G: tutti vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiipii...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiipii...

Vieras
Vauva tulossa, toinen, mietin totuttaako tuttiin vai ei. Eka ei syönyt kun pari kk ja sen jälkeen sylki pois joten en viitsinyt "väkisin" sitä totuttaa. Nyt vähän houkuttaisi toiselle se antaa, mutta on käynyt mietityttämään se, että saako siitä päänvaivaa yöaikaan, kun saa olla laittamassa takasin suuhun sitä. Olenko ymmärtänyt oikein..?
Kertokaa minkälainen tuttikulttuuri teillä on ollut ja plussia/miinuksia.

Itse olen tutin kannalla. Oma tyttöni ei koskaan herännyt yöllä siihen, että tutti putosi suusta. En oikeastaan muista söikö hän edes öisin tuttia. Isompana sängyssä oli tutteja muutama ja hän vaan nakkeli ne sieltä pois.

Tutti kuitenkin alussa helpotti paljon arkea. Oli helpompi lähteä matkustaa julkisissa kun oli tutti lapsella lohdukkeena. Meillä tyttö sai 2kk iästä korviketta ja tutin laittaminen suuhun antoi lisäaikaa maidon lämmittämiselle ettei tyttö heti hermostunut. Unohtunut asiat niin en muista kaikkia tutin hyötyjä. Myös terveydenhuoltohenkilökunta on kommentoinut että tutti on hyvä lohtu (toki tarvitsee äitiä lohduttamaan, jos joku nyt muuta päättelee). Olen käsittänyt että useat tutittomat lapset käyttävät äitiä tissiä tuttina ja mulla ei olis kyllä kärsivällisyys riittänyt sellaiseen. Mun tyttö kyllä 'kaipasi' tuttia jo sairaalassa, sillä tissi ei kelvannut tutiksi ja kätilö neuvoi antamaan tutin kun tyttö vaan itki ja se helpotti. Hänellä oli tosi kova imemisentarve.

Tutti otettiin pois alle vuoden ikäisenä, kun ei selvästi tarvinnut sitä enää. Tuttipullo oli kauemmin. Miinuspuolia ei tule mitään mieleen. Tietty kun tutit pitää tasasin väliajoin vaihtaa uuteen, niin menee vähän rahaa ja pitäähän niitä keitellä. Myös tutista vierotus joskus saattaa olla rankkaa.

Meillä kokemusta vasta 4 kk, mutta näin mennyt tähän asti:

Tutti oli käytössä pari eka kuukautta. Muuten olisin joutunut viettämään aikani vauva nännisssä kiinni miltei ympäri vuorokauden. Oli niin kova imemisen tarve. Samoin koin helpotukseksi, että tutin avulla isänkin (tai muiden) syli kelpasi lohdukkeeksi. Tutti ei pysynyt itsestään suussa, vaan sitä piti kokoajan pidellä. Opetettiin alusta lähtien siihen, että heti nukahtamisen jälkeen otettiin tuti pois vauvan suusta. Vauva siis osasi nukkua ilman tuttia, eikä herännyt siihen ettei sitä ollut suussa.

Parin kuukauden jälkeen huomattiin, ettei poika itseasiassa tarvitse enää koko tuttia. Jos oli tyytymätön ja itkuinen, hänet saatiin suht helposti rauhoitettua muutamassa minuutissa muillakin konstein (meillä on ollut mielestäni vähä-itkuinen vauva). Nukahtaminen tapahtui joko rinnalle tai hyssytellen syliin. Autossa tai vaunuissa on viihtynyt hyvin ilman tuttia.

N. 3kk iässä alkoi aivan mahdoton imeskely; nyrkkiä, riepua, leluja, isin olkapäätä, äitin käsivartta, mutta tuttia ei silti tarvittu.

Nyt 4 kk iässä tutti kulkee vieläkin mukana, mutta ikäänkuin hätävarana. En tosin ole sitä tarvinnut pitkään aikaan (käytin sitä tässä kerran pojan itkiessä bussissa, kohteliaisuudesta kanssamatkustajia kohtaan :)) Jää nähtäväksi, josko tulevaisuudessa meillä päästäisiin koko tutinvieroitus rumbasta näinkin helposti...

