G: Montako vuotta olet tähän mennessä ollut kotona lasten kanssa+raskauden loppupuoli mukaan laskettuna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3 lasta ja olen ollut nyt kolmisen vuotta kotona. Suunnitelmissa on neljäs lapsi ja sitten olen varmaan vielä ainakin kaksi vuotta lisää. Joka lapsen välissä olen käynyt töissä, mutta on tehty lapset pareissa, ja parien välissä olen ollut vain muutaman kk töissä. Tuossa kahden jälkeen sitten olin jo viitisen vuotta töissä.
Lapset ei meillä mene 3-vuotta nuorempina hoitoon, se on miehen kanssa yhteinen ajatus ja myös mies on ollut vuosien pätkiä kotona, että se on saatu toteutettua ainakin tähän mennessä erinomaisesti.

1v10kk olen nyt ollut. Palaan töihin elokuussa noin 2v5kk kotonaolon jälkeen. :)

Yksi lapsi siis on, toiveissa toinen. Varmaan toisestakin lapsesta olen kotona pari vuotta.

Viimeksi muokattu:
laskin että noin 3v ehkä vähän allekin ja on kolme lasta. Esikoinen oli pikkuisen vajaa 10kk kun meni tarhaan, keskimmäinen ( yliaikainen reilusti) 9kk 2päivää ja kuopus huimat 1v 1kk. Pakko oli aina mennä. Ovat syntyneet niin peräkkäin, että oon ollut raskaana töihin mennessä ja mies opiskeli, ei jäänyt juur vaihtoehtoja.

Reilun vuoden lapsen kanssa + raskauskuukaudet. Eiköhän tässä vielä kotona olla useampi vuosi, kun useammasta lapsesta vielä haaveillaan eikä innosta laittaa lasta/mahdollisia tulevia lapsia hoitoon vieraalle.

Yhtäjakosisesti olin poissa töistä seitsemän ja puoli vuotta. Lapsia syntyi siinä ajassa kolme.
Työhönpaluuni jälkeenkin ollen ollut kotona. Yhteensä puolitoista vuotta, lapsia ei ole syntynyt enää lisää.

Yhteensä vähän vajaa viisi vuotta olen ollut kolmen lapsemme kanssa kotona. Lapset on olleet tuon lisäksi puolitoista vuotta isänsä kanssa kotona. Ollaan haluttu vähän vuorotella ja pitkittää lasten kotihoitoa.

Öh...4 vuotta kokonaan, siitä vielä 1,5 v osittain, toukokuussa jään taas kotiin noin vuodeksi ensialkuun ja ehkä siitä parin kk:n päästä vielä toiseksi vuodeksi.

Lapsia on kaksi kappaletta, kolmatta odotan.

Mitä töitä te teette? Siis miten uskallatte olla noin kauan kotona. Miten töihin palaaminen monen vuoden poissaolon jälkeen onnistuu?

Riippuu ammatista varmasti, ei kaikissa mennä niin paljon eteenpäin että ois ihan pihalla. Itse oon ollu kotiäitinä ensin 5v3kk putkeen ja työrupeaman jälkeen jäin uudestaan äitiyslomalle ja oon ollu kotona nyt 1v7kk mun laskujen mukaan, elokuussa menen takaisin töihin. Oon sairaanhoitaja ja ne hommat nyt ei juurikaan muutu, tuon 5 vuoden jälkeen jotain uusia insuliiniruiskuja oli tullu, muutama uus lääke ja raportointi oli siirtyny paperiversioista Efficaan. Effican käytön oppiminen oli ehkä suurin haaste mutta ei iso sekään. Kävin parin päivän kurssin ja se oli siinä. Tietysti jotain hoitosuosituksia yms oli uusia mutta niihin pääsi nopeesti kii. Itse jännitin tosissaan et osaanko enää mitään mutta muutaman työviikon jälkeen olo oli niinku ei ois ikinä pois ollutkaan.

Esikoisesta 1,5vuotta, tokan kanssa 5kk, kolmannen kanssa 2v (paitsi jos osa-aikatöyt lasketaan, niin sitten taitaa jäädä 9kk "pelkästään kotona") ja kolmannen kanssa 3kk.
Ja siis pisin pätkä putkeen on tuo 1,5v., muuten olen joka välissä käynyt töissä.

