G: Onko teillä karkkipäivä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lauantai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lauantai

Vieras
Kysynpä vaan, kun sain idean alkoketjusta. Vietetäänkö teillä karkkipäivää? Saavatko lapset muuten karkkia, esim. synttäreillä? Entä muut makeat ja suolaiset herkut, kuuluvatko karkkipäivän alaisuuteen?
Minkä ikäiselle mielestänne voi antaa herkkuja?

Aloitan itse. Esikoisella on karkkipäivä, lauantai. Hänen karkinsyönnistään olin hyvinkin tarkka varsinkin pienenä. Ei moneen vuoteen edes tiennyt mitä karkki on. Hän on nyttemmin tosi perso makealle, ja taipuvainen pulleuteen (vaikkakin normaalipainoinen), olen rajoittanut myös sipsit, limsat ym karkkipäivään. Mutta kesäisin jäätelöä saa muulloinkin. Pikkukakkosesta yritän nyt päättää, että pitäisikö suojella makealta, ja pitäisikö ylipäätään alkaa vetää tiukempaa linjaan perheemme hiilareiden kanssa. Pelottaa kun lopetan imetyksen, jos ei mässäily lopu niin mustahan tulee läski.. (nyt on bmi 21)

Meillä on karkkipäivä perjantaina. Tiukkaa tekee mulle kun karkkia tekisi mieli joka päivä. No, joskus sitä sortuu viikolla( salaa lapsilta). Lapsista oon huomannut sen, että esikoinen syö karkkia niin kauan kun sitä on tarjolla, joten väkisinkin sitä pitää rajoittaa... Keskimmäinen voi maistaa muutaman ja jättää syömisen siihen. Nuorin saa sen muutaman ja sit karkit otetaan pois.

Lapsilla on karkkipäivä lauantai, samoin mieheni tykkää silloin karkkipäivän varjolla mässäillä.

Synttäreillä saavat ja erikoistilanteissa muutenkin.

Keksit ,leivonnaiset , vanukkaat ja jäätelöt ym.ovat jälkkäreitä yleensä, ei tosi päivittäin.

Tyttö olis kovin perso makealle, mutta hoikka on kummiskin, kun rajoitetaan.

Lapset ovat jo 8 ja 10v, mutt aina soittavat jos joku kaveri ulkona tai kylässä tarjoaa karkkia että saako syödä.Yleensä vastaan että karkkipäivä ei ole tänään.Ei tule vinkumista, vaan hyväksyvät päätöksen.

esikoinen 2-vuotias. meillä ei syödä (vielä) karkkia eikä juoda limsaa tai mehuja. sipsejä tms. saa synttäreille ja lomamatkalla joku päivä. makeita herkkuja (jätski, pulla ei muuta) on nyt kesällä saanut useammin, mutta muuten muutaman kerran/kk. marjoja ja hedelmiä ja jugurtteja menee päivittäin

Poika 2v. Ei ole karkkipäivää, koska ei anneta juurikaan syödä karkkia. Sen yhden, kaksi karkkia, mitkä joskus saa, voi saada ihan minä viikonpäivänä tahansa. Poika ei vaadi karkkia, vaan jos itse syömme, niin sitten kun pyytää, niin saa sen pari kappaletta. Nyt kesällä on saanut syödä muutaman jääteläpuikon, tyyliin 1kpl/2vko.

Limpparia ei juoda itsekään, joten ei olla tarjottu lapsellekaan. Mehua on nyt kesän aikana alkanut juoda, mutta niistä olen yrittänyt valita aina sokeritonta. (Kidius Gefilus, Trip sokeriton yms.) Ja tuoremehua, jonka olen laimentanut vedellä aika litkuksi. Ihan jo siitä syystä, että ei totu liian makeaan.

Sipsejä meillä syödään aika harvoin ja silloin poika saa niitä muutaman.
Ihan tavallista jogurttia annan välipalaksi muutaman kerran viikossa. Olkoon vaan sokeria, ne harvat kerrat.

