G:istumaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oppiminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oppiminen

Vieras
Gallupin muodossa kysyisin, että minkäikäisenä teillä vauvat ovat oppineet istumaan ja milloin syöttötuoliin?

Ja sit vielä, tyhmä kysymys mutkun mietityttää... eli neuvolassa sanoivat, että vauvaa saa sylissä pitää istuvassa asennossa, kun hän ensin itse istuu. Eli mites sen tietää milloin istuu? Apua siis tosi urvelolta toi kysymys kuuluu, mut jos joku ymmärsi mitä haen takaa, niin olisi kiva tietää milloin vauvasta tietää et on valmis istumaan =).

Heippa!

Olen huono vastaamaan gallupiin, koska meillä ei vielä istuta ilman tukea (9kk). Syöttötuolissa aloitettiin istuminen heti puolivuotiaana, kun se oli sallitttua. Istuminen onnistui vain trip trapin tuolissa, joka tarpeeksi pieni ja tukeva. Muissa tuoleissa meni enemmän nojailuksi ja makoiluksi.

Tarkoittivatkohan ne siellä neuvolassa sylissä istumisessa sitä, kun lapsi väkisin kampeaa itsensä istuvaan asentoon sylissä. Ensin alkaa pienillä vatsalihastreeneillä, sitten jo nousee istumaan syliin, vaikka kovalla alustalla ei olisi hajuakaan istumisesta. Meillä sylissä istuttiin 4 kk:n iässä ja lääkärin mukaan oli ok, koska vauva itse nousi istumaan. Muuten istumisen kanssa odotettiin kiltisti puolivuotispäivään asti!

Meillä tyttö istui ilman tukea lattialla 6 kk iässä ja oppi itse nousemaan istumaan lattialla 8 kk iässä. Syöttötuoli otettiin käyttöön, ku tyttö oli 6 kk. Sylissä alkoi kiskoa itteäsnä istumaan jo tosi pienenä ja annoin harjoitella. Kyllä ne itse tietää, koska selkä kestää! Mutta jos ei itse yritä istumaan, niin ei saa väkisin istuttaa tietenkään!

Meillä poika on reilu 4 kk ja on jos tosi monta viikkoa väkisin sylissä vängennyt istumaan, alkaa jo olla hankala sylissä pitää. Sitterinkin asentoa piti vähän kohottaa, kun ei siinä enää viihtynyt eli tosi kovat halut on istumaan. Sitä minäkin olen ajatellut, että kaipa se vauva itse tietää milloin on valmis istumaan, mut kun tuntuu toinen vielä niin nuorelta...

Älä suotta ainakaan nyt istuta vielä syöttötuolissa.
Vaikka kovasti vauva haluaisi istua,ei selkä ole vielä valmis siihen.
Meillä tyttö istui syöttötuolissa 7kk lähtien ja oppi itse kunnolla istumaan 8kk ikäisenä.
Malttia.

Joo, en tietenkään syöttötuoliin istuta, ei kiirettä siinä. Kuhan muuten vain kyselin, että milloin yleensä syöttötuoliin vauvaa tarjotaan.
Tossa muuten oli toi pointti eli jos vauva itse kovasti haluaisi itse jo istumaan, niin mistä tietää et hänen selkänsä on siihen valmis? Siis onko toi 6kk siinä rajana tai jotain.
Kyselen näin tyhmiä, kun tosta meijän neuvolatädistä ei ota aina selvää erkkikään...

Käsittääkseni 6kk iässä keskimäärin selkäranka alkaa olla suora (meillä neuvolatäti tarkisti asian ja sanoi että suora on) ja vaikkei itse vielä istuiskaan niin pieniä aikoja voi istuttaa, esim syöttöjen ajan. Näin me tehtiin tän kakkosen kanssa. 6kk iässä siis syöttöjen ajat syöttötuolissa. Itse ei vieläkään nouse istumaan (8,5kk) mutta istuu kyllä lattialla ilman tukea jos laittaa istumaan =)

Esikoinen nousi itse istumaan 6,5kk iässä ja istui ilman tukea pari viikkoa myöhemmin. Hänet laitettiin syöttötuoliin kun alkoi itse nousta istumaan. Aikaisemmin istuttamisesta me ei oltu silloin vielä kuultukaan :)

meillä tyttö alkoi 4kk iässä sylissä itse istumaan kun makuu asento ei enään kiinnostanut,5kk iässä alettiin harjoittelemaan syöttötuolissa istumista pikkuhiljaa ja pieniä aikoja kerrallaan. 6kk iässä neiti istui hyvin syöttötuolissa ja 7kk iässä istui lattialla ilman tukea. nyt tyttö 8kk mutta ei vielä itse mene istumaan vaan täytyy laittaa se istuma-asentoon ja siinä pysyy...

Meillä poika 5kk 1vko ja on vängännyt istumaan kuukauden ajan. 5kk neuvolassa sanoivat, että sylissä ja selkä tuettuna voi istuttaa huoletta, mutta että kovan alustan (syöttötuoli tuettuna) raja on 6kk.

Meiän poika nyt 10 kk.Ja on istunut tuetta 7 kk iästä lähtien.Syöttötuolissa aiemmin.Sylissä olen istuttanut,kun lapsi on ite vängännyt istumaan.Silloin on valmis siihen.

Meillä tyttö sai neuvolasta istumisluvan (siis syöttötuolissa ja harjoittelua pieniä hetkiä laittialla) jo 5kk, kun selkä meni suoraksi kuin keppi olisi tukemassa... =)

Muutenkin ollut todella jäntevä ja jämäkkä aina, joten kai ne lihakset ovat keskivartalostakin kouliintuneet.

Yhteistyössä