G: Ovatko lappilaiset väkivaltaisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RoseMarie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

RoseMarie

Vieras
Olen kuullut huhupuheita, että lappilaiset olisi kovinkin väkivaltaisaa sakkia, joten miten mahtaa olla asian todellinen laita?

Itsellä on kokemusta sen verran, että tunnen muutaman lappilaisen.. Oman mieheni ja sitten pari hänen kaveria (eli en vielä kauheesti tunne.) mutta tämä yksi akka puolinen kaverikin veti yhtä ukko puolista kaveria surutta turpaan. Muutenkin jäänyt sellanen kuva, että jauhavat paskaa helposti ja eivät osaa pitää salaisuuksia... Itse kun olen mm. sellaisen paskan jauhannan kohteeksi joutunut ja mun asioita on myös levitelty. Luulin, että he olisivat myös mun ystäviä, eivätkä levittelisi asioita, mutta eivätpä sitten näköjään aidosti olleetkaan - vaikka esittivät!

Onneksi oma mies kuitenkin tuntuu näihin kavereihin verrattuna poikkeukselta.

Mietin että uskallanko mä olla siellä lapissa edes oma itseni? jos en kelpaa tälläisenä kun olen. Kun tuntuu että he katsovat jo kieroon mun avoimuutta, ystävällisyyttä, puheliaisuutta jne... Tunnen oloni tosi omituiseksi heidän seurassaan. Enkä aina tajua edes mistä ne puhuu! eikä ne aina tajua mitä minä sanon/tarkotan. Niin jo ihan siitä tulee tosi kiusallinen olo. Mun pukeutumistakin katsottiin pahalla. Olen aina ollut hyvin seksuaalinen ja itseäni vahvasti ulospäin tuova, sellainen minä vain olen ja nautin siitä, enkä tarkota muille sillä pahaa, mutta en nauti siitä jos minua haukutaan ja ei arvosteta omana itsenä.. Ystävällinen olen kuitenkin kaikille jotka minut tuntee ja on mulle ystävällisiä.

Haluaisin pystyä nauttimaan miehen ystävistä ja sukulaisista myös, tulla heidän kanssa HYVIN toimeen, koska mieheni tuntuu mulle ihan oikealta. :( meillä myös kaihertaa vähän tuo ikäero. Minä olen 20 ja mieheni on 32-vuotias. Miehen omat naispuoliset kaverit on ikäluokkaa 27-32vuotta, ne on just ne jotka kahtoo minua enemmän kieroon ja puhuu pahaa, kun miehen miespuoliset kaverit, näille miespuolisille kavereille ja mun MIEHELLEKIN ne yrittävät tätä myrkkyään sitten levittää ja saada inhoamaan mua ja jättämään omiin oloihini... Niin että mieskin jättäisi minut, koska olen kuulemma liian nuori jne. Mutta olen kyllä ihan aikuinen nainen ja mieskin sanoi, että ei ole minua jättämässä. Rakastaa koko sydämmestään. :heart: mutta pelkään että nuo naispuoliset kaverit vielä käyvät minun kimppuun jos lapissa on tyypillistä väkivaltainen käytös ja jo olemukseni provosoi heitä siihen... Olisiko se sillon oikein jos he kävisivät minuun käsiksi tai jotenkin hyväksytympää? Itse olen sitä mieltä että EI. Koska ei kenenkään olemus tai ulkonäkö saa olla syynä siihen että käsiksi käydään, jos jostain ihmisestä ei vain pidä niin sellanen pitää jättää omasta elämästä sitten vain pois ja oppia diilaamaan sen asian kanssa...! Näin oon itse toiminu epämielyttävien ihmisten kohdalla. Hävettää vielä sanoa, että en pysty oikeen pitämään monestakaan miehen kaverista. Mutta onneks sukulaiset, esim. sisko ja veli on tosi mukavia. =) äiti ja isä jne.

Päihteitä vetää tämä porukka myös hyvin paljon.

Itse oon tälläinen "omahyväinen" savolainen ja savossa mulla on paljon hyviä ystäviä ja tuun hyvin mm. savolaisten kanssa toimeen, vaikka on toki täälläkin ihmisiä jotka ei mun näkyvästä persoonasta pidä. Mutta ikinä täällä ei olla kuitenkaan käyty muhun väkivaltaisesti käsiksi tai edes yritetty tai uhattu. Pitäskö mun lappilaisten kanssa pelätä tuollasta, kun oma vaisto sanoo koko ajan et agressiot kasvaa ja että he eivät pidä minusta ja ovat outoja?

