G:Ruokaostokset teidän perheessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zxc
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

zxc

Vieras
Kävin eilen kaupassa ja autossa tuli va mieleen, että kenellä on oikeasti varaa ostaa lihoja/kaloja jotka maksaa 30-40e/kg, hedelmät yli 4e/kg, mehut yli 3e/l jne. Toki ymmärän jos herkutellaan tyylin kerran vuodessa niin miks ei.mutta kun hyllyt on täynnä sellaisilla lihoilla, hedelmilla jne.
meitä on 4hlö(2aikuista, 2v ja 3kk). vauva syö tissimaitoa, 2v syö kotiruokaa(en siis osta purkkeja). mies syö töissä ja illalla kotona. tässä kuussa on mennyt jo 346e ruokaan ja ostan aina vain tarjouksessa olevat lihat/kalat max. 10e/kg, hedelmät max 2e/kg(yleensä n. 1e/kg tarjouksessa olevat) jne.
Tuli va mieleen jos ostettais kaikeka hinta katsomatta niin vamaan ruokakulut olisi varmaan 1000e/kk meidän perheella...

Mitä te ostatte kaupasta ja paljonko mene rahaa ruokaan kuukaudessa? niin, ja perheen koko

Meitä on kolme, muksut syntyneet 2001 ja 2003. Arkisin syömme lounaan töissä/koulussa, joten näistä ei tule kuluja kotiin. Aamu-, väli- ja iltapalat ovat laidasta laitaan puuroa, pannukakkua, leipäjuustoa & hedelmiä, jugurttia, muroja, leipää... Iltaruoka on jotain aika tavallista suomalaista yleensä; esim. viikon sisään on syöty lasagnea (kaupan valmis 1 kg lasagne, paistettu itse kotona, maksoi 3,99 euroa), kalakeittoa, risottoa, pinaattikeittoa, peppi pitkätossun voimavuokaa jne.

Emme osta mehuja kovinkaan usein, maitoa kyllä menee ja teetä. Hedelmiä ostan kausittain, mutta hedelmiä ostamme myös säilykkeenä ja vauvansosepiltteinä. Meillä ei ole mitään sellaista, mitä olisi "pakko" olla aina. Esim. juustossa saatamme pitää parin kk tauon ennen kuin sitä taas hommaamme.

Ruokamenot ovat kasvaneet, koska hinnat ovat nousseet, mutta kyllä 300 euroa riittää sisältäen pesuaineet ja paperituotteet ja henk. koht. hygienian.

Varmaan se tonni menee kauppaan heittämällä..Ei juuri hintoja katsota.. :ashamed:
Ja meitä on 2 aikuista, 1 vauva ja koira.

Pitäis alkaa varmaan vähä kattoo mitä sieltä kaupasta kantaa kotia..

Liikaa menee, perheessä 2 aikuista ja 3 poikaa joista 2 tulossa murkkuikään. Ruokalaskut ovat kasvaneet kauheasti vaikka mitään hienoja ja kalliita lihoja tai kaloja ei ostellakaan. Hedelmistä niitä mitä on tarjouksessa, liha on broileria tai jauhelihaa jne. Varmaan ruokalaskut on jotain 600-700 euroa kuukaudessa ja palkka ei riitä enää mihinkään :/
Juuri tuossa mietiskelin mieheni kanssa miten 6-7 vuotta sitten ruokalaskut olivat lähes puolta pienempiä vaikka herkuteltiin paremmilla eväillä useinkin.

Meillä menee kauppaan varmaan tuo 1000 euroa/kk,mutta siinä myös muutakin kuin pelkkää ruokaa eli vaatteita,taloustavaraa,sisustusjuttuja yms...Mut ostelen kyllä aika surutta sitä mitä haluan,hyviä lihoja,niitä hedelmiä mitä tekee mieli yms...Nykyään kyllä yrittäny vähän tarkkailla ruoka laskua,jos sitä sais hieman pienennettyä! Niin ja meitä on 2+2

Paljonhan sitä ruokaan menee, en ole koskaan laskenut tosin.

En oikeestaan hintalappuja paljon seuraile, mut aika paljon meillä menee ihan jauhelihaa, broileria ja kalaa, ei niin usein kalliita lihoja.

