G: Jos tietäisit kuolevasi..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kati
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Alkuperäinen kirjoittaja :/:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Onpa itsekästä. Pääasia, että sinä saat kokea äitiyden ilon ja viis siitä, että lapset jäisivät ilman äitiä.

Mitä itsekästä siinä,kuollaan me joskus kuitenkin?
Tuo että kuollaan kun lapset pieniä voi tapahtua vaikka nyt tunnin sisällä,kuka siihen pystyy mitenkään vaikuttamaan.

Tottakai voidaan kuolla, vaikka tässä minuutinkin sisällä. Hiukan eri asia vain lykätä lapsia maailmaan, kun tietää kuolevansa ennen kuin lapset ovat edes teini-iässä.

Itse olen liian läheltäny nähnyt, mitä vanhemman kuolema on aiheuttanut pikkulapsille. Sellaista surua en soisi kenellekkään lapselle, joten siksi pitäisin lapsentekoa tuossa tilanteessa äärettömän itsekkäänä tekona.

olisiko sairaus johon olisin nuorena kuolemassa perinnöllinen.
Todennäköisesti en tekisi jälkeläisiä edes siinä tapauksessa, että kuolema ei johtuisi perintötekijöistä. Tiedän myös 2 naista jotka sairastavat ms-tautia ja molemmat on tehnyt useamman lapsen. Itse en uskaltaisi koska ms-tauti on vahvasti perinnöllinen.

Tekisin. Jos siis olisin vakaassa parisuhteessa, jossa mieskin toivoisi yhteistä lastamme, eli lapselle jäisi toinen turvallinen vanhempi kuitenkin. Koen, että mieheni olisi oikeutettu tulemaan isäksi, vaikka minä kuolisinkin. Eihän sitä muutenkaan voi tietää, koska kuolema meidät korjaa, tapahtuuko se vuosien päästä vai huomenna.

Todennäköisesti en tekisi jälkeläisiä edes siinä tapauksessa, että kuolema ei johtuisi perintötekijöistä. Tiedän myös 2 naista jotka sairastavat ms-tautia ja molemmat on tehnyt useamman lapsen. Itse en uskaltaisi koska ms-tauti on vahvasti perinnöllinen.

Ja mun äidillä ms-tauti johon kuoli.
Faktana en tiedä mutta mulle kyllä kerrottu ettei ole perinnöllinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Tekisin. Jos siis olisin vakaassa parisuhteessa, jossa mieskin toivoisi yhteistä lastamme, eli lapselle jäisi toinen turvallinen vanhempi kuitenkin. Koen, että mieheni olisi oikeutettu tulemaan isäksi, vaikka minä kuolisinkin. Eihän sitä muutenkaan voi tietää, koska kuolema meidät korjaa, tapahtuuko se vuosien päästä vai huomenna.

Kyllähän mieskin vois tehdä lapsia uuden kumppanin kanssa.

En halua ajatella tämmösiä.
Kuolemaa silmästä silmään katsoneena, ensimmäisinä ajatuksina oli, 'miten lasteni käy, näenkö heitä enää koskaan'

En sanoisi ainakaan, että vahvasti perinnöllinen. Tiedän monta ms ihmistä, eikä kenenkään vanhemmilla tai isovanhemmilla ole kyseistä sairautta ollut. Eikä ainakaan vielä heidän lapsillaankaan.

Alttius sairastua tautiin on perinnöllinen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, et siihen sairastuis.

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:

Kyllähän mieskin vois tehdä lapsia uuden kumppanin kanssa.

Toki voisi. Mutta jos olisimme vakaassa parisuhteessa, ja hän haluaisi nimenomaan yhteisen lapsemme. Ei kaikille miehillekään kuitenkaan ole samantekevää, kenen naisen kanssa niitä muksuja tekee. Ja toisaalta, jos tarkkaa kuolinajankohtaa (ikää ) ei tietäisi, niin voisihan se olla vaikka niin, että kuolisin vaikkapa 40v (silloin hyvinkin voisi olla vielä pieniä, alle kouluikäisiä lapsia), ja mies olisi ehkä jo lähempänä 50. Mahtaisiko hän siinä iässä sitten enää alkaa lapsia tekemään? Tai lähtisikö sitten edes kovin pikaisesti enää uuteen parisuhteeseenkaan kuolemani jälkeen.

Miettikääpä tilannetta sitte vasta ihmiset kun se on kohdalla. Meille tuli lapsi vaikka toisen tiedettiin kuolevan jo ennen vanhuutta. Hyvin pärjättty ja elämä oikeesti ollu elämää!!

Alttius sairastua tautiin on perinnöllinen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, et siihen sairastuis.

MS-taudin voi saada joko perinnöllisen alttiuden seurauksena, tai sitten ihan vain tuntemattomasta syystä. Vaikka kuuluisi noihin "riskisukuihin", taudin puhkeamisen todennäköisyys on muistaakseni parin prosentin luokkaa.

Vaarallisille vesille mennään, jos aletaan pohtia, kuka on riittävän terve saamaan lapsia ja kuka ei. Edesmennyt äitini oli rohkea ja halusi meidät, vaikka MS-potilas olikin. Lämmin ajatus hänelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:

MS-taudin voi saada joko perinnöllisen alttiuden seurauksena, tai sitten ihan vain tuntemattomasta syystä. Vaikka kuuluisi noihin "riskisukuihin", taudin puhkeamisen todennäköisyys on muistaakseni parin prosentin luokkaa.

Vaarallisille vesille mennään, jos aletaan pohtia, kuka on riittävän terve saamaan lapsia ja kuka ei. Edesmennyt äitini oli rohkea ja halusi meidät, vaikka MS-potilas olikin. Lämmin ajatus hänelle.

sanoin, että ITSE en uskaltaisi ms-tautia sairastavana tehdä lapsia. Siinä on iso ero.

sanoin, että ITSE en uskaltaisi ms-tautia sairastavana tehdä lapsia. Siinä on iso ero.

Et arvioinut kenenkään valintoja, vaan teit jotakin pahempaa. Jaoit ennakkoluulojasi tietona vakavassa asiassa.

MS-tauti ei todellakaan ole vahvasti perinnöllinen. Ja sivumennen sanoen se ei varsinaisesti ole edes tappava tauti.

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:

Et arvioinut kenenkään valintoja, vaan teit jotakin pahempaa. Jaoit ennakkoluulojasi tietona vakavassa asiassa.

MS-tauti ei todellakaan ole vahvasti perinnöllinen. Ja sivumennen sanoen se ei varsinaisesti ole edes tappava tauti.

olen luullut, että alttius sairastua ms-tautiin on vahvasti perinnöllinen. Pahoittelen kovasti jos tietoni olivat väärät!
Tiedän myös, ettei ms-tauti ole varsinaisesti tappava sairaus.
Pyydän anteeksi ihmisiltä joita kirjoitukseni loukkasi, se ei totisesti ollut tarkoitukseni!

Yhteistyössä