G: Kitkat vai nastat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hakkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nastat:
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Nastat sopii sellaiselle, joka ei osaa ajaa liukkaalla tai jolta puuttuu vielä kokemusta.. mutta jos nyt osaa autoa ajaa ja järkeä on päässä, niin kyllä kitkoilla on paljon parempi ajaa kuin nastoilla..

Voi pyhä yksinkertaisuus. Kuskin ajotaitohan se tosiaan vaikuttaa joo siihen miten kumi luistaa jäällä. Kitkarenkaiden toiminta kun perustuu vain ja ainostaan siihen, että pintojen kuviointi vähän vähentää tuota liukumista. Nastat "tarraavat" tienpintaan kiinni. Mut et oo tainnut lukea fysiikkaa tuntiakaan...

Etkä sä ole tainnu ajaa autoa.. :kieh: ainakaan hyvillä kitkoilla..

Mutta juu.. poistun ketjusta, koska mua ärsyttää suunnattomasti kun ihmiset haukkuu kitkoja pelkkien olettamusten ja huhujen mukaan.. kannattaisi kokeilla ennen kuin aukoo päätään.. ja kannattaa kokeilla hyvillä kitkoilla.. ei millään paskoilla Nokian renkailla tms..

:wave: :wave:

Minun autossani on nastat, ovat jo allakin, koska sunnuntaina lähdetään pohjoiseen. Miehen autossa on kitkat. Joudutaan liikkumaan työmatkoja keskellä yötäkin.

Ja seuraavat renkaat minunkin autoon tulevat olemaan kitkat.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Nastat sopii sellaiselle, joka ei osaa ajaa liukkaalla tai jolta puuttuu vielä kokemusta.. mutta jos nyt osaa autoa ajaa ja järkeä on päässä, niin kyllä kitkoilla on paljon parempi ajaa kuin nastoilla..

Meille tulee ilmeisesti nastat tänä vuonna sen takia, kun muutettiin todella jyrkän mäen päälle ja auto on takavetoinen.. mutta jos tuo mäki on hyvin hoidettu, niin sitten vaihdetaan jo nyt talvella kitkat tai viimeistään seuraavana talvena..

tosta joudun olemaan aika rankasti eri mieltä.

Ootko ajanu kitkoilla koko talvea? Ajatko muuten paljon?

olen ajanut molemmilla renkailla ja ajokilometrejä on takana paljon. ( tarkempaa lukua en osaa sanoa kun en ole niin pitäny kirjaa )

:D

mutta jos nyt osaa autoa ajaa ja järkeä on päässä, niin kyllä kitkoilla on paljon parempi ajaa kuin nastoilla..
Riippuu miten se paremmuus määritellään.
Nastarengas tietysti ropisee asvaltilla ja on siten äänekkäämpi. Tässä mielessä kitkarengas olisi parempi.

Mutta teknisesti ajatellen faktaa on se että nastarenkaan mekaaninen pito on kitkarengasta parempi. Siihen tosiasiaan ei ajokokemus vaikuta.

Itselläni ajokokemusta on 25 vuotta ja sillä kokemuksella valitsen turvallisemman vaihtoehdon.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja järjenjättiläiset:
Ja jotkut ääliöt yrittää saada nastat kielletyksi ja kitkat pakollisiksi.

Kuka yrittää? Mä en ainakaan ole tehnyt elettäkään sen asian eteen vaikka taidankin olla just se ääliö ketä osoitit sormella :xmas:

Kyllä aina talvisin lehdestä saa lukea ehdotuksia että nastat kiellettäs. Jos et ole joku viranomainen niin enpä tainu nyt tarkoittaa sinua enkä muitakaan palstalaisia. :D

Alkuperäinen kirjoittaja /C:stä:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Meillä kitkat joilla mennään läpi vuoden...kätevä kun ei tarvitse muistaa renkaiden vaihtoja :)

No voi hyvä tavaton. Paljonko säästätte rahaa/vaivaa?

Miksette aja pelkillä vanteilla? Tosi kätevää.

Aika erikoinen kommentti, täytyy myöntää.

Ja jotkut ääliöt yrittää saada nastat kielletyksi ja kitkat pakollisiksi.

