G: Palstan innoittamana: Kriteerit haalareille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TrueBlood
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

TrueBlood

Tunnettu jäsen
25.09.2006
8 259
95
48
Voi elämä tuota ketjua :laugh: Anteeksi, välillä myötähäpeä nostaa päätään, mutta onneksi huumori voittaa.

http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...-vain-vettahylkivan-talvihaalarin-en-ymmarra/

Millaiset kriteerit teillä on lasten välikausi- ja talvihaalareille tai 2-osaisille puvuille? Kertokaahan vielä, että minkä ikäiselle minkäkinlainen haalari/puku. Eikä mainintoja rahasta tai merkistä. Katsotaan pysytäänkö aiheessa ;)

Laitan kriteerit näin ammattini puolesta, kun näen ja koen ja puen aika paljon erilaisia haalareita ja systeemeitä päivittäin.

- vetoketju lahkeessa, helpompi saada lahje toppakengän päälle
- kunnon kumpparit lahkeissa (vanhempien huolehdittava niiden kunnosta)
- turvahuppu
- tuulilista vetoketjun edessä
- vesipilaari ainakin 3 000 mm

Lisäksi haalarin tulisi olla tarpeeksi iso, mutta ei liian iso ja vetoketjut kunnossa ja vetimet myös, että lapen on helppo saada vetoketju itse vedettyä ylös ja alas.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Tietysti oikea koko ja mallin sopivuus lapselle.
Kestävyys, kosteussuoja (niin talvi- kuin välikausikin), hengittävyys, ulkonäkö. Nämä kaikki ihan tasavertaisia.
Puettavuus, helppokäyttöisyys, lämpimyys (talvimallissa).
Heijastimia edes jonkun verran.

Itse en tykkää vetoketjuista punteissa (turhat, mutta toisaalta meillä ei käytetäkään leveävartisia talvisaappaita). Tarra hihansuissa kuminauhan lisäksi on hyvä, voi säätää hihansuuta lapsen koon ja alla olevien vaatteiden mukaan. Inhoan myös joustamattomia lenkkejä punteissa, mutta ne voin vaihtaa itse, eivät siis estä ostoa.

Hinta ei juurikaan ole kriteeri, koska yleisesti myytävät haalarit ovat kaikki meidän maksukyvyn rajoissa.

Oikea koko, kiva ulkonäkö. Hinta pitää olla kohdillaan sillä tavalla, että voin maksaa enemmänkin uudesta, mun mielestä täydellisestä haalarista mutta jos mitään superkivaa ei löydy, en halua maksaa kovin paljon "ihan kivasta". Ostelen vaatteita niin kirpparilta kuin kaupastakin.

Lapsi täyttää joulukuussa vuoden, ja talvihaalarille kriteereitä on jo enemmän, ainakin pitää olla kunnolla veden- ja tuulenpitävä, heijastimia pitäisi myös olla. Tähän asti noilla ominaisuuksilla ei ole ollut kauheasti väliä, kun lapsi on ulkoillut lähinnä rattaissa, vaunuissa tai turvakaukalossa, sylissä jne.

Ihan vain kriteereitä kyselin, kun hinta tuntuu olevan täällä kriteeri haalarille. Olipa pakko sitten vääntää tämä ketju pystyyn :)

No juu. Mulla on kriteerinä ollut, että ainakaan ei yli 100€ haalaria lapselle. 60€ oli aiemmin sellainen sopiva, mutta nyt on hinnat nousseet siitä, kun haalariostokset aloitettiin 7 vuotta sitten ;) Mutta käytän alennusmyyntejä hyväkseni.

Muut kriteerit: jonkun asteinen kosteuden sieto, paitsi kakkospuvulla ei tartte olla mitään ja se saakin maksaa max. 50€. Niin ja silmää saisi miellyttää, mikä tietysti on makuasia, mulle olennaista, että kelpaa mulle ja lapselle ja kuuntelen vähän miestäkin, aika samankaltainen maku meillä on.
Käänteisenä kriteerinä: jos joku merkki on kahdesti osoittautunut nopeasti hajoavaksi, ei enää hankita sitä.

Mainitaan nyt vielä, että siinä vaiheessa, kun sama puku menee edes kaksi vuotta peräkkäin, olen valmis maksamaan yli satasen.

