G: Paljonko taskurahaa 7-9v kesäloma reissulle tai muutenkin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti x 5
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti x 5

Vieras
Meillä on eka ja toka luokkalaiset sisarukset nyt kevään säästänyt viikkorahoja kesälomaa varten. Saavat viikkorahaa 2e kotitöitä vastaan. Molemmilla on nyt n.15e muistaakseni säästössä mikä on "itse ansaittu" ja saavat sitten Lintsillä tai missä hyvänsä kesälomilla itse ostaa mitä haluavat.
Mennään kesäloma reissulla 2-3vkoksi joten ajattelin antaa vielä koulun päätyttyä 10e per nuppi. Minusta ihan riittävä summa. Menee matkamuistoihin, karkkiin, jätskiin jne tuon ikäisillä tytöillä

No mikä aiheutti yleisen kyselyn taskuraha käytännöstä on se että toka luokkalaisen kaveri nauroi meidän tytölle kun hän kertoi säästäneensä rahaa. Kaveri saa viikko rahaa 5e ja lomalla vanhemmat maksaa kaikki huvipuisto shoppailut. Olenko mä nyt liian pihi. Tuo 5e kuulostaa vaan turhan paljolta noinkin pienelle.

Aika pieniä summia teillä, mutta mun mielestä ihan hyvä niin. Tiesitkö, että Michael Schumacher antaa lapsilleen viikkorahaa 2 ?.

Rahan arvostusta ei opi, jos sitä rahaa saa liikaa.

Jos minä olen lasten kanssa huvipuistossa niin kyllä minä kustannukset maksan. Toki eivät saa mielinmäärin matkamuistoja vaan se sovitaan erikseen ja 2e on aika pieni raha ja siitä vielä säästää?

mä en viitsisi edes kahta euroa tarjota, jos on reippaasti tehnyt kotitöitä. meillä saavat sen 5-10 euroa viikko, riippuen siitä mitä on tehneet. mutta meidän lapset kyllä tekeekin paljon sitten tuon eteen. täyttävät mm. tiskikonetta, imuroivat, vievät roskia, hoitavat sisälemmikit. osallistuvat navettatöihin, kesällä ajelevat lisäksi nurmikkoa ja kastelevat kukkapenkkejä yms. mutta jos ne kotityöt on jotain tyyliä roskapussin vienti muutaman kerran viikossa ja ehkä joskus tiskikoneen tyhjennyt, niin ei kai siitä nyt sitten enempää kuin pari euroo viitsi maksaakaan.

ja yhteisillä reissuilla vanhemmt kyllä maksaa kaikki kustannukset kuten jäätelöt ruuat ja muut kulut.

lapset saa käyttää rahansa sit mihin haluaa. ja ne menee heillä ratsastamiseen, vaattesiin, leluihin yms.

Minusta kuulostaa ihan järkeviltä nuo summat, oppii lapsi rahan arvon ja säästämisen idean.
Ei ihme, että vanhemmat velkaantuu, jos lapsille annetaan viikkorahoja kymppi-pari kerrallaan... (no tietty jos on millä mällätä, mutta ei ainakaan meillä sellaisia summia!)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta kuulostaa ihan järkeviltä nuo summat, oppii lapsi rahan arvon ja säästämisen idean.
Ei ihme, että vanhemmat velkaantuu, jos lapsille annetaan viikkorahoja kymppi-pari kerrallaan... (no tietty jos on millä mällätä, mutta ei ainakaan meillä sellaisia summia!)

No ei meilläkään, mutta ei siitä kahdesta eurosta nyt sentään kesän jäätelöitä ja huvipuisto-ostoksia tarvi säästää, ne tulee kyllä ihan perhe-etuna.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos minä olen lasten kanssa huvipuistossa niin kyllä minä kustannukset maksan. Toki eivät saa mielinmäärin matkamuistoja vaan se sovitaan erikseen ja 2e on aika pieni raha ja siitä vielä säästää?