" Anteeks jo vähän tämmösestä hömpänpömppä alotuksesta. " =)

selvinpäin ei niinkään mutta annappa olla kun on otettu vähän viunaa

myyvät vissiin tänne sen rähinäviinan

Miksi juuri sillon? :(

Savossa olen kyllä nähnyt tarpeeksi kanssa viinaa ja kaljaa juovia ihmisiä, mutta ei me silti kovin helposti olla väkivaltaisia ja rähinätappeluissa... Savolaiset on aika lepposia, selvinpäin tai kännissä. :) Tietysti joskus jollain palaa hermot, kännissä tai selvinpäin ja käy sitten käsiksi toiseen, syystä tai toisesta, mutta olen elänyt koko ikäni savossa ja voin omalta kohdalta sanoa että ei se minusta täällä kovin yleistä ole, tuo väkivalta tai ihmisissä sellainen kylmyys ja kovuus! Mukavia immeisiä savolaeset.

Ei me täällä Lapissa muuta tehdä kuin juodaan viinaa ja piestään toisiamme. Nytkin pistelen naapurin rouvaa turpaan toisella kädellä.

Tosipuheessa ollaan ihan samanlaista sakkia kuin muuallakin. Se, että sinä olet törmännyt idiootteihin ei tarkoita että kaikki olisivat sellaisia.

ei ole mulle selvinnyt että miksi lappilaiset on kännissä rähisijöitä

heikko itsetunto tms?

Tunnistatko itsesi tuosta heikosta itsetunnosta? Olet siis lappilainen vai?

Mutta aika jännä kyllä olisi jos yhdellä asuinalueella asuvilla ihmisillä ois esim. yhtenäisenä ominaispiirteenä heikko itsetunto. Hassua, koska lapissa on paljon myös komeita ja kauniita ihmisiä... =) niin kun kaikkialla.

Esim. Oma ukko on tosi komea ja sillä ei oo sit kyllä yhtään heikko itsetunto, päinvastoin!

Ei me täällä Lapissa muuta tehdä kuin juodaan viinaa ja piestään toisiamme. Nytkin pistelen naapurin rouvaa turpaan toisella kädellä.

Tosipuheessa ollaan ihan samanlaista sakkia kuin muuallakin. Se, että sinä olet törmännyt idiootteihin ei tarkoita että kaikki olisivat sellaisia.

:D .

Joo, no yritän olla vielä menettämättä uskoani lappilaisiin! Onneksi oma mies korvaa edes vähän, tiedän että ainakin yksi hyvä ihminen on sieltä päin. :)

Mietin vain, että onko tiettyjä ominaispiirteitä tietyillä alueilla asuvilla ihmisillä...

Tunnistatko itsesi tuosta heikosta itsetunnosta? Olet siis lappilainen vai?

Mutta aika jännä kyllä olisi jos yhdellä asuinalueella asuvilla ihmisillä ois esim. yhtenäisenä ominaispiirteenä heikko itsetunto. Hassua, koska lapissa on paljon myös komeita ja kauniita ihmisiä... =) niin kun kaikkialla.

Esim. Oma ukko on tosi komea ja sillä ei oo sit kyllä yhtään heikko itsetunto, päinvastoin!

se itsetuntojuttu oli vaan arvaus että miks lappilaiset on niin helposti kiihtyviä kännissä, laita ite omia arvauksia

en oo lappilainen mutta asunut vuosia lapissa

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30581343:
Tuskin ovat sen kummemmin kuin muutkaan suomalaiset

Hassua, että musta tuntuu sitten tuolta...

Olen kyllä itsekin miettinyt että olenko tulossa hulluksi ja kuvittelen vain koko jutun! mutta en voi sille mitään että tunnen näin, en viitsisi kieltääkään itseltäni koko ajan sitä asiaa... Siitä minä vasta sekoaisin kun kieltäisin itseltäni omat tuntemuksetkin.

Tunnen kyllä ympäri suomea ihmisiä ja lappilaiset ovat vaikuttaneet erilaisimmilta/oudommilta mitä vain muut. :/

se itsetuntojuttu oli vaan arvaus että miks lappilaiset on niin helposti kiihtyviä kännissä, laita ite omia arvauksia

en oo lappilainen mutta asunut vuosia lapissa

No, en mäkään kyllä osaa sanoa vaikka jonkun verran nyt lappilaisia tunnen ja lapin meininkiä, vaikka en siellä asukkaan.

Voisin kyllä arvailla silti.

