G: Mitä kaikkea sukulaiset/tuttavat ovat halunneet syöttää vauvallenne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jojo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jojo

Vieras
Niin, siinä se tulikin. Tuli vain mieleen, kun kaverin puolen vuoden ikäiselle vauvalle heidän tuttava tarjosi lettua ja appelsiinimehua syötäväksi. Appelsiinimehua siksi että siitä saa c-vitamiinia ja lettua muuten vaan kun on niin hyvää kesällä. Kaveri ei tietenkään antanut vauvan maistaa kumpaakaan.

Mitä kaikkea "outoa vauvalle sopimatonta" teidän vauvallenne on tarjottu tai kysytty, voiko sille antaa tätä? :)

Olin lapseni kanssa Tupperikutsuilla (joo, täysimetyksellä enkä voinut jättää kotiinkaan ja emännän ja esittelijän luvalla sain vauvan tuoda) n. 4 kk ikäisen kanssa ja tämä esittelijä sitten siinä kahvittelun lomassa tuli KEKSIN kanssa vauvan luo! Siis ihan tosissaan tuli tunkemaan sitä suuhun "että ottaako se pikkukaverikin vähän.." Ajattelin ensin et vitsinähän tuo tuli tuohon tunkemaan sitä ja vähän naureskellen vastasin siihen jotain tyyliin että ei me nyt ihan vielä.. ja täti meni aivan hämilleen eli oli aivan oikeasti sitä tunkemassa!

Oli vielä jokin täytekeksi..

Ja vauvalla ei ollut vielä hampaan hampaakaan suussa..

Tuo oli minun kohdalla paras juttu mitä tapahtunut..

Vaikka mitä. Meidän ipana on tosi allerginen ja sukulaisten päähän ei mene millään että ei saa edes antaa maistaa :headwall: - Kai nyt ihan vähän voi antaa.. :headwall: No ei voi tai saamme valvoa koko seuraavan yön kun lapsi itkee mahaansa.

Poika oli 3kk kun äiti alkoi selittämään että pottua pitää antaa (halusin aloittaa kiinteät bataatilla) ja lehmän maitoon pitää tehdä soseet ja puurot sitten.
Viime kerralla (poika3,5kk) en ehtinyt väliin kun leikkasin äidillä miehen hiuksia niin eiköhän poika päässyt sitten äiteen avustuksella imeskelemään fanipalaa(vai mitä ne nyt olikaan)

Meidän 1v8kk olis annettu yhden päivän aikana pillimehua, karkkia, vanukasta jne. Minä en todellakaan anna tuollaisia herkkumääriä yhden päivän aikana. Minua katottiin tosi pahasti, kun kielsin.
Ei siis enää vauva, mutta jotain rajaa herkutteluun.

Alkuperäinen kirjoittaja ei tietoa:
Alkuperäinen kirjoittaja WildRose:
avomiehen isä yritti tarjota meidän 5kk neidille kauraleipää ja ananasmehua :D ja miun isä taas mansikoita :D

Miks ei saa antaa mansikoita?

Kaikki noi on minusta vielä ihan ok 5kk ikäiselle. Leipä voi olla toki vähän haastavaa mussutettavaa :D

Samoin appelsiinimehu ja lättykään ei kuulosta nyt niin kovin kamalalta.

Jos vauva on ollut suositusten mukaisesti 6 kk täysimetyksellä, ei mulla tulisi mieleen heti ekana alkaa syöttämään lettuja. Ja eikös letuissa ole yleensä maitoa ja sitähän ei suositella alle vuoden ikäiselle.

kummitäti olis halunnut antaa pojalle jotain esanssikaramelleja 8kk iässä, no ei mennyt läpi. Anoppini on maailman pahin tyrkytämään ja oli antanut pojalle 9kk issä kokonaisen täytekeksin, jonka poika oli sit itse työntänyt kokonaan suuhun. Kiva oli kaivaa pois.

2kk vauvalle kermakakkua, tai lähinnä sitä kermaa.. jäätelö on ollu kans vaikea tajuta, samoin tuolloin 2kk-5kk iässä kun oli neidin ensimmäiset kesäkuukaudet, ei mummit tajunnu miksei ilkeä äiti anna lapsen maistaa jäätelöä :whistle:
myöhemmin tuli lehmänmaito ja vielä myöhemmin maidoton ruokavaliokokeilu, jolloin piti siis sulkea kaikki maitoa tai sen ainesosia sisältävät tuotteet pois; "oho, onko voissa maitoa? ei kai, voitahan siinä on?? mitä, onko täytekakussa maitoa? ai niin, kostutinhan sen maidolla.. niin ja kerma tosiaan :snotty: "

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän 1v8kk olis annettu yhden päivän aikana pillimehua, karkkia, vanukasta jne. Minä en todellakaan anna tuollaisia herkkumääriä yhden päivän aikana. Minua katottiin tosi pahasti, kun kielsin.
Ei siis enää vauva, mutta jotain rajaa herkutteluun.

Yhden päivän aikana? Meillä kolmivuotias alkoi saada keksiä ja namipäivänä pikku karkkiaskin ja muutaman lakupalan. Kohta viisi ja sama määrä rittää viikoksi... Olen kyllä nähnyt miten reippasti alle vuotiaalle ostetaan suklaapatukka kaupasta ja annetaan se heti suuhun kun kassan ohi päästään.
Bussissa joku ulkomaalainen nainen tarjosi meidän alle vuotiaalle sipsejä, kun omansakin saman ikäinen niitä söi...
Mummolassa 4 kk ikäiselle miehen siskon lapselle syötetään jätskiä, ihan äidin avustuksella...

Me ollaan annettu 7 kk ikäsen maistaa tähän mennessä jogurttia, jäätelöä, keksiä, pehmistä, leipää ja makaronia. Mitä tähän sanotte :D Tosin keksin hän oli itte napannu pöydältä istuessaan syöttiksessä...

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
avomiehen isä yritti tarjota meidän 5kk neidille kauraleipää ja ananasmehua :D ja miun isä taas mansikoita :D

hemmetin iso mansikka pieneen hampaattomaan suuhun :D

Mansikka, kiivi ja tomaatti erittäin allergisoivia.

Mutta ei se tarkoita sitä että niitä ei voisi kokeilla esim soseena... Mutta moniin asioihin voi todeta, että meillä ei olla vielä otettu jotain ruoka-ainetta käyttöön. Mä en vetäisi palkokasvia niistä kuitenkaan nenään. Se voi olla ihan tavallinenkin ruoka-aine, minkä joku ottaa heti käyttöön ja toinen on valinnut alkuun jotain ihan muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:

hemmetin iso mansikka pieneen hampaattomaan suuhun :D

Mansikka, kiivi ja tomaatti erittäin allergisoivia.

Mutta mitäänhän ei suositella vältettävän "varalta"...
Ei muuta kuin kokeilemaan!

Yhteistyössä