G: Mitä kaikkea sukulaiset/tuttavat ovat halunneet syöttää vauvallenne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jojo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kuopus tykkää marjoista ja hedelmistä. söi kerran mustikoita mutta anoppi otti pois ja antoi pullan, kun mustikat sotkevat.

ei kiva. käydään noin kerran pari vuodessa, ja ilmeisesti mustikat on lähellä asuville lapsenlapsille..

Anoppi ois antanu makkarakastiketta ja myöhemmin vielä tiikerijäätelöä 5kk vanhalle, oma äiti käytti lusikan omassa suussaan syöttäessään vuoden vanhalle puuroa :x

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän 1v8kk olis annettu yhden päivän aikana pillimehua, karkkia, vanukasta jne. Minä en todellakaan anna tuollaisia herkkumääriä yhden päivän aikana. Minua katottiin tosi pahasti, kun kielsin.
Ei siis enää vauva, mutta jotain rajaa herkutteluun.

Yhden päivän aikana? Meillä kolmivuotias alkoi saada keksiä ja namipäivänä pikku karkkiaskin ja muutaman lakupalan. Kohta viisi ja sama määrä rittää viikoksi... Olen kyllä nähnyt miten reippasti alle vuotiaalle ostetaan suklaapatukka kaupasta ja annetaan se heti suuhun kun kassan ohi päästään.
Bussissa joku ulkomaalainen nainen tarjosi meidän alle vuotiaalle sipsejä, kun omansakin saman ikäinen niitä söi...
Mummolassa 4 kk ikäiselle miehen siskon lapselle syötetään jätskiä, ihan äidin avustuksella...

Minustakin järkyttävää, miten PALJON lapsille annetaan makeaa. Tottakai, synttäripäivänä saa mehua ja kakkua sekä maistaa sitä keksiäkin, mutta tavispäivänä ei kyllä anneta kuin yhtä hyvää maksimissaan.

Isälleni sain mainita, ettei 3-5 kk ikäiselle ihan vielä tänä kesänä anneta jäätelöä. Onneksi ei ole tyrkyttämässä mitään vaan uskoo meitä. Ovat tainneet suositukset muuttua melkoisesti siitä kun me olimme vauvoja tai sitten on unohtanut.

Jatskia ja karkkia olisivat mielellaan antaneet ihan vauvan jo maistaa.

Kerran vanha nainen ihan jarkyttyi, kun soin itse jatskia, enka antanut pienelle vauvalle lainkaan. Kysyi oikein minulta, etta enko tosiaan meinaa antaa vauvan edes maistaa??! :laugh:

Minun oma mummoni halusi antaa meidän 1v 8kk ison dumle toffee karkin,tai antoikin sen sille suuhun ja olin itse keittiössä.
Ihmettelin kun lapsi kakoo,ei saa henkeä jne. ja mummeli vain vieressä nauraa kun lapsi sai kerrankin karkkia,
oli siinä itsellä suussa kiinni pitämistä etten haukkunut kokonaan mummoa:( Onneksi käy niin harvoin kylässä mutta opin taas vahtimaan tuotakin ikäloppua.

Alkuperäinen kirjoittaja Halfcafnonfatlatte:
Jatskia ja karkkia olisivat mielellaan antaneet ihan vauvan jo maistaa.

Kerran vanha nainen ihan jarkyttyi, kun soin itse jatskia, enka antanut pienelle vauvalle lainkaan. Kysyi oikein minulta, etta enko tosiaan meinaa antaa vauvan edes maistaa??! :laugh:

Mun anoppi ihmetteli kanssa kovaan ääneen kun mä söin karkkia mutta en antanut pienelle lapselleni (en nyt muista minkä ikäinen oli, mutta hyvin pieni oli silloin). Sanoi vaan että kyllä itse syö mutta ei voi lapselleen antaa.

