G: Syöksysynnyttäjät: synnytysten kestot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Syöksynä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eka n. 10 h (ei siis syöksy tiedetään), toka vajaat 2,5 h, kolmas 1,5 h...

Tokassa ja kolmannessa ei kivunlievitystä. Tokassa ei varsinkaan sen takia, että syntyi kotiin. :)

3 ekaa synnytystä kesti monia tunteja, mut neljäs syntyi puolessa tunnissa. Hän syntyi sairaalan käytävälle, pääovien eteen! Onneks oli yö,eikä ollu ulkopuolisia katselijoita!En revennyt yhtään.Vauva oli vähän shokissa, eikä heti itkenyt,mutta alkoi sitten pian parkumaan. Mulle ei jäänyt mitään traumoja. Paras synnytys ehdottomasti, kun tarvi niin vähän aikaa kärsiä!

Toinen ja kolmas synnytykseni (kotoa lapsiveden menosta syntymään) kestivät kumpainenkin muutamia minuutteja alle 2 h, mutta en nimittäisi kumpaakaan syöksysynnytykseksi (tosin pelkäsin etukäteen kolmannen kanssa, että ehdinkö lainkaan sairaalaan). Toisen kanssa sain ilokaasua, kolmannen kanssa en halunnut sitä.

Esikoinen ja ainoa syntyi todella nopeasti. Synnytyksen kestoksi merkittiin tunti. Eli heti synnytyssaliin, kun tulin sairaalaan. Ponnistusvaihe kesti minuutin. Oli todella karmiva kokemus. Ilokaasua sain, ei mitään muuta. Ei repeämiä.

mun kolmas synnytys oli alle 2h siitä kun heräsin ekaan supistukseen enkä ole ajatellut olevani syöksysynnyttäjä. Mä miellän syöksyn sellaseksi ettei taho sairaalaan keretä.... Me kyl kerettiin tunti olemaan sairaalassa ja supistuksetkin jo kerran laantui ja vaati oksitosiinia. Ei se mikään syöksy ollut....

mulla kesti 2h7min.Ei muuta kivunlievitystä kuin pari henkäisyä ilokaasua :D oon nyt raskaana ja pelkään sairaasti sitä, että seuraava on vielä nopeampaa lajia.Neuvolassa asiasta puhuin ja sanoi,että heti pitää lähteä sairaalaan ku alkaa tuntua että synnytys alkaa.Sairaala on lähellä mutta silti pelottaa...

Esikoinen syntyi 5, 5 tunnissa, josta ponnistusta kesti yli tunnin. Ei siis ollut syöksysynnytys. En silti saanut kivunlievityksiä, kun olin auki jo 6 cm sairaalaan mennessä.

Kakkkonen sen sijaan tuli syöksymällä. Kesto taisi olla n. 2,5 h. Sairaalassa ehdin olla vajaa puoli tuntia ja olin auki 9 cm sairaalaan mennessä. Kahdella työnnöllä vauva oli ulkona.

Syöksysynnytyksestä

Joskus synnytys voi tapahtua erittäin nopeasti ja lapsi syntyy jo muutaman todellisen supistuksen jälkeen. Syöksysynnytyksestä puhutaan, jos synnytys kestää uudelleensynnyttäjällä vähemmän kuin 2 tuntia ja ensisynnyttäjällä vähemmän kuin 4 tuntia. Alle tunnin kestäviä synnytyksiä on alle 1 % synnytyksistä ja todelliset syöksysynnytykset ovat harvinaisia. Vuonna 1992 oli yhteensä 65710 synnytystä ja näistä vain 81 lasta (= 0.12 %) syntyi sairaalan ulkopuolella. Heistä 36 syntyi matkalla sairaalaan, 32 suunnittelemattomasti sairaalan ulkopuolella ja 13 suunnitellusti kotona.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,957,10644,10651,12346,14944

Kolmannen kysymyksen vastaus.

Jäikö puudutuksen saaminen vaivaamaan mieltä?
Te keillä synnytys on kestänyt puoli tuntia tai alle, eikö mikään varoittanut synnytyksestä etukäteen?

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Esikoinen syntyi 5, 5 tunnissa, josta ponnistusta kesti yli tunnin. Ei siis ollut syöksysynnytys. En silti saanut kivunlievityksiä, kun olin auki jo 6 cm sairaalaan mennessä.

Kakkkonen sen sijaan tuli syöksymällä. Kesto taisi olla n. 2,5 h. Sairaalassa ehdin olla vajaa puoli tuntia ja olin auki 9 cm sairaalaan mennessä. Kahdella työnnöllä vauva oli ulkona.

Kyllä mä sain spinaalin, vaikka olin 8cm auki sairaalaan mennessä.

Esikko meni yli tuon 6.5h, kakkonen 2h3min, kolmonen 1.5h, nelonen 3h josta tunti käynnisteltiin synnytystä uudelleen. Esikosta sain epiduraalin, kakkosesta en mitään, kolmosesta kohdunkaulanpuuduksen ja nelosesta spinaalin joka pysäytti synnytyksen. Pistin esitietolomakkeeseen tiedon nopeista synnytyksestä ja toiveesta saada silti jotain joten yleensä olen saanut ne suht rivakasti jos olen halunnut ja tarvetta on ollut. Esikosta repesin, muista en. Mutta en mä näitä minään syöksysynnytyksinä pidä, nopeina muuten vaan.

Mulla esikoisen synnytyksen kestoksi merkittiin reilu 6h, mutta todellisuudessa mulla oli oksitosiini tippa ekat 4h joka ei tehnyt mitään, mut sit viimeisen 1h 45 min aikana aukesin 4-10cm ja ponnistin poitsun :D eli kyl mää tuon lasken aikas syöksyksi, kaikki alkoi siittä kun tipan jälkeen puhkaistiin kalvot, ehdin saada epiduraalin, mut sitä ei varmaan oltais laitettu jos olisivat tajunneet katsoa kohdunsuun tilanteen..mut hyvä et sain olin nimittäin niiinn kipeä.. Kakkonen syntyi 3h ja silloin mulle laitettiin kohdunkaulan puudute..

Yhteistyössä