G: Pidennetty isyysloma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mie

Vieras
Hei kuinka monen mies on hyödyntänyt pidennetyn isyysloman?

Meillä mies oli vanhempainvapaalla pari viikkoa ja nyt perään isyyslomalla pari viikkoa. Sitä ennen oli kuukauden vuosilomalla. Itse olen nyt 3. viikkoa vuosilomalla. Mies sanoi, että kun ehkä kerran elämässä on mahdollisuus pitää kesällä 2kk vapaata töistä, niin toki pidetään. Rahapuoli ei sinänsä miksikään muuttunut alkuvuodesta, koska nyt mies saa Kelalta ja minä saan palkkaa. Onpa ollut leppoisa kesä!!!
Parin viikon päästä molemmat palaa töihin ja 10.5kk ikäinen tyttö lähtee hoitoon.

Eikös onnistu niinkin,että vanhempainvapaan jälkeen äiti menee töihin 2 vko:ksi ja isä on tämän ajan sillä extra-isyyslomalla(pitänyt siis jo sen 3 vko:a aiemmin äidin kanssa yhtäaikaa)?Tämän jälkeen äiti pitäis itse kertyneet lomat pois ja jäis vielä hoitovapaalle?Ei oo mulla vielä ajankohtainen,mutta on ollu aikaa miettiä jo paljon etukäteen.Saan vauvan syyskuussa. =)

Jotta saa sen extra-isyysloman pitää isän pitää äidin vanhempainvapaasta vähintään 12 viimeistä arkipäivää, jonka perään heti voi pitää 1-12 pv extra-isyyslomaa. Extraa isyysloma on silloin, jos sitä on äidin äitiysvapaan tai vanhempainvapaan aikana pidetty jo se lakisääteinen maksimimäärä eli 18 pvää.
Juu eli onnistuu jos oikein tuon sinun tekstin ymmärsin. Työnantajalle pitää ilmoittaa 2 kk ennen hoitovapaan/isyysloman alkamista, joten kannattaa varmistaa, että vuosiloma onnistuu tuossa välissä, koska jäät siitä sitten suoraan hoitovapaalle. Joskus työnantaja ""määrää"", että kertyneet lomat pidetään vasta silloin, kun loman jälkeen palaa takaisin töihin. Työnantajahan voi määrätä vuosiloman ajankohdan ja siksi kannataa tarkistaa, että onnistuuko tuommoinen järjestely työnantajan näkökulmasta.

Yhteistyössä