Juu, itsekäs taidan olla :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jojo:
Niin, siinä se tulikin. Tuli vain mieleen, kun kaverin puolen vuoden ikäiselle vauvalle heidän tuttava tarjosi lettua ja appelsiinimehua syötäväksi. Appelsiinimehua siksi että siitä saa c-vitamiinia ja lettua muuten vaan kun on niin hyvää kesällä. Kaveri ei tietenkään antanut vauvan maistaa kumpaakaan.

Mitä kaikkea "outoa vauvalle sopimatonta" teidän vauvallenne on tarjottu tai kysytty, voiko sille antaa tätä? :)

Eivät sukulaiset mitään oudompaa kuin kotonakaan ole tarjonneet. Kiinteitä jo 3kk syöneet potrat lapsemme puolenvuoden iässä ovat kotonakin saaneet maistaa lettua tai pullaa ja miksei mehuakin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja plörö:
Minun oma mummoni halusi antaa meidän 1v 8kk ison dumle toffee karkin,tai antoikin sen sille suuhun ja olin itse keittiössä.
Ihmettelin kun lapsi kakoo,ei saa henkeä jne. ja mummeli vain vieressä nauraa kun lapsi sai kerrankin karkkia,
oli siinä itsellä suussa kiinni pitämistä etten haukkunut kokonaan mummoa:( Onneksi käy niin harvoin kylässä mutta opin taas vahtimaan tuotakin ikäloppua.

Noinhan siinä juuri käy kun ei totu mihinkään ja sitten jokukerta isona saa kunon karkkimällin poskeen, hengenlähtöhän siinä on lähellä. Oma pari vuotias osannut syödä ihan siinä missä ihmisetkin, lihaa ja muuta vähän sitkeämpää palasina, eikä ole kertaakaan kakonut.

Alkuperäinen kirjoittaja Halfcafnonfatlatte:
Minusta se on vaan hyvaksyttava, etta aikuisilla ja lapsilla on asioita, mita ei toinen saa... Mina esimerkiksi en juo rintamaitoa enka korviketta ja lapsi ei puolestaan syo karkkeja, juo viineja eika kahveja. =)

Hyväksyttävää tai ei, antakaa jokaisen tehdä niinkuin parhaaksi näkee. Jos joku antaa jäätelöä 11-12kk vanhalle lapselle, niin sallikaa ihmeessä toisten tehdä niin vaikka itse pitäisitte viiden vuoden kiellon mihinkään imelään.

7kk vauvalle isäni uusi nainen yritti antaa limpparia,laittoi kokonaisen viinirypäleen suuhun jonka otin heti pois ku meinas muksu tukehtua ja sit sellasen ison suklaa palleron..jippijaijee..en ehkä anna muksuani heille hoitoon..

Alkuperäinen kirjoittaja plörö:

Noinhan siinä juuri käy kun ei totu mihinkään ja sitten jokukerta isona saa kunon karkkimällin poskeen, hengenlähtöhän siinä on lähellä. Oma pari vuotias osannut syödä ihan siinä missä ihmisetkin, lihaa ja muuta vähän sitkeämpää palasina, eikä ole kertaakaan kakonut.

Kylä meilläkin liha ollaan osattu syödä,me mitään pupuja olla.
Mutta lapsi oli viikkoa vaille 1v 8kk kun muori tunkee iso kokonaista karkkia pennun suuhun,lihan pureskelu on kuitenkin aivan eri asia kuin jonkin ison sitkeän toffeekarkin joka takertuu niin hampaisiin kuin kitalakeen kiinne.
Mutta ei siinä,jokainen kasvattakoot muksunsa niinkuin parhaaksi katsoo ja jos nyt sattuu kuolemaan niin laittakaa nyt edes korvausvaateet kyseiselle karkkifirmalle mihin kupsahti kun ei vauvalle voitu sitä namia antaa ja ei erillistä kielto merkintääkään ollut hohoooooo

