G: Milloin lopetit imetyksen ja miten sujui?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imettttäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

imettttäjä

Vieras
Tavoitteenani ei ole mikään syyllistys-jeesustelu-vääntöketju vaikka riskin tiedostan :) Mun mielestä ei ole olemassa mitään "oikeaa vieroitusikää" vaan se riippuu aina äidistä, lapsesta ja olosuhteista. Mutta olisin kiinnostunut kuulemaan minkäikäisen olet vieroittanut ja miten. Loppuiko imetys "itsestään" kun aloit tarjota ruoalla muutakin kuin vettä (maitoa/piimää)? Vieroititko tietoisesti? Käytitkö älä tarjoa - älä kiellä -menetelmää vai jouduitko kieltämään aktiivisesti? Mitä tarjosit tilalle (silitys, hali tms.)? Vieroititko silloin kun lapsen kiinnostus rintaan laantui vai silloin kun lapsi ripustautui ja imetys alkoi itseä ahdistaa liikaa? Hyödynsitkö jotain rintalakkoa tms.? Puhuitko lapsen kanssa vieroituksesta? Jos lapsi oli isompi, sovitteko jotain korvaukseksi? (Tiedän esim. joidenkin järjestäneen juhlat imetyksen päätyttyä.) Oliko isällä oleellinen rooli vieroituksessa? Mitä ajattelet jälkikäteen, olisiko jotain kannattanut tehdä toisin?

Ekan kohdalla 9 kk iässä, oli helppoa kun lapsi kiukutteli muutenkin tissille tosi paljon, niin päätin hyödyntää. :) Maitoakaan ei enää juuri tullut, kun lapsi suostui tissille enää niin harvoin.

Tokan kohdalla olisi varmaan ollut vaikeaa (lapsi oli oikea tissitakiainen eikä yhtään tykännyt korvikkeesta) mutta sitten 8,5 kk iässä lapsi sai enterorokon eikä kolmeen päivään suostunut tissille kun oli suu niin kipeä. Itse sairastuin sitten heti perään ja siitä kun selvitiin, niin maitoa ei juuri enää tullut ja lapsi oli tottunut hörppimään mukista - lopulta se korvikekin alkoi kelvata.

Poika oli vähän yli 11kk, kun menin hetkeksi töihin (isä piti isäkuukauden). Oltiin jo harjoiteltu hapanmaitotuotteita ja juotettu pieniä määriä lehmänmaitoa. Välillä oli niin aikaisia vuoroja, etten ehtinyt antaa aamumaitoa, välillä niin myöhäisiä vuoroja, etten ehtinyt antaa kuin iltamaidon. Joi siis paljon pullosta ja nokkamukista silloin. Alkoi sitten kovasti kiukuttelemaan tissillä, kun ei tarpeeksi nopeasti ja helposti saanut. Niinpä imetyshetkistä tuli aika tuskaisia. Joten se sitten loppui siihen. Nyt poika on 1 ja juo ihan tavallista maitoa pullosta ja nokkamukista.

vikan kerran tissiä kun poika oli 13,5kk:tta.

Vähennettiin imetyskertoja samalla kun kiinteiden määrä kasvoi. Poika ei pahemmin vinkunut tissin perään ja jos joskus hapusi ylimääräistä, niin sai. Tissi ikäänkuin "unohtui" melko luontevasti, eikä poika enää pyytänyt sitä, kun joku aamu vain päätin, että jätetään se viimeiseksikin säästetty aamutissikin pois.

Lapset olivat viikkoa vaille 1,5-vuotiaita, kaksoset siis nämä viimeisimmät. Lopetin, koska olin niin poikki 1,5 vuoden valvomisista (ei hoitoapua ja lastentahtisesti mentiin), että romahdus oli lähellä. Lisäksi lapsille tissi oli jo opittu tapa eli 00-06 välillä söivät 4-5 kertaa per tenava. Lopetus kerrasta poikki -systeemillä, lypsämään jouduin ehkä 8-10 kertaa ja sitten pärjäsin jo ilman. Lapset oppivat heti nukkumaan KOKO yöt kun tajusivat, ettei baari ole auki enää, johon meni siis 3 yötä. Itse opin nukkumaan 2kk:n kuluttua eli olin aika kierroksilla.

Esikoisen imetyksen lopetin kun tyttö oli 1v2kk, suhteellisen kivuttomasti kävi, ensin lopetettiin iltaimetys, sitten päiväimetys ja viimeisenä aamuimetys. Aamuimetys lopetettiin viimein niin että lähdin kaverin luokse yöksi ja näin ei aamulla ollut tissiä saatavilla. Seuraavana aamuna ei edes tissiä sitten enää pyytänyt.
Tämä toinen sitten lopetti itse kun ikää oli 7,5kk, ei vaan enää kelvannut.

