G: Miten teillä elämä muuttuisi, jos sähköt katkeaisivat nyt ja palaisivat viikon päästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Toisesta aloituksesta tuli mieleeni tällainen. Vastaan itse, kun olen jonkin aikaa vielä miettinyt ja katsonut telkkarista Voimalan.

*muoks* Vastaankin jo nyt.

Mulla viikon sähkökatkos tietäisi viikon lomaa. Eli en tekisi töitä. Valaistuksesta pitäisi tinkiä, sillä vaikka mulla paljon kynttilöitä onkin, niin joutuisin luultavasti kulkemaan asunnossa kynttelikkö kädessä.

Pakastimesta pitäisi siirtää ruuat takapihalle. Lunta on onneksi niin paljon, että siitä saisi kahviin ja ruuanlaitton sekä käsin tiskaamiseen. Tarvittaessa ottaisin kertakäyttöastiat käyttöön. Ruuanlaittoa varten mulla on erinäinen määrä välineitä, joihin ei tarvita sähköä. Ja pihalta löytyy hiilillä ja/tai puilla toimiva grilli. Kuopuksella on retkikeittimiä yms. Kaapeissa oleva ruoka riittäisi hyvin viikoksi lähtien siitä oletuksesta, että sähköt menisi kaikista alueen kaupoistakin eikä kaupasta voisi siis käydä ostamassa mitään.

Asutaan varsin lähellä lampea, joten hätätilassa sieltä voisi hakea pesuvettä. Olettaen siis, että sähköt menisi kaikilta alueen asukkailta ja lumi alkaisi käydä vähiin.

Päivänvalossa lukisin kirjoja ja iltaisin menisin aikaisin nukkumaan. Meiltä löytyy makuupusseja, jotka on tarkoitettu talviretkeilyyn. Lisäksi mulla on hyvä vaatevarustus kylmiä ilmoja varten. Nukkuisin luultavasti patjalla lattialla, jotta saisin kiskottua malamuutin kainalooni. Koira olisi sähkökatkoksesta onnellinen :)

Meille tulisi kylmä, luultavasti putket jäätyisivät. Meillä on sähkölämmitys, mutta saunanpesässä ja avotakassa voisi lämmintä pitää. Suuri ongelma olisi veden loppuminen. tai sitä pitäisi siis jostain muualta hommata. Keitellä voisi kaasulla. Kesällä olisi ongelma pakastimien sulaminen, kyllähän nytkin sisällä pakastin sulaisi, mutta tavarat saisi kylmään varastoon ainakin auttavan kylmään. Kynttilöitä valaistukseen ja pari kaasulamppua löytyy. Vessaa ei voisi vetää, ellei sitten saataisi vettä jostain isohkoja määriä, suihkuun ei pääsisi, eikä voisi pestä pyykkiä.

No jos olis kovasti pakkasta niin putket jäätyis. Ei vois pyykkiä pestä, paitti käsin tietty. Ei tosin olis lämmintä vettäkään, eikä sitä vois lämmittääkään. Eli, sähköt pitäis saada ja pian. ja lasten kanssa täytyis mennä johkiin pois kotoa kun olis kylmä.

Se tästä päivästä enää puuttus :headwall: Meidän pakastin sulas ja ruokaa ei paljoa pystys laitteleen, imurointi on tuossa ennestään kesken ja se sais sitten odotella viikon verran.
Mä voisin olla viikon ilman sähköjä kohdan sitä ei tarttis olla kerrostalossa |O

Kyllä kylmä tulis, kun on sähkölämmitys. Ja kolkko ja ahdistava olo, en vois kuvitellakaan eläväni täällä lasten kanssa normaalia arkea kynttilänvalossa... Eri oiskin joku romanttinen mökkireissu miehen kans, kun ei olis huolta huomisesta, mutta multa ei onnistus lapsiperheen arjen pyöritys ilman sähköjä ja muita mukavuuksia.

No hyi, en saata edes ajatella moista.
Yhdessä illassakin oli jo kestämistä.

Näin talvella ainakin vessan huuhteluun löytyy yllinkyllin vettä ulkoa. Että vessareissut ainakin olisi turvattuna.

Ei olisi ongelma, ruoat pystyy valmistamaan nestekaasugrillillä, samoin kämpän lämmityksen nestekaasulämppärillä. Ehkä netissä oleminen vähenisi, mutta autossa voi ladata läppärin.

