G:Kivunlievitys synnytyksessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja klö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

klö

Vieras
1.Mitä kivunlievitys toivoit ennen synnytystä/toivoitko mitään?

2.Mitä kivunlievitystä synnytyksessä sitten käytettiin?

3.Olitko tyytyväinen saamaasi kivunlievitykseen?

Alkuperäinen kirjoittaja klö:

Ekassa epiduraalia ja sain sen myös. Ihan ok, mutta epiduraalin laitto oli hyvin epämiellyttävää ( inhottavinta synnytyksessä! ) ja viimeiset sentit meni silti luomuna joten suurta apua ei ollut. Kokeilin myös ilokaasua, ei hyvä, tuli vain huono olo.
Tokassa toivoin, ettei mitään enkä mitään käyttänytkään. Olin tyytyväinen.

1. Ajattelin luultavasti tarvitsevani epiduraalin.
2. Oxynormia ja epiduraali kahdesti
3. Oxynorm ei auttanut ollenkaan eikä ensimmäinen epiduraalikaan, eli en ihan tyytyväinen

1. Toivoin, mitä vaan, kummallakin kerralla.
2. Ilokaasua sain ekalla kertaa, tokalla en huolinut, muuta ei ehditty laittamaan kummallakaan kerralla.
3. No en, huudolla syntyivät molemmat.

1. toivoin pääseväni ilman, toisin kävi :xmas:
2. ehdottelinvat ilokaasua kieltäydyin, yritin edelleen olla "sissi", epiduraalin tökkäsivät kun näkö lähti ja kipukynnys tuli vastaan, toisaalta oli jo silloi 7-8 cm auki..
3. hyvin toimi, voi suositella, ehkäpä jos jotai negatiivista on sanottava kuitenkin niin ponnistustarpeen vei sillei pois että käyrältä näin kun supparit tuli.. ja ponnistelussa meni hetki että "oikein" osasi tehdä.. tai kohdistaa ettei mennyt pelkäksi pukertamiseksi. Tästä kiitos kätilölle kun osasi kuvailla kuinka tehdä ko asia.

- esikoisen kaa ei ollu mitään ajatuksia etukäteen. kakkosen kaa en halunnu mitään, kolmosen kaa en ehtiny enkä kokenu tarvetta saada mitään muuta ku kaasua.
- esikoisen kaa epiduraali, ilokaasu, petidiini, kakkosen kaa ei mitään muuta ku aquarakkulat (mitkä ei oo oikeesti kivunlivitystä ), kolmosen kaa ilokaasu.
- olin juu. paitsi että rakkulat oli ihan turhaa ja petidiini vielä turhempaa. kivunlievityksen saatavuus oli kyllä oikein hyvä.

1. Vasta kuopukselta ehdoton toive saada spinaali.
2. Ei ehditty antaa mitään, siis ei yhtään mitään.
3.Meinasin mennä shokkiin, joten kivunlievitys olisi tullut tarpeeseen. Vaan minkäs luonnolle voi, en voi kun kauhistella jälkeenpäin.

3 lapsista syntynyt ilman aquarakkulaa(kokeilu) ja ilokaasua(kokeilu) kummempia. Ainut kunnolla lääkitty oli sektio. :xmas:

Minuun olis saanut pistää ja pumpata kaikki mahdolliset lääkkeet.

Ilokaasu, kauratyynyt, suihku - kätilö tuputti ja kiltisti kokeilin kaikkia ja yhtä inhottavalta tuntuivat kaikki. Ärsyttää toi suihkuun pakottaminen. En tykkää lotrata vedessä ja suihkussakin tulee parin minuutin päästä huono olo. Ja ei kun sinne vaan aina oltiin kyöräämässä.

Petadiini(?)piikillä sain torkahdettua hetken ja synnytyskin sai siitä vauhtia. Epiduraalia ei sitten ehditykään enää antamaan.

Ok, paitsi että noita pehmeitä vaihtoehtoja kyllä tuputettiin ihan liikaa. Kai aikuinen ihminen vaikka synnyttäjä onkin, tietää mistä tykkää.

1. Toivoin, etten tarvitsisi mitään kovempia aineita. Toivoin että pärjäisin ilokaasulla ja aquarakkuloilla, mutta en siis ollut muitakaan vastaan.

2. Tosipaikan tullen itkin heti ensitilassa kovempaa tavaraa. Sain Petidiinipiikin (ei juurikaan apua) ja epiduraalin. Näitä ennen siis myös suihku ja kauratyyny oil käytetty, toimivat jonkin aikaa. Ilokaasuakin kokeilin mutta pelkäsin että tulee huono olo.

3. Muuten olin oikein tyytyväinen, mutta epiduraali loppui ennen ponnistusvaihetta, jota eniten etukäteen pelkäsin. Se olikin koko synnytyksen karmein vaihe.

1. En toivonut mitään erityistä, vaan lähdin matkaan avoimin mielin. Uskoin, että kätilö kyllä osaa suositella tilanteeseen sopivaa lievitystä.
2. Ilokaasu ja epiduraali.
3. Olin tyytyväinen, epiduraali oli taivas.