Poikamme on hoikka, suorastaan ruipelo. Liikakiloja ei siis tarvitse vahtia, mutten halua muuten vain tarjota epäterveellistä. Jo hampaidenkin takia.

Meillä kolmevuotias isoveli syö karkkia karkkipäivänä, mutta jos sitä on tarjolla esim. kavereilla niin en kiellä sitä. Jäätelöä syödään varmaan joka toinen päivä, ainakin näin kesällä. Paino on alakantissa joten ei oo sokeri ainakaan lihottanut.
10kk kaksoset on jo syöneet jäätelöä ja hyvin maistuu. En aio rajoittaa heiltäkään tätä sen enempää kunhan eivät ole koko ajan karkkia syömässä.

Syön itsekkin paljon karkkia ja jäätelöä enkä ole lihava. Mieheni syö myös ja reikiä hampaissa nolla.

Sipsejä meillä ei syödä kuin pari krt vuodessa.

Vastustan karkkipäivää.

Perusteluni: jos kerran viikossa on karkkipäivä niin viesti lapselle on se, että karkit kuuluvat ehdottamasti joka viikkoon ovat osa normaalia ruokavaliota. Koska karkit ovat pahaksi hampaille - ja muutenkin - niin sitten rajoitetaan syöntiä yhteen kertaan viikossa.

Mieluummin karkkia saa syödä silloin tällöin erityistilanteissa, synttäreillä jne. mutta ei missään nimessä joka viikko ole kenenkään pakko saada karkkia.

Miksi ihmeessä mehun pitää olla sokeritonta? Nehän laimennetaan, joten sokerin määrä on tosi olematon. Terveellisyydestä ei ainakaan voi puhua kun ovat pelkkää makeutus- ja muuta lisäainetta.
Meillä mummit tuputtavat yksivuotiaalle kaikkea makeaa vaikka lapsi ei niistä edes välitä. Kieltää olen yrittänyt... Toisaalta, pari kertaa kuussa ei todellakaan maata kaada. Karkkien suhteen olen tiukkana, se joka alkaa muksulle karkkia syöttämään hoitaa siitä lähtien hammaspesut ja karkkihyllykiukuttelut. Tehoaa isoveljiin, karkit pysyvät piilossa!

meillä on karkkipäivä silloin tällöin, ovatpa lasten hampaat pysyneet kunnossa. Ylimääräisiä kilojaan ei oo tullut. Pyrimme kohtuudella kaikkeen. Olen sitä mieltä, että jos lapsena kaikki mennään kieltämään niin kyllä lapset syövät vanhempana sitäkin enemmän karkkia ja muunlaisiakin herkkuja. Tälläinen kirjoittelu täällä ärsyttää, kieltäkää samalla paistettu ruoka ja rasva ja syökää porkkanoita !!!!!!! Lapset ovat hetken lapsia, ja kohtuullinen määrä herkkuja ei ole pahaksi.

Meidän tyttö on nyt reilu 1v. Meillä ei syödä mitään makeaa tai sokerista, emme ole makean ystäviä. Meillä ei myöskään juoda mehuja tms. Ajattelin, että kohta voi mummi ruveta silloin tällöin pullaa tai muita itsetehtyjä leivonnaisia antamaan, mutta ei joka viikko. Juomana yritetään niin pitkään kuin mahdollista pitää vain maito ja vesi.

Sipsejä meillä ei myöskään syödä, mutta tehdään itse joskus pitsaa ja hampurilaisia ja käymme koko perhe kerran kuussa ulkona syömässä..

Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin:
Meillä kolmevuotias isoveli syö karkkia karkkipäivänä, mutta jos sitä on tarjolla esim. kavereilla niin en kiellä sitä. Jäätelöä syödään varmaan joka toinen päivä, ainakin näin kesällä. Paino on alakantissa joten ei oo sokeri ainakaan lihottanut.
10kk kaksoset on jo syöneet jäätelöä ja hyvin maistuu. En aio rajoittaa heiltäkään tätä sen enempää kunhan eivät ole koko ajan karkkia syömässä.

Syön itsekkin paljon karkkia ja jäätelöä enkä ole lihava. Mieheni syö myös ja reikiä hampaissa nolla.

Ymmärrän kyllä jos 3-vuotias syö joskus karkkia tms, mutta en ymmärrä miksi 10 kuukautiselle pitää välttämättä tunkea sokeria naamaan. En jaksa uskoa, että vielä osaa itse jäätelöä pyytää. Minusta on aivan järjetöntä opettamalla opettaa syömään makeaa, ennen kuin on edes kunnolla purukalusto suussa. En usko siihenkään, että jos ei ole jo vauvana saanut karkkia, jätskiä, pullaa, kakkua, sipsiä tai suklaata, niin sitten tulee himosyömäri isompana.. Miksi aikuiset kokevat jonkun hiton jäätelön niin välttämättömaksi, että sitä pitää jo vauvalle antaa.. Todella omituista. Itselle ei tasan tulisi mieleenkään!!

Meillä ei mörssää aikuiset eikä lapset. Pannaria tehdään joskus, mutta ilman sokeria, myöskään lettutaikinaan en laita sokeria. Synttäreillä tai muuten kyläillessä syödään sitten jotain hyvää jos tarjolla on, mutta meillä koko perhe on enemmän suolaisen kahvileivän ystävä. Jäätelöstä meillä ei tykkää kukaan.

Ei mekään niitä herkkuja nyt äärettömästi mätetä, kohtuus kaikessa.
3 vuotiasta ei tartte kantaa karkkihyllyltä kiljuvana pois koska hän tietää että karkkia tulee sitten karkkipäivänä. Ja mitä 10-kuisen jäätelönsyömiseen tulee niin minä annan maistaa kaikkea mitä syön itsekkin, ja kuka hennoo olla antamatta maistiasia pikkusuulle joka kattoo anovana naaman eessä....?!?! (tyhmä kysymys, muut ketjussa vastaajat tietty, on ne niin kovia mammoja)

Nassuttakaa te muut vaan kuivia porkkanoita mutta me nautitaan elämästä.

Pakko itekin kommentoida, kun tuntuu että tällä palstalla saadaan hirvee vääntö aikaan asiasta kuin asiasta... meillä ei oo vielä karkkipvää lapsi on vasta 1,4v mutta asenne on, että maistaa saa mitä mekin syödään. Pojalle ei mehu kelpaa, joten ei olla tuputettu, ite kyllä herkutellaan silloin tällöin karkeilla ym. Vielä en myöskään aikonut karkkeja antaa, mutta sitten myöhemmin tyyliin vaikka 3-vuotiaana voi ihan hyvin silloin tällöin olla karkkipäivä.
Muutenkin en voi ymmärtää, miksi nykyään tehdään niin hirveä numero sokerista. Kaikki pitäisi olla nolla prosenttista!? Makeutusaineet on tietääkseni kuitenkin haitallisempia, kuin pieni määrä sokeria esim jugurtissa. Aletaan jo vauvana niuhottamaan mahdollisesta ylipainosta, onko ihme kun sitten ollaan jo ala-asteella syömishäiriöisiä.. Kohtuus kaikessa!

Alkuperäinen kirjoittaja sokeriton:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin:

Ymmärrän kyllä jos 3-vuotias syö joskus karkkia tms, mutta en ymmärrä miksi 10 kuukautiselle pitää välttämättä tunkea sokeria naamaan. En jaksa uskoa, että vielä osaa itse jäätelöä pyytää. Minusta on aivan järjetöntä opettamalla opettaa syömään makeaa, ennen kuin on edes kunnolla purukalusto suussa. En usko siihenkään, että jos ei ole jo vauvana saanut karkkia, jätskiä, pullaa, kakkua, sipsiä tai suklaata, niin sitten tulee himosyömäri isompana.. Miksi aikuiset kokevat jonkun hiton jäätelön niin välttämättömaksi, että sitä pitää jo vauvalle antaa.. Todella omituista. Itselle ei tasan tulisi mieleenkään!!