Kävin eilen kaupassa ja autossa tuli va mieleen, että kenellä on oikeasti varaa ostaa lihoja/kaloja jotka maksaa 30-40e/kg, hedelmät yli 4e/kg, mehut yli 3e/l jne. Toki ymmärän jos herkutellaan tyylin kerran vuodessa niin miks ei.mutta kun hyllyt on täynnä sellaisilla lihoilla, hedelmilla jne.
meitä on 4hlö(2aikuista, 2v ja 3kk). vauva syö tissimaitoa, 2v syö kotiruokaa(en siis osta purkkeja). mies syö töissä ja illalla kotona. tässä kuussa on mennyt jo 346e ruokaan ja ostan aina vain tarjouksessa olevat lihat/kalat max. 10e/kg, hedelmät max 2e/kg(yleensä n. 1e/kg tarjouksessa olevat) jne.
Tuli va mieleen jos ostettais kaikeka hinta katsomatta niin vamaan ruokakulut olisi varmaan 1000e/kk meidän perheella...

Mitä te ostatte kaupasta ja paljonko mene rahaa ruokaan kuukaudessa? niin, ja perheen koko

Ruoka on sairaan kallista. Tulee paha mieli, kun kattelee hintoja. Lopetin hintojen kattelun ja ostan vaan, vaikka mitä maksaisi. Ruokalasku on kuussa jotain 600-700 euroa varmaankin, tosin mukana tuossa pesuaineet ja vessapaperit.

Me ostetaan aika kallista ruokaa, ja toisaalta taas ihan halpaakin. Hyvää kalaa saa halvemmallakin (juuri katsoin että silakat ja hauki oli todella edullista meidän kaupassa), samoin hyvää lihaakin. Ostamme kaiken lihan luomuna tai lähes luomuna, mutta suosimme halvempia ruhon osia, etenkin jos on tarkoitus säästää ruokamenoissa. Hedelmiä ostetaan aina sen mukaan, mikä on "sesongissa", ne ovat yleensä edullisiakin (poikkeuksena avokadot, joita minun "täytyy" saada silloin tällöin). Talvella tulee syötyä hedelmiä aika vähän, mutta marjoja sitten senkin edestä.

Minä en ajattele että ruuan pitäisi olla halpaa. Sen tuottaminen maksaa, sille ei voi mitään, ja olen valmis maksamaan hyvälaatuisesta luomuruuasta sen minkä se maksaa. Rahatilanteen mukaan sitten muutan ostoksia siten, että edelleen voin ostaa hyvää ruokaa.

Minä en ajattele että ruuan pitäisi olla halpaa. Sen tuottaminen maksaa, sille ei voi mitään, ja olen valmis maksamaan hyvälaatuisesta luomuruuasta sen minkä se maksaa. Rahatilanteen mukaan sitten muutan ostoksia siten, että edelleen voin ostaa hyvää ruokaa.

Ei se ruoan halpuus ole ainoa kriteeri. Mutta koska perheessämme on tasan yksi elättäjä, jonka ansioista kolmannes menee veroihin, toinen kolmannes asumiseen ja lopuilla pitäisi saada muutakin kuin ruokaa, täytyy olla hintatietoinen. Mitään pelkkää luomua en pysty ostamaan, todellakaan. Pidän ruokavaliotamme kuitenkin kohtalaisen terveellisenä sekä eettisenä.

Vastailen säännöllisesti tuohon ruokaostosketjuun joten tämä vähän kertausta, mutta haitanneeko tuo?

Ostan mielestäni aika "tavallisia" ruokia; lihaa, juureksia, vihanneksia, hedelmiä ja niitä herkkujakin (esim maitoa meillä ei voi käyttää joten sen sijaan mehuja joissa yhtä paljon kalsiumia) kuten jäätelö jne.
Noin kalliita kuin esimerkeissäsi ovat mielestäni vain hedelmät. Lihat ja mehut halvempia kuin ilmoittamasi kilo/litrahinnat.

Eineksiä ostan aika vähän, mutta ei siksi että pitäisin niitä huonona asiana vaan siksi, että tykkään kokata ja toisaalta en ole oikein koskaan oppinut valmisruoan maulle (joitain poikkeuksia lukuunottamatta) Leipä leivotaan itse ja jotakuinkin päivittäin leivotaan myös jotain kahvin kanssa pupellettavaa.

