Follikkelit ultrassa ja ovuloimattomuus..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tilke
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tilke

Jäsen
01.09.2011
32
0
6
Hieman mielipidettä kaipailisin, jos jollain olisi kokemusta asiasta..

Eli kävin gynellä eilen kp11. Ongelmani on ollut, että olen saanut viimeisimmissä kolmessa kierrossa ovisplussan kp17 ja kp18. Kierrot ovat vaihdelleet 24-27 päivää. Ajattelin, että lähden hakemaan apua liian lyhyeen luteaaliaikaan, mutta gyne epäili etten ovuloisi ollenkaan. Meillä on yksi lapsi syntynyt 7/2010, joten olen ainakin ennen ovuloinut.

Ultrassa kaikki oli kunnossa, mutta oikeassa munasarjassa erityisen paljon follikkeleita, mutta ei kuulema PCO-tyyppistä, vasen ovario normaali. Johtofollikkelia ei ollut näkyvissä, sanoi kuitenkin, että molemmilla puolilla kasvoi 12mm follikkelit. Nyt jäi mietityttämään, että jos follikkeli kasvaa 1-2mm vuorokaudessa (näin olen lukenut), niin eikö se voisi kasvaa tarpeeksi ovulaatioon mennessä? Ja jos molemmilla puolilla on samankokoiset, niin voisiko molemmat puhjeta? Mutta jos ovuloinkin (olen saanut aina ovisplussan, mutta oireet edellisen raskauden myötä hävisivät), niin onko mahdottomuus raskauden alkaa moisella luteaaliajalla.

Olen menossa progesteroni-verikokeisiin loppukierrosta, jotta nähdään, onko ovulaatiota tapahtunut. Tämä odottelu vaan on niin piinaavaa.. Gyne lupasi keltarauhashormonia kirjottaa, jos ovulaatiossa häikkää. Clomeja ei haluaisi kokeilla vielä, koska oikealla niin paljon folleja ja monisikiöisraskaus riskinä.

Pakko kommentoida sen verran, että itse menin gynelle tammikuussa 2010 vuoden yrittämisen jälkeen, kp oli 12. Ilmeisesti *ällövarotus* limoja oli sen verran, et ensin gyne sano et ovis on varmasti kohta käsillä. Ultrassa näky kuitenkin ettei ollut johttofollikkelia ja suurin oli toisella puolella tuo samainen 12mm, toisella suurin oli 9-10mm luokkaa. Sano ettei epäile Pcp:ta. Yleensä olin saanut ovistestiin plussan kp17-18. Kuten tuostakin kierrosta sain ovisplussan kp18. Kierrot mulla olivat n. 30-35 kieppeillä. Tuosta kierrosta sitten raskauduinkin:)

Tietysti toi ei oo sama asia, jos sulla kierrot ovat lyhyemmät, mutta siis näkymä oli sama ultrassa. Kävin itse kans tossa progesteroni kokeessa, sen mukaan olin ovuloinut.

Toivotaan että sulla selviis toi tilanne! Tuohon että voiko molemmista munasarjoista puhjeta munasolu, en osaa vastata, itsellänikin tosiaan oli molemmissa munasarjoissa kypsymässä olevia follikkeleja.

En tiedä oliko tosta mitään apua, mut sattu vaan silmään sun kysymys;)

Jos kp 12 on folli 12mm ja yleensä ovis on siinä kp18-20 niin ihan oikean kokoinen se folli on silloin nyt kierron päiviin nähden.
Folli on kypsä 18-22mm kokoisena. Luteaalivaihe sulla on lyhyt eli siihen varmaan tulet apua tarvitsemaan. Minulla ei ole hoitojenkaan aikana kasvanut follit joka kierto samalla tavalla vaikka lääkitys on ollut sama. Minulle on tullut aina suht monta pistopäivää ja follit ova kasvaneet hitaasti, yleisimmin 3mm/ 2 päivää. eli sulla olis sitten folli kypsä ehkä jo kp 16 jos kasvaa nopeasti tai sitten vasta ko 20. Olitko ihan perus gynellä vai esim lapsettomuuteen erikoistuneella?

Kiitos teille vastauksista :)!

Danuli79: helpottipa huimasti ja antoi hieman toivoa, että olet raskautunut kierrosta, jossa ei johtofollia näkynytkään. En sitten tiedä, kun mulla kaikki ovisoireet on häipyneet, niin olisko se gyne sittenkin oikeassa, mutta toivoa on pakko pitää yllä viimeiseen saakka. Progesteronikokeen tuloksia mun pitää oottaa vielä varmaan 1,5viikkoa (kunhan nyt pääsis ees sinne :)). Sittenhän selviää..

Annastiinakerttuli: Ihan tavallinen gyne oli, mun luottogyne. Mietin ensin, että olisin mennyt jollekin lapsettomuuteen erikoistuneelle, mutta ajattelin vaan, että käynnillä katsottaisiin, että kaikki olisi ihan kunnossa. Tää homma tuli kuitenkin vähän puskista (vaikka kierrot olivatkin oudot). Jos en asiaan saa apua, niin sitten vaihdan.

Näin vähän laskeskelinkin, että voisi ehtiä kypsyä. Mietin vaan, kun niitä oli kaksi samankokoista, jos molemmat kypsyvät. Mutta eihän se tarkoita, että välttämättä molemmat irtoavat, jos nyt yksikään. Meillä molempien suvuissa on vaan aika monet kaksoset :).

Oon nyt alkanut syömään E-EPA E-DHA:ta ja vehnänalkioöljyä, jos niillä olis jotain vaikutusta. Vyöhyketerapeutti suositti tota e-epa valmistetta hormonitoiminnan tasaamiseksi.

Nyt vaan sormet ja varpaat ristiin, että mulla ovis tapahtuisi, että se tulisi hieman aiemmin (tolloin kp16 olis ihan hyvä) ja luteaaliaika olisi ainakin sen 10 päivää!!! Ovistestit näyttää vaan haaleeta viivaa vielä, mutta nyt mennään "vasta" kp14.

Yhteistyössä