Ei kukaan varmastikkaan pidä jäätelön antamista "välttämättömänä", eikä kukaan opettamalla opeta syömään makeaa. Itsekin annoin pojan maistaa jäätelöä siinä iässä, ja ihan vaan sen takia kun tiedän että se on hyvää! Itselleni ei taas tulisi mieleenkään kieltää lapselta kaikkia herkkuja koko lapsuusikää ja syöttää pelkkää porkkanaa.

Esikoisen kohdalla rajoitin tosi tiukasti makeisten yms. antoa 3 v ikään asti. Osasyy tarkkaan kontrolliin löytyi siitä, että lapsella oli aluksi maitoallergia (vatsaoireinen) ja esim. kermavaahto aiheutti maitoallergiasta toipumisenkin jälkeen löysävatsaisuutta. Totesin nollatoleranssin parhaaksi vaihtoehdoksi. Tosin päiväkodissa annoin luvan, että lapsi saa syödä myös karkkia, keksiä ja jätskiä, jos sitä esim. synttärisankari tarjoaa. Se olisi ollut julmaa, jos kaikki muut saavat, muttei itse saa äidin kiellon takia.

Nykyään poika on 13-vuotias ja hänellä menee edelleen vatsa aika herkästi sekaisin. Hän on jo vuosikaudet osannut itse rajoittaa ja säännöstellä syömisiään. Hän tykkää esim. suklaasta ihan älyttömästi, mutta kun vuosi sitten tuli ekoja finnejä, hän lopetti suklaansyönnin kuin seinään eikä ole sitä sen jälkeen enää syönyt.

10-vuotias tytär on pulleuteen taipuvainen (syö mielestäni myös isoja ruoka-annoksia) ja hänenkin kohdalla olen rajoittanut herkkujen syömistä. Pienenä hänenkin herkkua olivat rusinat, mutta olen jälkikäteen kuullut, että ne eivät ole hampaille hyvästä. Mielestäni kuitenkin rusinat, jugurttirusinat, suklaakuorrutetut pähkinät jne ovat parempi vaihtoehto kuin täysin teolliset väriainepommit esim. viinikumimakeiset.

Taapero ei ole vielä karkkia maistanut.

Karkkipäivä on meillä lauantai ja silloin syödään herkkuja hyvällä omallatunnolla. Kuitenkin pidän huolen, että kaksi lämmintä ateriaa tarjotaan karkkipäivänäkin, jotta herkkuja ei syödä nälkään. Varsinaisesti siis "mässäillään" vasta sen toisen lämpimän ruoan jälkeen. Jos karkkia syö ekan lämpimän ruoan jälkeen, niin toinen ruoka ei maistu millään.

Kun lapset oli pieniä, en muistuttanut karkkipäivästä ellei sitten jompikumpi muistanut siitä sanoa. Joskus siis karkkipäivä jäi väliin.

Meillä ei onneksi ole riidelty koskaan karkkihyllyillä. Sanoin etukäteen, että tänään saa ostaa karkkia, joten lapset tiesivät jo etukäteen, milloin saa ostaa karkkia. Jos he näkivät jonkun toisen lapsen karkkihyllyllä, niin tokaisin, että heillä on varmaan karkkipäivä tänään kun taas meillä se on vasta lauantaina.

Nyt kesäaikana olemme syöneet jätskiä hyvällä omallatunnolla jälkiruokana, muttei siis mitään megatuutteja juuri ennen ruokaa. Itse olen armoton herkuttelija ja erityisesti suklaa on paheeni. Syön siis joskus suklaata töissä, jolloin lapset eivät ole näkemässä.

