G: Pitäisikö "Perinteistä joulumenuuta" teidän mielestä päivittää nykyaikaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eedla

Aktiivinen jäsen
06.07.2011
7 832
2
36
Eli onko tämä nykyinen, suomalaisperheissä tyypillinen joulumenuu teidän mielestä aikansa elänyt, pitäisikö alkaa kehittelemään nykysuomalaisten suuhun sopivampaa joulumenuuta?
Itse mietin sitä kun meilläkään ei lapset pahemmin niistä ruuista tykkää, ja kuten joku kirjoitti toisessa ketjussa, niin noi ruuathan todella on jäänne pula-ajoilta. Esim kerman ja voin runsas käyttö ruuissa tulee vaan sieltä pula-ajasta kun silloin muuten syötiin tosi yksipuolisesti eikä kermaa ja voita tai sokeria voinut todellakaan tuhlata eikä niitä paljon syöty arkena, niin sitten jouluruokiin niin tungettiin hirveästi. Samoin kinkku, ennenvanhaan lihaa ei todellakaan ollu joka aterialla kuten nykyään ja siksi kinkku oli The Juttu kun sitä jouluna sai syödä enemmänkin.
Nykyään tilanne on kuitenkin eri.
Mielipiteitä?

Kyllä.

Ei meillä omassa kotona niitä syödäkkään, vain mun vanhemmilla kun käytiin aattona.
Täällä on vain (ekaa kertaa ikinä testissä) kinkkua noille muille ja aina on ollut savulohta.
Mutta ei noi lapset innostuneet kinkusta, vaikka sitä vaativatkin...

no itse päivitän jo nyt, mulla ei esim laatikoihin tule kermaa vaan punaista maitoa, rosollinkin teen ilman punajuurta :D eli pelkkää omenaa,porkkanaa,sipulia,suolakurkkua ja laitan juustokuutioita kans. Kalaa meillä on pöydässä salaatin muodossa (lohisalaatti) . Kinkku kuuluu joulupöytään, muulloin meillä ei sitä syödäkkään (joillakin on tapana paistaa itsdenäisyyspäiväksi,jouluksi ja uudeksivuodeksi) joulupöydässämme on aina lisäksi paljon erilaisia juustoja, lapsille laitan yleensä ´vielä lihapullia.

Raaka-aineethan perinteisissä jouluruoissa on todella trendikkäitä tällä hetkellä, siis juurekset, kotimainen kala yms. Sen sijaan valmistustavat ovat päivityksen tarpeessa. En voi ymmärtää ruokia jotka ensin keitetään ja sitten vielä paistetaan sekä mahdollisesti vielä pakastetaan ja paistetaan uudelleen. Eihän niissä ole enää mitään ravintoarvoa noiden jälkeen.

Ei ja se niiden ruokien perinne on kauempaa kuin pula-ajalta (jos tarkoitetaan sodan aiheuttamaa pula-aikaa).
Esim laatikkoruokien perinne ulottuu 1700-luvulla saakka.

Kauniisti ilmastuna nyky lapsukaiset opetetaan liian nirsoiksi ja valikoiviksi että jos on hyi yök en tykkää niin tottakai sille pitää olla tarjolla "mäkki ruokaa" ku sormia napsauttaa. Vähän ot:na mut sanoimpahan kuitenkin.

Siis yksilöiden ja perheiden vai suomalaisten yleensä?

Ei kai mitään kuitenkaan väkisin päivitetä. En siis usko, että päivittäminen onnistuu tuosta vain, vaan muuttuu välillä hitaammin, välillä nopeammin. Muuttumista tapahtuu kuitenkin koko ajan.

Sitä se kulttuuri voisi kuitenkin olla. Se muuttuu, sopeutuu, etsii uusia väyliä. Ruokakulttuurissa ja ruokaperinteissä kuitenkin on tapahtunut muutoksia paljonkin, vaikka tämmöisissä suurissa juhlissa ihmiset tykkäävätkin seurata niitä perinteisimpiä raameja. Siksi en usko, että se päivittäminen onnistuu isossa mittakaavassa nopeasti ja jonkun päätöksellä, vaan hitaammalla tahdissa, yksilöllisten päätösten kautta ja sitä kautta perhekulttuurillisista pisteitä ylöspäin enemmänkin. Ainahan sitä syntyy sitten perheissä omia perinteitä, joita jatketaan. Samoin monikulttuurisuus ja erilaisten vaihtoehtojen kokeileminen ja käsillä oleminen (netti, lehdet, media) synnyttää helpommin uutta ruokakulttuuria ja uusia ruokaperinteitä.

