G: Kuinka paljon SINÄ tarvitset vapaata lapsista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *Elli*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kerran keväässä olisi mukava päästä pienelle viikonloppumatkalle miehen kanssa kaksistaan.
Ja yksittäiset illat, siten että joku hoitaisi lapsia kotona olisivat tervetulleita silloin tällöin. Eli muutamaan otteeseen vuoden aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä lapset on noin parin kuukauden välein yöhoidossa mummolassa. Mutta omaa aikaa saan tälläkin hetkellä, mies leikkii tuolla yläkerrassa lasten kanssa ja itse saan olla rauhassa alakerrassa.

Minä tarvitsen kerran kuussa pari tuntia, että pääsen kaverin kanssa kahvilaan tms. Silloin mies hoitaa lapsia.

Lisäksi olisi upeaa jos kerran tai kaksi vuodessa olisi vapaa viikonloppu kaksistaan miehen kanssa.

Kerran kuussa tai kahdessa olis kiva saada edes yksi päivä (ja yö) vapaata, joko yksin tai miehen kanssa. Mut eipä tuo aina onnistu vaikka hoitajiakin olisi. Miestä ei aina kiinnosta enkä mä jatkuvasti viitsi olla tyrkyttämässä lapsia johonki hoitoon kun mummoilla ja ukeillakin on omat menonsa ja kiireensä. Sisko välillä hoitais mielellään mut sillekkin haluisin maksaa eikä oo koskaan ns.ylimääräistä rahaa sitä varten ja silloinkin pitäis lähtee kotoa johonki et se vois täällä näitä hoitaa. Oon niin väsyny (ja masentunut??) et tarvitsisin välttämättä sen vapaan..

En yhtään:) Miksi tarvitsisin? Olen aina ihmetellyt tuota käsitettä "oma aika". Miksi tehdä lapsia jos ei halua heidän kanssaan olla? Vai tuleeko se tosiaan yllätyksenä, että lapsi muuttaa elämä ja se sitten on koko ajan siinä?

osaa sanoa enkä etes kuvitella. Poika on 7v ja omaa aikaa tai miehen kanssa yhteistä aikaa ei ole pojan syntymän jälkeen ollut. Eikä sitä tule. Kun ei ole mummoja ei vaareja tai ystäviä jotka hoitaisi.
Tähän on jo niin tottunut. Mutta eipä meilä olekkaan enää parisuhdetta jonka kuvittelisi olevan kun ollaan naimisissa. Niin ei edes enää kaipaa yhteistä aikaa.
Omaa aikaa kaipaisin.

Pari kertaa vuodessa yksi yö. Ensimmäinen yökyläily vasta siinä lähempänä kahden vuoden ikää kyllä, sitä nuoremmasta en halua olla erossa ollenkaan. Lisäksi kaipaan itelleni omaa aikaa kerran viikossa jumpan ajan, mutta silloin siis mies hoitaa.

Toivoisin että meillä olis perheen yhteistä aikaa enemmän. Aina on jompikumpi töissä ja sit jos olis yhteistä aikaa, miehellä on harrastusmenoja. Miehen työ ja harrastukset pyörittää meidän arkea. Jos sais lapsen vahdin aina noille miehen menoille ettei lapsen tarviis olla yksin sillon kun minä olen töissä?

Kun on neljä pientä lasta, niin luksusta on se, että joskus pääsee ruokakauppaan yksin ja mies jää kotiin lasten kanssa. Tai että mies lähtee ulos kaikkien kanssa ja saa itse hetken istua nojatuolissa ja lukea lehteä...

Ja aivan mieletöntä luksusta on se, että jonkun harvan kerran pääsee kaverin kanssa pariksi tunniksi kahvilaan keskustelemaan aikuisten juttua ihan rauhassa. Näistä hetkistä saa kummasti voimaa.

Miehen kanssa yhteistä aikaa on iltaisin lasten nukkumaan menon jälkeen. Muuta emme osaa edes kaivata, sillä emme halua viedä lapsia hoitoon - eikä kukaan neljää oikein huolisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hölmöä touhua:
En yhtään:) Miksi tarvitsisin? Olen aina ihmetellyt tuota käsitettä "oma aika". Miksi tehdä lapsia jos ei halua heidän kanssaan olla? Vai tuleeko se tosiaan yllätyksenä, että lapsi muuttaa elämä ja se sitten on koko ajan siinä?

:D Ah, ku ihanaa!
Entäs jos on sellainen ihminen, joka tarvitsee esim säännöllistä liikuntaa lihaksistoa ja yleiskuntoa ylläpitääkseen? Haluisi käydä kerran, pari viikossa jumpassa, mutta kun se on niin tyhmää, kun lapsethan on tehty niin niidenhän pitää siinä sitten kokoajan olla? ;)

Mä en raahaa lapsia mukaan jumppiin. Niiden on paljon turvallisempi kotona isänsä tai isovanhempiensa kanssa silläaikaa. :whistle:

:D :D naurettava kommentti. Oisit jättäny kirjoittamatta, eikös vaan? :)

Miehen kanssa vietetään joka kuukausi yks vuorokausi mökillä ihan kahdestaan :). Muuten mä oon lasten kanssa koko ajan, koska miehen työ on niin aikaavievää. Itse kaipaisin tosiaan joskus sitä, että pääsis edes yksin kauppaan tai sais jonkun oman harrastuksen... Noin 3-4 kertaa vuodessa mä vietän sit aikaa mun kavereiden kanssa ja mies katsoo lapsia.

meillä on yksi lapsi ja poika on vuorotellen aina yöhoidossa joko mun vanhemmilla tai miehen. Nyt menossa vappuna miehen vanhemmille yhdeksi yöksi. Noin kerran kuussa. Poika rakastaa mummujaan ja pappojaan yli kaiken. Muistan omasta lapsuudestani myös en kuinka oli "lapsen lomaa vanhemmista" kun sai olla mummolassa! :)

Se oma aika voi olla omaa aikaa kotonakin, minulle se on sitä että valvon kun lapset nukkuvat.
Järkevämpää olisi välillä mennä ajoissa nukkumaankin, mutta sitä omaa lapsivapaata ja yleensä melko hiljaista aikaa tarvitsen liian lyhyiden yöunien hinnallakin.