Kummallakaan lapsella ei ole yhtään reikää hampaissa vaikka meillä vanhemmilla niitä on yllin kyllin.

Ai niin, piti vielä sanoa, että meillä vielä nykyäänkin ainoat ruokajuomavaihtoehdot ovat vesi ja maito. Limu kuuluu viikonloppuun ja juhliin. Mehua voi juoda välipalalla. Meillä tämä järjestely on erityisesti siksi, että lapset eivät erityisemmin pidä juustosta, joten "pakotan" heidät juomaan maitoa, jotta he saavat ravinnostaan tarpeeksi kalsiumia joka päivä.

En koe olevani mitenkään kova mamma jos en anna 11kk lapselleni karkkia tai jäätelöä. Pikemminkin koen olevani järkevä. Tuon ikäisen vatsa on niin kovin pieni, etten halua täyttää sitä millään, mikä ei mielestäni ole hyväksi. Herkut tulevat kuvaan sitten kun voi lapsen hampaat pestä hammastahnalla. Meillä aikuiset ja lapset tekevät/syövät/juovat eri asioita ja en koe sitä millään tavalla julmuudeksi, että aikuisilla yksinkertaisesti on eri oikeudet. Ihan kun nykyajan vanhemmat pelkäisivät tuottaa lapsilleen pettymyksiä ja kieltää heiltä asioita. Frustraatiot kuuluvat olennaisena osana lapsen kehitykseen, että heistä tulee täyspäisiä yksilöitä. "Kuka hennoo olla antamatta/tekemättä/kieltää, kun pikkuinen on niin aneleva ja söpö..." Järjetöntä touhua!!

peesaan edellistä. Kaikella on oma aikansa, eikä herkut kuulu vielä pikku vauvojen maailmaan. sitten kun ikää riittävästi niin kaikkea saa maistaa. karkkipäivän kannalla en ole, lapset saavat herkkuja silloin kun minä aikuisena niin päätän. Mitenkään välttämättömiä karkithan eivät ole. Tietty synttärit jne ovat eri asia, silloin saa syödä mitä tarjotaan (kunhan ikää on kertynyt pari vuotta).
Poika nyt 4kk ja osaa jo katsoa hellyttävästi kun syön esim supertulista kanaa, enkä sitä silti hänelle anna. Säälittää kyllä mutta on ajateltava lapsen parasta.

Meillä on kyllä ehdottomasti pakko olla kerran viikossa karkkipäivä. Muuten sitä helposti tulisi napsittua karsaa pítkin viikkoa. Ei hyvä. Joten, kun kaupassa lapset vinkuvat karkkia, sanon ettei nyt ole karkkipäivä ja että painakaas mieleenne tämä haluamanne karkkipussi niin muistetaan sitten lauantaina se hankkia. Kitinä loppuu kuin seinään.

Meillä lapsi sai ensimmäisen kerran mehua ja karkkia 2-vuotiaana. Pullaa sai hieman aikaisemmin. Nykyisin meillä on karkkipäivä joka perjantai, jolloin lapsi saa hieman mehua ja vähän karkkia. Kauheasti ei karkkia syö ja mehu saa vähän, koska muuten meillä ei juoda mehua eikä limpparia. Synttäreillä ym. vastaavissa juhlissa saa syödä herkkuja. Minusta on todella helppoa kun on karkkipäivä, lapsi ei kinua muulloin karkkeja tai mehua. Karkkipäivänäkin "tyytyy" ns. vähäiseen määrään herkkuja.