Kuka yrittää? Mä en ainakaan ole tehnyt elettäkään sen asian eteen vaikka taidankin olla just se ääliö ketä osoitit sormella :xmas:

Kyllä aina talvisin lehdestä saa lukea ehdotuksia että nastat kiellettäs. Jos et ole joku viranomainen niin enpä tainu nyt tarkoittaa sinua enkä muitakaan palstalaisia. :D

Ok, hyvä niin :D
Mä vaan satuin asiasta mainitsemaan tossa ekalla sivulla joten siksi vedin johtopäätökseni asiasta :)

Mutta juu.. poistun ketjusta, koska mua ärsyttää suunnattomasti kun ihmiset haukkuu kitkoja pelkkien olettamusten ja huhujen mukaan.. kannattaisi kokeilla ennen kuin aukoo päätään.. ja kannattaa kokeilla hyvillä kitkoilla.. ei millään paskoilla Nokian renkailla tms..

No olen ajanut hyvillä kitkoilla, useankin vuoden. Kuitenkin valintani on nykyisin nastat, en viitsi takavetoisella autolla jossa päälle 200heppaa, luikastella peilijäällä joka päivä. Ja sen ei tarvi olla kuin pikkuisen kaasua, niin perä lähtee kivasti alta. Onhan se kiva tyhjällä parkkipaikalla, mutta ei 80vauhdissa työmatkalla.

Alkuperäinen kirjoittaja sivullinen:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Meillä kitkat joilla mennään läpi vuoden...kätevä kun ei tarvitse muistaa renkaiden vaihtoja :)

No voi hyvä tavaton. Paljonko säästätte rahaa/vaivaa?

Miksette aja pelkillä vanteilla? Tosi kätevää.

Aika erikoinen kommentti, täytyy myöntää.

Minä olenkin erikoinen. Erikoinen on myös ihminen joka kuvittelee, että kitkat on tarkoitettu ympärivuotiseen ajoon,

Alkuperäinen kirjoittaja Työläinen:

No olen ajanut hyvillä kitkoilla, useankin vuoden. Kuitenkin valintani on nykyisin nastat, en viitsi takavetoisella autolla jossa päälle 200heppaa, luikastella peilijäällä joka päivä. Ja sen ei tarvi olla kuin pikkuisen kaasua, niin perä lähtee kivasti alta. Onhan se kiva tyhjällä parkkipaikalla, mutta ei 80vauhdissa työmatkalla.

Mä en tosiaan nastoista pidä, mut kuten aiemmin vastasin, on meilläkin takavetoisessa autossa nastat just tosta syystä.
Mä en takavetoisista autoista pidä missään, mutta kitkoilla sellainen on kyllä kaikkea muuta kun ajettava. Takaveto + nastat on mun mielestä ainoa oikea ratkaisu.

Tulipa luettua noita juttuja googletettuani. Aika hyvää settiä löytyi.
Nastat siis oli ja on edelleen mun valinta, ihan senkin takia, missä ajo-olosuhteissa tulee eniten ajettua.

"Millaisilla teillä ajat?
Jos ajat talvella enemmän jäisillä kuin lumisilla teillä, sinun kannattaa valita nastarenkaat. Nastarenkaat sopivat erityisesti etelän rannikkoseuduille, jossa tiet ovat talvella usein jäisiä. Kitkarenkaat soveltuvat paremmin lumisille teille. Jos ajat jäisillä ja polanteisilla sivuteillä, suosittelemme nastarenkaiden hankkimista.

Tie kutsuu pääkallokelilläkin
Onko auto sinulle työväline? Joudutko lähtemään aamuvarhaisella matkaan, vaikka lumimyräkkä tai hirmuinen pääkallokeli piinaisi? Sinun kannattaa ehdottomasti valita nastarenkaat. Nastarenkaat tasaavat ylivoimaisesti parhaiten kelivaihteluita. Nastarenkaat toimivat yllätyksettömästi.