Mun mielestä se on lapsille rikkaus, että niillä on lähellään muitakin rakkaita aikuisia kuin vanhemmat. Kyllä me on viety ihan ilman "syytä" lapsia hoitoon isovanhemmille. Ihan vaan siksi, että lapset on halunnut tai isovanhemmat.

mulla on kanssa ihania muistoja mummolasta. Kun sai olla yötä. Mummu herätti aamulla katsoon lastenohjelmia, syötiin aamupala olohuoneessa viltin päällä ja mummu aina jutteli lämpimästi. Kun mummu kuoli, jäin ikävöimään ja paljon :'(

Ehkä noin 1-3 kertaa vuodessa olisi sopiva ja ihan 1 ilta tai 1 yö riittäisi. Neljä lasta löytyy ja nyt on pienin vasta vuoden, joten ei ole ollut haluja laittaa vielä hoitoon minnekään. Mutta isompana ehkä sitten noin. Toistaiseksi on riittänyt se, että illat on sitä yhteistä aikaa miehen kanssa noin 21.30-00-00 :) Ja joskus on kiva käydä vaikka kaupassa ihan itsekseen ilman ketään, niin on hetken hiljaista :)

Omaa aikaahan mä tarvitsen oikeastaan joka päivä.

Mutta yö- tai viikonloppuvapaita lapsista tarvitsemme aika harvoin. Ehkä kerran 2 kuukaudessa yövapaa, viikonloppuvapaata en oikeastaan ikinä. Annan mä lapset isovanhemmille hoitoon ihan huvin vuoksikin, kun sekä isovanhemmat ja lapset sitä pyytää, vaikken erityisemmin tekisi mitään sillä vapaalla yöllä :)

en ymmärrä nimeksikään sitä että TEHDÄÄN LAPSIA ja sitten EI ANNETA heidän olla mummolassa yötä! Rajataan rakkaimpia pois hänen elämästään eikä vain kehdata viedä yöksi! Ajatelkaa lapsiannekin ja heidän lapsuuttaan kuin sitä että "En vie koska tein lapsia ihan tietoisesti että hoidan itse 24/7 ei ne mitää yökyläilyjä tarvi..." . No mites suu pannaan kun lapsi tahtois viisi vuotiaana mummulaan yöksi tai vanhempana? tai jos lapsi ei koskaan älyä haluta? tsot tsot muoriseni.

meidän lapsilla on läheinen suhde molempiin isovanhempiin. halusinkin että on koska itsellänikin oli aikoinaan. Ovat yötä kerran kuussa tai kahdessa aina vuorotellen toisten luona.

Alkuperäinen kirjoittaja Hullua:
en ymmärrä nimeksikään sitä että TEHDÄÄN LAPSIA ja sitten EI ANNETA heidän olla mummolassa yötä! Rajataan rakkaimpia pois hänen elämästään eikä vain kehdata viedä yöksi! Ajatelkaa lapsiannekin ja heidän lapsuuttaan kuin sitä että "En vie koska tein lapsia ihan tietoisesti että hoidan itse 24/7 ei ne mitää yökyläilyjä tarvi..." . No mites suu pannaan kun lapsi tahtois viisi vuotiaana mummulaan yöksi tai vanhempana? tai jos lapsi ei koskaan älyä haluta? tsot tsot muoriseni.

entäs jos toinen mummola on tuhanisen kilometrien päässä ja toinen isoäiti alkaa olla niin iäkäs, ettei oikein jaksaisi yökylävieraita?

2-3 kertaa viikossa n. 1,5h.. Niinkuin tällä hetkellä ovatkin isän kanssa kun olen harkoissa, mutta yökylässä jossain niin ehkä 2 kertaa vuodessa.. Mies on kuitenkin lasten kanssa jos itse tahdon johonkin mennä, joten mummojen yms. hoitoapua ei varsinaisesti tarvita, ennemmin sitten jos halutaan käydä miehen kanssa syömässä tmv. nii joskus muutaman tunnin mummolla tai jossain.. Vauva on vasta 2kk, joten en jätä häntä hoitoon. Isän kanssa kotona, muttei "vieraalle" vielä..

On kaksi eri asiaa, mitä minä välttämättä tarvitsen ja mitä minä haluan. Välttämättähän mä en tarvitse vapaata, ennenkun alkaa tosissaan piiputtaa ja siihen voi mennä vuosiakin :)

Jos sellainen 4 kertaa vuodessa olisi kokonaan lapsivapaa viikonloppu niin se olisi ihan huippua!
Nykyään on noin kerta vuoteen, muksut kyllä viihtyy mummolassa useinkin mutta yksi tai kaksi kerrallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Alkuperäinen kirjoittaja Hullua:

entäs jos toinen mummola on tuhanisen kilometrien päässä ja toinen isoäiti alkaa olla niin iäkäs, ettei oikein jaksaisi yökylävieraita?

Vuokraatte isoäidin mll:ltä :D No kai lapsilla kummeja on?

Yhteistyössä