G: omat vai yhteiset rahat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Satu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Satu

Vieras
Eli onko teillä puolisonne kanssa täysin yhteiset rahat vai kokonaan erilliset rahataloudet?
Oletteko tyytyväisiä systeemiinne vai muuttaisitteko sen toisenlaiseksi jos voisitte?

Täysin erilliset ja tyytyväinen.
Olen aina pitänyt huolen omista raha-asioistani. En ota minkäänlaista riskiä, että joku muu hassaisi minun rahani.
Pidän aina pahanpäivän varalle tiettyä summaa, niin että voisin milloin vain aloittaa uuden elämän jos hullusti kävisi.

Mieheni on velkaantunut menneisyydessä eikä hänellä ole yhtä paljon rahaa kuin minulla.
Hän on kanssani yhtä mieltä siitä, ettei raha-asioita kannata yhdistellä.

Erilliset. Mieheni on hyvätuloinen ja minun kannalta kai olisi paras jos olisi yhteiset rahat mutta haluan pitää myös avioliitossani omat rahani. Maksamme puolet molemmat asumiskuluista ja autosta mutta koska mies tienaa enemmän hän maksaa ruat ja muut kulut silloin kun omat rahat on loppu. Minusta on kivaa että tilillä on omaa rahaa, voin ostaa mitä haluan jos jää rahaa ja isoista hankinnoista päätämme molemmat yhdessä. Laitamme myös osan rahoista yhteiseen rahastoon. Mies on säästeliäs, minä enemmän tuhlaavainen. Hyvin toimii meillä.

Yhteiset rahat on täälläkin, tilit on molemmilla omat.

Mies on se paremmin tienaaja ja sieltä maksan laskujakin toki on itelläkin tuloja mutta hyvin niukasti nyt tulee. Vaatteita ja muuta ostetaan silloin kun on tarvista, heräteostoksiin ei ole varaa.
Velkaa ei pahemmin ole. Kesällä sain perintörahoja ja niistä maksoin ison tukun laskuja. Nyt on jokseenkin hyvä olla kun kaikki on maksettu myös rästissä olleet laskut.

Omat rahat molemmilla. Mutta koska meillä mies tienaa n. 4 kertaa sen minkä minä, niin hän maksaa isoimmat laskut, ostaa kodinkoneet, jne. Ja antaa minulle rahaa, jos omat loppuvat. Maksaa myös isommat markettireissut. Hyvin on toiminut ja mies on tyytyväinen. Minä myös. Ai niin, minä teen 90 % kotihommista, joten eiköhän sekin jotain tasoita!

Melkein alusta asti täysin yhteiset, eli kaikki tulot menevät erittelemättä samalle tilille, ja samalta tililtä maksetaan myös kaikki mahdolliset laskut. Toimii meillä täydellisesti, eikä kummankaan kuluja kytätä, vaan seurataan, mikä tilin kate kulloinkin on. Olen tyytyväinen, vaikka mies tällä hetkellä vielä tienaakin vähemmän kuin minä.

Kun on ollut yhteen mentäessä ""vittu ja virskirja"" niin mitä niitä erittelemään. Omat tilit ja pankkikortit on, mutta yhdessä kaikki kulut hoidetaan. Mulla on molempien pankkitunnukset ja sieltä otetaan missä sitä on. Mutta niinkuin toinen vanhan kansan sanonta sanoo, ""pitää kattoo ettei persläpi kainalossa alttarille astele"" . Sillee.

Yhteiset olleet siitä asti kun muutimme yhteen. Nyt on molemmilla käyttöoikeudet toisimme tileihin ja yhteinen ""säästötili"". Mieheni tienaa tällä hetkellä enemmän, mutta tilanne on vaihdellut koko yhdessä olomme aikana ja kohta pääsen itse töihin ja alan tienata ehkä jopa enemmän kuin mieheni. Kertaakaan emme ole riidelleet rahasta. Maksamme rahoistamme ensin kaikki menot ja sitten katsomme mihin ylimääräiseen kuussa jää rahaa.

Yhteistyössä