Eka oli 10kk ja lopetti itse. Ei huolinut korviketta. Oli 2 kk ilman maitoa. Vettä meni hyvin. 1v aloitti juomaan tavallista maitoa.

Toka oli 11kk ja lopetin kun tuli kova nuha. Ei etsinyt tissiä mistään. Ei korviketta.

Olen jokaista 3 lasta imettänyt 1-vuotiaaksi asti, jonka jälkeen on siirrytty suoraan lehmänmaitoon. Jokaisella on tuossa vähän vajaa 1-vuotiaana tullut vaihe, jolloin tissittelyt eivät ole paljoa kiinnostaneet. Silloin olen vähentänyt imetyskertoja, vähitellen niin että lopulta ollut vain aamu- ja iltaimetys, näistä viimeisenä muistaakseni iltaimetys ennen nukkumaanmenoa. Todella vaivattomasti, melkeinpä huomaamatta on imetys loppunut jokaisen kohdalla.

Alkuperäinen kirjoittaja täällä näin;26638087:
Esikoisen imetyksen lopetin kun tyttö oli 1v2kk, suhteellisen kivuttomasti kävi, ensin lopetettiin iltaimetys, sitten päiväimetys ja viimeisenä aamuimetys. Aamuimetys lopetettiin viimein niin että lähdin kaverin luokse yöksi ja näin ei aamulla ollut tissiä saatavilla. Seuraavana aamuna ei edes tissiä sitten enää pyytänyt.
Tämä toinen sitten lopetti itse kun ikää oli 7,5kk, ei vaan enää kelvannut.

(Apua miten tää muotoillaan ettei joku vedä taas säkillistä herneitä nenään, kun se ei ole tarkoitus!) Mitä tarkoitat "itse lopettamisella"? Tai siis varmaan annoit jotain maitoa tilalle...? Vai lopettiko täysin rintamaidon juomisen vaikka ei ollut korvaavaa maitoa?

Esikoiselta lopetin vuoden vanhana ilta- ja yömaidon että pätkähti, kun paloi käpy enkä vain jaksanut enää jatkaa. (Tosin haistoin, että aika oli suht otollinen) Seurauksena suivaantunut tenava ei huolinut enää maitoa päivälläkään, vaikka olisin kyllä jaksanut jatkaa sitä. Puri kahdesti rintani verille toisen maidottoman yön jälkeisenä päivänä, sen jälkeen maitoa ei sen puoleen tarjottu kuin pyydettykään.

Kuopuksen kanssa alkaa myös olla mitta täysi ja unimaitoa antaessani meinasin, että tulen ja teen tänne aloituksen, mutta onneksi ap ehti ensin. :) Tyttö on 1v2kk ikäinen ja nukahtaa rinnalle, ottaa vähintään kerran maitoa yöllä ja iltapäivällä ja illalla vaihtelevasti. Alle vuoden iässä luulin, että hän vieroittautuu itse, mutta katinhännät! Imetyskerrat harvenivat lupaavasti, mutta sittemmin tuli uusi tissitakiaiskausi, joka jatkuu yhä. Mun tekisi mieli vieroittaa, mutta miten, kun juuri nyt tuntuu olevan ihan väärä hetki. Koskahan tulee parempi aika? Toivottavasti pian. Mitään väkipakkovieroitusta en tämänkään kanssa halua tehdä.

1v7kk lopetin oman väsymyksen takia, olin hiljalleen vähentänyt imetyskertoja ja lapsi joi oikeastaan enää nukkumisen yhteydessä, kivuttomasti jäi pois isin sylissä nukahtaen ja yöllä parin viikon ajan annettiin lopussa vettä kunnes yöjanoisuus loppui.

[QUOTE="jojo";26638172]Esikoiselta lopetin vuoden vanhana ilta- ja yömaidon että pätkähti, kun paloi käpy enkä vain jaksanut enää jatkaa. (Tosin haistoin, että aika oli suht otollinen) Seurauksena suivaantunut tenava ei huolinut enää maitoa päivälläkään, vaikka olisin kyllä jaksanut jatkaa sitä. Puri kahdesti rintani verille toisen maidottoman yön jälkeisenä päivänä, sen jälkeen maitoa ei sen puoleen tarjottu kuin pyydettykään.