Meillä on 2 kk:n ikäinen vauva, joka ei ole tuttia huolinut ennen kuin n. viikko sitten. Se pysyy suussa vaihtelevalla menestyksellä. Ollaan annettu iltaisin kun on ollut levoton ja itkuinen, ja se on kyllä rauhoittanut vauvaa nämä muutamat illat mitä sitä ollaan käytetty. Aina vauva ei vieläkään tuttia huoli, enkä aio ottaa siitä mitään stressiä - mun mielestä koko tutti on aika turha kapistus, jos ilmankin pärjää. Siitä vieroittaminen voi olla niin hankalaa sitten joskus... Nyt kun ollaan tuttia illalla annettu, ollaan otettu se pois ennen nukkumaan menoa, tai sitten se on pudonnut vauvan suusta hänen nukahdettuaan, eikä olla sitä takaisin annettu. Ei vauva ole sitä osannut kaivatakaan, kun on niin vähän käytössä. En halua antaa yöllä tuttia juuri siksi, ettei tarttis sen takia sitten aina herätä kun tutti putoaa. Viime aikoina vauva on alkanut imeskellä mm. isän käsivartta ja omaa nyrkkiään, mutta tutti ei silti ole pysynyt välttämättä suussa kun sitä on tarjottu tilalle. Ja meillä ei kyllä roikuta tissillä tutin sijasta. Syödään n. kolmen tunnin välein, eikä mulle itselle kyllä ole tullut mieleenkään että joka itkuun työntäisin tissin suuhun...

Tyttömme opetettiin heti tuttiin.Aina kun tulee itku, ja iltaisin kun laitetaan omaan sänkyyn väsyneenä ja tulee väsymysitku, tutti tekee tehtävänvä. Hän imeskelee tuttia hetken lohdutukseksi ja tipauttaa sitten suustaan. Päivisin ei siis juuri tarvitse. Meillä myös vähäitkuinen vauva. Iltaisin joutuu joskus nostamaan tunnin ajan vähän väliä tuttia ennen kuin uni tulee, mutten koe sitä ollenkaan ärsyttäväksi. Vaunukävelyllä tutti on koko ajan suussa, sehän ei pääse tippumaan kun vauva on niin tiukassa paketissa siellä. En ole kyllä kokeillut kävelyreissua ilman tuttia, mutta se näyttää tuovan turvaa koska joskus saattaa koko matkan ajan tutti liikkua suussa, joten en ole lähtenyt repimään pois. Olen siis tutin kannalla ja uskon että on helppo vieroittaa, ajattelin alkaa vieroittamaan vuoden ikäisenä.
Serkkuni sai suurin piirtein samoihin aikoihin vauvan kuin me, ja hän ei antanut koskaan tuttia pojalle. Kerran sitten serkkuni äiti oli heillä auttelemassa, ja pani merkille että vauva huutaa suurimman osan ajasta. Hän ehdotti että josko serkkuni voisi ostaa tutin pojalle, ja serkku suostui pitkän suostuttelun jälkeen. Sen jälkeen huuto kutistui minimiin. Eikä tarvinnut serkun istua koko ajan imettämässä.
Eikä pojan tarvinnut enää olla ilman tuttia! Oli kai kova imemisen tarve, ja aina johonkin lähdettäessä ei voinut alkaa imettämään, automatkat olivat aina yhtä huutoa heillä, kunnes alkoivat antaa tuttia vauvalle. En siis ymmärrä miksei sitä tuttia voisi käyttää, voihan vieroittaa sitten kun alkaa olla sen aika.

Meiilä kaikki(3) lapset on ihan opetettu tuttia syömään, nuorin tällä hetkellä 4kk. Ei vauva tuttia syö muuten kun on sen tarpeessa, väsy on yleensä se syy.

