuote.
Buranaa ole kipuihin välillä ottanut ja nyt menossa Miranax. Triptyliä myös on mutta en syö niitä säännöllisesti vaan kovien kipujen yhteydessä.
Hieronta on myös sellainen, et välillä auttaa välillä pahentaa. Saunaa siedän yleensä, välillä tulee saunakrapula seuraavana päivänä ja paikat jumissa. Kylmä pahentaa, joten avantouintia en usklla edes kokeilla.
Venytys tekee hyvää, kunhan ei riuhtovalla tavalla. Liikunta yleensäkin ehkäsee kipuja, itse sauvakävelen ja käyn uimassa. Kylmällä vaan puettava kunnolla uimisen jälkeen.

Minulle aikoinaan tehtiin diaknoosi poissulkemmalla. Ensin poissuljettiin muut oireisiin sopivat taudit (myös kilpirauhanen) sitten vasta tehtiin se fibron kipupistekartoitus. Niin ja näinhän se oikeasti pitäisi tehdä!

Parhaiten on auttanut reseptilääke Lyrica, jonka sain 4 vuotta sitten. Vuorokausiannoksella 225 mg olo oli lähes kivuton, kunhan pysyi pois koneellisesti ilmastoiduista tiloista, ei kuormittunut fyysisesti tai psyykkisesti liikaa ja vältti alkoholia.

Lyrican tehon huomaa erityisesti nyt siitä, että lääke on pitänyt purkaa pois raskaustoiveen vuoksi. Olo on kyllä ollut sen mukainen: armoton väsymys, pirulliset kivut, päänsärkykohtaukset, mielialan lasku jne.

Lyricaa olen yrittänyt korvata kevyellä aerobisella liikunnalla ja se auttaakin aika pitkälle. Reipas kävely (jos vain kärsii) on jo hyvä alku. Lisäksi yritän välttää mahdollisuuksien mukaan stressiä, vetoa, epäsäännöllistä elämää, kahvia, alkoholia ja fyysistä rasitusta. Niillä saan itseni varmasti huonoon kuntoon. Näillä yritän kitkutella eteenpäin.

Vyöhyketerapiaa kannattaa ehdottomasti kokeilla.

Myös mieli on aikamoinen veitikka kipuja ja sairauksiakin kohtaan, kannattaa ottaa selvää uudesta tutkimuksesta.... (myös uudessa geo-lehdessä mielekiintoinen artikkeli siitä, miten mielellään voi parantaa paljon)

Yhteistyössä