G:Kiinteiden aloittaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja timpe80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

timpe80

Vieras
Ihan mielenkiinnosta kyselen seuraavaa, kun neuvolassa sijainen kannusti aloittelemaan pikkuhiljaa antamaan soseita. Itse olin ajattellut vasta 6:n kuukauden iässä, mutta nyt alkoikin kiinnostaa esim. hedelmäsoseiden antaminen. Ihan malttamaton olo vaikka maitoa tulee paljon...Kuukauden päästä aloitellaan ehkä maistelu ja sitten 6kk:n iässä ajattelin, jos söisi jo soseaterioita.

1. Minkä ikäisen olette olette antaneet maistella ja missä vaiheessa on vauva syönyt kokonaisia soseaterioita?
2. Mitä soseita olette antaneet ensimmäisenä?Kuinka nopeaan tahtiin olette maistatelleet uusia makuja?
3. Oletteko tehneet itse soseet alusta alkaen ja miten pieniä määriä pakastaneet? Kuinkahan kauan nämä pakastetut säilyvät pakastimessa?

Kiitollinen vastauksista.

Alkuperäinen kirjoittaja timpe80:
Ihan mielenkiinnosta kyselen seuraavaa, kun neuvolassa sijainen kannusti aloittelemaan pikkuhiljaa antamaan soseita. Itse olin ajattellut vasta 6:n kuukauden iässä, mutta nyt alkoikin kiinnostaa esim. hedelmäsoseiden antaminen. Ihan malttamaton olo vaikka maitoa tulee paljon...Kuukauden päästä aloitellaan ehkä maistelu ja sitten 6kk:n iässä ajattelin, jos söisi jo soseaterioita.

1. Minkä ikäisen olette olette antaneet maistella ja missä vaiheessa on vauva syönyt kokonaisia soseaterioita?
2. Mitä soseita olette antaneet ensimmäisenä?Kuinka nopeaan tahtiin olette maistatelleet uusia makuja?
3. Oletteko tehneet itse soseet alusta alkaen ja miten pieniä määriä pakastaneet? Kuinkahan kauan nämä pakastetut säilyvät pakastimessa?

Kiitollinen vastauksista.

1. Aloitettiin luumulla vatsan toimimattomuuden vuoksi 3kk iässä. kokonaisia soseaterioita meillä syötiin 4,5kk iässä (lounaana vihannes ja päivällisenä hedelmä) ja samaan aikaan aloitin riisihiutalepuuron antamisen soseella aamuin illoin.

2. Luumulla ja mangolla aloiteltiin ja sitten pikku hiljaa bataattia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, parsakaalia, ruusunmarjaa.. Pari makua viikossa taisi olla meillä aika normaali tahti.

3.Pakastin ikean jääpalamuoteissa itse tekemäni soseet ja säilyvät muistaakseni kuukauden päivät ainakin. Nykyään pakastan pilttipurkeissa lihankastikkeet ja kasvikset erikseen, niin voi sitten sekoitella niitä mielensä mukaan tai keittää pastan/riisin/perunan lihan oheen samalla kun keittää itselle.

Täysimetyksellä 6kk ikään, sitten aika nopeaan tahtiin soseet ja muut ruuat kehiin. Siis tyyliin 6,5kk jo puurot ja lihasoseet. Ei ole tullut allergiaoireita tai muitakaan murheita. Antaisin mieluusti kaupan mössöjä mutta syö mieluiten aika karkeaa kotiruokaa (8kk nyt) ja hedelmät sormiruokana.

-5½kk vanhana ruvettiin maistelemaan soseita. Uppos kyllä heti tosi hyvin. Täysimetin 6kk asti. Puuro ja liha aloitettiin 7kk vanhana.

- Päärynä on parasta. Noin 2 makua/per vko. Mango, maissi, bataatti yms

-Soseet olen hommannut kaupasta, mutta kaikki vihannes soseet olen tehnyt itse. Olen pakastanut ruoat jääpalakuutiohin ja sitten jäisinä irroittanut ja laittanut pussiin. Nyt 8kk vanhana pakastan pilttipurkeissa.

6kk täysimetystä ja sitten kokeiltiin ensin sitä perus-perunaa...ei oikein uponnut ;) Porkkana meni paremmin, sitten hedelmäsoseita, puuroja ja lihat.
Ekat kaksi viikkoa otettiin aika iisisti, mutta kun ei mitään oireita tullut, niin maistelua laajennettiin aika nopeaan tahtiin.
7½ kk:n iässä rupesi menemään paremmin alas ruokaa niin, että sitä pystyi jo kutsumaan syömiseksi eikä pelkäksi maisteluksi.
Ipana oli aika sihtikurkku, joten enempi syötin samettisia kaupan soseita ennen kuin vasta vuoden iässä rupesi syömään karkeampaa ruokaa. Sitten tein kastikkeita tai mössöjä pakkaseen pieniin muovirasioihin ja ne tulee syötyä 2-3 vk:ssa.

- Maistelua: esikoinen 4 kk, kuopus 4½kk. Soseaterioiksi muodostuivat parissa viikossa, kun lapsille maistui niin hyvin eikä allergiaoireita ilmaantunut. En muista milloin alkoivat syömään kaksi ateriaa päivässä, aika pian.

- perunaa ja porkkanaa, mustikkaa, vähän sesongin mukaan (esikoinen sopivan ikäinen kesällä, kuopus talvella). Pari makua viikossa ja joskus kaksikin kerralla, kun ei tullut oireita. Kala, kananmuna sekä puurot n.5-6 kk:n ikäisenä.