Kynttilöitä palaisi ja ruoka olisi leipää maitoo voita. Ja siis oletuksena, että kotona on pakko asua, ja esim puhelinta ja läppäriä ei saa käydä lataamassa muualla? Varmaan paljon nukkumista ja lukemista. Mutta mä asunkin yksin, joten ei tarvitse huolehtia kuin omista eväistä ja omasta viihtyvyydestä. Lasten kanssa saattaisi olla vähän ankeampaa.

vauva syö rintaa ja me lämmitetään puilla, joten siltä osin ei olisi ongelmaa.. pyykit pestäis vanhempien luona ja muut syötäs jotain "kylmää" tai haettas kaikki valmiina lämpimänä ruokana lähiruokalasta. En alkais viikon takia trangiaa hommaamaan.. iltaisin polteltais kynttilöitä ja oltais lamppusta

Ekana tulee mieleen ruuanlaiton ongelmat. Kai se pitäs joku grilli jostain hommata ja retkikeitin.
partsilla säilyis kyllä kylmänä.
Sitten kynttilöiden kaa pitäs varoo etenkin lastenhuoneessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Meille tulisi kylmä, luultavasti putket jäätyisivät. Meillä on sähkölämmitys, mutta saunanpesässä ja avotakassa voisi lämmintä pitää. Suuri ongelma olisi veden loppuminen. tai sitä pitäisi siis jostain muualta hommata. Keitellä voisi kaasulla. Kesällä olisi ongelma pakastimien sulaminen, kyllähän nytkin sisällä pakastin sulaisi, mutta tavarat saisi kylmään varastoon ainakin auttavan kylmään. Kynttilöitä valaistukseen ja pari kaasulamppua löytyy. Vessaa ei voisi vetää, ellei sitten saataisi vettä jostain isohkoja määriä, suihkuun ei pääsisi, eikä voisi pestä pyykkiä.

Vettä saa kun sulattaa lunta ja keitettynä se on juotavaa

Pakattais lapset ja lemmikit autoon ja meintäis mun porukoille kun kerrostalo ja sähkölämmitys. Jos porukoillakin olisi sähköt pois niin heillä on puuhella niin lämpöä saadaa. Kynttilän valolla pärjää (mökillä tulee koko kesä istuttua aina kynttilän valossa joten miksi ei talvellakin voisi joskus?)

Jos menee sähköt ni kaukolämpö ja lämmin vesi jäis kuitenkin. Periaatteessa vois kait asuakin, mutta ehkä se olis vähän turhan extremeä näiden kolmen pienen ihmisen kanssa. Mä oon sitä paitsi huomannu, että mun sosiaaliset kontaktit on sen verran netin varassa nykyään, että mä oon aika riippuvainen netistä. Olisin siis tosi yksinäinen iltasin - tai sit menisin tosi aikasin nukkumaan. Opiskeluissa jäisin kyllä sen viikon jälkeen, jos ei vois käyttää konetta ja nettiä.

Lämpöä riittäisi, koska meillä on leivinuuni. Ruoat laitettaisiin myös pelkästään siinä ja ne säilyisivät onneksi ulkona varastossa ja kellarissa. Pakasteiden tavarat pitäisi myös kantaa pihalle. Lämmintä vettä ei saataisi kovin helposti ja pyykinpesu jäisi odottamaan aikoja parempia.

Mulla katkeaisi työnteko viikoksi. Puita saisi kantaa sisälle ja lämmittää takkaa ja saunaa oikein kunnolla, jotta talo pysyy lämpimänä. Ruoka pitäisi tehdä aina takassa, siis leivinuunissa. Vettä..se loppuisi, no ei auttaisi kun hakea tuosta 40km päästä lähteestä vettä. Pääsis ainakin aikasemmin nukkumaan, kun ei vois netissä surffailla :)

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Ekana tulee mieleen ruuanlaiton ongelmat. Kai se pitäs joku grilli jostain hommata ja retkikeitin.
partsilla säilyis kyllä kylmänä.
Sitten kynttilöiden kaa pitäs varoo etenkin lastenhuoneessa.

Talonne jäähtyisi, kun kiertovesipumput pysähtyisivät

Itse ollut hurrikaanin takia 2 vk ilman sahkoa. No siella tietysti oli lammin, eika kylma tullut. Oli kyllakin kylmarintama , etta lampotila oli vaan 20 C, joten ilmastoinnin toimimattomuus ei haitannut ollenkaan.

Nyt pakkassaassa olisi vahan kurjaa. Takka kylla jonkin verran lammittaisi.

Mä tekisin niin,et huoneiden ovet kiinni ja tulta pesään. Leivinuunia lämmitettäis ja puuhellalla tehtäis ruoka. Nyt on luntakin niin paljon,et jos vettä ei muualta saa niin sit lunta sulattaan. Pakastin ja jääkaappi ulos niin eivät sulais. Ja pyykkiä ei ole viikkoon pakko pestä jos ei pysty. Muuten sit hellalla lunta sulatteleen.

Meillä on takka ja puuhella. Eli saatais ruokaa ja lämpöä. Pyykin pesu vois olla ongelma. Ruoka säilyis pihalla kun on pakkasta.. Elämä muuttuis mutta pärjättäisiin.

Yhteistyössä