Meilläkin on karkkipäivä. Synttäreillä sitten lisäksi saavat herkkuja mutta ne ajoittuvat yleensä viikonloppuun joten karkkipäivä menee siinä samalla. Esim jos jollain on synttärijuhlat lauantaina niin sanon että pidetään karkkipäivä nyt päivää aikaisemmin kun se yleensä on sunnuntaisin. Hyvin sujuu ja ylimääräiset kerjäämiset tosiaan on kauppareissuilla jääneet. Lapset 2v, 4,5v ja 6,5v. 2v ei läheskään aina saa karkkia kun ei sitä osaa pyytääkään vaan isommat syövät esim päiväunien aikana.

Jostain lääkärilehdestä luin että olisi hyvä pitää mieluummin esim jätskipäivä tms, se kun ei ole niin paha hampaille kuin karkit ja sipsit. Ollaan juteltu lastenkin kanssa asiassa ja sovittu että voidaan pitää jätski-/naminamipäivä karkkipäivän tilalla =D Limsoista ei meidän lapset tykkää ollenkaan ja trippimehuja saavat välillä saunassa jne.

Olen huomannut sen että kun karkkipäivä on olemassa niin lapset on oppineet odottamaan sitä eivätkä huuda suureen ääneen että kaikki pitää saada HETI jos vaikka sattuvat näkemään kun ostan niitä nannoja etukäteen. Esikoinen oli aikoinaan kyllä juuri sellainen mutta sittenmmin on oppinut odottamaan ja myös jakamaan sisarusten kesken. Karkkimäärien ei tosiaan tarvitse olla suuria vaan esim muutama nami riittää ja kaikkein kivointa on kun he saavat keskenään laskea että kaikille tulee saman verran =D ja se on tärkeää hampaiden kannalta että ne syödään heti eikä pitkin päivää.

Lapsemme ovat kuopusta lukuunottamatta ihannepainoissaan ja hänelläkin se on vielä vauvanpyöreyttä (iso pömppömasu) ja hampaat on jokaisella tosi nätit ja hyvinhoidetut. Aina kaiken makean jälkeen purkka jne.

Alkuperäinen kirjoittaja jeah:
peesaan edellistä. Kaikella on oma aikansa, eikä herkut kuulu vielä pikku vauvojen maailmaan. sitten kun ikää riittävästi niin kaikkea saa maistaa. karkkipäivän kannalla en ole, lapset saavat herkkuja silloin kun minä aikuisena niin päätän. Mitenkään välttämättömiä karkithan eivät ole. Tietty synttärit jne ovat eri asia, silloin saa syödä mitä tarjotaan (kunhan ikää on kertynyt pari vuotta).
Poika nyt 4kk ja osaa jo katsoa hellyttävästi kun syön esim supertulista kanaa, enkä sitä silti hänelle anna. Säälittää kyllä mutta on ajateltava lapsen parasta.

Supertulinen kana on täysin eri asia kuin esim. lusikallinen jäätelöä!!! Ei kai kukaan nyt mitään tabascoa 4kk vauvalle antaisikaan!

Alkuperäinen kirjoittaja toothpaste:
En koe olevani mitenkään kova mamma jos en anna 11kk lapselleni karkkia tai jäätelöä. Pikemminkin koen olevani järkevä. Tuon ikäisen vatsa on niin kovin pieni, etten halua täyttää sitä millään, mikä ei mielestäni ole hyväksi. Herkut tulevat kuvaan sitten kun voi lapsen hampaat pestä hammastahnalla. Meillä aikuiset ja lapset tekevät/syövät/juovat eri asioita ja en koe sitä millään tavalla julmuudeksi, että aikuisilla yksinkertaisesti on eri oikeudet. Ihan kun nykyajan vanhemmat pelkäisivät tuottaa lapsilleen pettymyksiä ja kieltää heiltä asioita. Frustraatiot kuuluvat olennaisena osana lapsen kehitykseen, että heistä tulee täyspäisiä yksilöitä. "Kuka hennoo olla antamatta/tekemättä/kieltää, kun pikkuinen on niin aneleva ja söpö..." Järjetöntä touhua!!

