G: Mikä on paras ikäero lapsilla?Perustele

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja minulla:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minulla:
Minulla ekat lapset tasan 12kk ikäerolla ja sitä en todellakaan suosittele kenellekään! Ei mitään hyvää sanottavaa, pilasin oman elämäni ja lastenikin :(

Seuraava tulikin sitten 3v. ikäerolla ja se oli oikein hyvä ikäero, nyt jos vielä neljännen "tekisin" niin 3v. vähintään ikäeroksi edelliseen jos ei enemmänkin.
sanoisin että mitä isompi ikäero, sitä parempi kun äiti jaksaa eikä ole ihan väsynyt ja masentunut.

Meillä on myös se 12kk ikäero ja voin suositella, oletkos varma että se oli lasten ikäero joka elämäsi pilasi? Saavathan toiset kaksosiakin, enkä ole kuullut että elämä on pilalla.

No riippuu varmaan lapsista, mulle sattui todella huonosti nukkuvat jne. lapset.
Rupesivat nukkumaan täysiä öitä vasta 3- ja 4-vuotiaina.
Lisäksi olin yksin heidän kanssaan kun mies oli todella paljon töissä.

Niin, ei meillä vieläkään lapset nuku täysiä öitä :D Totta, riippuu monesta asiasta :)

Meillä esikoisella ja kuopuksella on kymmenen vuotta ikäeroa ja siinä välissä kolme muuta lasta eri ikäeroilla. Kaikkein helpoimmalta on tuntunut 4 vuoden ikäero. Perustelu: pahin uhmis on jo mennyt ohi, eikä uusi ole vielä iskenyt päälle.

Meillä 4v ikäeroa ja esikoiselle iski eka uhma vasta kun kuopus oli noin puoli vuotta. löi, ja jatkuvaa mustasukkaisuutta. sitä ennen oli ollut enkeli.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja irma:
Me tehdään lapset kahden vuoden ikäerolla, on meidän mielestä paras niin =)

Se on hyvä, että TEETTE lapset kahden vuoden ikäerolla, nääs aina ei ole kyse haluamisesta ja tekemisestä, vaan saamisesta..

Mä kuule tulen niin helposti raskaaksi että meillä lapset ihan tehdään =)

Asia selvä. Ei siinä sitten mitään

No se nyt kai riippuu noin miljoonasta eri tekijästä, mikä se paras vaihtoehto on. Saati että ne omat suunnitelmat aina toteutuisivat...

ja oli miten tahansa niin lasten kanssa on alusta loppuun asti vaiheittain eritasoisia haasteita.

Itselläni on 1v2kk ikäerolla muksut. Saan toisina päivinä asennoitua uudelleen monta kertaa päivässä mutta pääasiassa meillä on oikein mukavaa yhdessä, enkä suinkaan koe pilanneeni elämääni, päinvastoin.. :)

hirveintä on jos teinin (etenkin tytön) äiti tulee raskaaksi. Teinit ovat niin haavoittuvaisessa iässä, ja saattavat kokea äidin raskauden erittäinkin voimakkaasti, ja luulla, ettei äiti tarvitse heitä enään kun ovat jo "aikuisia". Teinit vaativat huomiota myöskin todella paljon kaiken uuden keskellä, sekä opastusta pysyä kaidalla tiellä.
Paras ikäero mun mielestä on 2-4 vuotta.

Meillä ikäeroa 1v8kk ja minusta loistava. Perustelut: esikoinen ei ollut tullut vielä uhmaikään ja rakastui siskoonsa ensisilmäyksellä. Leikkivät yhdessä heti, kun kuopus jotain maailmasta älysi. Nyt parhaimmat ystävykset, vaikka muitakin kavereita jo on.

Me tehdään lapset kahden vuoden ikäerolla, on meidän mielestä paras niin =)

Se on hyvä, että TEETTE lapset kahden vuoden ikäerolla, nääs aina ei ole kyse haluamisesta ja tekemisestä, vaan saamisesta..

Mä kuule tulen niin helposti raskaaksi että meillä lapset ihan tehdään =)

Asia selvä. Ei siinä sitten mitään

Montas lasta olet sitten jo tehnyt?

hirveintä on jos teinin (etenkin tytön) äiti tulee raskaaksi. Teinit ovat niin haavoittuvaisessa iässä, ja saattavat kokea äidin raskauden erittäinkin voimakkaasti, ja luulla, ettei äiti tarvitse heitä enään kun ovat jo "aikuisia". Teinit vaativat huomiota myöskin todella paljon kaiken uuden keskellä, sekä opastusta pysyä kaidalla tiellä.
Paras ikäero mun mielestä on 2-4 vuotta.

no ei ainakaan meillä pidä paikkaansa. Vanhin (poika) on 15 ja seuraava (tyttö) 13 ja he saivat pikkuveljen kesällä. Tyttö suorastaan itki onnesta kun sai kuulla raskaudestani ja molemmat ovat todella huolehtivaisia ja auttavat mielellään jos jotain pyydän tekemään. Ollaan miehen kanssa hieman oltu ihmeissäänkin jopa kuinka mahtavasti nämä meidän teinit ovat ottaneet veikan vastaan, ovat kyllä luonteiltaankin aika tasaisia ja kyllä meillä on kuri ollut aina kohdillaan niin ennen vauvaa kuin vauvan tulon jälkeenkin.

No ei mulla oo kokemusta, ku tästä meidän lasten neljän vuoden ikäerosta ja se on kyllä toiminu ihan loistavasti =)
Mun mielestäni paras ikäero tulee, kun vanhemmat ovat valmiita uuteen vauvaan.

Puhtaasti lapsen kannalta tarkastelutuna on Tiina Kaitaniemen kirjassa "Luonnollinen lapsuus" määäritelty n. 4 vuotta. Näkökulma on evoluutiossa sekä biologiassa ja perustelut kattavat. Suosittelen lukemaan, ketä aihe kiinnostaa.

Yhteistyössä