G: Kitkat vai nastat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hakkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Vuosi sitten rengaskaupoilla käydessäni kyselin kauppiaalta lämpimikseni kitkarenkaiden markkinaosuutta.
Kauppias kertoi että vähenemään päin on jota hieman ihmettelin. Syy on kuitenkin yksinkertainen. Nykyisten talvien alut ovat ihan tammikuulle asti kitkarenkaille soveltumattomia. Ensin on kuivaa ja sitten sataa vettä ja seuraavaksi tulee pakkanen. Sitten taas sataa vettä ja kohta tulee 10 senttiä loskapaskaa joka jäätyy ennen kuin taas sulaa pois.
Tällaisella kelivaihtelulla nastarengas on ainoa turvallinen valinta.

NO JUST NÄIN!!!!

Peesi! Ehdottomasti nastat, kitkoilla EN enää ikinä lähde pelleilemään. Vedin auton alinopeudella mutkassa ojaan koska kitkat eivät pitäneet jäällä, isäpuolen auton meinasin ajaa liikenneympyrän keskiöön kun lähti huitelemaan kitkoilla, viimevuonna mukulakivikadulla oma auto vähän luisteli nastoilla. En tajua oikeasti, millä ihmeellä kitkat muka pitävät millään jäällä yhtään mitään, voiko joku vastata tähän?

HML asutaan ja ei ole vielä alla, pärjää kesätassuilla vielä, kun ajelee aamulla erittäin varovasti :)

Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:
Kitkat ennemmin.. Täällä Satakunnassasen verta mitä ajelen nii eipä paljon jäätä oo näkyny.. Nastarenkaat ei kestä edes koko talvea, aina saa olla ostamassa uusia renkaita..Kitkoilla menee kaksikin talvea..

Kuin paljon oikein ajat?? Mulla kestäny kaupungissa ajoa kaks vuotta nastat, tai siis nyt menee toinen vuosi alle. Etuvetosella, takavetosen takarenkaiden nastat kulunu pois kun se on sutinu niin paljon mäissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ephemera:
Kitkat ennemmin.. Täällä Satakunnassasen verta mitä ajelen nii eipä paljon jäätä oo näkyny.. Nastarenkaat ei kestä edes koko talvea, aina saa olla ostamassa uusia renkaita..Kitkoilla menee kaksikin talvea..

Kuin paljon oikein ajat?? Mulla kestäny kaupungissa ajoa kaks vuotta nastat, tai siis nyt menee toinen vuosi alle. Etuvetosella, takavetosen takarenkaiden nastat kulunu pois kun se on sutinu niin paljon mäissä.

Mä en hirveesti aja kaupungissa, kun ei tässä mein tuppukylässä sellasta ole, teitä nii vähän että on kyllä hyvässä kunnossa, jos ei niin pääsen kauppaan isontien kauttakin, joka on erittäin harvoin jäässä. Ajan siis paljonn maantiellä, joten ei kannata nastoja ostaa sen vuoksi..

Ei sillä takatuupparillakaan tarvi suditella ;) Tosin on se kyllä silloin tällöin ihan hauskaa, muttei varmaankaa mäessä.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Nastat.. ei täällä pääkaupunkiseudulla ainakaan mitään kitkoilla tee.. :whiste:

Nastat.. ei täällä pääkaupunkiseudulla ainakaan mitään kitkoilla tee.. :whistle: :D

Whaaaaat? :o

No tulihan se syykin jo todistettua tässä ketjussa.. ;)
Kokemusta kokemusta..

Öh... Mä olen vuosia asunut ja ajanut täällä pk-seudulla enkä mä nastoja kaipaa todellakaan. En ymmärrä.
Mutta makuasioista ei voi kun kiistellä.

Nastarenkaat ei kestä edes koko talvea, aina saa olla ostamassa uusia renkaita..Kitkoilla menee kaksikin talvea..
Kannattaisi varmaankin tarkistaa vähän ajotapaansa :whistle:

Kyllä minä ajan kevyesti ainakin kaksi talvea nastarenkailla. Renkaat ovat tietysti aina parasta mitä rahalla saa eli niistä ei tingitä. Toki jostain halppisspärdäreistä nastat putoilee itsekseen.

Kitkat ympärivuoden. :) Enkä luovu.

"Kitkoilla ympäri vuoden?
Kevään karkeat tienpinnat kuluttavat kaikkia renkaita erityisen paljon. Kitkarengas on suunniteltu ja tarkoitettu ensisijaisesti talvikäyttöön. Kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet eivät täytä hyvälle kesärenkaalle asetettuja vaatimuksia. Kesärenkaat ovat taloudellisin ja turvallisin vaihtoehto kesäkäyttöön."

