G: teetkö itse

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Soseet
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Soseet

Vieras
Taas tälläinen galluppi mutta tuli mieleen udella muilta että olenko ainoa joka tekee itse soseet vauvalle? Kaverini (2 lapsen kotiäiti) ihmettelee aina suureen ääneen kun teen itse soseet ja olen 3 pienen kotiäiti. Kai senkii ajan vois olla lasten kanssa mutta eihän siihen mene kuin tunti kerran viikossa, siis soseiden tekoon. Onko nyt niin kamalaa? Pakkasessa on nyt 40 purkkia liha- ja kasvissoseita ettei tarvii moneen viikkoon tehdä.

Siis teettekö itse soseet ja oletteko töissä/kotona ja monta lasta?

Olen kotona, 2 lasta(4,5kk ja 2v10kk).
Esikoinen syönyt aika paljon valmiita purkkiruokia. 1.vuodesta lähtien syönyt tavallista kotiruokaa sekä välillä purkkiruokaa.
Vauva vasta maistellut parina päivänä porkkanaa ja maissia. Tänään tein pakasteeseen porkkanasosetta ja teen lisää eri soseita tarpeen mukaan.
Eli nyt olisi tarkoitus tehdä itse soseet.

Itse teen kaikki liha- ja kasvissoseet. Muut ostan valmiina. Olen kotona, kahden lapsen äiti.

Soseiden teko on niin helppoa ja nopeeta, ettei siinä kauaa aikaa mene. Pitäähän sitä muutenkin kotitöitä yms. tehdä vaikka lapsia onkin, ei niitäkään voi jättää tekemättä ja olla lapsien kanssa sen aikaa. Jäähän lapsille kuitenkin aikaa vaikka kuinka paljon, ei niiden kanssa ihan koko aikaa tarvii aktiivisesti olla! :)

Teen itse lähes kaiken, hedelmäsoseita ja vauvajugurtteja tulee purkista välillä annettua. Olen kotona 3-vuotiaan ja vauvan kanssa.

Esikoisen kanssa syötin enemmän purkkiruokia, sitä oli jotenkin niin tollo silloin tuossa vauvanhoidossa. Nyt saa isi viettää aikaa tenavien kanssa kun minä väännän soseita n. kerran viikossa.

Teen soseet itse oikeastaan kahdesta (tai kolmesta) syystä: koska itsetehdyissä on enemmän sitä oikeaa ruokaa eikä vain vettä ja riisitärkkelystä, ja koska lasipurkkien teko ei ole oikein ympäristöystävällistä hommaa joten en halua käyttää niitä hirveästi. Ja kolmas syy on se että en keksi mitään hyvää syytä miksi en tekisi soseita itse ;o)

Niin se vielä että esikoisen aikana ajattelin just että ite tehtyjen soseiden tekoon menee niin kauan aikaa että eihän sitä vauvan kanssa kerkeä olemaankaan ja mietin sitäkin että tuleeko se halvemmaksi. Sitten sedältä sain 10kg perunoita ja porkkanoita ja päätin että kokeilen nyt tehä soseet itse. Eipä mennyt aikaa kauaa kun kuori ja pilkko kasvikset ja heitti kattilaan. Kypsänä soseutti ja purkitti. Välillä kerkes vauvan kanssa olemaan! Siitä lähtien tein ite. Paitsi hedelmä- ja jugurttisoseet ostetaan kun niillä ei ole paljon menekkiä.

Entäs vellit/puurot? Itse vai valmiit? Minä teen semperin jauheista vellit ja puurot. Joskus harvoin keitän puuron itse. Jauheet niin käteviä. Kunhan pistää puurojauhetta hiukan vähemmän kuin ohjeessa niin maistuu ainakin meidän muksulle paremmin toi löysempi ku semmonen liisteri.

Voiko puurot keittää suoraan valmiskorvikkeeseen vai pitääkö keittää jauhoon? Itse olen nyt muutamana kertana tehnyt maissipuuroa valmistetraan- onko ihan ok?

Kotona olen vielä muutaman kuukauden. Neljä lasta.
En tee itse soseita.

tai oon nyt kuopuksen aikana kerran tehny ja niitä on vielä vähän pakkasessa.. mut pääasiallisesti ostan kaupasta.

Sit kun alkaa meneen ruokaa, jonka ei tarvi olla niin ""sametinpehmeää"" - alan ottaa sivuun muun perheen ruoasta vauvan annoksen ennen maustamista.
On totta, ettei soseiden vääntöön menis kauaa aikaa, niinkuin ei moneen muuhunkaan juttuun - mut kun niitä hommia on (lapset, omakotitalo, kesämökki...) muutenkin ihan riittävästi. olen laskenut, että mun budjetti kestää kyllä n. 4 kk soseiden ostot kaupasta. ja pääsen itse vähän helpommalla. enkä säästynyttä aikaakaan kyllä välttämättä käytä lapsiin vaan ihan itseeni...
eli vähän samasta syystä ostan soseet kuin käytän kertakäyttövaippoja... laiskuuttani?! =)

Teen itse soseet. Helppoa, nopeaa, halpaa ja tietää aina mitä lapsi syö, esim. minkämaalaisista raaka-aineista ruoka on tehty. En myöskään halua raahata kaupasta ympäristöä kuormittavia lasipurkkeja. Teen n. kerran kahdessa viikossa kerralla ison kattilallisen ja pakastan annoksina, niin että pakkasessa on jatkuvasti useampaa ruokalajia valittavana.

