G.Sinun mielipide älykkyydestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tt ei kirj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkaava KyborgiKarpalo:
Mä en oo ikinä tehnyt ku loogistapäättelyä vaativia testejä ja mä mietin et mitä kaikkea noissa älykkyystesteissä yleensä mitataan, koska älykkyyttä on niin monenlaista. Pystyykö kaikkea testaamaan. Mun mielestä se että on kirjaviisas hirmu älykkyysosamäärällä ei takaa sitä että on älykäs ihan normielämässä. En mä nyt tiedä tajusiko kukaan. Ja millainen on ihminen joka on oikeasti älykäs joka ikisessä asiassa? onko sellaista? (niin mä itse en ole mikään ruudinkeksijä!!)

Kaikkea ei voi paperilla testata, ainakaan jos ajatellaan sen moniälykkyysteorian puitteissa. Mensan testi on suppea. Maailmalla on lukuisia asiantuntijoiden kehittämiä erittäin laajoja testejä, joissa huomioidaan erilaisia puolia älykkyydestä. Niitäkin päässee tekemään esim. psykiatrin lähetteellä, mutta hinta on varmaan liki kymmenkertainen Mensan testiin verrattuna.

Mensan testissä pärjäävä ei välttämättä ole kirjaviisas tai edes lukutoukka. Ihmisillä on stereotyyppisiä käsityksiä älykkäistä ihmisistä. Itse osaan vaihtaa pistokemallin lampun sokeripalamalliseen ratkaisuun (kenties menivät termit väärin, niistä en mene takuuseen), vasara pysyy kädessä siinä missä hitsauspillikin ja osaan piirtää kohtalaisesti, aikoinani kuorossa laulanut muutamasssa kokoonpanossa.

En silti ole mikään huippu puuhapete, artisti, taiteilija tms. Älyni ei ole täysin erkaannuttanut minua arkisista asioista. Tiedän miten pesukone laitetaan päälle, se vain ei ole prioriteeteissani kovin korkealla. Marie ja Pierre Curien taloudessa Marien appiukko taisi hoitaa huushollaushommat, kun näillä kahdella oli muutakin ajateltavaa.

Olen epäsosiaalinen ihminen, joka ei välittäisi arkisista askareista. Älykkäänä ihmisenä kykenen kuitenkin mukautumaan erilaisiin tilanteisiin ja ympäristöihin autismistanikin huolimatta (olenhan high functioning). Eli jos kohtaisit minut jossain, en välttämättä antaisi sinun huomata todellista minääni erakkona, joka haluaa vain opiskella aamusta iltaan ja sulkea ihmiset pois mielestään. En käynyt ilmaisutaitopainoitteista lukiota turhaan; voin olla se lähiö-yh, joka osaa aloittaa keskustelun seiskan kansilööpistä ja kehua halpahallin uusinta tarjousta hiusväreistä.

Sitä se älykkyys mielestäni on mitä suurimmassa määrin: mukautumista. Toinen puoli on omien voimavarojen perinpohjainen hyödyntäminen.

Yhteistyössä