SIis tarkoitin joulumenuuta yleisesti. Kotonaanhan jokainen voi laittaa mitä laittaa mutta jos koulussa, töissä, ravintolassa tms menet "jouluruokapöytään" niin se sisältää juurikin noita perinteisiä juttuja eikä mitään uutta. NIin pitäiskö sitä teidän mielestä päivittää? Tämä siis vain yleistä jaarittelua aiheesta joka tuli mieleen tuosta toisesta jouluruokaa koskevasta ketjusta.

Meidän joulupöytään on tullut laatikoiden ja kinkun lisäksi sillejä, graavikaloja, itse savustettua lohta, paahtopaistia, maksapateeta, juustosalaattia, juustoja, hilloja, hedelmäsalaattia, rapuja... Onneksi syöjiä on paljon, mutta on hassua, että aattonakin kaikkea muuta kuin perinteistä syötiin mieluummin. Ja valikoimaa alkaa olla ihan liikaa, kun pöytään halutaan kaikkien herkut. Eli voisi päivittää.

Ehdottomasti, itse en sian lihasta tykkää, joten se korvattiin poron paistilla, laatikoita oli anopin toimesta tarjolla, niistä tykkään vaikka juurekset meillä tarjoiltiin uuniversiona, salaattina oli lapin leipäjuusto salaatti puolukkakastikkeella.

SIis tarkoitin joulumenuuta yleisesti. Kotonaanhan jokainen voi laittaa mitä laittaa mutta jos koulussa, töissä, ravintolassa tms menet "jouluruokapöytään" niin se sisältää juurikin noita perinteisiä juttuja eikä mitään uutta. NIin pitäiskö sitä teidän mielestä päivittää? Tämä siis vain yleistä jaarittelua aiheesta joka tuli mieleen tuosta toisesta jouluruokaa koskevasta ketjusta.
Suurin osa ihmisistä haluaa sen perinteisen joulupöydän.

[QUOTE="vieras";27759257]Meidän joulupöytään on tullut laatikoiden ja kinkun lisäksi sillejä, graavikaloja, itse savustettua lohta, paahtopaistia, maksapateeta, juustosalaattia, juustoja, hilloja, hedelmäsalaattia, rapuja... Onneksi syöjiä on paljon, mutta on hassua, että aattonakin kaikkea muuta kuin perinteistä syötiin mieluummin. Ja valikoimaa alkaa olla ihan liikaa, kun pöytään halutaan kaikkien herkut. Eli voisi päivittää.[/QUOTE]

sillit, graavikala, savukala ja maksapatee ovat hyvin perinteisiä jouluruokia.

[QUOTE="vieras";27759257]Meidän joulupöytään on tullut laatikoiden ja kinkun lisäksi sillejä, graavikaloja, itse savustettua lohta, paahtopaistia, maksapateeta, juustosalaattia, juustoja, hilloja, hedelmäsalaattia, rapuja... Onneksi syöjiä on paljon, mutta on hassua, että aattonakin kaikkea muuta kuin perinteistä syötiin mieluummin. Ja valikoimaa alkaa olla ihan liikaa, kun pöytään halutaan kaikkien herkut. Eli voisi päivittää.[/QUOTE]

Meillä on vanhempieni kotona ollut aina graavilohta ja savulohta joulupöydässä, joten ne on mulle ihan normeja.
Paistikin lisättiin jossain vaiheessa, sekä maksalaatikko äitini hinkuamana.

Mä en siltikään näe kinkussa mitään juhlallista...
Olisi edes sian sisäfilettä.

Itse vein joulupöytään vähän muokatun Waldorfin salaatin tänä jouluna.

Ei pidä muuttaa, siis väkisin. Mutta tavat elävät kuitenkin, eikä ole sanottua että nykyinen joulumenu on samanlainen vielä 50 vuoden päästä.

