G: Pelien yms. ikärajat ja rajoittaminen isoissa perheissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja halipupu harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

halipupu harmaana

Vieras
Vähän vaikea otsikoida aihetta, mutta tarkoitus olisi siis kysellä miten suurperheissä, uusiuoperheissä tai muissa perheissä, joissa lapsilla on isot ikäerot rajoitetaan lasten pelaamista ja telkan yms. katselua? Saako kaikki pelata ja katsoa kaikkea, vai miten rajoitatte ettei pienemmät pelaa ja näe isommille tarkoitettuja pelejä ja ohjelmia?

Omat lapset on suht' pienellä ikäerolla ja ongelmaa ei toistaiseksi ole ollut, mutta töissä tuli tällainen ongelma vastaan ja täältähän niitä vinkkejä saa. Toivottavasti tulee hyviä vinkkejä, eri huoneisiin laittaminen ei taida tässä tapauksessa taida riittää.

Meillä on pojat ovat 2 v ja 7 v, ja isomman ikärajan mukaan mennään. Ihan tavallisia lastenpelejä ja elokuvia saavat siis katsoa molemmat, olipa ikäraja sitten S, 3 tai 7.

Mulla on kaksi lasta vaan, mutta uskoisin että toimisin samalla tavalla vaikka niitä olis enemmän: KAtsovat leffoja ja pelaavat pelejä sen oman ikänsä K merkintöjen mukaan. Eli tuo 15vuotias saa katsoa K15 leffoja, mutta 12vuotias ei. Aika yksinkertaista, loppujen lopuksi.

Ikuista kompromissia. Eli meillä isommat ei pelaa ikätason mukaisia pelejä. Toisaalta takana on minun periaate että mitään tappelu ym pelejä ei osteta muutenkaan vaan pelissä pitää olla joku muu idea.
Toisaalta isommat saivat äsken rallipelin jossa ikäraja oli k12 tms ja kun katottiin se läpi niin en ymmärrä mistä se merkintä oli tullut. ELi pienemmät saa katsoa/pelata sitä. Toisaalta kung fu panda oli sellainen ettei sitä tuolle 7v:lle voinut näyttää kun meni ihan mahdottomaksi vaikka ikäraja oli se +3.
Noita pelejä isommat pelaa silloin kun pienemmät ei paikalla, tai ovat esim jo sängyissään.

Televisiota meillä ei ole ja netistä on helppo sitte valikoida mitä katotaan ja mitä ei . Mutta aikalailla pienempien ehdoilla mennään. Enkä koe että nuo isommatkaan jää jostain oleellisesta paitsi.

Helppo homma, mutta miten käytännössä?

En tiedä mitä tarkoitat tuolla "käytännössä".. Jos telkasta tulee K15 leffa, jota muu perhe haluaa katsoa, niin se nuorempi ei katso sitä. Jos pidetään koko perheen leffailta, niin leffa valitaan sen nuoremman mukaan. Meillä varmaan helpottaa kyllä se, että telkku ei ole auki koko ajan eikä joka päivä edes, eikä pelit oikeastaan ketään kamalasti kiinnosta. Ajatuksena on aina ollut että itseään voi viihdyttää ja perhe voi viihtyä yhdessä ja kavereitten kanssakin voi viihtyä muillakin tavoilla kuin pelaamalla tai elokuvia kattomalla.

Kun lapsilla isompi ikäero, niin menevät nukkumaankin eriaikoihin, ainakin meillä. Joten on rajattu pelaamiset ja elokuvien katselut joko eri huoneessa tapahtuvaks, tai sitten pieninpien nukkuessa. Aina on löytynyt isommalle aika pelata tai katsoa leffa ilman pienemmän pyörimistä siinä.

Kun lapsilla isompi ikäero, niin menevät nukkumaankin eriaikoihin, ainakin meillä. Joten on rajattu pelaamiset ja elokuvien katselut joko eri huoneessa tapahtuvaks, tai sitten pieninpien nukkuessa. Aina on löytynyt isommalle aika pelata tai katsoa leffa ilman pienemmän pyörimistä siinä.

Meillä kyllä molemmat tarhalaiset menevät samaan aikaan sänkyyn, ja muuten näissä neliöissä en voi pienempää estää näkemästä mitä isompi tekee. Jos he haluavat katsoa Muumit, Autot tai Kung Fu Pandan, annan katsoa.

Muutenkin elokuvat ja pelit ovat sellaisia, ettei niissä mitään kovin hurjaa tai asiatonta sisältöä vielä isommallakaan ole.

Isompien pelit pelataan 'suljettujen ovien' takana.

Täytyy sanoa, että jossain Disneyn K7 filmeissä ikärajoista lipsutaan, niitä on katseltu koko porukallakin.

Televisiostahan nämä isompien kielletyt ohjelmat tulee vasta myöhemmin, jolloin pienet menevät nukkumaan.

Mulla ei ole kun yks lapsi, mut omasta lapsuudesta muistan et saattoi olla hankala toteuttaa käytännössä tota ikärajajuttua. Mulla on 5 ja 7 vuotta vanhemmat sisarukset ja ain joskus kun vanhemmat oli jossain kateltiin jotain kauhuleffaa tyyliin Poltergeist, Manaaja yms. kun itse olin vasta jotain 10-12v. Nukuinkin melko kauan valot päällä. Mut edelleen yli 30v. tykkään kauhuleffoista, ja edelleen saatan joskus pelätä pimeää.

Yhteistyössä