[QUOTE="vieras";28694949]Joo tiedän kyllä,siksi sanoinkin että haluaisin jotain focaccian tyyppistä leipoa. Koska ilmeisesti osaat leipoa focacciaa,ymmärrät varmaan mitä tarkoitan "focaccian tyyppisellä"? Siis sentyylinen rakenne lähinnä.. Yrttejä mulla kyllä on,sekä tuoreena että pakastettuna että kuivattuna,ne ei tuota ongelmaa. Sitä ihanan ohuttarapeaa kuorta ja mehevänsitkeää sisusta enemmän..[/QUOTE]
Kyllä, olen leiponut focacciaa todella monta kertaa ja asunut myös Italiassa, joten tiedän, miltä hyvä focaccia maistuu. Kuinka ollakaan, en ole aina siltikään tyytyväinen omiin aikaansaannoksiini
La paset ehdotti patonkia. Mulla olisi yksi hyvä resepti. Se oli ruotsiksi, koska sain sen Ruotsissa asuvalta sisareltani, mutta vapaasti suomennettuna se menee näin:
6 dl vettä (kädenlämpöistä)
1/2 pakettia hiivaa
2 teelusikallista suolaa
13 dl vehnäjauhoa
Murra hiiva tilkkaan vettä, lisää suola ja lisää loput vedestä. Sitten jauhot, sekoita. Anna taikinan nousta 2 tuntia. Jaa kolmeen osaan jauhotetuilla käsillä, väännä taikinaa, älä vaivaa, vedä kolme viiltoa päälle. Nostata voidellulla pellillä 10-15 min. Uuniin 250 astetta 10-15 min, sitten laske lämpö 150 astetta ja paista 15-20 min.
Uunista riippuu nuo asteet ja minuutit. Minä olen havainnut, että mitä vähemmän aikaa sen parempi.
Hyviä aamiaishetkiä