Kuopuksen kanssa alkaa myös olla mitta täysi ja unimaitoa antaessani meinasin, että tulen ja teen tänne aloituksen, mutta onneksi ap ehti ensin. :) Tyttö on 1v2kk ikäinen ja nukahtaa rinnalle, ottaa vähintään kerran maitoa yöllä ja iltapäivällä ja illalla vaihtelevasti. Alle vuoden iässä luulin, että hän vieroittautuu itse, mutta katinhännät! Imetyskerrat harvenivat lupaavasti, mutta sittemmin tuli uusi tissitakiaiskausi, joka jatkuu yhä. Mun tekisi mieli vieroittaa, mutta miten, kun juuri nyt tuntuu olevan ihan väärä hetki. Koskahan tulee parempi aika? Toivottavasti pian. Mitään väkipakkovieroitusta en tämänkään kanssa halua tehdä.[/QUOTE]

1v-1,6v on huono aika lopettaa koska silloin on lapsella vaihe jolloin usein just alkaa uudestaan tissitakiaiseksi, se johtuu siitä, että lapsi kokeilee omaa itsenäisyyttään mutta samalla tarvitsee entistä enemmän tietoisuutta siitä että äiti on lähellä ja turva saatavilla, imetys on loistava apu lapselle joka oppii erottumaan äidistä mutta tarvitsee silti sitä turvaa. Toki "äidintahdistaa" voi jos on tosi poikki, esim yrittämällä kiinnittää päivisin lapsen huomiota muihin asioihin mutta yövieroitus tuossa iässä voikin sitten olla haasteellisempi juttu (huom. VOI, eli ei välttämättä)

Te joilla on kokemusta näistä "takiaisista" niin millon imetyskerrat ovat edes hieman harvenneet? Mulla on 7vko vanha vauva jota imetän n. 20kertaa päivässä ainakin(näin ollut alusta asti), mitään muuta en ehdi tehdä kun imettää. En todellakaan jaksa vuotta(en edes kovin montaa viikkoa enää) imettää jos tää on tämmöstä.. :(

Tyttö oli noin 8kk kun tissi kelpasi enää öisin, päivällä oli niin paljon muuta jännää ja tietysti tuossa iässä jo muuta ruokkaakin, että ei malttanut/tarvinnut enää tissiä, yöllä sitten tankkasi koko päivän nestekiintiön täyteen. Yöimetyksestä oli joka tapauksessa aika luopua, joten imetys loppui sitten jokseenkin kertaheitolla, vaikka yritinkin vielä imettää päivisin, joskin huonolla menestyksellä. Koska oli kesä ja pahimmat helteet alkoivat, pelkäsin koko ajan että lapsi kuivuu kun ei juonut vettä niin paljoa että olisi siitä saanut riittävästi nestettä, joten muutaman päivän jälkeen aloin antaa korviketta ja lopetin tissin tarjoamisen. Maitoa oli kai tullut jo jonkin aikaa niin vähän, että missään vaiheessa ei tullut tunnetta että pitäisi saada tissejä tyhjennettyä, joten heloplla pääsin siinä suhteessa. Olin ajatellut että imettäisin noin vuoden ikäiseksi ja sitten luopuisimme pikkuhiljaa imetyksestä, hyvissä ajoin ennen aloittaisin työt (tytön ollessa 1v 2kk). Vaikka alussa tuntuikin jotenkin turhalta ostella korvikkeita ja ärsytti pestä pulloja ja keitellä tutteja, niin loppujen lopuksi helpommin ja paremmin ei olisi meidän kohdalla voinut imetys päättyä. Isän rooli tietysti muuttui siinä mielessä, ettei lapsi ollut enää riippuvainen minusta tai minä lapsesta, joten heidän suhteensa varmasti lähentyi kun en ollut tisseineni tunkemassa joka väliin. ;)

Tämän toisen kohdalla, jota odotellaan syntyväksi marraskuussa, toivon että imetys sujuu yhtä hyvin ja ajatuksena on taas että imetän noin vuoden ikään asti, jos lapsi haluaa ja lopettelen sitten vähän ennen kun olen palaamassa koulun penkkiin. Tälläkin kertaa aion kyllä käyttää hyväksi tilaisuutta lopettaa imetys, jos lapsi osoittaa selkeästi ettei tissi enää kiinnosta, koska se on helpompaa meille molemmille.

