G: Nastat vai kitkat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kummat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kummat

Vieras
Kummat alla ja miksi? Itsellä on nastat, koska ajelen enimmäkseen jäisillä tienpinnoilla talvisin. Kitkat toimisivat varmaan paremmin jos ajelisin lumisilla teillä. Ja lisäksi nastat ovat mielestäni "anteeksiantavammat" kuskin virheille.

Nastat! Oon kuullu niin paljo huonoa noista kitkoista, etten kyllä ees uskalla kokeilla!

kyllä kitkoillakin on ihan hyvä ajaa, talvellahan kuitenkin nastoilla tai kitkoilla se pääasia on ennekoiva ajo. ei tussuteta edelläajavan perseessä kiinni ja hiljennetään hyvissä ajoin ennen risteyksia, eikä mutkiinkaan kannata täysillä mennä. suurin osahan kolareista talviaikaan johtuu edelläminittujen asioiden laiminlyönnistä.

Nastat mielummin, jotenkin luotan enemmän ja jäisillä teillä mukavammat ja varmemmat. Kitkat oli viime talvena ja ne menetteli kun tottui. Mutta kitkojen pitääolla hyvät. Hyvät kesärenkaatkin on paremmat kuin huont kitkat.

Hyvät kitkat jos ajaa paljon suurilla maanteillä jotka on suuren osan talvea sulat. ( nastat kuluu ja sinkoilee muuten ekana talvena irti ja tienpinta kuluu)
Ja muuten , kohtuukäytössä nastat.

Mulla on ollut molempia ja mun ajomäärillä suosin nastoja

[QUOTE="hiphei";22230625]kyllä kitkoillakin on ihan hyvä ajaa, talvellahan kuitenkin nastoilla tai kitkoilla se pääasia on ennekoiva ajo. ei tussuteta edelläajavan perseessä kiinni ja hiljennetään hyvissä ajoin ennen risteyksia, eikä mutkiinkaan kannata täysillä mennä. suurin osahan kolareista talviaikaan johtuu edelläminittujen asioiden laiminlyönnistä.[/QUOTE]

Näinhän se menee että suurin syy kolareihin on ratin ja penkin välissä. Ajan nastoilla koska en ole ihan varma että muistan aina ennakoivan ajon niksit. Ja toki pelkään niitä äkkitilanteita joita voi tulla ilman että minulla on niiden syntymiseen osaa tai arpaa. Esim lapsi singahtaa yllättäen eteen tai joku ajaakolmion takaa eteen.

Molemmista kokemusta ja koska reissataan pohjoisen ja etelän väliä aika paljon niin nastoista pidän enemmän. Sopivat kuitenkin paremmin eri olosuhteisiin kuin kitkat.

Kitkat. Ei tarvitse miettiä koska ensilumet tulee ja on paniikki vaihtaa renkaat. Kitkoilla on perheen molemmat autot liikkuneet jo yli kymmenen vuotta ilman yhtään kolaria. Asennekysymys. Ja varsinkin niilä, jotka asuvat maseudun lumisten teiden varrella. Kaupungin kesustoissa on luikkainta, koska bussit ym. hiovat risteykset liukkaiksi. Nastat pitäisi kieltää jo terveys- ja ympäristösyistä kuten useimmat maat ovat jo tehneet. Juntit suomalaist vain haluavat nastoja ja Nokia on puhelimissa parempi kuin venäläiset kuminokiat.