G: Pelkäätkö ajaa tietyllä säällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja autoilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Harvemmin pelottaa mikään keli. Kotiin olisin jäänyt mieluiten silloin kun olen pari kertaa keväällä olen huomannut, ettei edes piha kanna autoa vaan auto menee siinä sohjossa pohjapanssaria myöten ja mukluaa miten sattuu.. Sellaista tietä kun hiki otsalla ajaa reilun kilometrin yleiselle tielle niin päivän jännitys annos on saatu (tiessä pari tiukkaa kurvia ja nyppylää). Vielä olen päässyt läpi, mutta varmasti koittaa sekin aamu kun jään jumiin ja pitää kutsua mies töistä nykäisemään minut pois (hänellä neliveti auto).

Kerran olen ajanut 60 km/h 100 km:n matka kun lunta tuli aivan kauheasti. Oli ihan kuin olisin tuijottanut tuulilasin läpi puhdasta A4 paperia.. Tienviitat näin just ja just ja yritin vain osua niiden väliin :D Enkä ollut ajajana edes tien tukkona kenellekään kun koko matkalla ei ketään tullut roikkumaan perään kiinni. Pari autoa ja yksi tukkirekka tuli vastaan eikä niilläkään mikään huumaava vauhti ollut.

Ja yksi mikä on inhottava ajaa niin silloin kun on jo alunperin tiehen jäätynyt syvät urat ja päälle on yöllä satanut reilut 5 cm sohjohötölunta aluksi ja sitten pakastanut pikkuisen että lumen pinta on jäätynyt. Tämmöistä tienpätkää tuli ajettua viime talvena 50 km (ohitin alkumatkasta aura-auton). Yksi edellä ajanut auto löytyi ojasta yhdessä mutkassa (onneksi oli maatalo vieressä niin oli nostotyöt menossa). Kyllä oli hidasta ajoa sekin kerta..

Nyt on pakko tunnustaa, että se riippuu autosta, millä ajan.
Tai lähinnä auton vetotavasta.
Jos pitää ajaa vaikkapa takatuupparilla, niin en todellakaan lähde liukkailla keleillä ajamaan. Hirvittää jo pelkästään yleiset talvikelit.

Etuvetoisella menee juuri ja juuri, mutta varovaisesti ajan.

Nyt kun on ollut neliveto alla vähän reilun vuoden, niin tuntuu, että sillä uskaltaa lähteä ihan huoletta päästelemään. :O Auto itsessään kyllä on epäluotettava, mikä luo ajamiseen kuitenkin jonkun verran jännitysmomenttia, että pääseekö perille.

Nyt on pakko tunnustaa, että se riippuu autosta, millä ajan.
Tai lähinnä auton vetotavasta.
Jos pitää ajaa vaikkapa takatuupparilla, niin en todellakaan lähde liukkailla keleillä ajamaan. Hirvittää jo pelkästään yleiset talvikelit.

Etuvetoisella menee juuri ja juuri, mutta varovaisesti ajan.

Nyt kun on ollut neliveto alla vähän reilun vuoden, niin tuntuu, että sillä uskaltaa lähteä ihan huoletta päästelemään. :O Auto itsessään kyllä on epäluotettava, mikä luo ajamiseen kuitenkin jonkun verran jännitysmomenttia, että pääseekö perille.

Toi on kyllä totta. Kyllä muakin pelotti kun oli pakko ajaa vanhalla paku-Mazdan tumpilla talvikelissä... Siinä on niin keveä peräkin että se heittää helposti miten sattuu. x)

Liukkaat kelit aina vähän hirvittää, ei siksi etten itse usko hallitsevani autoa vaan siksi että turussa on ihan liikaa pienimunaisia kuljettajia, joiden ego saa kolauksen jos ne joutuis sovittamaan ajonopeutensa ja tyylinsä kelin mukaan. Ei yhtään himmata vauhtia, tehdään suurieleisiä ohituksia, kaahataan ja kuvitellaan olevansa kovinkin taitavia kuskeja säällä kuin säällä, vauhdissa kuin vauhdissa.

