G: muistojen äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ellida
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ellida

Aktiivinen jäsen
16.06.2004
3 734
0
36
Taivalkoski
Mieleeni pätkähti tälläinen juttu että kuvailkaapas millälailla äitinne yleensä pukeutui (arkipukeutuminen ja miksei juhlakin) kun olitte ihan pikkupirpania?
Muistatteko mitään?

Minulle muistuu mieleen että äiti oli usein hame päällä ja essu (esiliina) myös oli tavallinen vaate. Essussa oli monesti hakaneuloja rintamuksessa joita tuli sormeiltua kun sylissä istui. :D Äitin syliin oli kyllä kiva jousta jos sattui vaikka pikkuhaaveri.

Juhlapukeutuminen kun harvoin niitä juhlia oli oli silloin useimmiten myös mekko (tai leninki tai murteellä läninki kuten sitä sanottiin) ja hame/pusero. Äidin perintörintakorun muistan myös, siskojen kanssa sitä ihailtiin.

Mä muistan et äitillä oli aina hiukset viimesen päälle laitettu, oli se sit missä vaan. Suoraan saunastakin ekana tukkaa laittamaan.

Arki pukeutumista en niin muista,kun menetin äitini kymmenvuotiaana, mut juhlissa oli aina semmonen kukka leninki ja pinkkii huulipunaa mitä mäkin aina välillä sain ja olin niiiin ylpee :laugh:

Arkipukeutumisestsa muistan vain kamalan vaaleanpunaisen pitsiaamutakin ja se päällä se istu paplarit päässä tukankuivaajan alla (semmosessa kuvun alla siis).
Kylille lähtiessä se pukeutui aika erikoisesti (ja niin tekee edelleen).
Joku tuttavani meinannu, että "sun äiti näyttää ihan taitelijalta". No, sitähän se onkin :D

Mä muistan aina ne kulahtaneet t-paidat ja vanhat pitkät kalsongit joita meidän äippä piti aina arkisin kotona..ne oli aivan karseet :D
Juu mutta kylille pukeutui sit aina fiksusti!
Ja muistan kuinka meidän äiti haisi tupakalle ja se oli olevinaan lapsena tosi hyvä haju..siis jossain iholla/vaatteissa :o
Varmaan sit perustui siihen turvallisuuteen sit vaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Tuplamamma2005:
Ja muistan kuinka meidän äiti haisi tupakalle ja se oli olevinaan lapsena tosi hyvä haju..siis jossain iholla/vaatteissa :o
Varmaan sit perustui siihen turvallisuuteen sit vaan..

Mun äiti oli bensiksellä töissä ja vieläkin tulee tuosta bensan hajusta äiti mieleen =).

Alkuperäinen kirjoittaja Tuplamamma2005:
Mä muistan aina ne kulahtaneet t-paidat ja vanhat pitkät kalsongit joita meidän äippä piti aina arkisin kotona..ne oli aivan karseet :D
Juu mutta kylille pukeutui sit aina fiksusti!

Mä voinkin peesailla tätä :D

Minun äidilläni oli usein fuksian värinen t-paita + musta minihame, remmikengät ja huulipunaa.. (sinkkuäiti..)... Hän oli kuvan kaunis ja hoikka silloin... Niin ja kotona meni aina paitulissa, oli päivä tai yö...Ulkona ja sisällä.. Mut siis ihmisten ilmoilla suht usein minihame. Niin no talvella sit semmoset hiihtarit.

meidän äidillä oli mun lapsuudessa usein paitamekko semmoinen pitkäjakku juhlissa tai kaupungilla. kotona joku oloasu t-paita . takkeja oli monta erilaista ja sukkahousuja miljoona kaapin keskilaatikossa.tukan kiharsi aina ilmakihartimella,joskus sai semmoisen jossa on kaasupatruuna ja vitsit se oli jännä mun mielestä. saunassa käytyään meni vielä pyyhkeen kanssa sinne mä en ikinä tajunnu sitä ku sithän hikoo taas likaiseksi uudelleen.

tuli ikävä lapsuuteni äitiä tässä muistellessa, lapsuudesta en muista että olis koskaan juonu,nykyään on alkoholisoitunut.

Yhteistyössä