G: Alateitse vai sektiolla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aikomus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aikomus

Vieras
En nyt kysele mielipiteitä sektion/alatiesynnytyksen puolesta enkä vastaan, vaan kerään galluppia siitä, miten Ellien odottajat ovat suunnitelleet synnyttävänsä (ainahan suunnitelmat eivät kylläkään pidä). Kysymyksiä:

1. Rv nyt?
2. Monesko lapsi?
3. Suunnittelemasi/haluamasi synnytystapa?
4. Mahdollinen syy ko. synnytystapaan (esim. pelkosektio, perätila, hyviä/huonoja kokemuksia jommasta kummasta..)

Itse vastaan
1. Rv 16
2. Toinen
3. Alatiesynnytys
4. Suht hyvä kokemus esikoisen synnytyksestä, kova leikkauspelko

1. rv. 19+4
2. esikoista odotellaan
3. alatie
4. ei kokemuksia kummastakaan, haluaisin vaan kokea alatiesynnytyksen.. pelkään leikkauksia, sen vuoksi en halua sektiota... katsotaan mitä tuleman pitää

Ei kannata pelätä leikkausta. Itse olin aina pelännyt sektiota, vaikkei alatiesynnytyskään kiehtonut. Niin siinä vain kävi, että pahin pelkoni toteutui ja minulle jouduttiin tekemään sektio, joka meni hyvin. Aika usein juuri ne, jotka ajattelevat ettei missään nimessä sektiota, joutuvat siihen.

Mä tiedän että mulla on varsin mahdollista ""joutua"" sektioon koska mulla on aika ahdas lantio. Mutta se nähdään sitten ja tärkeintähän varmasti jokaiselle odottavalle äidille on että vauvalla on kaikki hyvin. Onneksi vaihtoehtoja on kaikille.

1. rv 31+6
2. kolmas (yksi keskenmeno)
3. Alatie synnytys, isä mukana
4. kaksi aikaisempaa menneettosi nopeasti ohi, ei pelko tiloja synnytyksestä... en pelkää sairaaloita tms...

1. Rv 7
2. ensimmäistä odotan
3. sektio
4. synnytyspelko. Siskoilla ja yhdellä ystävällä erittäin ikäviä kokemuksia alatiesynnytyksistä ja suorastaan kehoittivat valitsemaan sektion, mikäli yhtään kahden vaiheilla kiikun. Em. synnyttäjillä kokemusta molemmista, joten tietävät mistä puhuvat. Jotenkin olen ihan varma, että ongelmia tulisi itsellekin, jos jokaiselle siskollekin. Ikääkin on itsellä jo reilusti yli ensisynnyttäjän keski-iän.

1. rv 12+1
2. ensimmäistä odotan
3. alatiesynnytys
4. En haluaisi tulla leikellyksi ja tilaakin pitäisi olla synnyttää alateitse (voihan sitten tietenkin muita ongelmia olla). Toivoisin myös selviytyväni ilman epiduraalia kun sekin jostain syystä ällöttää... Sitten loppuvuodesta näkee, että kuinka käy :)

1. rv 8 +

2. ensimmäinen lapsi

3. alatiesynnytys

4. haluan kokea synnytyksen alateitse, ei synnytyspelkoa, eikä hinkua saada arpea vatsaan =) Toivottavasti en vaan joudu leikkauspöydälle...

1.Rv 33+4 2.Toinen lapsi. 3.Alatiesynnytys. 4.Esikoisen synnytys oli ihan hirveä ja pelkään tulevaa synnytystä aivan kamalasti, mutta en vaan jostain syystä ole vieläkään saanut suutani auki, enkä ""kehtaa"" varmaan ympäristön painostuksen vuoksi puhua esim.sektiosta lääkärille (yksityinen) tai lähimmille sukulaisille. Neuvolassakin vaan sanottiin, että kyllä se toinen tulee nopeammin ja helpommin.. Saas nähdä miten käy, kun tuntuu, että pelko vaan kasvaa mitä lähemmäksi synnytys tulee.. Toivottavasti kaikki menisi tällä kertaa paremmin. Terveen lapsenhan kuitenkin sain :)

Niin, arvasin että joku puuttuu mun arpikommenttiin. Tässä gallupissa nyt kysyttiin, että JOS pystyisi itse päättämään, miten asiat menee. Siksi arpi- lauseen perässä onkin =) Ei asiaa tietenkään voi itse valita, mutta JOS voisi, en arpea haluaisi.

1. 12+3
2. Kolmas
3. JOS saisin ihan vapaasti valita, sektio
4. Kokemusta molemmista: 1. kerralla aloitettiin alateitse ja epiduraali ehti auttaa hyvin, mutta sitten sikiön sykkeeseen tuli liikaa laskuja ja siirryttiin sektioon (napanuora oli siis kaulan ympärillä). 2. kerralla synnytin alateitse, epiduraalipuudutus ei tehonnut ollenkaan ja kivut olivat sanoinkuvaamattomat, kätilön kanssa en tullut toimeen, kesti 17 h. Toipumisessa ei mielestäni ollut suurta eroa, tietysti leikkaushaava oli kipeä, mutta niin oli epparihaavakin, piti istua rengastyynyllä monta viikkoa. Synnyttäisin mielelläni alateitse, jos voisin olla varma, että epiduraali tehoaa tällä kertaa, mutta kun ei sitä voi tietää etukäteen. Sektiossa on riskinsä ja voi olla, että mut saadaan vielä käännytettyä alatiesynnytykseen, kun aikaa on runsaasti.

1.Rv: 33
2. Ensimmäinen
3. Aktiivisynnytys
4. Yritän luomuna, mutta jos tarve en kieltäydy kipulääkkeistä. Tilanteen mukaan. Sektiota en haluaisi missään tilanteessa, mutta lapsen etu tärkein. (Kipulääke/piikki- kammo)

1. Rv 37+2
2. Kolmas
3. Alatie
4. Vauveli pysytteli pitkään perätilassa, ja th jo sanoi, ettei enää käännykään. Kyllä siinä itkua melkein väännettiin, kun sektiovaihtoehto oli esillä. Onneksi kuitenkin kääntyi. Edellisistä alatiesynnytyksistä jäänyt niin hyvä maku, että ehdottomasti haluan synnyttää tämänkin alakautta ja HAAVEENA luomu. Toki otan vastaan kivunlievitystä, jos siltä alkaa tuntua.

1.Rv24+2
2.Ensimmäinen
3.Alateitse, mutta jos esim.perätila ehdottomasti sektio
4.Kumpikaan vaihtoehto ei pelota sen kummemmin, mutta haluaisin ehdottomasti kokea ns.perinteisen synnytyksen alateitse jos vain mahdollista

1. rv 37+5
2. ensimmäinen
3. sektio
4. perätilan takia suunniteltu sektio. olen monet kerrat itkeny sitä ettei vauva oo kääntyny, mutta jos sitten ens kerralla sais kokea alatiesynnytyksen