G: Mihin tuhlaat ja missä olet säästäväinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sanna"

Vieras
Olen koti-ihminen ja ulkonäkö on minulle tärkeä.

Minulle tärkeintä elämässä on koti ja pukeutuminen. Olen valmis panostamaan talon remontteihin isoja summia. Toisaalta sisustettua saa edullisesti myös esim. Ikean tavaroilla. Vaatteita ostan itselleni jatkuvasti, mutta nekin yleensä alennusmyynneistä. Tulevaisuudessa harkitsen meneväni kauneusleikkaukseen, kun leukalinjani alkaa uhkaavasti kadota.

Olen karkkiriippuvainen. Niistä en pysty luopumaan, vaikka haluaisinkin.

Autosta en aio luopua, koska se helpottaa lapsiperheen arkea äärimmäisen paljon. Tässä en ajattele ainoastaan omaa mukavuuttani, vaan myös lasten parasta. Kaikki joukkoliikenteessä turhaan kulutettu aika on pois lasten kanssa vietetyltä ajalta.

Oikeastaan mihinkään muuhun asiaan en rahojani syydä. En juuri juo alkoholia, en tupakoi, en juo kahvia tai teetä, en välitä matkustamisesta. Lapset ovat saaneet suurimman osan vaatteista ja leluista käytettyinä tai lahjoina. En näe mitään syytä vaihtaa autoja parin vuoden välein. Ruokaakin saa edullisesti tarjouksista.

Ei ole varaa tuhlata mihinkään. Vaatteet ostan kirpputorilta ja teen halpaa ruokaa, valitettavasti tulee sorruttua karkkeihin välillä. Jos olisin rikas, tuhlaisin matkusteluun.

Mihin käytän rahaa - kosmetiikkaan eli ostan rasvat jne kosmetologisarjoina - mutta yleensä netin kautta USA:sta.

Lapsille yritän ostaa leluja/vaatteita/tarvikkeita paljon käytettynä. Tai alennuksesta. Eilen ostin Citymarketin naperopäiviltä talvihaalarin tän vuoden uutta mallistoa -40%.

En käytä kovin paljon alkoholia, en osta kirjoja/leffoja/lehtiä vaan lainaan kirjastosta. Itselleni pyrin ostamaan laadukkaita ja ajattomia vaatteita.

Myyn tarpeettomat tavarat kirpparilla/ huutiksessa.

Viime aikoina ei olla matkusteltu vaan ostettu osakkeita.

Auto, asunto, vaatteet, ja karkki, niihin olen valmis laittamaan rahaa :D. Mutta, kaikkea ostan tarkkaan harkiten (paitsi karkkia). Kesälomalla on "pakko" päästä johonkin matkalle, kotia pidemälle ainakin.

Ruoan pitää olla ravintoarvoltaan laadukasta, mutta kohtuu hintaista. Joskus syödään kalliisti ravintolassa, mutta arkena katson vähän mitä ruokaa ostan ja laitan, koska ruokaan saa uppoamaan valtavasti rahaa jos ei katso yhtään mitä ostaa.

Lautapelejä ostellaan myös aika paljon, se on niin mukavaa ajanviettoa lasten kanssa, ai niin, ja xboxiin tulee ostettua pelejä..

En mä tuhlaa,mutta panostan hyvään ruokaan ja lasten vaatteisiin.
Keräilen myös kotimaisia dvd-elokuvia joihin kuluu rahaa...ja muutenkin jos löydän kotiin jotain johon ihastun,sen yleensä ostan,koska koti on se paikka jossa aikaa vietän ja siellä tahdon viihtyä.

Omissa vaatteissa säästän ja mietin jokaisen hankinnan itselleni hyvin tarkkaan.

Tuhlaan jonkun verran vaatteisiin. Lapsen ja omiini. Kotiin myös tulee tuhlattua, mutta nyt kun on kämppä "valmis" niin ei silleen paljoakaan. Seuraava steppi on kesätorpan sisustusoperaatio.

Säästän varmaan ruokalaskussa, eli ostan raaka-aineita isommat määrät ja teen sapuskaa sitten pakkaseenkin. Syksyisin kerään pakkaset täyteen marjoja, hilloan ja säilön paljon koko talveksi.

Olen kyllä itsekin tuossa sisustuksessa lähtenyt Ikea-tielle, mutta pikkuhiljaa pyrin siitä pois. Kunhan on taas aikaa, niin kiertelen kirppareita ja etsin kunnollisia puisia huonekaluja, jotka voi ite tuunata mieleisekseen.

En nyt älyttömyyksiä tuhlaa mihinkään. Kalliimmissa ostoksissa mietin ehkä kaks kertaa ja ostan kuitenkin :D Yleisesti viihtyminen, ulkonäkö ja vaatetus vie rahaa. Viihtymisellä tarkoitan aika laajasti, esim. kotona viihtyminen (sisutaminen) ja sitten joskus ravintolaan syömään, leffaan, juhlimaan. Myyn itse meikkejä, joten niitä tulee sit samalla tilattua jonkun verran itsellekin. Lapsille ostan enemmän vaatteita ku itselleni.
Enkä mä erityisen säästeliäskään ole. Se mitä ei oo niin sitä ei tarvita -periaatteella mennään. Ja järkevyyden kannalta välttämättömyydet eka. Esim. uus keittiö olis kiva, mut kyl se raha menee lämmitysjärjestelmä asioihin. Uus autokin olis kiva, mut ku just sain maksettua viimesen osamaksuerän viime kuussa.

Panostan laadukkaaseen luomuruokaan.
Minun ja lapseni vaatteet ja kengät on mulle tärkee juttu, panostan ja toisaalta säästän niissä. Ostan yleensä laadukasta pitkällä tähtäimellä joka jo sinänsä on mielestäni säästöä muuallekin kuin omalle lompakolle, ja usein vielä hankin laadukkaat kalliimmat tuotteet alennusmyynnistä.

Säästän tiedostamatta herkuissa, koska en juurikaan ostele herkkuja.
Kosmetiikkaan minulla ei myöskään kulu juurikaan rahaa, varmaan 150-200e vuodessa enkä ostele usein uusia juttuja sillä saralla.
Urheiluvälineisiin panostan myös.

Sisustuksessa mielestäni säästän. En hanki useinkaan mitään uutta vaikka nytkin oikeasti tarvitsisin mm.ruokapöydän tuolit, mutta olen aika nirso ja minulla kestää löytää juuri sellaiset kuin minä haluan. En omista mitään ikeasta hankittua ja sille tielle en halua lähteäkään, hyh. :D

Viime aikoina olen vähän vahingossakin säästänyt matkustelussa ja muutenkin vapaa-ajan jutuissa, esimerkiksi leffassa en ole käynyt viiteen kuukauteen.
Ravintolassakin olen käynyt viimeksi heinäkuussa, vaikka yleensä käyn kuukausittain.

En tupakoi, alkoholiakin käytän erittäin harvoin (1-2x vuodessa), en päivittele vaatekaappiani turhan usein, en syö karkkia, en käy kampaajalla taikka kosmetologilla, en tarvitse uusinta uutta olevaa puhelinta, eikä meillä ole autoa.

Mihin panostan, on kaikki lapsiin liittyvät. Vaatteet, turvaistuimet jne. Tuhlaan lähes kaiken ylimääräisen lapsiin jollain tapaa.

Yhteistyössä