Foolihappo auttaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
Siis eiko siella vielakaan rutiinisti kaikki raskaanaolevat tuota syo :o

Joo ei. Jännä juttu. Lapsettomuus polilla sen tärkeyttä painotetaan, mutta muuten siitä ollaan hipihiljaa.
Eikös Ruotsissa foolihappoa ole lisätty elintarvikkeisiinkin? Samalla tavalla kuin Suomessa D-vitamiinia maitoon. Juuri tuon tärkeyden takia.

Foolihappoa tulee nappailtua joka päivä :) Meille ei muuten lapsettomuus-klinikalla sanottu tuosta mitään, netistä oon lukenu että hyvä syödä jo yritysvaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja hump:
Siis eiko siella vielakaan rutiinisti kaikki raskaanaolevat tuota syo :o

Joo ei. Jännä juttu. Lapsettomuus polilla sen tärkeyttä painotetaan, mutta muuten siitä ollaan hipihiljaa.
Eikös Ruotsissa foolihappoa ole lisätty elintarvikkeisiinkin? Samalla tavalla kuin Suomessa D-vitamiinia maitoon. Juuri tuon tärkeyden takia.

Samoin taalla Englannissa on lisatty muroihin, viljaan ym. Jajo kymmenen v. sitten kun tanne tulin, oli foolihappo itsestaanselvyys raskaanaoleville. Tosin edelleenkaan kaikki eivat ole tietoisia sen tarkeydesta jo ennen raskautta.

Joskus tosiaan ihmetyttää miksi Suomessa ei pidetä foolihaposta pahemmin meteliä. Amerikkalaiset oppaat vannoo foolihapon nimeen jo siksikin, että se saattaa avittaa myös raskautumista. En nyt muista mihin tämä perustui... Hoidoissa olen ollut myös, ei puhuttu mitn. foolihaposta sielläkään.

Sillon kun mä aloin esikoista odottamaan eli vähän yli 5v sitten niin sillon mulle neuvolasta sanottiin että hae itelles foolihappo tabletteja ja syö niitä. No niinhän minä tein ja tein tuon toisenkin lapsen aikana =)

Mä kans luulin että se on nykyään ihan rutiini juttu että kaikki raskaana olevat syövät noita tabletteja.

syöttekö monivitamiinitabletissa sitä vai pelkkää foolihappoa vaan?

voiko ostaa minkä tahansa foolihappovalmisteen (missä vain sitä siis) ja syödä ohjeen mukaan? ja siinä on tarvittavasti sitä..

Niin, tietäiskö joku että mitä muuta hyötyä tosta foolihaposta on kun vain sikiön kehitykseen liittyvät jutut. Siis jos ei ole raskaana ja syö foolihappoa niin mihin toi b vitamiini vaikuttaa?

Mä olen molemmissa raskauksissa ottanut foolihapot purkista, siitäkin huolimatta että syön paljon vihanneksi, kasviksia, hedelmiä jne. Itse olen lueskellut sen hyvistä vaikutuksista, mutta ei meilläkään neuvolassa ole asiasta mitään mainittu . Mulle on jäänyt tavaksi myös raskauksien jälkeen ottaa säännöllisesti foolihapot ja d-vitamiinit purkista. Tuskin se pahitteeksikaan on.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Onko Multivitan Raskaus-vitskuissa sitä?

On kyllä. Mut voi sen lisäksiki vielä ottaa, foolihappoa saa syödä ihan älyttömät määrät että olis liikaa ja silloinkin oireet on lievät.

mä söin raskausakana 4mg päivässä ja se on tosi paljon eikä tullut mitään haittoja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

On kyllä. Mut voi sen lisäksiki vielä ottaa, foolihappoa saa syödä ihan älyttömät määrät että olis liikaa ja silloinkin oireet on lievät.

mä söin raskausakana 4mg päivässä ja se on tosi paljon eikä tullut mitään haittoja.

Miksi? onko ollut ongelmia aik. raskauksissa? Taalla foolihappo annos nousee 5 mg:aan, jos aiemmin ongelmia (spina bifida tmv.)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Miksi? onko ollut ongelmia aik. raskauksissa? Taalla foolihappo annos nousee 5 mg:aan, jos aiemmin ongelmia (spina bifida tmv.)

oli juu ongelmia

Yhteistyössä