Itelle ei tuu muuta mieleen kun se et onks se vaan jonkun asuinalueen ihmisten ominaispiirre... Se on vaan tullu ja kehittyny jostain ja ei sille maha kai mitään? :D

Nyt yrittää vaan sit miettiä et miten pärjäis sen kanssa. Kun ei haluais tämän asian takia erota omasta miehestäkään ja haluais oppia tykkäämään ja ymmärtämään niitä joitain sen ystäviäkin. En tosin tiedä vaan onko se mahdollista, kun tutustuttiin mun ukon kanssa jo sillon kun minä olin teini ja ne oli sillon jo mua vastaan. On vähän sellanen tilanne kun ois puun ja kuoren välissä. Inhottavaa. Ja sitten kun en tiiä uskallanko olla oma itseni, oisko mun pakko muuttaa lapissa miehen seurueessa tyyliäni ja tapaani olla että musta tykättäisiin ja sopisin joukkoon vai mitä ihmettä... Ja tuleeko siitä esittämisestä sitten hyvä olo. Nyt herääkin kysymys, että kellä tässä se huono itsetunto onkaan kun on näin vaikee joidenkin ihmisten seurassa olla oma ittensä jotka selvästi vieroksuu sua ja ei pidä sun tyylistäs ja tavastas olla...

Toivottavasti vähän kouluttavat sinua, niin oppisit olemaan.

Vähän väliä täällä uliset ja "päihteisiin menevä porukka" - helvettiäkö liikut tuollaisen porukan kanssa ja alat miehen kanssa, jonka lähipiiri koostuu väkivaltaisista päihdehepuista?

Oikeastaan se on ihan luonnollinen seuraus valinnoistasi, jos turpiisi saat.

PS. Lappi on aika hemmetin laaja alue, jonka sisälle mahtuu monenlaista kulkijaa.

Toivottavasti vähän kouluttavat sinua, niin oppisit olemaan.

Vähän väliä täällä uliset ja "päihteisiin menevä porukka" - helvettiäkö liikut tuollaisen porukan kanssa ja alat miehen kanssa, jonka lähipiiri koostuu väkivaltaisista päihdehepuista?

Oikeastaan se on ihan luonnollinen seuraus valinnoistasi, jos turpiisi saat.

PS. Lappi on aika hemmetin laaja alue, jonka sisälle mahtuu monenlaista kulkijaa.

Siis toivot että hakkaisivat minut!?

Miten minun pitäisi oppia sitten olemaan?

Jaa-a, eikö se Ciervo sitten vastannukkaan. =)

Sairasta sakkia saatana.

En sano muuta kun että en rupea kyllä muiden ihmisten takia olemaan muuta kuin mitä olen! Mikä järki siinä olisi? Mulle tulisi vaan paha olo esittämisestä ja siitä kun ei voi olla oma itsensä! Olen seksikäs, avoin, naisellinen ja sillä selvä, jos se ei jollekin kelpaa niin painukoot helvettiin!! Minä EN sellaisia ihmisiä kaipaa elämääni, jotka tappaa kaikki mun luonnolliset tunnetilat sisältä ja sen mitä aidosti olen. Saastaa on sellaiset ihmiset jotka ei anna jokaisen kukkia omana persoonanaan...

Ja kun istun nyt tässä tuolilla peili kädessä ja katson peiliin, niin en sieltä kovin pahaa ihmistä kyllä rehellisesti näe. Oikeasti, vaikka tutkin aivan rehellisesti. Pystyisin kyllä MYÖNTÄMÄÄN sen jos olisin kusipää ja ollut paskamainen jollekin, tahallani tai en ja pyytäisin sitä sitten anteeksi, saisin tai en anteeksi. Jokatapauksessa, näen rehellisesti: nuoren, kauniin, mukavan, ystävällisen naisen, mutta hieman myös tempperamenttisen ja joka tahtoo vaan avoimesti olla oma ihana itsensä, seksuaalinen jne. Satuttamatta kuitenkaan ketään.

Ja jos jotain, minun persoona loukkaa nyt aivan saatanasti, kun uskallan olla rohkea ja esillä, niin menkööt itseensä ja hoitakoon oman mielenterveytensä kuntoon! siellä silloin se vika on ja pahasti. Koska mikä teitä estäisi elämästä samoin? olette varmasti monet myös kauniita ja mukavia, sen kun haette ittenne sisältä rohkeutta ja annatte täysillä mennä ja nauttia elämästä täysin siemauksin ja olla esillä! niin ei tarvii muille valittaa _kateuttaan_ tai mitä se ikinä nyt sit onkaan, että kun tuo on niiiiin hirvee lehmä. =) ja jos vaan inhoo jostakin syystä, pitäköön sen oman pään sisällään.

Tiedän etten varmasti mielytä kaikkia, muista piirteistäni johtuen, vaikka olisin kuinka ystävällinen...

Mutta _SAIRASTA_ on tämä sakki joka toivoo toiselle väkivaltaa.

