G:Ruokaostokset teidän perheessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zxc
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23416697:
Mä tunnen paljonkin ihmisiä, joilla on varaa ostaa 40 euron kilohintaisia lihoja. Useimmat heistä ovat jo sen ikäisiä, että asuntolainat on makseltu pois ja lapsistakin korkeintaan nuorin asuu enää vanhempiensa kanssa.

Meillä ei ole muita tuloja kuin mun palkkani, mutta eipä meillä ole muita syöjiäkään kuin minä, 19-vuotias poika ja isohko koira. Noh, poika on kesäisin töissä, mutta ne rahat menee hänelle itselleen. Ostan mahdollisuuksien mukaan luomua, lihan aina luomuna, ja meillä menee noin 500 €/kk ruokaan.

500 kuussa kahdelle hengelle on suhteellisen paljon.
Toisaalta sinä teet kyllä laadukasta ruokaa... sitä ei saa satsaamatta hyviin raaka-aineisiin.

Se mikä näissä ketjuissa minua mietityttää on usein pohjalla oleva automaattinen oletus, että on "hyvä asia" jos menee mahdollisimman vähän raha aruokaan.
Miksi se on hyvä asia?
Jos perhe on taloudellisesti tiukoilla niin silloin tietenkin hyvä jos saa ruokamenoja alas.
Mutta ellei ole, niin eikö kulutukseen (ja tietenkin ennen kaikkea kotimaiseen kulutukseen) sijoitettu raha ole pikemminkin kansantaloudellista yhteisvastuullisuutta?
Se tulee takaisin meille kaikille... alvissa, työpaikoissa jne.

Palvelut olisivat "paras" ostettava, koska ne rasittavat vähiten ympäristöä.
Mutta aika hyviin lukeutuvat elintarvikkeetkin? Useinkaan kun ne hintavammat eivät suinkaan ole ekologisesti huonompia vaan parempia kuin edulliset...

Ostetaan lihat ja kalat läheiseltä lihatorilta luomuna,juurekset,hillot,mehut yms. on omia maakellarissa=)
Kaupasta haetaan maitotuotteet,jauhot yms=)
Luomuna mennään hyvinkin pitkälle=)

500 kuussa kahdelle hengelle on suhteellisen paljon.
Toisaalta sinä teet kyllä laadukasta ruokaa... sitä ei saa satsaamatta hyviin raaka-aineisiin.

Se mikä näissä ketjuissa minua mietityttää on usein pohjalla oleva automaattinen oletus, että on "hyvä asia" jos menee mahdollisimman vähän raha aruokaan.
Miksi se on hyvä asia?
Jos perhe on taloudellisesti tiukoilla niin silloin tietenkin hyvä jos saa ruokamenoja alas.
Mutta ellei ole, niin eikö kulutukseen (ja tietenkin ennen kaikkea kotimaiseen kulutukseen) sijoitettu raha ole pikemminkin kansantaloudellista yhteisvastuullisuutta?
Se tulee takaisin meille kaikille... alvissa, työpaikoissa jne.

Palvelut olisivat "paras" ostettava, koska ne rasittavat vähiten ympäristöä.
Mutta aika hyviin lukeutuvat elintarvikkeetkin? Useinkaan kun ne hintavammat eivät suinkaan ole ekologisesti huonompia vaan parempia kuin edulliset...
Onhan se paljon, mutta esimerkiksi laktoositon maito maksaa rapiaa vaille 2 €/litra. Kermat, rahkat, kermaviilit jne maksaa laktoosittomina yleensä kaksi kertaa sen mitä tavallinen vastaava valmiste eivätkä yleensä ole tarjouksessakaan. Meillä menee pelkästään maitoa litra päivässä kahdelle hengelle ja se yksin tekee kuukaudessa noin 60 €.

Monasti ruoka on se, mistä on helpointa säästää. Kyllä mäkin hyödynnän tarjouksia ja valitsen kilohinnaltaan edullisemman, jos laatu vastaa käyttötarkoitustani. Meillä meni aiemmin enemmänkin rahaa ruokakauppaan, mutta kun aloin vältellä e-koodeja, niin ruokamenotkin laskivat. Ihan vaan siksi, että moni tuote jäi yksinkertaisesti ostamatta. Ostan mielelläni kotimaista ja erityisesti pienyrittäjien tuotteita. Kai se on jonkin sortin solidaarisuutta, kun on itsekin yrittäjä :D

Mä säästän muissa hankinnoissa enemmän ja esim vaatteita ostan uusia vasta sitten, kun edellisiä ei saa enää edes korjattua. Ja silloinkin usein kirpparilta. Käytännöllisesti katsoen kaikki meidän huonekalut on jonkun toisen vanhoja ja mä olen sitten tehnyt ne mieleisekseni maalaamalla ja päällystämällä kangasosat uudestaan. Just eilen tuunasin 30 vuotta vanhan silityslaudan uusiksi :)

Myönnän että meillä ei kauheasti säästetä ruoassa. Minä karppaan ja syötän lapselle + miehelle mahdollisimman lisäaineetonta, aitoa kotiruokaa (esim. eilen ahvenanmaalaista kirjolohta, luomukermaviilikastiketta jossa mausteet luomua myös sekä luomuperunoita lähitilalta + vihanneksia) ja kyllä, kyllähän se melko kalliiksi tulee. Tänään teen nakkikeittoa ja hyvät nakit maksoivat melkein vitosen- luomujuurekset ja -liemikuutiot eivät onneksi budjettia kaada, mutta silti! Ärsyttää kun väitetään ettei terveellinen syöminen muka tuntuisi kukkarossa :o.

Yhdessä vaiheessa yritin pihistellä ruoassa, mutta kun jouduin takaisin normiruoalle (leivät, puurot ym.), oloni paheni ja lihoin taas niin paljon että piti lopettaa. Samoin mies ja lapsi kyllästyivät ruoan laatuun, kun olivat tottuneet niin hyvään :D. Meidän perheeseen siis kuuluu itseni lisäksi mies sekä 4-vuotias poika.

Yhteistyössä