Sama täällä. kyllä mie ne jätskit maksan . Siitä kokonaisuudestahan se hauskuus syntyy eikä siitä, että persereikäruvella tienataan taskurahaa, että saadaan jäätelöä huvipuistossa :) Mie maksan syönnit ja juonnit iskän kanssa ja omat rahat saa käyttää sitten niihin peleihin, matkamuistoihin jne... Jotain yhteistä muistoa sieltä puistosta hankitaan aina mukaan :)

Tyhjentääkö teillä 7-9v tiskikonetta jne.. Mitä kaikkea teetätte tuon ikäisillä?

Jos viikkoraha olisi 5e niin sitten saa tässä huushollissa kyllä hihatkin heilua.

10 e/vko tekee 40e/kk (=240mk) ja on jo mun mielestä kauhean iso raha noin pienille. Mulla on melkein samanikäiset muksut, eivätkä vielä saa viikkorahaa, joskin oon miettinyt että just joku 2e vois alkaa saada. Ei sillä ole tietenkään tarkoitus ostaa kaikkea, mutta harjoitella pikkuostoksia, säästämistä ja alkaa ymmärtää rahan arvoa. Ei liikaa liian pienenä...
Tähän saakka oon joskus antanut 5 tai 10e jos ollaan jonnekin menty ja saanut ostaa mieleistään tai jättää säästöön. Joskus saa sukulaisilta rahaa jne. Toki itse maksan esim. huvipuistossa liput, ruoan yms.

No tuota... meidän poika saa viikkorahaa myös tuon 5? ja kun menemme kesälomareissulle niin ei pojan tarvitse niitä omia rahoja käyttää jäätelöön, matkamuistoon tmv.
Mutta mielestäni tuossa ei ole kuitenkaan mitään "väärin". Kukin tehköön niin kuin parhaaksi näkee... ei kannata ajatella miä muut ajattelevat. Jos olette noin sopineet niin pitäkään siitä kiinni. Kaikki eläkööt varojensa mukaan (tai säästävät)

pieni summahan tuo 2e ,jos siitä säästetäänkin. Summa voisi olla isompi josta voisi ostaa itseleen jotain kivaa vähän ja säästääkin. Meillä huvipuistoihin ja sellaisiin saa erikseen "tuhlausrahaa". Minä haluan varmistaa että tarvetta "näpistelyyn" ei synny, kun omat viikkorahat riittävät. (ei tietysti jokaiseen mielitekoon, mutta kohtuudella)

eturistiriita?
vai jätätkö ne loput lapset ottamatta lomalle, vai eikö ne saa jäätelöä jos ei ole omaa rahaa? siis jos ne on pienempiä, kirjoituksistas päätellen?

meillä 2e viikkoraha, maksetaan vaikka ei tekis mitään, ja ne rahat on lapselle annettu ja sillä voi tehdä mitä haluaa, niiden rahojen käyttöön en puutu, vaikka halauvat sen käyttää minun mielestä järjettömiin/tyhmiin ostoksiin. leluja mitä minä ostan tmv. neuvotellaan yhdessä onko järkevää, ja todella tarpeen ostaa. musta ap:n homma ihan ok, ja summana sopiva.

Alkuperäinen kirjoittaja ff:
eturistiriita?
vai jätätkö ne loput lapset ottamatta lomalle, vai eikö ne saa jäätelöä jos ei ole omaa rahaa? siis jos ne on pienempiä, kirjoituksistas päätellen?

meillä 2e viikkoraha, maksetaan vaikka ei tekis mitään, ja ne rahat on lapselle annettu ja sillä voi tehdä mitä haluaa, niiden rahojen käyttöön en puutu, vaikka halauvat sen käyttää minun mielestä järjettömiin/tyhmiin ostoksiin. leluja mitä minä ostan tmv. neuvotellaan yhdessä onko järkevää, ja todella tarpeen ostaa. musta ap:n homma ihan ok, ja summana sopiva.

Siis tytöt kiertää huvipuistossa serkkunsa kanssa. Olen pienempien kanssa enkä kukkaron kanssa mukana, saavat sen 10e loman alettua niihin jätskeihin jne. Viikkoraha säästöt tuhlaavat mihin lystää.

Muistan kun itse tuon ikäisenä kymmenisen vuotta sitten säästin aina vuoden taskurahoja kesälomaretkeä varten, olisiko mulla ollut sitten lomalla 300-600 markkaa rahaa, eli semmoset 50-100 euroa.

Yhteistyössä