G: itkun määrä vrk:ssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2 h normi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2 h normi

Vieras
Sanotaan, että normaali, terve vauva itkee keskimäärin 2 tuntia vuorokaudessa. Kiinnostaisi tietää, miten muilla asia on. Meidän 3,5 kk ikäinen vauva ei itke läheskäään kahta tuntia päivittäin. Itkua voi olla maksimissaan puoli tuntia yhteensä koko päivän aikana. Sellaista kitisemistä (joka ei edellytä välttämättä sylissäpitoa) voi olla tunnin-pari iltaisin ennen nukkumaan menoa.

Tarkoittaako tämä itkeminen todellakin kurkku suorana huutamista? Kuulostaa aika paljolta joutua kuuntelemaan sellaista monta tuntia. Olemmeko siis onnekkaita ja olemme vain saaneet vähäitkuisen vauvan. Kuinka paljon teidän vauvanne itkevät noin suunnilleen?

Tuota keskimääräistä itkun määrää ei varmaankaan lasketa yhtäjaksoisesta huutamisesta. Vauvat itkee kun on nälkä, märkä vaippa tai muuten vain tyytymätön olo, useita kertoja päivässä. Itkujakin on niin erilaisia. Toiset itkevät kurkku suorana, toiset kitisevät. Joillakin lapsilla on koliikki.

Mielestäni on jokseenkin järjetöntä alkaa vertailemaan oman vauvan itkun kestoa muihin vauvoihin. Ja että mistä tuo norm. 2 h on sitten revitty?? Kuka ihmeessä tällaisiakin on mitannut ja mitä sillä oikein pyritään saavuttamaan? Että jos vauvani itkee yli tuon 2 tuntia niin minulla on vaikea vauva tai en osaa vastata vauvani tarpeisiin oikein, koska se itkee, ja olen siis huono äiti. Jokainen vauva on yksilö ja itkee sen minkä itkee. Turha niitä on alkaa mittailemaan...

ei meilläkään tuota 2 tuntia itketty, tuskin tuntiakaan. mutta kipeinä ollessa itketään sitten varmaan tuo menetetty määrä :D (ovat harvoin kipeinä, mutta sitten ovat kunnolla ja käytännössä koko sairasteluajan sylissä kannettavina)

Luin muistaakseni jostain, etta 2 tuntia paivassa on keskimaarin alle 3 kuukauden ikaisella itkemista paivassa, joka 3 kk kohdalla tippuu keskimaarin tuntiin paivassa. Vauvat on tassakin yksilollisia, meilla 4 kk ikainen itkee joskus (melkeinpa taytta kurkkua) tunnin paivassa, joskus paivia, ettei itkua ollenkaan.Kitinaa kyllakin... :)

Alkuperäinen kirjoittaja ihmetystä...:
Mielestäni on jokseenkin järjetöntä alkaa vertailemaan oman vauvan itkun kestoa muihin vauvoihin. Ja että mistä tuo norm. 2 h on sitten revitty?? Kuka ihmeessä tällaisiakin on mitannut ja mitä sillä oikein pyritään saavuttamaan? Että jos vauvani itkee yli tuon 2 tuntia niin minulla on vaikea vauva tai en osaa vastata vauvani tarpeisiin oikein, koska se itkee, ja olen siis huono äiti. Jokainen vauva on yksilö ja itkee sen minkä itkee. Turha niitä on alkaa mittailemaan...

Itkuisen vauvan äitinä yhdyn tämän kirjoittajan mielipiteeseen. On huomattavasti vaativampaa olla temperamenttisen vauvan vanhempi, eikä oloa helpota keskiarvot ja ihmettelyt. Olen hiljattain huomannut oman vauvani olevan kiinnostuneempi ympäristöstään kuin ikätoverinsa ja turhautuvan helpommin, jos tapahtumia on liian vähän. Tämä huomio auttaa jaksamaan, voin ajatella lapseni olevan sosiaalinen ja aktiivinen! AP kysyi "Olemmeko onnekaita?" Luultavasti olette, minä ainakin olen. Jokaisella vauvalla on omanlaisensa persoonallisuus, johon onnekkaimmat pääsevät tutustumaan.

Kylläpäs täällä on taas herkkänahkaista porukkaa liikkeellä. Ei tässä ole tarkoitus vertailla vauvojen 'paremmuutta', vaan ihan mielenkiinnosta kyselin, kuinka paljon muiden vauvat itkevät.

Kumma juttu, että nämä äidit, joilla olo ei jostain syystä ole hyvä, alkavat heti räksyttämään, jos joku uskaltaa sanoa itseään onnekkaaksi. Relatkaa vähän, tässä on nyt kyseessä ihan viaton gallup. Ei tarvitse takertua sivuseikkoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Kumma juttu, että nämä äidit, joilla olo ei jostain syystä ole hyvä, alkavat heti räksyttämään, jos joku uskaltaa sanoa itseään onnekkaaksi. .

Oho, olipas siinä... minä ainakin ihan ystävälliseen sävyyn ilmoitin olevani onnekas ja totesin, että olet onnekas myös sinä lapsesi kanssa. Ei todellakaan ollut tarkoitus räksyttää vaan todeta, että viis keskiarvoista. Ikävää, että käsitit viestin väärin ja ymmärsit, että voisin pahoin.

Meidän poika on ollut koko pikku ikänsä oikea itku-iikka. Kaksi tuntia on tullut täyteen ihan joka päivä alkaen noin 1kk iästä. 3kk ikäisenä itkeminen selvästi väheni. En ole pahemmin aikaa ottanut itkuista, mutta edelleen protesti-itkua on noin tunteroinen päivässä. Poika protestoi kaikkea mikä ei liity sylissä kiikuttamiseen, ihana ukkeli, tietää mitä tahtoo =)

Meillä vauva itki 3kk saakka kellon ympäri koko sen ajan kun ei nukkunut tai syönyt. Kyllä, koko ajan suoraa huutoa. Se oli aivan hirveää. Mulla taisi kuulo huonontua sen 3kk aikana.

Meillä vauvalla oli aluksi jotain koliikin tapaista, mutta ei se silti kahta tuntia päivässä itkenyt. Iltaisin oli itkuisampi, muttei mitään yhtämittaan huutoa. Silti tiedän, miten turhauttavaa on, kun on jo "kaikkensa tehnyt" eikä mikään auta..

Sen jälkeen kun vatsavaivat menivät, ei ole itkenyt enää varmaan edes varttia päivässä. Öisin ehdin reagoida antamalla maitoa jo ennen kuin varsinainen itku alkaa. Samoin päivällä yleensä tietää mikä on vialla jos kitisee ja kun sen "korjaa", niin on taas ihan tyytyväinen.

Alkuperäinen kirjoittaja ~HotMaMa:
Meidän poika on ollut koko pikku ikänsä oikea itku-iikka. Kaksi tuntia on tullut täyteen ihan joka päivä alkaen noin 1kk iästä. 3kk ikäisenä itkeminen selvästi väheni. En ole pahemmin aikaa ottanut itkuista, mutta edelleen protesti-itkua on noin tunteroinen päivässä. Poika protestoi kaikkea mikä ei liity sylissä kiikuttamiseen, ihana ukkeli, tietää mitä tahtoo =)

Minun täytyy tätä kommenttiani vielä korjata. Ihan viime aikoina meillä on itkut vähentyneet tuosta tunnista aika paljon. Poika 5,5kk on alkanut ilmaista tylsistymistään PIRISEMÄLLÄ. Aika outo tapaus, mutta sitä ei laskettane itkuksi.

Yhteistyössä