G: Oma vk-varustuksesi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Miten varustaudut kevätsäihin kun ei enää tarvitse toppaa mutta on koleaa ja märkää?

Kun lähdet ulos niin pystytkö suojautumaan purevalta kevätviimalta vai tuleeko viima ohuen kevättakin läpi? Tai jos sataakin vettä vähän reilummin niin pääseekö sade kastelemaan vaatteesi läpimäriksi? Entä jalkineet?

Mitä merkkejä suosit?

Ei ole mitään suosikkimerkkejä. Goretex-kengät on loskasäille, kumisaappaat sitten lämpimämmelle sadesäälle.
Sateenkestävä takki on haussa, vanha hajosi. Pikku kuuron pitävä on kyllä. Ehkä se riittää.
Ulkohousutkin löytyy, niiden ei kovin paljon vettä tarvitse pitää, kun ei tule maassa istuskeltua.

Mulla ei ole välikausi vaatteita. Keväällä mennään talvitakilla tai sitten laitan kesätakin alle hupparin. Kenkiäkin on vain kahdet, kesäkengillä menen sitten kun lumet ovat sulaneet ja ei ole liukasta.

Jos sataa, niin sateenvarjo mukaan vaikka olen kuitenkin silloinkin kuin uitettu koira.

Minulla on tuulipuku joka hylkii vettä ja pitää tuulta. Täysin tuulenpitävä se ei kuitenkaan ole joten jos on oikein kova kevätviima niin se kyllä pääsee läpi, kangas on vähän sellaista pehmoista. Se pitää pienen sadekuuron mutta kunnon sateeseen tarvitsisin vedenpitävän puvun sillä vesi tulee kyllä läpi jos vähän pidempään on sateessa. Syksyn työmatkapyöräilyt tyssäsivät juuri siihen kun kunnon vesisateessa 45 minuutin matkalla kastuin aivan läpimäräksi ja sain flunssan.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkotityöläinen;28176607:
Mulla on sellainen vedenpitävä ulkoilupuku, jossa ohut vuori. Kumisaappaat tai goretex kengät.

Pärjäätkö niillä ihan kunnon kaatosateessakin pihalla? Osaatko suositella jotain merkkiä?

Mulla on oikeastaan kolme vk-takkia, joita voi tilanteen ja sään mukaan vaihdella. Eivät ole kovin sateenpitäviä, mutta mulla on sellainen ohuempi takkii, joka pitää vettä ja sen voi sitten vetäistä noiden parin muun ppääle, ainakin jos vaan ulkoilee. Jalkaan löytyy maiharit ja kumpparit ja käteen vedenpitävät thinsulate hanskat.Töissä on sitten tietty omat varusteet, kumikärkisaappaat, sadetakki ja vk-takki, villatakki jne...

Alkuperäinen kirjoittaja måikka;28176625:
Pärjäätkö niillä ihan kunnon kaatosateessakin pihalla? Osaatko suositella jotain merkkiä?

Pärjään, alle laitan tietty fleecetakin jos on oikein viima tai muuten kylmempi. Mun puku taitaa olla Icepeakin.

Ikivanha toppatakki, jonka vanut varmaan kuluneet pois. Tällä mennään siis lasten kanssa pihalle. Kaatosateeseen emme lähde. Jalkaan toppahousut, tuulipuvun housut lämpimämmällä. Jalkaan kumpparit.
Kauppaan ja muualle ihmisten ilmoille siistit vaatteet erikseen.

Riippuu täysin minne olen menossa ja mitä tekemässä.

Lenkille tietysti säänmukaiset lenkkivarusteet. Jos tarvitaan windstopperi niin sitten se puetaan ylle, mutta jos ei tuule niin hengittävää. Hikoilen lenkkeillessäni muutenkin, joten vaatteita ei tarvita enempää kuin vilulta suojaksi. Korvat suojataan pannalla tai pipolla, käteen sormikkaat, viimalla kintaat, talvilenkkarit joihin mahtuu lämpimät sukat.

Ulkona käytän kevyttopattua puolipitkää vyöllistä takkia aika pitkälle kevääseen, se jonkin verran pitää myös sadetta eli siten sopii täällä Etelä-Suomessa melko hyvin syksyyn, talveen ja kevääseenkin. Kun se alkaa olla liian lämmin, vaihdan kevyempään jakkuun. Yksi suosikki on kääntöjakku, toiselta puolen tuulipukukangasta ja toiselta puolen fleeceä, taskut ja koristeet molemmin puolin. Ei käy ihan kaikkein virallisimpiin tilanteisiin, mutta työmatkoille ja kauppareissulle hyvin.

Lisäksi mulla on muutama gabardiini- neuleviitta joita käytän keväisin. Ja pari asiallista kevätbleiseriä.

Jaloissa nilkkurit kunnes saa käyttää pikkukenkiä. Jos loskaa aivan tavattomasti (kuten Turun keväässä joskus on) niin kumisaappaat. Märät jalat eivät edesauta kenenkään tyylikkyyttä.

Ja puutarhatöissä sitten ihan mitä löytyy kaupasta ja mikä tuntuu mukavalta. Naapurin emäntien kanssa melkein kilpaillaan siitä kenen puutarhavarusteet on omaperäisimmät...

Kaatosateen kestävä puku olis kyllä kova juttu ulkohommissa. Viime kesänä tuli kerran puistossa päälle sellainen lyhyt 20 min pituinen kuuro mutta siinä vettä tuli aivan tolkuttoman lujaa. Tuulipuvussani olin aivan kuin uitettu koira läpimärkänä vaikka yritin suojautua hupulla ja korkealla kauluksella.

Yhteistyössä