Perhettä on 6-22 henkeä per ateria (viisi ateriaa laitetaan per päivä, mutta tietenkin esim lounasaikaan vähemmän syöjiä kuin päivällisellä) ja yhteensä ruokakauppaan menee vähän alle 2000 euroa kuussa.

Tavallista ruokaa meki ostetaan. Mutta lisäaineettomana ja luomuna sen mitä saa. 30-40€/kg lihoja ei osteta, hyvin harva sitä edes kyllä maksaa...jos ois luomulihaa ni vois harkita tuollaki hinnalla. Luomuista naudan lihasuikaleista maksoin eilen 16-17€/kg.
Hedelmät ostetaan myös luomuna (sen mitä vaan saa), hintaa ei oo katsottu. Ei me noita hintoja isommin katsella, ostetaan se mikä tarvitaan, ja tosiaan suositaan luomua.

Tämä on ihan vaan arvio, mutta meillä menee varmaan joku 800 € kuussa. Meitä on 2 aikuista, ja vielä hetken 2 pientä lasta... Tohon summaan tulee kyllä muutakin kuin ruoat, siispä myös vaipat sun muuta, mitä esim Cittarista voi ostaa... Periaatteessa pesuaineita ja wc-paperia ja sen sellaista. Mekin katsomme tosi tarkasti hintoja, eikä todellakaan osteta proteiinia, joka maksaa yli 10 €/kg. Tai kyllä me ostetaan, mutta siis tosi harvoin ja herkuttelutarkoituksessa... Jätskiä ja muutakin herkkua tulee välillä ostettua. Seuraamme varmaan normaalia tarkemmin kyllä normaalisti alennuksia, että välillä sitten suomme itsellemme jotain kalliimpaa herkkua.

Meillä riippuu niin paljon mistä milloinkin ruokaa tulee, harvoin käydään kaupassa. Hankimme torilta (on kaikki halvempaa), hallista, suoraan tilalta...monet jutut ei maksa mitään, mehut on keitetty sukutilan marjoista samoin metsän antimet on ilmaisia. En ole koskaan laskenut mitä kauppaan sitten menisi rahaa ehkä 100e/kk mutta jos joskus voi mennä 1000e/kk riippuu todellakin siitä mitä tuolta milloinkin saa ja miten on mahdollista käydä keskustassa.

Me säästetään sillä, että syödään lihaa tai kalaa vain kahdesti viikkossa. Pavut ja linssit ovat niiiin paljon halvempia ja ihan yhtä ravinteikasta ruokaa (ja tietenkin hyvää).

Toinen iso säästö tuli kahvin poisjättämisestä. Hedelmissä, kasviksissa ja marjoissa sen sijaan ei säästellä.

Meillä ei mene varmaan kuin 300-400 euroa kuukaudessa. 2 aikuista ja yksi 3-vuotias (pieniruokainen) lapsi. Teen paljon kotiruokaa, ihan tavallisista aineista koska en edes osaa tehdä mitään ihmeellistä. Enkä edes tykkää kokolihasta. Tän viikon ruokalistalla esim. kesäkeittoa, lihapullia ja muussia, kanaa ja riisiä. Aamuisin syödään jugurttia, leipää, karjalanpiirakkaa, juustoa, leikkelettä... Eipä noihin aineisiin paljon mene. En osta mitään kalliita hedelmiä, ainoastaan omenaa, banaania ja appelsiiniä, ne maksaa noin euron kilo.

Kyllä minä ostan juurikin noita tuoreita kaloja jne. viikoittain kotiin. Jos ostaa kilonkin kalan ja tekee siitä esimerkiksi lohikiusausta, niin siitähän syö jo kolme päivää.

Vaikea arvioida paljonko kauppaan jatkossa menee rahaa, mies vasta muutti pois. Silloin kun meitä oli vielä 3hlöä, kauppaan meni n. 300-400e/kk. Teen aika paljon myös itse ruokaa, ihan leivistä alkaen. Siinäkin säästää jo paljon.

Meitä on kaksi aikuista, taapero ja koira. Ruokakaupasta ostetaan KAIKKI, eli ruuat, pesuaineet, siivoustarvikkeet, vessapaperit, kertakäyttövaipat hoitoon (kotona käytetään kestoja), koiran ruuat, joskus vaatteita tai astioita. Meillä menee kuussa n. 400-450e.