Joudun tässä nyt hieman appivanhempia parjaamaan, vaikka muuten heistä pidänkin. Mutta siis esikoisemme synnyttyä he olisivat antaneet pojalle ihan mitä tahansa. Poika oli 4kk kun anoppi olisi halunnut antaa jäätelöä pojalle, kesän kunniaksi. Ja jutteli aina pojalle kuinka äiti ja isi on ilkeitä kun eivät mitään anna maistaa. Kerran sitten räjähdin ja sanoin että kyllä sitä myöhemminkin kerkee, eikä tartte siinä parjata lapsen vanhempia.
Kun se lapsi ei kuitenkaan tiedä vauvaikäisenä paremmasta. Ei vauva ymmärrä sitä, että voi jee kun toi sipsi olis parempaa kun tää mauton maissinaksu.
Appiukko taas oli syöttämässä 5kk pojalle nakkia...Ja ihmetteli kun ei annettu lupaa, söihän poika jo kiinteitä :headwall:
Herkkujen kanssa varsinkin on vähän ongelmia. Anoppilassa kun annettais meidän molemmille lapsille kaikki herkut mitä kaapeista löytyy, ja sitten nyrpistellään nenää kun me kielletään...Meidän pojalla on namipäivä, mutta tasan kerran viikossa. Eikä silloinkaan tarvi antaa kolmee karkkipussia, neljää vanukasta, kolmee jätskiä ja paria tikkaria...Namiaski riittää. Mutta kun ei mene kaaliin, niin ei mene.

En mie enää muista :laugh:

Eikä vauva-ajasta ole "kuin" kolme-neljä vuotta ;) Sen verran muistan, että mummo toki ehdotti vauvalle vaikka mitä. Meidän nähden ei kehdannut syöttää, en vaan muista syöttikö salaa. Paljon mahdollista. Vaan ei tuo lapsi tosta rikki ole mennyt.

Alkuperäinen kirjoittaja hennuli86:
Joudun tässä nyt hieman appivanhempia parjaamaan, vaikka muuten heistä pidänkin. Mutta siis esikoisemme synnyttyä he olisivat antaneet pojalle ihan mitä tahansa. Poika oli 4kk kun anoppi olisi halunnut antaa jäätelöä pojalle, kesän kunniaksi. Ja jutteli aina pojalle kuinka äiti ja isi on ilkeitä kun eivät mitään anna maistaa. Kerran sitten räjähdin ja sanoin että kyllä sitä myöhemminkin kerkee, eikä tartte siinä parjata lapsen vanhempia.
Kun se lapsi ei kuitenkaan tiedä vauvaikäisenä paremmasta. Ei vauva ymmärrä sitä, että voi jee kun toi sipsi olis parempaa kun tää mauton maissinaksu.
Appiukko taas oli syöttämässä 5kk pojalle nakkia...Ja ihmetteli kun ei annettu lupaa, söihän poika jo kiinteitä :headwall:
Herkkujen kanssa varsinkin on vähän ongelmia. Anoppilassa kun annettais meidän molemmille lapsille kaikki herkut mitä kaapeista löytyy, ja sitten nyrpistellään nenää kun me kielletään...Meidän pojalla on namipäivä, mutta tasan kerran viikossa. Eikä silloinkaan tarvi antaa kolmee karkkipussia, neljää vanukasta, kolmee jätskiä ja paria tikkaria...Namiaski riittää. Mutta kun ei mene kaaliin, niin ei mene.

Mä ymmärrän sun appivanhempia koska tossa nipottamisessa ei ole mitään järkeä. Mutta ymmärrän myös sinua, joka olet valinnut tuon säännön teille ja koet sen oikeaksi ja tärkeäksi. Ihmien vaan tuppaa vanhemmiten vähän joustamaan eikä kaikki ole niin periaatteellista :) Ja asioissa oppii huomaamaan, että on ajanhaaskausta ja turhaa nipottaa lopulta joutavainpäiväisissä asioissa. Siksi heitä ymmärrän, sitä en tarkoita että pitäisi ihan ruveta karkkia koko päivänä syytämään. Vaan ei se joskus pahaa tee, että saa vähän enemmänkin kuin kuivan rasian lastenpastilleja tai tikkukaramellin.