Minulla pisti silmään tuo, että kun lapset ei tykkää niin muutetaan. Joulu on kerran vuodessa, ja jos joulupöydästä ei lapsi löydä mitään mistä tykkää niin senkö takia pitäisi kaikkien muuttaa tapojaan? :D

Meillä ei ollut kuin kalat perinteisestä joulupöydästä. Syötiin juhlan kunniaksi hyvää ruokaa. Meillä kukaan ei tykkää perinteisistä jouluruuista, joten miksipä kiusaisimme itseämme niillä.

Osittain. Jos suurin osa menyystä vaihdettaisiin, niin sitten häviäisi perinnettä, ja sitten olisi tylsää kun jouluruuaksi käsitettäisiin ne samat sössöt mitä syödään muissakin juhlissa ympäri vuoden. Eikö kerran vuodessa voisi syödä vain siihen yhteen juhlaan tarkoitettua ruokaa, kun lopun vuotta voi mättää niitä tavallisia? Tietysti semmoisille jotka eivät saa millään jotain kinkkua kurkusta alas tai laatikoita, voi olla jotain muuta; pakkoa ei saa ruuan suhteen olla.

Perinteiset ruoka-aineet säilyttäisin, mutta niitä ruokia voi tuunata nykyaikaisemmaksi. Itse olen parina jouluna tehnyt esim. rosollin liivatekakun muotoon, ja on ollut helppoa leikata siitä kakusta palanen:
Rosollihyytelö - Reseptit - Yhteishyvä

Ja tykkään, jos on rinnakkain uutta ja vanhaa. Eli uusia ja vanhoja perinteitä. Vähän niin kuin joululauluissakin: porukka on hyvin tottunut uudempaan "Sydämeeni joulun teen"-lauluun ja se kuuluu jo joidenkin jouluperinteisiin, mutta silti seassa lauletaan niitä vanhojakin lauluja.

Meillä ei peruna- ja porkkanalaatikko tee kauppansa, mutta muut kyllä. Tänä vuonna oli valkosipuliperunoita laatikoiden ja kalojen rinnalla ja kyllä se teki hyvin kauppansa. Hyvä kun ei kesken loppunut. Isäntä ei syö mitään perinteisiä joululaatikoita, mutta en mä lanttu- ja maksalaatikosta sen vuoksi aio luopua. Ja tänä vuonna tein punajuuri-aurajuustolaatikkoakin joulupöytään. Lisäksi lähinnä itseni varten samoista aineksista sosekeittoa. Hyvää oli!

Ei pidä muuttaa, siis väkisin. Mutta tavat elävät kuitenkin, eikä ole sanottua että nykyinen joulumenu on samanlainen vielä 50 vuoden päästä.

Minulla pisti silmään tuo, että kun lapset ei tykkää niin muutetaan. Joulu on kerran vuodessa, ja jos joulupöydästä ei lapsi löydä mitään mistä tykkää niin senkö takia pitäisi kaikkien muuttaa tapojaan? :D

Ei meillä tykkää aikuisetkaan.
Että en mä LAPSIA ajattele ollenkaan, vaan ihan omaa napaani... ;)
Ei kai ne lapset nyt etusijalla jouluna ole.

Meidän lapset nirsoilee jouluruokien kanssa, mutta enpä lähtisi silti muutamaan sen takia.. Itsekin muistan lapsena, että laatikot oli kauhistus, maistelin kyllä mutta hyhhyh.. Nyt ne on mielestäni melkeinpä parasta jouluruokaa! Eli ei siitä lasten nirsoilusta kannata tehdä mitään numeroa, syövät mitä syövät.. Jouluna kuitenkin monenlaista tarjolla, kai nyt joku kelpaa! :)

• Tykkää
Reactions: Echo
Miksi kaikki pitäisi päivittää ja nykyaikaistaan, miksi perinteet on kauhistus. Minusta on ikävää, kun pyritään unohtamaan kaikki perinteet.
Toki asiat ajansaatossa vähän muuttuvat ja jokainen perhe tekee joulustaan omannäköisen ja ehkä vähän tuunailee asioita, mutta mikä pakko niitä on muuttaa. Minusta jouluun kuuluu kinkku ja laatikot ja mun joulussa ne myös pysyvät. Se että lapset eivät niistä tällä hetkellä pahemmin piittaa, niin se voi ajansaatossa muuttua, kun ovathan nuo lapset tällä hetkellä vielä aika pieniä.

Yhteistyössä