Älä liioittele. Kyse on maistamisesta, ei yltiömäisestä makean tuputtamisesta vauvalle! Minä annoin vauvalleni muutaman kerran lusikallisen jäätelöä ja muutaman kerran annoin maistaa suklaata. Ja joopa joo, siis aivan järjetöntä ja kamalaa! 11kk lapsen vatsa voi vaikka syöpyä...
Ja lainatakseni "kuka hennoo olla antamatta/tekemättä/kieltää kun pikkuinen on niin aneleva ja söpö...": kyse on edelleenkin vain makean maistamisesta, ei lapsen pilalle hemmottelusta tai siitä että antaa kaiken periksi.

Mutta kertoisitko miksi annat niin pienen maistaa? Kai siihen joku syy on? Miksi vauvalle täytyy antaa se 3 lusikallista jäätelöä? Yritän vain kovasti ymmärtää motiivejanne..

Jotenkin outoa, että ensin mouhkataan täysimetyksestä ja siitä että lapsi EI TARVITSE kiinteätä ruokaa ennen 6kk ikää, eikä saisi antaa puuroja ennen 5kk, kun tulee sitä ja tätä, mutta sitten kuitenkin 10 kk vanhan vauvan täytyy saada jäätelöä ja maistaa suklaata yms. En vain kertakaikkiaan ymmärrä

Edelliselle ("edelliselle ellille"): Ei kai kaikkeen lapsen kanssa tehtävään ole olemassa mitään rautaisen hyvää perustelua. Joskus mennään fiiliksellä, ei järjellä. Ainakin meillä:-)

Olen itse tullut antaneeksi omalle tytölleni jäätelöä silloin tällöin noin vuoden iästä, ihan ekan kerran maistoi lusikallisen jäätelöä ollessaan vasta puolivuotias. Nyt tyttö on 1 v 4 kk ja näin kesällä jätskitellään noin kerran viikossa tai parissa. Eihän siihen mitään ravitsemuksellista syytä ole, onpahan vain olleet sellaisia kivoja hetkiä yhdessä, että on ollut hauska juhlistaa niitä herkutellen. Kunhan nyt naatiskellaan elämästä ja saadaan pientä piristystä arjen keskelle:-) Ruoka on meillä nautintoaine ja sosiaalinen juttu ihan siinä missä ravintoaineiden lähdekin.

Karkkipäivää meillä ei vielä ole. Otetaan käyttöön sitten, kun lapsi osaa itse ruveta toivomaan karkkeja. Toivottavasti mahd. myöhään kuitenkin. Karkkia syömme lähinnä tytön nukkuessa. Erityistilanteissa, kun on ollut karkkia näkösällä, on saanut yksittäisiä kertoja maistaa suklaata ja lakua. Tykkää silti enemmän ompuista. Muumikeksejä ja rusinoita annan esim. automatkoilla. Leivonnaisia annan silloin harvoin, kun niitä itsekin syön eli lähinnä juhlapäivinä. Muutenkin linja on meillä se, että kaikkea saa maistaa ja niin tyttö maisteleekin mielellään mitä erilaisimpia makuja. Se on mulle ruokaihmisenä tärkeää. Pääasia, ettei tytöstä kasva ennakkoluuloista nirsoilijaa, joka ei voi syödä sitä eikä maistaa tätä.

Päivittäin syötettävissä sapuskoissa vältän ylimääräistä sokeria ja keinotekoisia makeutusaineita vältän antamasta kokonaan. Jäätelöistä huolimatta tyttö syö mm. makeuttamatonta luonnonjogurttia ja viiliä välillä ilman marjoja ja soseita eli ei ole "päässyt makean makuun", kuten jotkut näyttävät pelkäävän. Vähän samaa turmion tie / porttiteoria -henkistä ajattelua, mitä tuolla alkoholiketjussa, että jos sokeria maistaa niin se on sitten menoa:-)

Yhteistyössä