Anoppi kuvittlee, että lapsi kärsii, jos ei saa samaa, mitä aikuisetkin. Hirveä kiire olisi ollut aloittaa kiinteät ennen 4kk. Ja sen jälkeen olisi pitänyt antaa myös herkkuja. Vuoden ikäisenä sai luvan kanssa antaa jotain makeampaa, mutta sekään ei riittänyt. Ei siis ymmärrä vieläkään, että tämmösen 1,5-vuotiaan ruokahalu pilaantuu jo yhdestä keksistä eli emme huvikseen kiellä jatkuvaa herkuttelua. Nykyään, kun likka on illan ollut siellä hoidossa, niin ei välttämättä ole edes tarjottu lämmintä tuokaa, vaan syötetty pulla ja eskimoa yms. Mua vaan ärsyttää, kun itselle on tärkeää, että lapsi söisi suht. terveellisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
pitseriassa toi työntekijä tikkarin meidän pojalle, joka silloin oli n. 7kk ikäinen.

Täälläkin antavat pitseriassa kaikille lapsille tikkarit oli minkä ikäinen tahansa.:)

täällä en ole koskaan ennen nähnyt muille lapsille annettavan. en sitten tiedä miksi tuolle yrittivät antaa :/

Kahden nuoremman kohdalla ei ole tainnut sattua mitään... Mitä nyt mummuni on harmitellut sitä, kun pieni joutuu vain katselemaan vierestä kun muut syö. Mutta ei ole tuputtanut.

Mutta esikoisen kohdalla äitini tunki kerran jopa 6kk ikäisen suuhun jonkun suklaakeksin. Niitä Filipinos-keksejä vai mitä ne on... sellaisia suklaapäälysteisiä kovia rinkuloita. Ja alkoi nauraa, että "äitipä ei huomannut mitä sinä sait". Sitten kun kysyin, että miksi hitossa tunkee pienen suuhun sellaista niin totesi että "se on niin kiva nähdä millainen ilme tulee". Ja tämän sanoi kahdeksan lapsen äiti. Luulisi, että on nähnyt niitä ilmeitä sen verran ettei tarvi erikseen niitä hankkia. Samaten tunki suklaata esikoisen suuhun, koska minullekin on annettu samanikäisenä. Eli joskus tyyliin 5-6kk. Ja sama selitys myös, kun on niiiiin kiva nähdä se ilme.

Jäätelöä on yritetty antaa jo pienenä. Nyt poika on 2v ja kaikki yrittävät tyrkyttää karkkia hänelle joka paikassa. Ei tunnu menevän jakeluun, että ei olla annettu hänelle vielä karkkia kun ei osaa vaatiakaan. Kyllä sitä karkkia kerkee myöhemmin mässyttää ihan riittävästi.

Minä olen terveysintoilija ja koetan kontrolloida myös 3,5 vuotiaan syömistä 6kk puhumattakaan. Anoppi on sanonut esikoiselle, että mummon kanssa saa syödä mitä haluaa ja herkkuja niin paljon, kuin mummolla on! Nyt olen ottanut linjan, että syökööt ihan mitä lystäävät, kun ovat keskenään. Kun minä olen paikalla, minä määrään. Tyttö tuli mökkireissulta, ja kysyin, että mitä tehdään iltapalaksi. Tyttö vastasi, että lättyjä ja hilloa, niin mummokin teki! Ok, joskus meilläkin näin, mutta se on spesiaalia! Toistin kysymyksen toisin: mitä puuroa haluat iltapalaksi, olisi kauraa, neljää viljaa, riisiä ja mannaa? :p

Yhteistyössä