G: Minkä ikäisenä teillä lapsi jäänyt yksin kotiin? Entä jätättekö isompaa lasta vahtimaan pienempää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Itselläni on 9v ja 3 lapset.
9v on ollut kotona yksin satunnaisesti(alle viisi kertaa) ja silloinkin vain maksimissaan alle ½tuntia.
Miksikö näin? Itse olen aina kotona ja isompi yleensä tahtoo lähteä mukaan asioille(tai jää ulos leikkimään).

Mietin, että kuinka moni jättää tämän ikäiset hetkeksi kahdestaan? Joskus olisi helpompaa viedä roskia pihalle, kun pääsisi yksin menemään ja monesti kun niitä pusseja roskiin on sitten joka lajia(lajittelu kunniaan ;)).
Uskaltaisiko sitä joskus juosta yksin ja jättää sisarukset keskenään? Helpompaa olisi näin talvella, kun pukea 3v päälle talvikamppeet ja raahautua kassejen kanssa alas 3 kerroksesta.

Joo, olen kyllä aika arka näissä asioissa.

Todellakin jätän 3-vuotiaan sisälle jos vien roskia, haen postin tms. Pari, kolme kertaa olen jättänyt 5min ajaksi myös silloin kun kipaisen lähishelliltä maitopurkin iltapuuroa varten.

Esikoinen alkoi olla yksin kotona ehkä joskus ekaluokalla, tai siis vuotta nuoremman pikkkuveljen kanssa kahdestaan. Harvoin ovat ihan yksin, yleensä kahdestaan. Joskus koulun jälkeen tunnin, kaksi, jos olen vaikka kaupassa sillä välin. 3-vuotiasta en pitkäksi aikaa jättäis, ettei esim. huolestuis ja lähtis perään, vaikka näin ei ookaan koskaan käynyt, mutta TODELLAKIN vien roskia yms. välttämätöntä, enkä alkaisi sitä varten pukemaan lasta ulos..

kyllä meillä on 5v jäänyt jo siksi aikaa yksin kun käyn kaupassa tms. Hänellä on kännykkä millä sitten osaa soittaa jos hätä tulee ja aina on toitotettu että jos vaikka tulipalo syttyy niin vaikka alastomana ulos ja mitään ei jäädä ottamaan mukaan.
Ehkä 10v on niin vanha että voisi vahtia 3v lasta. Pienempää en jättäisi vahdittavaksi.

Voi mahoton,todellakin voi 3 vuotias olla sen aikaa yksin tai ainakin sen 9 v kanssa,kun vaikka viet ne roskat.Meillä 6-vuotias voi hyvin olla sen alle puoli tuntia yksistään ja tokaluokkalainen on jo montakin tuntia.Puhelimet on.