Omat kriteerini ko. puvuille:
Koko, heijastimet, teipatut saumat, mahdolliset lumilukot talvihaalareissa, kosteussuoja välikausihaalarissa, puettavuus... Lopuksi tulee väri ja viimeisenä katson hintaa. Olen oppinut vuosien varrella erottelemaan jyvät akanoista :)

-käytännöllisyys ja istuvuus
-ulkonäkö
-kulutuksen kestävät materiaalit
-heijastimet
-talvihaalari mielellään vettä hylkivä- välikausivaatteissa ei mitään väliä.
-ja se, että talvihaalari on oikeasti lämmin!

Voisiko joku edes yrittää perustella minulle, joka on vasta äitiytynyt, että miksi esim. alle vuoden ikäinen lapsi pitäisi pukea haalariin, joka maksaa yli 100€ merkkinsä vuoksi? Tai sitten kertokaa edes, mikä tekee esim. Ticketin haalareista niin paljon paremmat?

Edelleen haluaisin ehdottomasti tietää, miksi joku sanoo ettei "suostu Reimaan" - perustelkaa nyt jotenkin, etten tee kammottavaa virhettä ja hanki lapselleni väärän merkkistä haalaria?!

Voi elämä tuota ketjua :laugh: Anteeksi, välillä myötähäpeä nostaa päätään, mutta onneksi huumori voittaa.

http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...-vain-vettahylkivan-talvihaalarin-en-ymmarra/

Millaiset kriteerit teillä on lasten välikausi- ja talvihaalareille tai 2-osaisille puvuille? Kertokaahan vielä, että minkä ikäiselle minkäkinlainen haalari/puku. Eikä mainintoja rahasta tai merkistä. Katsotaan pysytäänkö aiheessa ;)

Whoops, nyt vasta luin tuon "pysytäänkö aiheessa" osan.. sori!!!! :P

• Tykkää
Tärkein kriteeri oikea koko ja mallin istuvuus lapselle, sitten tulee oikeastaan väri, eli mielellään sellainen, että lika ei heti näy, kun se peseminen ja kuivaaminen vie kuitenkin aikaa. Sitten tulee hinta ja vedenpitävyys. Yli 80 euroa en maksa, koska alesta saa hyvän haalarin halvemmallakin.

[QUOTE="minä";24792080]Tärkein kriteeri oikea koko ja mallin istuvuus lapselle, sitten tulee oikeastaan väri, eli mielellään sellainen, että lika ei heti näy, kun se peseminen ja kuivaaminen vie kuitenkin aikaa. Sitten tulee hinta ja vedenpitävyys. Yli 80 euroa en maksa, koska alesta saa hyvän haalarin halvemmallakin.[/QUOTE]

Pyydän anteeksi, eli älkää huomioiko summaa, itselleni ostaessa yhtenä kriteerinä on hinta.

Meillä on perinteisesti anoppi ostanut kaikille lapsenlapsilleen haalarit. Tai sitten osalle ja ollaan kierrätetty keskenämme niitä. Mutta esim. esikoiselleni en ole tainnut koskaan ostaa muita kuin niitä "kakkoshaalareita" kotikäyttöön. Niissä kriteerinä on ollut oikea koko :D.

Eli ei mulla ole kriteerejä, anoppi taitaa tietää noista haalareista enemmän :). Paitsi että toivoin kyllä nyt syksyhaalariin (mikä se oikea termi on?) ettö olis ollut juurikin haalari. Anoppi ei ollut löytänyt kuin kaksiosaisia, mutta ihan mukava tuokin on ollut.

Mua ei oikeesti vois vähempää kiinnostaa haalarin merkki, hinta tai ulkonäkö. Pääasia että lapsi ei palele.

• Tykkää
-Lämpimyys

-Vedenpitävyys

-Väri, itse tykkään talvihaalareissa pojalla eniten mustasta/harmaasta, pari sellaista on ensi talveksi, ja lisäksi yksi taivaan sininen kaksiosainen. Tummat värit ulkovaatteissa siksi, että niihin ei kyllästy niin helposti, ja kun tykkään ostella erivärisiä asusteita, niin tummiin väreihin on helppo yhdistellä mitä vaan värejä. Kuviollisten kanssa joutuisin aina miettimään käykö pipo tai hanskat nyt varmasti. Eihän pakko toki olisi käydä, mutta en mahda itselleni mitään. :D

- Vyötärön kiristysmahdollisuus, en oikein pidä sellaisten haalarien ulkonäöstä, joissa ei tuosta kiristysmahdollisuutta ole.

-Sopiva koko, niin ettei ole ylisuuri, muttei myöskään jää pieneksi kesken talven. (kuten meillä kävi viime talvena) : /

Yhteistyössä