Minä laitan ateriat itse ja isoja satseja kerralla. Kokolihaa ei käytetä (itse olen kasvissyöjä), vaan joskus jauhelihaa tai broileria, kalaa on useinkin - tarjouslohta, seitä jne. edullista. Kasvisruokapäiviä on koko perheellä vähintään kaksi viikossa, useimmiten enemmän. Esimerkiksi soijarouhe maksaa vain murrososan jauhelihan hinnasta, soijapullatkin tulevat kuivatuotteina ja ovat tosi edullisia, samoin linssit ym.

Kyllä me yritetään pitää ruokakulut siinä 100 e paikkeilla viikossa, mutta välillä menee yli jos mies käy esim. työpaikkalounaalla ulkona syömässä. Normaalisti tehdään aina töihin eväät. Ihan perus edullisella kotiruualla päästään tuohon, ostetaan kasviksia ja hedelmiä vaikka olisivat vähän hintaviakin, mutta meillä ei sitten kulutetakaan lihaa, ei koskaan osteta mehuja eikä kiisseleitä. Herkkuja kyllä ostetaan, esim. hyviä juustoja, karkkia, suklaata, keksejä jne. joka viikko jotain.

En kyllä oikeasti ymmärrä, miten tämänkokoinen perhe saa kauppaan kulumaan 1000 e kuussa. Sitten pitää kyllä elää kuin viimeistä päivää eikä yhtään suunnitella etukäteen... Meillä ei olisi siihen todellakaan varaa.

30-40euron kala on kyllä harvinaisuus. Ihan oikeasti. No tossa kerran satuin ostamaan kotimaista kuhaa, joka maksoi 29euroa kilo, mutta yleensähän se maksaa alle 20euroa.

Joo, ostan tuon hintaisia ruokia joka viikko kun käymme kaupassa. Talvella kotimaiset kirsikkatomaatit maksaa pahimmillaan 4euroa rasia. Luomuananas maksaa 3.39e prismassa eikä varmasti paina kiloa. Luomutaateli 16euroa kilo. Toki kaikki ruoka ei tuota maksa. Meillä käytetään myös jauhelihaa ja kanaa tai possunfilettä. Kurkku ja perustomaatti ovat halpoja. Naudansisäfilettä luomuna (60e/kilo) olen varmaan ostanut viime kesänä.

Ruokalasku luomu/reilu/kotimainen painotuksella reilut 800e kuukausi ja työpaikkaruokailu päälle. Ruoka on viimeisiä asioita mistä itse pihistän. Mutta toki ostan ruuan sieltä, missä meidän ostoskori on halvin. En nyt sentään seteleitä polta tuhkaksi. Olemme erittäin hinta ja SISÄLTÖtietoisia ostajia... Alkoholia, limpparia ja karkkia ei yleensä kuulu tuohon summaan, keksejä ja vierasvaraa kylläkin.

Viimeksi muokattu:
Varmaan se tonni menee kauppaan heittämällä..Ei juuri hintoja katsota.. :ashamed:
Ja meitä on 2 aikuista, 1 vauva ja koira.

Pitäis alkaa varmaan vähä kattoo mitä sieltä kaupasta kantaa kotia..

Mä myönnän myös että meillä on isot kauppalaskut.
Varmasti pääsis halvemmallakin jos vähän hintoja katselis ja suunnittelis: /
Meillä menee helposti perjantaina pelkkiä viikonloppu ostoksia tehdessä 150e,joskus siinä kyllä saatta olla dvd,joku lelu tai kirja tms.

Mä tunnen paljonkin ihmisiä, joilla on varaa ostaa 40 euron kilohintaisia lihoja. Useimmat heistä ovat jo sen ikäisiä, että asuntolainat on makseltu pois ja lapsistakin korkeintaan nuorin asuu enää vanhempiensa kanssa.

Meillä ei ole muita tuloja kuin mun palkkani, mutta eipä meillä ole muita syöjiäkään kuin minä, 19-vuotias poika ja isohko koira. Noh, poika on kesäisin töissä, mutta ne rahat menee hänelle itselleen. Ostan mahdollisuuksien mukaan luomua, lihan aina luomuna, ja meillä menee noin 500 €/kk ruokaan.

Yhteistyössä