Kannattaisi aurata se tie sateen jälkeen, ei petä keväisin. Ja käyttäkää taksia niin kanssa-autoilijat pelastuvat. Miksi ajaa jos eivät kyvyt riitä?

No shit scerlock!! :O :D

Kyvyt ja taidot eivät ole riittäneet silloin kun löytää autonsa ojan pohjalta. Joskus on pakko ajaa oli keli mikä hyvänsä ja kuinkas muuten taidot karttuisivat ellei ajamalla? Miten se taksi pelastaa siinä vaiheessa kun keli on todella surkea autolla ajamiseen?

Vähän ot, mutta onko kukaan miettinyt kun telkkarissa tulee se ohjelma, jossa kerrotaan rekkakuskeista jossain Alaskan perähikiällä ajamassa vaarallisia reittejä, että onhan joku aura-auto jo vetäissyt tien puhtaaksi ennen rekkoja. Juu.. Tiedän, että on eriasia ajaa painavaa yhdistelmää kuin aura-autoa.... Mutta silti :D

Jos ei uskalla ajaa joka säässä kannattaa joko aja enemmän jolloin tulee varmuutta hommaan tai sitten säästää nekin rahat ja jättää autokoulu väliin ja kulkea muilla keinoin. Sama pätee siihen uskaltaako ajaa kaupungissa/pitkää matkaa/ peruuttaa/parkkeerata

En mutta ajan toki olosuhteiden mukaan. Joskus vähän stressaan ajoa enemmän jos näen että on ihan jäinen tie, johtuu siitä, etten ole ajanut etuvetoisella kuin pari talvea ja se on ihan kamalaa!
Pelkään että se puskee tai luistaa joka mutkassa. Joskus olen huomannut että ajan mielestäni liian kovaa mutkaan ja silloin olen ollut varma että nyt tämä on tässä ja auto puskee mettään. Onneksi mitään ei ole käynyt.
Eli ei, en pelkää ajaa tietyllä säällä mutta kun siihen yhdistää etuvetoisen niin joskus silloin tällöin vähän hirvittää.

Ainoa keli joka aiheuttaa ongelmia on hernerokkasumu. Varsinkin jos joutuu ajamaan moottoritiellä sillä on aina niitä jotka ajaa 140km/h vaikka eteen ei näe edes 50metriä.

Pelottaa, mutta kun en "huviajele" koskaan niin eipä niitä menoja voi säästä huolimatta jättää väliinkään. Pahin keli on niin hirvittävä rankkasade pilkkopimeässä, että musta asvaltti vaan kiiltää kun muut autoilijat tulee vastan ja reunoja ei nää ja ikkunasta muutenkaan mitään vaikka kuinka pyyhkimet pyyhkisi.

Ei pelota. Ajan vuodessa sen 100 000km ja niistä puolet siis talvella ja ihan sama mikä keli on, sinne on mentävä. Vituttaa toki jos huono keli on, kun siellä sitten on niitä tientukkeita. Ja kyllä minäkin sen nopeuden suhteutan siihen keliin.

[QUOTE="mie";28160269]Ainoa keli joka aiheuttaa ongelmia on hernerokkasumu. Varsinkin jos joutuu ajamaan moottoritiellä sillä on aina niitä jotka ajaa 140km/h vaikka eteen ei näe edes 50metriä.[/QUOTE]

tiedän sunlaiset tyypit,vähän lunta pyryttää niin 100 alueella ajat 75
voisit jäädä kotiin muita kiusaamasta!

no en jätä sään takia menemättä. Viime kesänä jouduin ajamaan rankkasateessa töistä kotiin. Piti hiljentää 50-60 kilometriin tunnissa ja silti meinasi lähteä auto liirtoon kun vettä oli tiellä niin paljon. eniten vitutti se autoilija, joka ajoi ihan persiiseen kiinni. Ei olis ollu sillä mitään mahiksia jos mulla olis lähteny auto lapasesta..

Yhteistyössä