Tosin kolmannen ja neljännen aikaan mulla on ollut jo tuo oma talli kotona, jonka tavallaan lasken kyllä työksikin... Ja jos sekin lasketaan, niin sitten en ole ollut tekemättä töitä kuin ne päivät, jotka olen ollut synnytyssalissa ja lapsivuodeosastolla.

Viimeksi muokattu:
Mä en niinkään pelkäis sitä että työhön ei pääse kiinni pitkä kotona olon jälkeen vaan sitä että jää täysin ilman työtä koska nuoremmat ja kokeneemmat ajaa ohi. Tässä ympärillä on kolme lapsiperhettä joissa äidistä on tullut"lomien" jälkeen pitkäaikaistyöttömiä. Okei, töitä voisi olla tarjolla mutta ihan toisaalla mihin perhe on asettunut ja miehen työtä ei uskalla "uhrata", niin että muutaisivat äidin työn perässä jo siksi että niitä ruokittavia on 3-4 suuta ja äidin työ määräaikaista.

Eli taloudellinen ahdinko on vaan matkan varrella pahentunut ja vaikuttanut jo paljon suunniteltua pitempään. Lainojen lyhennysvapaat on käytetty, kaikki pennit venytetty... Ja kyse ei ole ökyperheistä jossa rahat on laitettu haisemaan turhaan.

Henkisesti äidit on tosi loppu, rahahuolet painaa ja epätieto tulevasta. Koulutaudutaan joo, mutta ei auta. Jos joku työ olisikin, se tyssää äkkiä siihen perheen kokoon (ei houkuttava työntekijä koska lasten sairastelu nyt vaan on fakta)

Mä en niinkään pelkäis sitä että työhön ei pääse kiinni pitkä kotona olon jälkeen vaan sitä että jää täysin ilman työtä koska nuoremmat ja kokeneemmat ajaa ohi. Tässä ympärillä on kolme lapsiperhettä joissa äidistä on tullut"lomien" jälkeen pitkäaikaistyöttömiä. Okei, töitä voisi olla tarjolla mutta ihan toisaalla mihin perhe on asettunut ja miehen työtä ei uskalla "uhrata", niin että muutaisivat äidin työn perässä jo siksi että niitä ruokittavia on 3-4 suuta ja äidin työ määräaikaista.

Eli taloudellinen ahdinko on vaan matkan varrella pahentunut ja vaikuttanut jo paljon suunniteltua pitempään. Lainojen lyhennysvapaat on käytetty, kaikki pennit venytetty... Ja kyse ei ole ökyperheistä jossa rahat on laitettu haisemaan turhaan.

Henkisesti äidit on tosi loppu, rahahuolet painaa ja epätieto tulevasta. Koulutaudutaan joo, mutta ei auta. Jos joku työ olisikin, se tyssää äkkiä siihen perheen kokoon (ei houkuttava työntekijä koska lasten sairastelu nyt vaan on fakta)

Jos ei oo vakityötä niin se onkin riskibisnestä olla pitkään kotona, riippuen tokikin ammatista. HOitoalalla on niin kova työvoimapula että sieltä saa aina töitä jos vaan koulutus on kunnossa. Mutta kaikilla aloilla ei oo niin. Itselläni on ollu aina vakituinen työpaikka valmistumisestani asti joten oon uskaltanu olla pitkäänkin poissa.

Kodin ulkopuolella töissä olin viimeksi kohta kuusi vuotta sitten eli jäin pois pari kuukautta ennen esikoisen syntymää, toistaiseksi ei ole tarkoitus palatakaan. Kaksi lasta, kuopuskin jo yli 3v.

Viimeksi muokattu:
2 lasta ja n.7 vuotta kotona. Tosin vain äitiyslomat oltu työttömänä,kun olen ollut perhepäivähoitajana. Nyt olen tammikuun muualla töissä ja lapset hoidossa. Helmikuussa jään osa-aikaiseksi ja lapset 2 päivää hoidossa ja 5 kotona viikosta.Näin tarkoitus jakaa että 3 vee aloittaa eskarin ja sitten vois kokopäiväiseksi siirtyä..

Yhteistyössä