G: Miten teillä elämä muuttuisi, jos sähköt katkeaisivat nyt ja palaisivat viikon päästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Putket jäätyis, öljylämmitys pysähtyis eikä vesi juoksisi eli aika pulassa sitä olisi.

Asuinkerroksen saa lämpimäksi varaavalla takalla, ruokaa voi säilyttää kylmäkellarissa ja ulkona hangessa, lunta voi sulattaa juotavaksi trangiassa ja nuotiolla sekä peseytymistä ja pyykkäämistä varten saunan padassa ja saunominenkin onnistuisi puusaunassa. Ja onhan meillä kyllä oma kaivokin, joten vettä sais sieltäkin.. Olisi kuitenkin pimeetä eikä mitkään sähkölaitteet tietty toimis.

Miehen ja koirien kanssa voitais keskenämme jopa pitää tällaisesta "pakkolomasta" ja pärjättäis varmasti aivan hyvin, mutta kahden pienen lapsemme kanssa se olisi kuitenkin aika kärvistelyä. Joka talossa pitäis kyllä olla puuhella, kaivo ja huussi, jos haluais elää huoltovarmasti.

Viikon sähkökatkos tietäisi että me lähdettäisi joko anoppilaan tai mun isäni luo kyläilemään niin pitkäksi aikaa ennen kun sähköt alkaisi taas toimia.Kummassakin paikassa on takka, joten ei palelluttaisi. Meille ei tulisi vettäkään ilman sähköä joten tänne en jäisi koettamaan onneani kuinka pärjättäisi.
Oneksi anoppila ja mun isäni asuvat suhteellisen lähellä.

Varsin moni vaikuttaisi pärjäävän ilman kohtuuttomia vaikeuksia :) Mä unohdin alussa sanoa, että sähköt olisi poikki muualtakin kuin vain omasta kodista. Mä mietin omalta kohdaltani vielä vessassa käyntiä ja totesin, että mulla ei ole harmainta hajuakaan, miten vesi tuolta muutaman kilometrin päässä olevasta vesitornista tulee asuntoihin. Mutta kai jossain on pakko olla jotain sähköllä toimivia pumppuja, vai olenko ihan väärässä? Jos on, niin sitten pitäisi laittaa vielä ulkovarastoon laskiämpäri :/

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Varsin moni vaikuttaisi pärjäävän ilman kohtuuttomia vaikeuksia :) Mä unohdin alussa sanoa, että sähköt olisi poikki muualtakin kuin vain omasta kodista. Mä mietin omalta kohdaltani vielä vessassa käyntiä ja totesin, että mulla ei ole harmainta hajuakaan, miten vesi tuolta muutaman kilometrin päässä olevasta vesitornista tulee asuntoihin. Mutta kai jossain on pakko olla jotain sähköllä toimivia pumppuja, vai olenko ihan väärässä? Jos on, niin sitten pitäisi laittaa vielä ulkovarastoon laskiämpäri :/

Meillä on muuten ulkohuussikin, senkään puolesta ei siis mitään hätää.

Mutta nuo elukat olis tosiaan iiiiiso ongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:

Kävisin ihan surutta takapihan puskassa. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Minä taas:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:

Niin mäkin muuten, mutta kun kerran on se ulkohuussikin :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Minä taas:
Mä en taitais....asun rivitalossa :D Mulla on kyllä tuo ulkovarasto naapurin ulkovarastoa vasten ja välissä melko hatara lautaseinä. Voin jo kuvitella, kun naapurin ukon kanssa yhtä aikaa ähistään 10 litran ämpäreillämme istuen ja koitetaan keventää ilmapiiriä puhumalla säästä :laugh: :laugh:

Me asutaan pienessä rivarikolmiossa, jossa on kolme takkaa, joten luulisin että viikko pärjättäis ihan hienosti. Ainakin nyt, kun ulkona on lunta, josta sulattaa vettä.

Eli puilla sais pirtin lämpimäks, ruokaakin riittäis mainiosti vaikka kahdeksi viikoksi. Eikä säilyvyyskään ole näillä keleillä ongelma. Pyykkiä ei viikossa tartte pestä, kun tuskin silloin tulis koko vaatekertaa vaihdettua päivittäin. Ja vaikka vaihtais niin kaapista löytyy puhdasta vaatetta pidemmäksikin aikaa.

Vaipat olis pieni probleema, tarttis kestot pestä nyrkkipyykillä ja silloin kestäis kyllä kuivumisessa sen aikaa, että pitäis käyttää myös kertsejä. Eikä meillä ole niitä kuin vajaat puoli pakettia. Kai sitä silti keksis tuolle vuoden ikäiselle pyyhkeistä ja harsoista kaikenlaisia virityksiä, joita tarttis vaan vaihtaa useemmin. Tai sitten vaan pelkät pöksyt jalkaan ja viikon pottatreenit :D

Päivällä varmaan ulkoiltas ja luettais, illalla leikittäis ja pelattais lautepelejä. Yrittäisin nukkua mahdollisimman paljon! Meillä on kaapissa sadan tuikun avaamaton paketti, sekä aika monta öljy- ja pöytäkynttilää sekä pari otsa- ja taskulamppua sekä niihin patterit. Eli valoa piisaa.

Se harmittais eniten, ettei pystyisi kuuntelemaan musiikkia kuin kännykästä, siitäkin vaan niin kauan kuin akku riittää. Oon tottunut siihen, että meillä soi levyt aamusta iltaan. Meillä kun ei ole telkkariakaan.

Se vesi tulee tornista yleensä omalla painollaan, sillä torni on usein ylempänä kuin talot. Joissain korkeammissa rakennuksissa voi joutua pumpulla pumppaamaan vettä ylempiin kerroksiin. No täytyyhän se vesi nostaa sinne vesitorniinkin ja se vaatii sähköllä tai dieselillä toimivan tehokkaan pumpun.

Yhteistyössä