Autossasi on runsaasti turvavarusteita
Ajatko hyvinvarustellulla, uudella autolla, jossa on ajovakaudensäätöjärjestelmä ja ABS-jarrut? Jos ajotapasi on lisäksi hillitty ja ennakoiva, selviydyt talvesta ilman nastojakin."
.nokianrenkaat.fi/nastatvaikitkat

"Nastarengas pystyy tasaamaan tien pinnan kitkavaihteluita paremmin kuin nastaton. Lumisella tiellä molemmat pitävät, mutta jäisellä tiellä nastarenkaan pito on merkittävästi kitkarenkaita parempi.

Nastarenkaiden edut ovat suurimmillaan Etelä-Suomessa, rannikkoseudulla, taajamissa, kehäteillä ja muilla vilkaasti liikennöidyillä väylillä, missä tilapäisesti voi esiintyä vaikeasti havaittavaa mustaa jäätä.

Kelit vaihtelevat nopeasti sulista pääteistä jäisiin risteyksiin, siltoihin, ramppeihin ja pikkuteihin.

Mustaa jäätä esiintyy lämpötilan vaihdellessa nollan tuntumassa. Rannikkoseudun tai muun vesistön läheisyyden aiheuttama kosteus lisää teiden jäätymistä. Pääväylien vilkas liikenne ja nastattomilla renkailla kulkevat raskaat ajoneuvot, esimerkiksi bussit lisäävät risteysten, ramppien ja ajoväylien kiilloittumista vaikealla kelillä.

Nastat antavat jäisellä tiellä lyhyemmän jarrutusmatkan ja enemmän sivuttaispitoa. Hallittavuus on parempi ja mahdollisen sivuluisun oikaisu helpompaa. Myös lukkiutumattomat ABS-jarrut ja ESC-ajonvakautus toimivat tehokkaammin nastarenkaiden kanssa.

Kitkarenkaiden haitat korostuvat vaikealla talvikelillä lämpötilan vaihdellessa. Kitkarenkaiden pito jäisellä tiellä on heikompi kuin nastarenkaiden. Kitkarenkaat vaativat erityisen ennakoivaa ajotapaa liukkaissa risteyksissä ja jäisillä teillä. Kitkarenkaiden ajettavuus ja pito jäällä ja asfaltilla ei ole paras mahdollinen.

Suuri pidon vaihtelu on kitkarenkaiden pahin ongelma. Lumella kitkat pitävät mainiosti, mutta kiilloittuneella, jäisellä tiellä pito voi romahtaa. Kitkarenkailla on suurempi riski joutua äkilliseen sivuluisuun kaarreajossa tai kaistanvaihdossa tapahtuneen ajovirheen vuoksi. "
.hs.fi/autot/artikkeli/Nastat+vai+kitkat+/1135230810555

"Kitkarenkaan etuja
- Kitkarenkaat voi laittaa alle hyvissä ajoin syksyllä ja ajaa niillä pidemmälle kevääseen.
- Kitkarenkaat ovat hiljaiset, jopa monia kesärenkaita hiljaisemmat.
- Kitkarenkaat kuluttavat asfalttia vähemmän kuin nastarenkaat.
- Ajo-ominaisuudet kuivalla asfaltilla ovat usein nastarenkaita paremmat.
- Kitkarenkaat pitävät mustalla jäällä paremmin kuin jotkin nastarengasmallit.

Kitkarenkaan haittapuolia
- Kitkarenkaiden pito on tietyissä jäisissä olosuhteissa heikko. Kun kitkarenkaan pitokyky ylitetään liukkaalla pinnalla, joudutaan hallitsemattomaan tilanteeseen, jollaiseen nastarenkaalla ei joudu. Auton jättäminen kotiin "niinä muutamana päivänä" ei ole monille käytännössä mahdollista.
- Kitkarenkaat vaativat enemmän tarkkaavaisuutta, mikä saattaa tehdä ajamisesta rasittavampaa.
- Kitkarenkaat menettävät parhaan pitonsa nopeammin. Kuluneet kitkarenkaat eivät ole turvalliset. Lisäksi käyttökustannukset ovat korkeammat ajettua kilometriä kohti (jostakin syystä parhaat kitkarenkaat maksavat yhtä paljon kuin nastarenkaat nastoineen)
- Jos kitkarenkaat eivät osoittaudu omaan käyttöön oikeaksi valinnaksi, niistä on vaikea päästä eroon kohtuullisella hinnalla. Rengasliikkeet eivät ainakaan etelärannikon pohjoispuolella ole kiinnostuneita ottamaan käytettyjä kitkarenkaita vaihdossa. Joissakin tapauksissa on tosin mahdollisuus ajaa kitkarenkaat loppuun kesärenkaana. Kitkarenkaat ovat kuitenkin huonot kesärenkaat!
- Kitkarenkaat kiillottavat raskaan liikenteen ohella risteyksiä liukkaiksi. Jos kaikilla olisi kitkarenkaat, suolaa jouduttaisiin käyttämään nykyistä enemmän. "
.ajovalo.net/kitkat.htm

