G:lasten sukunimi asiaa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shedevil
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lapsella on isänsä sukunimi. Miehen sukunimi on harvinainen ja suojeltu kuin minun taas tyypillinen suomalainen -nen-loppuinen sukunimi. En oikeastaan koskaan edes ole harkinnut että lapsille tulisi minun nimeni. Ajatuksena kuitenkin on että naimisiin mennään jossain vaiheessa (=hamassa tulevaisuudessa) joten ei tarvitse vaihtaa kuin minun nimeni sitten enää :)

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Olen naimisissa ja minulla ja pojalla on ja pysyy minun sukunimeni =) En koskaan luovu omasta nimestäni.

en minäkään. aion ottaa molemmat. B) siitä tulee vaan aika pitkä:
Hxxxx-Pxxxxxx Exxxxxxx Rxxxxxxxx-Kxxxxxxx :o B) :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Meiän eka lapsi syntyi kun oltiin avoliitossa, ja oli ihan ehdottoman selvää, että saa isänsä sukunimen. Isyydentunnustamisenhan se vaati, mutta tottahan se tehtiin. Muut lapset ovatkin sit syntyneet avioliitossa.

Mieheni veljen muksut sai äitinsä nimen vaikka avoliitossa asuvat, ihmettelen sitä periaatetta todella, vaikkei mulle kuulukkaan. Enkä kysele miksi näin, mutta kummastutta vaan. Joskin heillä nyt on paljon muitakin ihmetyttäviä asioita, jotka ei tähän kuulu...

:D Hassu olet. Jos ei toimi kuten sinä, arkaaisten patriarkallisten odotusten mukaan, on kummallinen.

Ja isyys on tunnustettu minunkin lapsistani. =)

No enhän mä nyt toki sanonut et kaikkien tarttis toimia samalla tavalla kuin minä, päinvastoin. MÄ vaan en ymmärrä, et lapset ei saa isänsä sukunimee, etenkin jos on tarkotus mennä naimisiin jossain vaiheessa, ja myös äidin ottaa miehensä nimi! Mutta kun vetosin tuohon tuntemaani perheeseen, niin tosiaan paljo muitakin asioita, joita en tajua, joten....

Että älä huoli, ihan oon suvaitsevainen, mut ihmetellä kai saa... :D :whistle:

Sekä äidin että lasten sukunimet voi vaihtaa sitten kun on menty naimisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lipastonlaatikko:
Kuopus on mun sukunimellä ja kahdella vanhimmalla isänsä sukunimi.Kahden vanhimman kohdalla halusin että isän sukunimi,siihen aikaan olin muka niin vanhanaikainen että niin pitää olla :D Nyt sit kuopukselle halusin oman sukunimen ja miehellä ei ollut mitään sitä vastaan,vaihtuu sit jos satutaan naimisiin asti menemään.

onko ne kaikki samalle miehelle, koska mun käsittääkseni jos lapsilla on samat vanhemmat niin kaikilla lapsilla myös sama sukunimi. Mielestäni luin jostain "tärkeistä" papereita. olikohan tää joku laki?

Meillä väännettiin kättä tahdon-sanaan asti. Sanoin aina, että jos ei olla naimisissa, kun lapsia siunaantuu, niiden sukunimestä ei kyllä edes keskustella. Syy se, että molemmat meistä olis tahtonut/tahtois antaa oman sukunimensä. Mun sukunimi kuolee minuun näillä näkymin, jos ei lapset tahdo siihen myöhemmin vaihtaa (mihin niitä tosin täysin kannustetaan =) ). Mut juh, naimisiin mentiin ja mulla on nyt yhdistelmäsukunimi, joten..

Mä en kyllä ymmärrä sitä perustelua, että lapselle äidin nimi siksi, että jos joskus tulee ero.. Tai että on erilliset pankkitilit, että jos joskus tulee ero.. Tai että ostetaan asunto vain miehen nimiin, että jos tulee ero.. Näitä on rutkasti mun lähipiirissä. Meneekö ihmiset siis naimisiin tai avoliittoon sillä ajatuksella "Että jos joskus tulee ero"??

Mä menin ainakin naimisiin sillä ajatuksella, että yhdessä ollaan aina ja ikuisesti. Toki aina voi sattua ja tapahtua, mutta en aio siihen kyllä ennakkoon varautua.. Ajattelin ihan täysillä panostaa siihen, että yhdessä ollaan aina.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Lipastonlaatikko:
Kuopus on mun sukunimellä ja kahdella vanhimmalla isänsä sukunimi.Kahden vanhimman kohdalla halusin että isän sukunimi,siihen aikaan olin muka niin vanhanaikainen että niin pitää olla :D Nyt sit kuopukselle halusin oman sukunimen ja miehellä ei ollut mitään sitä vastaan,vaihtuu sit jos satutaan naimisiin asti menemään.

onko ne kaikki samalle miehelle, koska mun käsittääkseni jos lapsilla on samat vanhemmat niin kaikilla lapsilla myös sama sukunimi. Mielestäni luin jostain "tärkeistä" papereita. olikohan tää joku laki?

Joo,näköjään jäi mainitsematta että kuopuksella siis eri isä.

Esikko oli syntyessään mun sukunimelläni, koska ei oltu vielä edes muutettu yhteen miehen kanssa. Kaikille tuli sitten sama sukunimi avioitumisen myötä, kävi samalla maistraattireissulla muuttaa esikon sukunimi kun vihkaistiin meidät. Ei siihen sen kummempia perusteita ollut, halusin vaan että lapsi on koko ajan samanniminen kuin minäkin.

pojalla on isänsä sukunimi, koska se on harvinainen (vain n. 30kpl) ja mun taas ihan tavallinen.Ja jotenkin se mun mielestä mukamas "kuuluu" olla miehen sukunimi...oon kai vanhanaikanen :)
Ja toki mies ei varmaan tappelutta olis taipunu jos olisinki oman sukunimen halunnu antaa pojalle.

Yhteistyössä