[QUOTE="vieras";26638374]Te joilla on kokemusta näistä "takiaisista" niin millon imetyskerrat ovat edes hieman harvenneet? Mulla on 7vko vanha vauva jota imetän n. 20kertaa päivässä ainakin(näin ollut alusta asti), mitään muuta en ehdi tehdä kun imettää. En todellakaan jaksa vuotta(en edes kovin montaa viikkoa enää) imettää jos tää on tämmöstä.. :([/QUOTE]

Meillä helpottui selvästi 7-8kk iässä. 10kk iässä olinkin jo 6h koulutuspäivän poissa ja muksu pärjäsi sen ajan ilman maitoa muulla ruoalla ja vedellä. Se alkutaival oli raskas, mutta toisaalta nyt yksivuotiasta imettäessä on aivan ihanaa kun se alkaa hihkua ja virnistellä kun tietää saavansa maitoa, ja millä hellyydellä se painaa pään poskea vasten maidon juotuaan <3 Ihana!

Vieroituksesta ei siis vielä ole kokemusta.

[QUOTE="vieras";26638374]Te joilla on kokemusta näistä "takiaisista" niin millon imetyskerrat ovat edes hieman harvenneet? Mulla on 7vko vanha vauva jota imetän n. 20kertaa päivässä ainakin(näin ollut alusta asti), mitään muuta en ehdi tehdä kun imettää. En todellakaan jaksa vuotta(en edes kovin montaa viikkoa enää) imettää jos tää on tämmöstä.. :([/QUOTE]

Olen siis aiempi kaksosten äiti. Meillä alkuun mentiin kolmen-neljän tunnin välein syötöllä, sit pikkasen harvenivat, mutta lopussa ne kerrat vaan tihenivät, kun halusivat aina vaan tissille. Lopussa jo kompastuminen ja itku johtivat tissittelyyn, se oli lohtu kaikkeen.
Poika muuten tänään kaiveli mun kaula-aukkoa ja sanoi titti, vaikka lopetuksesta on kulunut jo yli 6kk.

Meillä helpottui selvästi 7-8kk iässä. 10kk iässä olinkin jo 6h koulutuspäivän poissa ja muksu pärjäsi sen ajan ilman maitoa muulla ruoalla ja vedellä. Se alkutaival oli raskas, mutta toisaalta nyt yksivuotiasta imettäessä on aivan ihanaa kun se alkaa hihkua ja virnistellä kun tietää saavansa maitoa, ja millä hellyydellä se painaa pään poskea vasten maidon juotuaan <3 Ihana!

Vieroituksesta ei siis vielä ole kokemusta.

Ai niin, ja se ihan jatkuva tissillä roikkuminen loppui 2kk iässä! Siis se vaihe, kun en osannut sanoa imetyskertoja tai imetysvälejä kun se oli vain yhtä imettämistä :D Sit kyllä jatkui tiheät imetykset, mut tosiaan tuossa 7-8kk iässä saattoi lähteä hyvillä mielin jo käymään kaupalla ilman muksua :D

Mun vauva oli kanssa tällainen alussa. Mä en kanssa ehtinyt muuta kuin imettää alussa. 2kk:n jälkeen pikkusen väheni ja 3kk:n jälkeen väheni taas lisää. Noin 5-6kk:n iässä oli jo ihan reilut 3-4 tunnin välit imetyksessä ja yks imetyssessio kesti vaan 5-15 min.

Mun vauva oli kanssa tällainen alussa. Mä en kanssa ehtinyt muuta kuin imettää alussa. 2kk:n jälkeen pikkusen väheni ja 3kk:n jälkeen väheni taas lisää. Noin 5-6kk:n iässä oli jo ihan reilut 3-4 tunnin välit imetyksessä ja yks imetyssessio kesti vaan 5-15 min.

Tohon 2 kk asti imetys oli siis ihan jatkuvaa. 2kk:n iässä oli noin tunnin välit ja tossa 3kk:n iässä välillä jopa 2-3 tuntia väliä. Ja silloin imetyssessiot selkeästi myös lyheni.

Esikoinen oli 2v. kun lopetettiin. Raskaus oli about puolessa välissä ja imetys sattui niin paljon että olin sen jälkeen todella huonolla tuulella. Lapsi ei olisi halunnut lopettaa, mutta korvattiin viemällä huomio toisaalle tai sai vauvatella nokkamukista tavallista maitoa. (Tuon vieroituksen jälkeen äiti on ollut kamala turhake ja iskä nro1 :D )

Toka nyt 11kk, ei olla aikoihin lopettamassa, toivoisin omasta puolestani tästä vielä pidempää imetystä, tiiä sit mitä lapsi tuumailee kun kasvaa. Esikoinenkin saa taas rintamaitoa pumpattuna, näyttäis olevan jotain speciaaliherkkua vaikka oli monen kuukauden tauko ettei saanut äidinmaitoa.

Yhteistyössä