Mä olen henkilökohtasesti niin vitun nössö ihminen, että Ciervosta ja sen kavereista olisi varmasti "mukava" hakata mua, kun en pistäis vastaan!!!!! En yksinkertaisesti uskalla. Olen liian kiltti ja herkkä siihen. Mutta suorasanainen ja muuten helposti syttyvä ihminen osaan kyllä olla, minussa on monia puolia, hyviä että huonoja, siksi kirjoitankin nyt tässä sulle suoraan mitä ajattelen.

Voitte siis varmaan arvata mun kannan väkivaltaan: OLEN SITÄ VASTAAN. Asioiden pitää kyllä puhumalla selvitä, ilman että käydään käsiksi toiseen ja satutetaan niin pahasti toista!. Vaikka ilkeät sanatkin kyllä satuttaa ihan tarpeeksi.

Toivon vaan, että musta tykättäisiin tälläisenä kun olen. Kun en tosiaan halua pahaa kellekään. Ja vaikka varmasti olen välillä myös rasittava, niin en tee sitä tahallaan, olen vaan tän luontonen kun oon hyvineni että huonoineni puolineni, tälläiseksi minut on luotu kun mitä tässä nyt kerron ja kirjotan...

Mutta se siitä sitten. En selkeästikkään tule tietyn ihmisryhmän kanssa toimeen.

Ja vaikka mieheni ja ystäväporukkamme on vetänyt monia erilaisia päihteitä, en tuomihe ihmisiä sen perusteella! se on yks ongelma siinä missä muutkin ja päihdeongelmaisetkin on ihmisiä, niilläkin on omasta ongelmastaan huolimatta myös oma luonne ja persoona yms... Ei saa tuomita, jos ei tiedä miksi ihminen on joskus sortunut sille ongelmien polulle. Pitää ennemmin olla ystävä ja auttaa! mutta munkaan mies ei enää niin päihteitä vedä, mitä joskus alkoholia, moni sen kavereista on lopettanu myös liiallisen päihteiden vetämisen ja käyttää alkoa enää vaan sillon tällöin... Mutta tottakai ne huumeet jättää ihmisen psyykeeseen jäljen.

Minä lähtisin siitä etten pyörisi väkivaltaisten päihteidenkäyttäjien seurassa.

No kukaan ei ole kyllä vielä minua kohtaan ollut väkivaltainen... Että sikäli.

Joskus olen vaan itse saanut pelottavia vaiston omaisia tuntemuksia.

Herkkänä ihmisenä olen sitten miettinyt, luottaako omiin vaistoihin vai en, päätin tällä kertaa kuitenkin että en luota - vaikka monesti vaistoni on osunut kusipäisistä ihmisistä oikeaan.

En ole halunnut tästä porukasta poistua, vaikka koen jatkuvaa henkistä väkivaltaa ja jonkintasoista alistamista, että en saa olla oma itseni tai mieheni kanssa, koska niistä asioista ei tykätä, koska rakastan kuitenkin miestäni! En ole halunnut/haluaisi jättää häntä. </3 En saa sielulleni rauhaa, en tiedä mitä tehdä, kun tuntuu että en sopeudu porukkaan. Tunnen savolaisiakin päihteiden suurkuluttajia, mutta niiden kanssa mulla ei oo mitään ongelmaa! :D haha.

Ja sen verran piti vielä lisätä edelliseen tekstiin. Että minut on kotikasvatettu kanssa niin, että väkivalta on väärin ja toista ei saa lyödä tai mitään, kasvatuskin on varmaan vaikuttanut siihen että minusta on tullut kiltti ja herkkä nainen. Mutta minut on kasvatettu omasta mielestäni ihan hyvin ja oikein!

Mietin vain että onko lappilaisilla jokin sellainen ominaispiirre että ovat väkivaltaisia tai kovia esim. juomaan alkoholia... Kun tosta lappilaisesta ryyppäyskulttuuristakin olen kuullut jonkun verran :D siksi tulin kyselemään.

mutta siis väkivaltaista käytöstä olet ollut näkemässä?

Olen kerran nähnyt joo, kun olen siellä päin liikkunut. Anteeksi jos selitän hieman epäselvästi, oon tällänen sönkkääjä aina...

Mut kyse on tässä postauksessa ennemmin ilmapiiristä. Tuntuu et koko ajan sais seisoo varpaillaan ja ei pysty olee oma ittensä. Mietin että pitäiskö minun pelätä jotain..

Ja miksi lappilaiset ei tykkää minusta? paitsi oma mies.. Mikä minussa on vikana? Kun en tosiaan kellekään ole henkilökohtaisesti mitään pahaa tehnyt kaikenlisäksi!

Yhteistyössä