Meidän lapsille tutti on ollu vaan hyvä juttu, eikä vierotuskaan ole ottanu koville. Toiselta jäi itestään pois ja toisen vierotus kesti tasan 1 yön.

kyllä tutti saa munkin "ääneni"

Molemmat lapset tuttilapsia. Esikoiselta vierotettiin tutti 1,5v iässä. Muutaman päivän kirpaisi. En enää muista millaista elo oli öisin eli joutuiko kamalasti tutittamaan.

Tämän kakkosen opetin syömään tuttia, sillä jo synnärillä huomasin että neiti haluaa vain pitää jotain suussa. Sormen kun laittoi suuhun niin rauhoittui eli ei tarvinnut maitoa. Olikohan 4 yö syntymän jälkeen kun neiti olisi halunnut pitää rintaa vain suussa, imemättä yhtään. Silloin totesin että siihen peliin ei aleta ja sinä yönä neiti oppi syömään tuttia. Öisin neiti ei juurikaan syö tuttia. Jos havahtuu syötön jälkeen, niin sitten laitan tutin suuhun.

Sun kannattaa katsoa millainen vauva tulee. Voi olla että hän ei halua tuttia ollenkaan tai sitten hänellä voi olla valtava imemistarve, jota pitää tyydyttää tutilla.

Ei kai sitä tuttia kannata väkisin tarjota? Niinkuin edellinen sanoi, niin ihan vauvasta kiinni. Jos vaikuttaa, että vauvalla on kova imemisen tarve, niin sit tutti on ihan hyvä juttu.

Meidän esikoispoika ei halunnut/tarvinnut tuttia, eli ei sitä sitten ikinä käyttänyt. Pikkukakkonen kun syntyy kohta, niin saa sit nähdä.
Vielä sen verran, että tosiaan ei sitä ikinä voi tietää kuinka helposti tutista vieroittaminen onnistuu kunkin lapsen kohdalla, joten tavallaan helpommalla pääsee varmasti, jossei siihen ikinä väkisin opeta.

Mielestäni tutin antaminen lapselle on vauvasta kiinni, kuten yllä jo mainitsitte. KAuheaa on että ensisynnyttäjälle ei kaikissa sairaaloissa anneta mahdollisuutta tuttiin. Mieluummin annetaan lapsen huutaa (9 yötä olimme), koska tämä kyseinen sairaala on tutiton sairaala.Joku järki näissäkin asioissa pitäisi olla..."Salakuljetimme" tutin sairaalaan ja poika rauhoittui heti, ennen tätä imi koko ajan isin sormea.Kotona ei sitten enää (nyt 5kk) tarvitsekaan tuttia kuin öisin.

Minä olin enne tytön syntymää ajatellut että ei tuttia jos vaan jotenkin ilman pärjää.. no, naistenklinikalla ylilääkäri tunki tytölle tutin suuhun 2 vrk-tarkastuksessa sydäntä kuunnellessa enkä siinä sitten alkanut urputtamaan kun tuli tärkeämpää mietittävää (sivuääni sydämessä jota alettiin sitten selvitellä). Tutti sitten jäi kuvioihin ja aluksi tarvittiin tosi harvoin, myöhemmin hiukan useammin (nukahtaessa muualla kuin vaunuissa) ja juuri kun ajattelin vieroittaa, tyttö alkoi imeä peukkuaan nukahtaessa, joten aloin sitten tunkea tuttia aina peukun tilalle. Nyt kohta 11kk iässä on siirtynyt kokonaan peukaloon, tutti ei enää kelpaa. En ota tuosta ongelmaa itselleni kun ei näytä olevan vauvallekaan ongelma. Tokkopa tuo enää peukkua rippileirillä imee..? :)

Tytöllä oli alusta asti kova imemistarve, mutta tutti ei ole kelvannut koskaan, ei myöskään tuttipullo. Aloitti aikaisin liikkumisen, joten äidin tuttina pito jäi niihin alkukuukausiin, kyllä sen kesti. Nykyisin 7-kuisena järsii vanhojen kokeilututtiensa reunoja ikenien kutiamiseen. Ja kyllä niitä tutteja riittääkin, ei ole merkkiä jota meillä ei olisi kokeiltu ja aikaakin tähän käytettiin ihan tuhottomasti. Kaikki vauvat ei opi tutille ja meillä neuvolassa siitä on myös aina oltu tosi tyytyväisiä, kun on tutiton lapsi..

Menee OT mut tyrkat; tosi kummallista, että sairaaloilla ei ole yhtenäistä linjaa edes peruasioista, kuten tutista tai lisämaidon antamisesta. Mulla ei tullut maitoa ollenkaan,mut silti oltiin tosi nihkeitä lisämaidon kanssa. Vaikka vauva huusi nälkäänsä! Olin jatkuvasti jääkaapin vierellä pyytämässä lisää maitoa mun suursyömärille, kunnes toinen äiti vinkkas, että käyt vaan hakemassa itsenäisesti, kun huoneessa ei ole ketään. Se oli hyvä neuvo, sillä oltiin jo salakuljettamassa tuttelia miehen povarissa...Kotiin kun tultiin, niin kaikki kätinät ja itkut, joiden laitoksella sanottiin vaan kuuluvan vauvoille, loppui siihen kun massu oli kerrankin täynnä.

Alkuperäinen kirjoittaja Irina69:
Kaikki vauvat ei opi tutille ja meillä neuvolassa siitä on myös aina oltu tosi tyytyväisiä, kun on tutiton lapsi..

Nyt särähti silmään... miksi neuvolaa pitäisi miellyttää? Miksi neuvolan tyytyväisyys johonkin on sinulle tärkeää / maininnan arvoista? Sori tyhmä kysymys mutta ei se neuvola mikään auktoriteetti ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Liila:
Bubu: älä anna lapsesi imeä peukkua. Voi tulla pahat purentavirheet ja niitä on vaikea korjata. Tutti paljon pienempi paha kuin peukku.

No niinpä. Mutta minkäs teen kun tutti syljetään pois ja peukku tilalle. Sen olen kyllä huomannut että tyttö syö peukkua samalla tavalla kuin tuttia: kun nukahtaa niin putoaa pois suusta. Jospa on fiksuna likkana hoksannut että yöllä pimeässä herätessä peukku löytyy helpommin kuin tutti, et voila.

Ajattelin että jos ei ole vuoden ikään mennessä hellittänyt niin sitten täytyy miettiä jotain oveluuksia tuon peukun rauhaan jättämiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja raivotar:
Alkuperäinen kirjoittaja Irina69:
Kaikki vauvat ei opi tutille ja meillä neuvolassa siitä on myös aina oltu tosi tyytyväisiä, kun on tutiton lapsi..

Nyt särähti silmään... miksi neuvolaa pitäisi miellyttää? Miksi neuvolan tyytyväisyys johonkin on sinulle tärkeää / maininnan arvoista? Sori tyhmä kysymys mutta ei se neuvola mikään auktoriteetti ole.

Ja et sitten keksinyt parempaa asiaa tarttua tässä keskustelussa? Juu, ei neuvola ole mikään auktoriteetti ole, mutta en myöskään ole niin tyhmä, että jättäisin heidän kokemuksensa ja koulutuksensa huomioimatta. Ja kommenttini oli alla olevaan lauseeseen, joka löytyi tästä keskustelusta eli montaa mieltä ollaan neuvoloissakin tutin käytöstä:

Myös terveydenhuoltohenkilökunta on kommentoinut että tutti on hyvä lohtu (toki tarvitsee äitiä lohduttamaan, jos joku nyt muuta päättelee).

meeillä molemmilla pojilla ollut tutti käytössä ja kannatan tuttia ehdottomasti. Kuitenkin tutti kuuluu mielestäni vauva-aikaan, joten kolmivuotiaalla se näyttää jo pahalta. Esikoinen vieroitettiin tutista 1,5 vuotiaana ja saman aion tehdä myös nuoremmalle.

Oli kyllä outoa että neuvolassa on ihan ihasteltu tutittomuutta:O Itse olen saanut informaatiota juurikin niin, että tutti on tosi hyvä tyydyttämään vauvojen luontaista imemisen tarvetta. Niin ovat neuvolatkin erilaisia...

Yhteistyössä