Erikoinen on myös ihminen joka kuvittelee, että kitkat on tarkoitettu ympärivuotiseen ajoon,
Niinpä.

Kitkoilla ympäri vuoden?
Kevään karkeat tienpinnat kuluttavat kaikkia renkaita erityisen paljon. Kitkarengas on suunniteltu ja tarkoitettu ensisijaisesti talvikäyttöön. Kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet eivät täytä hyvälle kesärenkaalle asetettuja vaatimuksia. Kesärenkaat ovat taloudellisin ja turvallisin vaihtoehto kesäkäyttöön.

http://www.nokianrenkaat.fi/nastatvaikitkat

Alkuperäinen kirjoittaja munmieli:
Nuo nastarenkaat on etelän vähätalvisilla teillä enemmän haitta kuin hyöty. Syövät tienpintaa aika pahasti.

Aamen.

Noi etelän vähätälviset tiet tuppaavat oleman taas aika liukkaita, ainakin aamulla klo 6 aikaan. Siinä kun lämpötila vaihtelee nollan molemmin puolin, niin on aamuisin nastarenkaillakin välillä tiukkaa pysyä tiellä, kitkoista puhumattakin. Itse lähden joka arkiaamu klo 6 kotipihasta ja en edes kuvittelisi kitkarenkaita omaan autoon.

Hohhoijaa, taas yks aihe mistä aletaan vääntään kättä ja jotkut "kaikkitietävät" tulee jakamaan viisaita neuvojaan. Ottakaa asioista selvää ja lukekaa vaikka autolehtiä, sieltä saa vähän osviittaa. Joku rengasliikkeen tyyppi varmaan joo puhuu mitä sattuu, kunhan saa jotain vaan myytyä, eiks se nyt oo päivän selvää! Tottakai on olemassa nastoille ja kitkoille eri sääolosuhteet, mutta se ei tee kummastakaan toista huonompaa. Ja vuosien varrella kitkat on kehittyneet huomattavasti, varsin loistaviksi ja pito on hyvä kelillä kuin kelillä.

Tottakai jos peilikirkkaalla jäällä ajettais, niin nastat varmaan pitäisi aavistuksen paremmin mutta ilman muuta kitkoillakin "pystyssä pysytään". Jos autossa on nastat, niin täytyisi myös huolehtia siitä, että nastaa on tarpeeksi jäljellä, koska liian kuluneet renkaat on sama kuin kesärenkailla ajaisi.
Jokainen valitsee ne itselleen sopivimmat renkaat, ei tässäkään asiassa ole vain yhtä oikeata vaihtoehtoa, niinkuin tällä palstalla yleensä asiat väännetään. Ei tarvi alkaa k..pääksi haukkumaan ym, jos toisella on eri renkaat kuin itsellä. Sama kun äidt haukkuu toisia, jos toisen äidin vauvalla on erilaiset vaunut, sehän on sitten ihan ääliö eikä ajattele sen lapsen parasta, niinhän se täällä aina menee ;)

Niin ja jos se nyt johonkin vielä vaikuttaa, niin kaikki autoni ovat takavetoisia ja uusin vielä automaattikin jollaisella en ole ennen talvella ajanut, joten senkin takia nastat ovat parempi vaihtoehto. Vaikka ajokokemusta onkin, ja tämän uuden autonkin kanssa olen jo ehtinyt ajelemaan paljon, niin tämä on kuitenkin ensimmäinen talvi sen kanssa.

Yhteistyössä