- Sekä omaa että ostettua on annettu. Peruskasvikset ja -hedelmät olen tehnyt itse, eksoottisemmat kuten maissi, persikka yms ostan valmiina. Soseet on näppärä pakastaa jääpalamuoteissa, joista ne jäädyttyään siirtää pusseihin. Peruna pakastuu huonosti yksinään, joten usein olen keittänyt sen erikseen ja lisännyt erilaisia kuutioita sekaan. Säilyvyydestä en osaa sanoa tarkkaan, useita kuukausia säilyvät tarpeeksi kylmässä.

Esikoiselle jouduin soseuttamaan ruoat ja puurohiutaleetkin pitkään ja vasta vuoden ikäisenä karkeammat ruoat maistuivat, vaikka hampaita oli useita. Kuopus taas tuntuisi syövän parilla hammasnököllään ihan mitä vaan! Kannattaa kokeilla mikä sopii vauvalle paremmin, soseutettu vai haarukalla hienonnettu. Kummastakin saattaa tulla vatsavaivoja (soseeseen tulee ilmaa, haarukkamössö on vatsalle työläämpi sulattaa).

- 3kk iässä aloitettiin hedelmäsoseet. Annoin yhdellä aterialla aina 0,5-1 purkin.

- aloitettiin päärynällä, sitten pistettiin mustikkaa ja perunaa. Uuden maun aloitin aina n. 2-3 pv välein.

- Ite tein suurimman osan kasvis/kasvis-lihasosesista. Ei ne ehtineet kauaa olla meillä pakkasessa, max. 2vk.

1. Jännä, miten monet ovat aloittaneet tosi aikaisin. No, ihan 6 kk ei meilläkään oltu, vaan 5,5 kk, kun maistettiin perunaa ja kokonaisia kasvisaterioita syötiin 6,5 kk iässä.
2. Peruna, porkkana, maissi, päärynä, mustikka jne... 3 -4 päivän välein uutta, kun ei allergiaperimää. Vilja (riisi, kaura) ja liha (nauta, kana) alkoivat 7 kk iässä.
3. Vauva ei tykännyt omatekemästä perunamössöstä, kun se ei ollut tarpeeksi sileää. Ostin suosiolla kaikki soseet kaupasta, kunnes nyt 1-vuotiaana syö enimmäkseen samaa ruokaa kuin minä.

Nimimerkille 1-vuotiaan äiti:

Meillä vauvat ovat olleet suursyömäreitä alusta asti ja korvikkeella/osittaisimetyksellä n. 3 kk;n iästä lähtien. Kuopus on myös ikäisekseen isokokoinen. Kun korviketta menee litra vuorokaudessa suositellaan kiinteiden aloittamista. Itse en odottaisi ihan puoleen vuoteen siksi että voi tulla hieman kiire kun vauvalle ei enää riitä pelkkä maito mutta kiinteät eivät maistukaan tai hän osoittautuu allergiseksi.

Se on kyllä totta että varsinkin esikoisen kanssa ei millään malttaisi odottaa kiinteiden kanssa! Kuopuksen kohdalla aloitus venyi pari viikkoa ihan siksi ettei olisi jaksanut ryhtyä soseiden kanssa lotrailuun... =D

Meillä aloitettiin 4kk ja vauhti oli n. yksi uusi maku viikossa, joskus maisteltiin kaksikin viikkoa. Siksi aloitin rauhallisesti , kun itselläni ja suvussa on ollut allergioita ja halusin pysyä selvillä siitä mikä aiheittaa ongelmat. Maissi ei esim sopinut alle 6kk iässä vaan tuli masuvaivoja. Sen jälkeen siitä tulikin suurta herkkua ja esim puurot menevät paremmin alas kun lisään mukaan maissisosetta. Kokonaisiin soseaterioihin siirryttiin siinä 5-6kk . Ensin maisteltiin peruna, porkkana, riisi... siitä hedelmiin.
Minulla on pakastimessa minigrip pusseissa eri soseita n. parin rkl ja ja desin väliltä olevia soseita ja nykyisin lihaa kertakäyttöisissä muffinsivuoissa sopivina annoksina. Näin saan sekoiteltua sopivia ja erimakuisia annoksia . :)
Noita minigrip pusseja voi pestä ja pussit saa suljettua , joten ne ovat suosikkejani.

Aloitimme kiinteät heti 4kk syntymäpäivänä. Elämä helpottui kummasti, pojan koliikkivaivat loppuivat kuin seinään (korvikevauva) + ei tarvinnut enää steriloida kaikkea. Aluksi meni lusikallisia mutta hyvin nopeasti ½pikkupurkkia jne.

2. Mitä soseita olette antaneet ensimmäisenä?Kuinka nopeaan tahtiin olette
maistatelleet uusia makuja?
Aloitimme 4kk peruna-maissilla ja muistaakseni päärynällä. Uusia makuja tuli sitä mukaa käyttöön kun edellinen purkki loppui. 5kk ikäisenä puurot ja 6kk ikäisenä lihaa.

Pojalla (nyt 10kk) koko ajan ollut kaupan purkkiruoka käytössä joten en tiedä säilyvyyksistä, yms. Nyt pikkuhiljaa siirrymme kotiruokaan, päiväkodissa aloittaa jo 1v, joten on sitten tottunut kotiruokaan.

Yhteistyössä