G: Mitä kaikkia näistä lihoista voisit syödä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27409506]a) nauta-sikajauhelihasta tehty kastike
b) graavilohi
c) pienessä häkissä ikävissä oloissa kasvatetun broilerin paistettu koipi
d) riikinkukon kyljestä tehty pihvi ihanine lisukkeineen
e) etanat paistettuna pitsan päällä
f) valaan lihasta (ja maukkaista kasviksista) valmistettu wokki
g) apinanlihapihvi[/QUOTE]

Vain e:tä täysin puhtaalla omalla tunnolla.
A:ta, b:tö ja c:tä myös mutta tiedostaen valinnan takana olevat asiat.
Loppuja en missään nimessä itselaitettuna ja en todennäköisesti tarjottunakaan.

Mulle ei ole ikinä tarjottu valasta, riikinkukkoa tai apinaa. Kaipa mä söisin. Ravintolan listalta tuskin tilaisin. Broileria tulee varmasti syötyä mäkkärin kanahampurilaisessa ja työpaikkalounaalla. Tietoisesti en ostaisi, mutta luomukanakaan ei ole ihan vakuuttanut. Harmi, ettei kanaa/broileria voi oikein hyvällä mielellä ostaa. Vai onko joku merkki tms. jota voisi?

[QUOTE="vieras";27409667]Voisinhan mä syödä mitä vaan, mutta eettiseltä näkökannalta vain:
- naudanlihaa
- riikinkukkoa
- etanoita, ehkä
- jotakin marakattia ehkä joka ei olisi uhanalainen, mutta en kyllä haluaisi syödä

Perustelut: Naudanlihaa jos se olisi kotimaista. Suomalainen lihakarja saa elää vapaasti, imettää vasikkansa ynnä muuta. Niin luomua sikaa Suomesta tuskin löytyisi, jota voisi hyvällä omallatunnolla syödä. Riikinkukko olisi saanut elää vapaana, ainakin luultavasti. Ainakaan ne eivät ole uhanalaisia.
Joitakin apinalajeja voisi kai syödäkin, mutta itse en haluaisi. Ainakin iIntiassa voisivat syödä niitä makakeja, joita on siellä ihan liikaa.
Etanoita, ei kai niitä kasvateta niin että kärsivät?[/QUOTE]

Suomessa suurin osa naudanlihasta tulee maitotiloilta, eli siis ne on vanhoja lehmiä joita meille syötetään ja todellakaan ne ei elä vapaana.

Etana ajatuksena jo ällöttää eikä se maistamistutustuminen ollu maukas kokemus.
Apina ja valas menis varmasti isäntäperheen mieliksi tai jos oikeen olis nälkä ja pakko jotain syödä. Lohta syön graavina vaikken tykkää. Jauheliha menee ja kana. Ja mitä tohon ihmislihan makuun apinassa tuleen ni paha sanoa kun en oo ihmistä koskaa mussuttanu.

• Tykkää
Reactions: päätön
Riikinkukko olisi vaikein, luulen... Menee minulla samaan kategoriaan karhun kanssa.

Jauhelihasta en pida, kirjolohi on kuitenkin tarhattu epaeettisesti (ja olen kalalle allerginen), broilerien olot ovat ikavat, naudalle olen allerginen, sianliha maistuu pahalta, riikinkukon kylki on aika laiha, valaille pitaisi antaa non-human-person-oikeudet, apina arveluttaa terveydelliselta kannalta. Mutta nalkaani soisin vaikka pienia kivia, kunhan kastike on hyva!

Ai niin, etana! Paras valinta naista minun kannaltani.

Eli pystyisin kylla syomaan jonkin verran kaikkia mainittuja.

a) nauta-sikajauhelihasta tehty kastike: joo
b) graavilohi: nam
c) pienessä häkissä ikävissä oloissa kasvatetun broilerin paistettu koipi: no jos näkisin jonkun videopätkän huonossa oloissa elävästä broilerista ennen syömistä niin tuskin..
d) riikinkukon kyljestä tehty pihvi ihanine lisukkeineen: en tiiä
e) etanat paistettuna pitsan päällä:en
f) valaan lihasta (ja maukkaista kasviksista) valmistettu wokki: en tiedä
g) apinanlihapihvi : en

a) nauta-sikajauhelihasta tehty kastike
- voisin syödä, kotona en valmistaisi
b) graavilohi
- jos kyse on oikeasta vihreän lipun lohesta, eikä kirjolohesta niin oikein mielelläni ja syönkin useita kertoja vuodessa
c) pienessä häkissä ikävissä oloissa kasvatetun broilerin paistettu koipi
- en, en syö kanaa koskaan
d) riikinkukon kyljestä tehty pihvi ihanine lisukkeineen
- onko riikinkukko rauhoitettu? Periaatteessa kyllä, jos sitä tosiaan ei ole rauhoitettu.
e) etanat paistettuna pitsan päällä
- tykkään etanoista, mutta pitsan päälle ne eivät todellakaan sovi.
f) valaan lihasta (ja maukkaista kasviksista) valmistettu wokki
- söisin, kunhan ei ole kyse uhanalaisesta tai rauhoitetusta valaasta.
g) apinanlihapihvi
- samoin kuin valaan kohdalla.

Täytyy tosin sanoa etten mitään noista ruoista laittaisi itse ja ylipäätään syön todella vähän lihaa. Tarjottuna kyllä söisin noista useimpia.

[QUOTE="vieras";27409506]a) nauta-sikajauhelihasta tehty kastike Kyllä
b) graavilohi Kyllä
c) pienessä häkissä ikävissä oloissa kasvatetun broilerin paistettu koipi Kyllä
d) riikinkukon kyljestä tehty pihvi ihanine lisukkeineen Kyllä
e) etanat paistettuna pitsan päällä Ei
f) valaan lihasta (ja maukkaista kasviksista) valmistettu wokki Kyllä
g) apinanlihapihvi Ei:x [/QUOTE]
...

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä