G: Vauvaperheet, kuinka usein ja miten siivoatte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippä-13
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Äippä-13

Jäsen
23.11.2013
36
0
6
Järvenpää
Meillä vajaa 3 kk:n ikäinen vauva ja en millään jaksaisi siivota perusteellisemmin. Kaksi kertaa viikossa pyyhin pölyt ja imuroin. Lisäksi kerta viikkoon moppaan lattiat ja vaihdan lakanat. Tuon lisäksi tietenkin päivittäistä keittiön siivoamista yms. tavaroiden paikalleen pistämistä, pyykkiä pesen muutaman kerran viikossa.
En vaan jaksaisi kyllä enempää. Vauva nukkuu yhdet pitkät päikkärit 3-4h, mutta siitä ajasta yleensä käydään tunti kävelyllä, teen ruuan ja sitten tuo siivoaminen 2xvko. Haluan kuitenkin että jäisi edes omaakin aikaa tuona päikkäriaikana, kun vauva nukkuu muuten vain 30min kerrallaan ja eipä siinä ehdi kuin syömään ja vähän järjestelemään paikkoja.

Tuli vain mieleen kun kaveri sanoi imuroivansa PÄIVITTÄIN _vähintään_ kerran ja on vieläpä kaksosten (8kk) äippä.. Muutenkin siellä on aina paikat ihan tiptop joten en ymmärrä mistä ihmeestä se aikansa ja energiansa repii. On kyllä aina vähän väsyneen oloinen, että en kyllä toisaalta ihmettele :/

Kylläpäs siivoot usein! Asutaan sun ja varsinkin sun kaverin mielestä varmaan sikolätissä. Meillä imuroidaan kerran 1-2viikossa. Kerätään roinat (lelut ym.) pois lattialta päivittäin. Pölyt pyyhitään imuroinnin yhteydessä tai useemmin jos näyttää tosi pölyiseltä. Lattiat mopataan kerran kuussa, jos silloinkaan. Meillä on 2kk ikäinen vauva ja lisäksi 2-vuotias lapsi.

-imurointi ja vessan pesu kerran viikossa
- lattianpesu n 3 viikon välein
- pölyt pois kerran kahdessa viikossa
- lakanat vaihtoon n 2-3 viikon välein
- kerran vuodessa pestään kylppärit kauttaaltaan jollain tehoaineella

Mä imuroin sitten kun pölyä näkyy, noin kerran viikkoon. Vessat sitten kun likaa näkyy, noin kerran viikkoon (sontaraidat kukin pesee heti kun niitä tulee). Keittiön tasot pari kertaa päivässä tai koko ajan....

Saanko mä vastata tähän? Mun vauva täytti jo 1v, mutta amat on rutiinit ollut jo kohta neljä vuotta.

Joka päivä lelut ja muut romut paikoilleen. Aina ulos lähtiessä tai pvunille mentäessä. Imurointi aina, kun sitä vaatii. Joskus 6 krt päivässä, joskus ei kertaakaan.

Viikkosiivous joka perjantai, imurointi, pölyjen pyyhintä, moppaus, lakanat, wc pesu.

Mulla on 3 ja 2 vuotiaat myös. Hyvin jää omaa aikaa, ulkoillakin ehditään ja ruokaa tehdä. Nytkin hetken lepotauko, pienin nukkuu ja vanhimmat katsoo dvd:tä. Kohta välipalaa ja lähikauppaan.

Mutta muistan, kun ensimmäien vauva-aikaan olin olevinaan niin kiireinen koko ajan... Ehkä siihen tottuu ja organisointikyky kasvaa ja tehokkuus :)

No juu, meillä tällä hetkellä mies tekee 6-7 päiväistä työviikkoa jouluun asti, ehkä sitten taas helpottaa kun kaikki kotihommat ei jää omaan niskaan. Tai jos jää, niin ainakin joku voi hetken katsoa vauvan perään kun niitä tekee! Onhan tämä vauvan kanssa oleminen ihan uusi juttu edelleen. Pikkuhiljaa tässä saadaan jo vähän jotain tehtyäkin :)

Päivittäin pyyhin keittiön tasot, tiskit ja pyykit (pesua, lajittelua, kaappiin laittoa, silitystä), tavaroiden paikoilleen laitto.
Kaiken muun teen sitten kun tarvitsee ja jaksan.

Ota ihminen rennommin. Minä olen ainakin oppinut että se että jos joku toinen tekee erilailla, ei tarkoita että minun tulisi tehdä samoin. Ihmiset saattavat toimia siten ettei se sovi minulle tai on jopa haitallista tai moraalisesti väärin. Teen omat valinnat, koski ne sitten vaikka jotain niin tyhjänpäiväistä kun kuinka usein vaihdan lakanat tai jotain ylevämpää.

Mielestäni kyse ei ole niinkään siitä, löytyykö aikaa siivoamiseen, vaan siitä, onko mitään järkeä tuhlata aikaa moiseen. Itse mielummin leikin lasten kanssa, kun roikun imurinvarressa tai rätti kädessä joka päivä.

meillä koirasta lähtee karvaa niin imuroin joka päivä vain alakerran n.90neliöö ja luuttuan samalla kun eihän siihen mene kuin 10min.3 vessaa pesen 1xviikko,ja yleistä siivoilua jatkuvasti.kun on 3 pikkuruista lasta niin kokoajan saa kulkea luuttu kädessä,-aina jollain kaatuu maidot tai muuta..virtaa kyllä riittää itsellä ja ajattelenkin asian näin että kuinka surullista sitten kun ei enää ikkunassa olekkaan huulten ja sormien jälkiä...sekin päivä tulee vielä ja haikeana muistellaan kun touhua oli riittämiin!

No minun maailmassa on ihan erilaista olla 3 kk:tta vanhan vauvan äiti, ja 8 kk:tta vanhan vauvan äiti. Kun mun vauva oli 3 kk, se rääkyi aamusta iltaan enkä jaksanut tehdä MI-TÄÄN muuta kuin kantaa ja imettää vauvaa. Välillä en jaksanut edes syödä itse valmisruokaa (=lämmittää), olin niin väsynyt siitä rumbasta. Ja jollain voi olla helpot kaksoset, toisella tosi vaikea yksi lapsi.

8 kk:n kohdalla oli jo huomattavasti helpompaa. Nyt kun lapsi on 1 v 3 kk, jaksan jo imuroida joka päivä ja tehdä ruokaa itse jne. kun lapsi viihtyy itekseenkin. Jos teillä on sinusta siistiä ja mukava olla, ei sun tarvi tehdä enempää kuin nyt teet. Miksi pitäisi?
Minä imuroin joka päivä siksi, että tuosta karvaturrista lähtee pirusti karvaa, ulkoota tulee aina kilo hiekkaa eteiseen ja napero natustelee keittiön täyteen leivänmurusia yms, ja haluan pitää lattiat siistinä. En silti oleta, että kaikki muut imuroi joka päivä.

Mulla ei oo enää vauvoja, mutta samaan tyyliin on menty jo pitkään: joka ilta lelut yms. paikoilleen, keskellä päivääkin jos on tulossa vieraita tms. Imurointi n. kerta viikkoon, vessat samoin tai tarvittaessa. Eteistä joutuu kura-aikaan siivoamaan useammin. En näe mitään järkeä imuria joka päivä heilutella, meillä ei ole eläimiä eikä muutenkaan sotketa niin että ois joka päiväksi imuroitavaa...

Miksi turhaan siivota yhtään ylimääräistä jos ei ole likaista esim päivittäinen imurointi. Meille ei ainakaan ehdi kerääntyä pölyä niin että riittäis imuroitavaa.

pyrin imuroimaan päivittäin, koska meillä on koira, 2v lapsi ja konttaamaan lähtenyt lapsi. Jospa sieltä lattialta ei löytyisi pienimmälle sitten kovin paljon kiviä tms. epäsopivaa suuhun. Kattian pesen n. 2pvä välein. Se lattia taitaakin olla se mun prioriteetti nro 1 just kun lapset viettää niin paljon aikaa lattialla...

Meillä 5v ja 5kk tytöt. Päivittäin siistin keittiön ja hoitelen tätä pyykkirumbaa. Pari kertaa viikossa pyyhkäisen lattiat, ensin pölynkerääjällä ja sit kostealla.
En tekis sitä noin usein, mut kaks kissaa ja keskellä tupaa takka, jota lämmitellään joka päivä.
Vessa kun siltä tuntuu mutta torstaisin on viikkosiivous jossa sit imuroin sohvan ja pesen lattiat ja muutenkin panostan enemmän.

Ai, ja pölyjä pyyhin kun siltä näyttää.

Yhteistyössä