Sitä varten olen äitiyslomalla että mulla on aikaa hoitaa lasta, ja mun mielestä terveellisen ruuan laitto lapselle on hoitamista. Perunoita kuoriessa lapsi leikkii keittiön lattialla kattilankansilla ja juttelee :-)

Tällä hetkellä ei ole vauvaa, mutta olen tehnyt paljon soseita itse. Yksi lapsemme oli vauvana allerginen perunalle, joten kaupasta ei löytynyt hänelle sopivaa ruokasosetta. Oli siis pakko tehdä soseet itse. Ei se niin kamalan hankalaa ollut, kun teki ison kattilallisen kerralla ja pakasti kerta-annoksina pienissä pakasterasioissa. Olisihan se helpottanut elämää, jos reissueväät olisi voinut ostaa kaupasta valmiina. Nuo omatekoiset kun eivät kovin pitkään säily lämpöisessä. Kuopuksen kanssa oli jo helpompaa, kun saattoi tehdä kotona syötävät ruoat itse ja ostaa reissuun valmiita soseita.

Itse teen. Esikoinen 8 kk ja täysimetin 6 kk, joten soseaika jää mielestäni muutenkin lyhyeksi. Vauvalle on sitä paitsi kiva laittaa ja kiva kun saa kokeilla kaikki uudet maut aina erikseen ja nähdä vauvan reaktiot ja sit toki sekottaa makuja.

Alkuun kun täysimetys loppu ja aloin kokeilla pari kertaa viikossa uutta ruoka-ainetta niin tuntu, että niitä soseita sai laittaa ihan koko ajan, mutta muutamassa viikossa tilanne tasaantu ja nyt en pitkään aikaan oo tehny yhtään mitään, kun pakastimessa on jo valmiina niin paljon.

Teen itse. Pakkasessa on kuutioina possua, nautaa, broileria ja lohta, joita sitten lisäilen vihannessoseeseen. Soseita en pakasta kun silloin ei kelpaa. Myöskään omat hedelmäsoseet eivät kelpaa paitsi kiisselinä, eli niitä tulee ostettua valmiina.

Pääosin tein itse, hedelmäsoseita ostelin jonkun verran. Nyt kolmas tulossa ja ajattelin jatkaa aikanaan samalla linjalla.

Minusta itsetehty on paremman makuista, mutta en mä mitenkään henkeen ja vereen ole purkkejakaan vastaan. vasinkin pitkillä reissuilla ne on käteviä kun voi säilyttää avaamattomana huoneenlämmössä.

Hei,

Esikoinen on vielä masussa, mutta suunnittelen jo tekeväni hänelle soseet itse. Pidän ruuanlaitosta ja valmisruokien, niin aikuisten kuin lastenkin, lisäaineet ja ravintoarvot arveluttavat.

Minulla olisi jokunen kysymys kokeneemmille äideille :)

Millaisissa rasioissa/pusseissa soseet kannattaa pakastaa? Kuinka paljon menee yhdellä syöttökerralla? Mistä löytyy edullisia, pieniä, ei kertakäyttöisiä pakasterasioita? Entä mitä voi säilöä kiehuvan kuumana lasipurkkiin ja pitää huoneenlämmössä tai kellarissa, siis muuta kuin hilloja ja etikkasäilykkeitä?

Mä pakastan pieniin Minigrip-pusseihin. Täytän pussit keittiövaa'an päällä, niiin on helppo laittaa joka pussiin saman verran, esim. 120-130 g, joka vastaa pientä pilttipurkkia.
Ihan aluksi soseita meni vähemmän kerralla, mutta sulatettu ruoka säilyy jääkaapissa vuorokauden jos sitä ei välillä lämmitä.

Mä teen itse soseet, koska vain 1 kaupan sose sopii meidän superallergiselle muksulle. Alunperin ajattelin, että annan varmasti sitten purkkiruokia, mutta kuinkas kävikään...Joo, elikkä meillä tehdään nyt siis myös leipä itse;) Ja kotiäitinä 1 vuotiaalle lapselle, toinen tulossa...

Ihan aluksi, maisteluvaiheessa kannattaa pakastaa soseet jääpalarasioihin, mutta sitten kun voi pakastaa jo kokonaisia aterioita, ovat 2 dl pakasterasiat hyviä. Jäänallen pienimmät rasiat ovat sen verran ""lautasmaisia"", että ruoan voi syöttää suoraan siitä.

Omatekoisten soseiden yksi iso plussa on se, että niitä voi laittaa juuri sen kokoisina annoksina kuin oma lapsi tarvitsee. Aluksi kun lapsi syö vähemmän, tehdään pienempiä annoksia, mutta kun ruokahalu kasvaa, suurennetaan annoskokoa.

Yhteistyössä