"Kitkarenkaat ovat talvirenkaat, jotka eivät sovi kesäkäyttöön. Kitkarenkaissa on pehmeä kumiseos ja kulutuspinnan runsas lamellointi. Kesäkuumalla kitkat kuluvat nopeasti.

Auton hallittavuus äkkitilanteessa kesäkelillä on kitkarenkailla huomattavasti heikompi kuin oikeilla kesärenkailla. Eri kitkarengastyyppien pito-ominaisuuksissa on suuria eroja. "

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Nastarenkaat ei kestä edes koko talvea, aina saa olla ostamassa uusia renkaita..Kitkoilla menee kaksikin talvea..
Kannattaisi varmaankin tarkistaa vähän ajotapaansa :whistle:

Kyllä minä ajan kevyesti ainakin kaksi talvea nastarenkailla. Renkaat ovat tietysti aina parasta mitä rahalla saa eli niistä ei tingitä. Toki jostain halppisspärdäreistä nastat putoilee itsekseen.

Meilläkin menee nastarenkat ainakin sen kaksi talvea!

sun ajotyyli mahtaa olla ihan hanurista jos saat tuhottua tuikut talvinakit vajaassa talvessa!!

meillä menee varmaan tää 3. ja viimonen talvi noilla renkailla. ens vuodeks uudet.

Nastat.. ei täällä pääkaupunkiseudulla ainakaan mitään kitkoilla tee.. :whiste:

Nastat.. ei täällä pääkaupunkiseudulla ainakaan mitään kitkoilla tee.. :whistle: :D

Whaaaaat? :o

No tulihan se syykin jo todistettua tässä ketjussa.. ;)
Kokemusta kokemusta..

Öh... Mä olen vuosia asunut ja ajanut täällä pk-seudulla enkä mä nastoja kaipaa todellakaan. En ymmärrä.
Mutta makuasioista ei voi kun kiistellä.

Se riippuu kyllä vähän siitäkin, että missäpäin sitä pk-seutua asu ja mihin aikaan on yleensä liikenteessa. Jos asut ihan Hesasa tai Espoossa, niin pärjää varmaan kitkoillakin. Mutta nastat tulevat kyllä kuvioon, jos asut vähän syrjempänä, missä tiet ovat hunommassa kunnossa tai niitä ei hiekoiteta/suolata.

No en tiedä millai ajelen, mutta continentalit mulla viimeseks oli ja 1 talven ajoin, suurin osa nastoista veks.. mutta ajankin tosiaan suurimmaksi osaksi maantie ajoa, joka tottakai kuluttaa nastoja järkyttävästi, tai sitte mulle on sattunu paskat renkaat, no jokatapauksessa mä tyydyn kitkoihin ku niillä pärjään valtavan hyvin.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Höh:
Kitkat ympärivuoden. :) Enkä luovu.

"Kitkoilla ympäri vuoden?
Kevään karkeat tienpinnat kuluttavat kaikkia renkaita erityisen paljon. Kitkarengas on suunniteltu ja tarkoitettu ensisijaisesti talvikäyttöön. Kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet eivät täytä hyvälle kesärenkaalle asetettuja vaatimuksia. Kesärenkaat ovat taloudellisin ja turvallisin vaihtoehto kesäkäyttöön."

"Kitkarenkaat ovat talvirenkaat, jotka eivät sovi kesäkäyttöön. Kitkarenkaissa on pehmeä kumiseos ja kulutuspinnan runsas lamellointi. Kesäkuumalla kitkat kuluvat nopeasti.

Auton hallittavuus äkkitilanteessa kesäkelillä on kitkarenkailla huomattavasti heikompi kuin oikeilla kesärenkailla. Eri kitkarengastyyppien pito-ominaisuuksissa on suuria eroja. "

Ja silti edelleen.. ympäri vuoden! :D Niin kauan kuin laki sallii.

Ei sillä takatuupparillakaan tarvi suditella ;) Tosin on se kyllä silloin tällöin ihan hauskaa, muttei varmaankaa mäessä.

Siis se on jääny kiinni pieneen nousuun kun olen joutunut risteykseen jäämään odottelemaan muita ihmisiä, ja sitten se on jumahtanut kiinni siihen, eikä mee eteenpäin kun pikkuhiljaa ja kokoajan takarit pyörii tyhjää :) En tarkotuksella sudittele kovinkaan paljoa.

Siis se on jääny kiinni pieneen nousuun kun olen joutunut risteykseen jäämään odottelemaan muita ihmisiä, ja sitten se on jumahtanut kiinni siihen, eikä mee eteenpäin kun pikkuhiljaa ja kokoajan takarit pyörii tyhjää :) En tarkotuksella sudittele kovinkaan paljoa.

Ok. :) Takaveto on kyllä ihan kiva talviauto.

Yhteistyössä