Jatkokysymys:
Jos synnytys etenee hyvin nopeasti, eikä ehditä tämän takia antaa esim. epiduraalipuudutusta/muuta puudutusta, niin ajatteletko, että se on kätilön syytä?

1. Ei ollut toiveita. Ajattelin ottaa tarpeen tullen jotain.

2. Missään synnytyksessä (4kpl) ei keretty antaan mitään.
Esikoisen synnytyksessä olin ottamassa kätilön suosittelemaa epiduraalia, mutta kun lääkäri tuli paikalle, ei enää voitukaan laittaa, kun piti alkaa melkein heti ponnistaan.

Jatkokysymys:
Jos synnytys etenee hyvin nopeasti, eikä ehditä tämän takia antaa esim. epiduraalipuudutusta/muuta puudutusta, niin ajatteletko, että se on kätilön syytä?

No ehkä ajattelen, että se on ammattitaitoiselta kätilöltä hienoinen virhearvio. Usein sitä puudutusta lykätään viime tippaan ja sitten voi käydä niin, että on jo myöhäistä. Mutta ei se minusta nyt kenenkään "syytä" varsinaisesti ole. Synnytyksessä saa olla onnellinen, jos suht terve lapsi tulee suht terveeksi jäävästä naisesta ulos. On niin raju tapahtuma.

Monella tuntuu olevan se käsitys, että epiduraalipuudutus auttaisi ponnistusvaiheessakin. Ponnistusvaiheessa ei kuitenkaan ole muuta kivunlievitystä, kuin ehkä pudendaalipuudutus, mitä joissain sairaaloissa laitetaan, joissakin ei. Usein ponnistusvaiheessa helpottaa se, että pääsee työntämään/tekemään jotain itse, ei tarvi vain ottaa vastaan kipua. Ponnistusvaihe on kuitenkin usein nopeasti ohi ja tietää, että sitten helpottaa.

Jatkokysymys:

Oikeastaan en, koska synnytyksen etenemistä on hyvin vaikea ennustaa. YKsilöllisiä juttuja..
Tosin itsellä kun papereissa oli, et edellinen avautu viimeset 5cm puolessa tunnissa, ja ehdottomasti halusin lääkitystä, niin en ymmärrä miksi vielä jäätiin kuitenkin odottelemaan että sitten kohta. :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jatkokysymys:

No ehkä ajattelen, että se on ammattitaitoiselta kätilöltä hienoinen virhearvio. Usein sitä puudutusta lykätään viime tippaan ja sitten voi käydä niin, että on jo myöhäistä. Mutta ei se minusta nyt kenenkään "syytä" varsinaisesti ole. Synnytyksessä saa olla onnellinen, jos suht terve lapsi tulee suht terveeksi jäävästä naisesta ulos. On niin raju tapahtuma.

Tarkoitin synnytystä, joka etenee todella nopeasti ja tämän takia ei ehdi saamaan kivunlievitystä, vaikka olisi aikeissa antaakin. Kätilön arviolla ei silloin ole tämän kanssa mitään tekemistä, jos esim. synnyttäjä tulee synnyttämään ja k-suu on paljon auki.
Ja toisekseen, epiduraalipuudutusta ei voi antaa ennen kuin synnytys on kunnolla käynnissä, tai seurauksena voi olla synnytyksen pysähtyminen ja tämän takia jopa sektio.

Jatkokysymys:

Mun tapauksessa oli täysin, olin 7 tuntia sairaalassa ennen lapsen syntymää, monen monta kertaa pyysin epiduraalia mutta mua ei uskottu että oon niin kipee. Sitten kun ne meinasivat sitä alkaa laittamaan, olikin jo liian myöhäistä..

Jatkokysymys:

Mä olin siellä 3,5 tuntia ennenkuin syntyi, että periaatteessa olisi ehtinyt. Mutta ainoa anestesialääkäri oli toimenpiteessä että sen takia ei. Ei kai se kenenkään syy ole mutta olis harmittanut jos olisi jotakin ylipäätään ymmärtänyt.

Tokalla kertaa oli kai oma moka kun lähti liian myöhään, mutta silloinkin ne yritti vielä puhelimessa että "jos ottaisit vielä panadolia ja vähän lepäilisit kotona". Ensi kesänä en soita vaan menen.

En esittänyt mitään erityisiä toivomuksia, ajattelin mennä tilanteen mukaan.

Synnytyksessä laitettiin kohdunkaulanpuudutus, jonka laitto sattui aivan jumalattomasti, mutta auttoi jonkin verran. Epiduraali laitettiin myös, ei sattunut yhtään laitto ja helpotti tosi paljon. Ponnistusvaiheessa ei puudutuksia enää ollut, joten se oli helvettiä. Pehmeinä muotoina olin myös ammeessa ja sain akupunktiokuulat korviin ja jalkoihin; eipä ollut juuri apua.

Jatkokysymys:

Kyllä, jos puudutuksen antamista on viivytelty tai kipua vähätelty. Välillä tuntuu, että turtuvatko kätilöt siihen toisen kokeman kivun näkemiseen niin, että alkavat vähätellä toisen kipukokemusta.

Yhteistyössä